Oorspronkelijk geplaatst door geertD
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Zopas een mail van de BFOV gekregen (alle leden wsl) ivm de "oldtimers in opmars" door mevr.Joke Schauwvlieghe.
Blijkbaar zijn er slechts 55000 oldtimers in ons land ingeschreven, het totale aantal van 180000 die de minister aankaarte, is MET tractoren, bussen, camions e.d. inbegrepen, dusja...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk BerichtenIk vind dat géén idiote vraag. Ik vermoed dat de rijdende exemplaren, en zelfs de museumstukken, daar niet toe horen. Maar het is wel eens iets om over na te denken begot!
Wat ik bvb wel een goed idee zou vinden voor onze oldtimers, is het volgende:
Allemaal op O-plaat, maar wel met een paar veranderingen: 25 km regel vervalt, woon-werkverkeer toegelaten, maar wel een maximum van 5000km/jaar en verplicht elk jaar naar de keuring voor een éénvoudige O-keuring. En natuurlijk maar 30euro taks etc....
Laat woon-werkverkeer, schoolritten en werkverkeer (ijscrèmeboer die rondrijdt met een vw T2tje op O-platen is ook misbruik maken van de huidige regeling) verbieden met die O-plaat.
Hoeveel gaan er dan nog last van hebben?
Oorspronkelijk geplaatst door gangstertje Bekijk BerichtenZopas een mail van de BFOV gekregen (alle leden wsl) ivm de "oldtimers in opmars" door mevr.Joke Schauwvlieghe.
Blijkbaar zijn er slechts 55000 oldtimers in ons land ingeschreven, het totale aantal van 180000 die de minister aankaarte, is MET tractoren, bussen, camions e.d. inbegrepen, dusja...
Comment
-
Iemand die in de carrosserie les zit bij mij (en stebenz) en op de keuring werkt (St-Denijs), zegt dat hij wel al eens gebrieft is geweest over nieuwe richtlijnen ivm keuring van oldtimers.
Alle auto's van voor '68 zijn dan officieel 'oldtimer' en moeten (indien ze op O-plaat staan) maar 1 keer naar de keuring, en volledig origineel staan.
Alle auto's van na '68 die ofwel ouder dan 25, ofwel ouder dan 30 (hoop echt dat het niet naar 30 veranderd), zijn dan 'classic cars'. Indien deze op O-plaat staan, moeten ze 2-jaarlijks naar de keuring. Maar het goede nieuws is dat je wel zowat alle aanpassingen mag doen; verlagen, motorswap, choppen, ... Zolang het veilig is.
Zou volgend jaar ingevoerd worden volgens hem. Nuja, we zullen wel zien als het effectief zo ver is zeker? Zoals met de invoer van die Euro platen 2 jaar geleden.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Indien deze regeling erdoor komt, vind ik best ok. Persoonlijk rijden m'n oldtimers met dagelijkse plaat, maar er bestaan nog vele Customs van de jaren 80 die gechopped zijn, met gefrenchte lichten enz... zou jammer zijn dat die nooit meer de baan op kunnen...
In Frankrijk lacht men minder : vanaf volgend jaar mogen wagens van ouder dan 15j, en vrachtwagens ouder dan 17j, niet meer Parijs binnen. Oldtimers wel (vanaf de wettelijke leeftijd), maar die zullen milieutaksen opgelegd krijgen. Dus gedaan met de Super Cinq of 205 op elke hoek van de straat, jammer.
Feitelijk is het nog niet zo slecht, in ons landje...
Comment
-
is het nodig dat een oldtimer in een grootstad binnenkomt?
mensen die hun auto als oldtimer daadwerkelijk gebruiken, zullen in geen grootstad komen tenzij er een meeting georganiseerd wordt. en dan kan je bv toestemmingspapieren vragen om wel met die oude wagens in de stad te komen op die dag. die autos hoeven dan geen tax te betalen.
voor al diegenen die een oldtimer hebben om goedkoop naar het werk te bollen, de volle belasting laten betalen zoals een andere wagen
@ian: dat van die oldtimerkeuring gaat allang rond, autos voor maart 1968 hebben zowieso al geen gelijkvormigheidsattest en daar kan je dus op veranderen wat je wil. de keuring heeft gewoonweg geen gegevens van die voertuigen. die zouden dan nog steeds als oldtimer blijven zonder periodieke keuring.
dat ze jongere wagens elke 2jaar aan een beperkte keuring onderwerpen, vind ik ook maar normaal. die moeten nog altijd door de huidige testen door kunnen geraken qua wegligging en remmen. (terwijl een 1928'er auto moeilijk door de handremtest geraakt aangezien er maar 1rem effectief geremd wordt).
zolang ze maar niet beginnen zagen dat u nieuw'staal' remflexibels niet origineel waren voor diene auto en eraf moeten.
dat ze verlaging, motorswap, topchop ... gaan toelaten zou me verwonderen. misschien toch onder strenge regels nog anders slijpt de helft gewoon zijn veren er vanonder en komt er een dikke V8 in
Comment
-
ja, kunnen ze die mensen wel zo een kaart geven met hun adres/stallingsplaat van de auto , zoals die stads parkeerkaarten.
t probleem blijft dat er vele met een oldtimer lekker belastingsvrij elke dag naar het werk rijden. in NL veel meer dan hier, en vandaar worden oldtimerrijders geviseerd nu.
mijn golf wordt in februari ook oldtimer en dat die belastingsvrij wordt is een groot pluspunt nu (vandaar dat die hersteld wordt na het ongeluk). zou dit wegvallen, dan koop ik een andere golf van 91 ofzo en betaal ik gewoon verder belasting. het is mijn daily wagen.
maar dat ik voor alle autos moet gaan belasting betalen terwijl 95% slechts 1keer op een jaar buitenkomt, dat vind ik erover. dat ik voor de golf moet betalen, ja, dat neem ik erbij. k gebruik die ook dagelijks, dus nogal normaal dat je dan ook betaald (liever niet natuurlijk)
Comment
-
In Nederland is de discussie in volle gang. Men wil de misbruiken van bv. de massaal ingevoerde oude 190D's tegengaan puur om de rijtaks te ontlopen. In eerste instantie ging men alle oldtimers de volle pot doen betalen, maar daar is men toch van aan het terugkomen omdat men die liefhebber niet wil treffen maar wel de rekenaars.
