Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

    Je hoort tegenwoordig allerlei geruchten dat het oldtimer statuut gaat veranderen. Dit komt mij persoonlijk zeer ongelegen omdat ik vanaf november het Spook zou willen te koop zetten "oldtimergekeurd" of eventueel zelf op O zou willen inschrijven (in november direct of in 2012, 2013)

    Zeer vervelend:

    a) niemand weet wat er juist gaat veranderen en ...
    b) wanneer die veranderingen van kracht gaan zijn.