Bv. volgende motie
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2013)
Nr.
33 MOTIE VAN HET LID BASHIR
Voorgesteld 15 november 2012
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat in het regeerakkoord het schrappen van de mrb-vrijstelling voor oldtimers per 2014 is opgenomen; constaterende dat de meeste oldtimerbezitters hun auto hobbymatig gebruiken en gemiddeld minder dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen; overwegende dat door het vervallen van de mrb-vrijstelling deze hobbyisten onredelijk hard worden getroffen; van mening dat een oldtimer niet misbruikt mag worden om dagelijks vrij van mrb rond te rijden, gezien de hogere milieubelasting van deze automobielen; verzoekt de regering om, de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden, en gaat over tot de orde van de dag. Bashir
Tweede Kamer
Voor wat betreft 25 naar 30 jaar, in Nederland trekt men dit geleidelijk op, in eerste instantie werd de meet definitief vastgelegd op 3.12.1986. Daar is men later toch op teruggekomen, de 1987 worden oldtimer in 2013, de 1988 in 2015, de 1989 in 2017, de 1990 in 2019 en de 1991 in 2021 om zo tot 30 jaar te komen.
Comment
-
Ik woon in Deurne, op 8-10 km van Antwerpen-stad en passeerde daar vroeger dagelijks met de kever. 2x zelfs.De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.
1976 Volkswagen Kever 1200L
1990 Volvo 344
1991 Mercedes W124 230CE
2016 Skoda Octavia van 't werk
Verkocht
1980 Volkswagen Derby CLS
1990 Mercedes W124 230CE
2008 Renault Espace 2.0 dci 130
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenis het nodig dat een oldtimer in een grootstad binnenkomt?
Comment
-
Idd, oldtimers moeten zeker nog de stad inkunnen. Wat ik al totaal bij het haar getrokken vind is dat ze zelfs auto's van 15 - 17 gaan viseren (zie parijs). Als ze die regel gaan invoeren wil dat dus zeggen dat ik met de s202 niet meer Gent/Brussel/Antwerpen ga kunnen binnenrijden (ik ga over een kleine 2 jaar dagelijks met de s202 naar Gent moeten, en miss zelf een jaar Brussel), terwijl ik nog volle pot wegenbelasting betaal en mijn auto jaarlijks laat schouwen. Sorry maar ik vind het totaal ongepast dat mensen die een auto ouder dan 15 jaar bezitten niet dezelfde rechten gaan hebben als mensen met een auto van 3 jaar oud. Als ik gewoon betaal zoals iedereen, dan wil ik rechten zoals iedereen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk BerichtenIdd, oldtimers moeten zeker nog de stad inkunnen. Wat ik al totaal bij het haar getrokken vind is dat ze zelfs auto's van 15 - 17 gaan viseren (zie parijs). Als ze die regel gaan invoeren wil dat dus zeggen dat ik met de s202 niet meer Gent/Brussel/Antwerpen ga kunnen binnenrijden (ik ga over een kleine 2 jaar dagelijks met de s202 naar Gent moeten, en miss zelf een jaar Brussel), terwijl ik nog volle pot wegenbelasting betaal en mijn auto jaarlijks laat schouwen. Sorry maar ik vind het totaal ongepast dat mensen die een auto ouder dan 15 jaar bezitten niet dezelfde rechten gaan hebben als mensen met een auto van 3 jaar oud. Als ik gewoon betaal zoals iedereen, dan wil ik rechten zoals iedereen.
Straks kan ik nergens de baan meer op met al mijn auto's !
Zoek u later een huis in een boerengat zoals mijBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 2AB97 Bekijk BerichtenIk woon in een boerengat, en ik zou er nooit meer weg willenBenzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
ik denk niet dat er vele liefhebbers elke dag met een oldtimer de file in brussel of antwerpen ingaan? iemand die zijn auto dan toch hiervoor gebruikt, betaald dan gewoon wegenbelasting. die zal het er dan wel voor over hebben.
iemand die zijn auto niet voor woon-werk verkeer gebruikt, kan dan vrijgesteld blijven.
ik gebruik de golf voor dagelijks gebruik en als het moet betaal ik hiervoor wel belasting verder. maar ik ga geen belasting betalen voor alle capris die ik hier heb staan. men blauwe mk2 rijd 1keer per jaar naar zonhoven met de caravan. dit jaar zelf niet omdat de koppeling kapot is. als ik moet belasting betalen voor een 2.0benzine terwijl die 300km/jaar doet, dan moet ik ergens anders gaan foefelen (paar autos met zelfde chassisnr ofzo). en dan zullen er vele oldtimers verdwijnen
Comment
-
Dus ik mag dan niet meer Brussel binnen. Want men Spitfire (4 cyl 1600cc) zou teveel CO2 uitstoot hebben.
Iedere 30 seconden stijgt dr vanaf Brussel een vliegtuig op. Elke andere 30 landt dr een vliegtuig.
Maar de uitstoot van men Spitfire zou dr teveel aan zijn ?
Komaan mannen, wel ff redelijk blijven en nadenken enzo.
Cheers
B
Comment
Comment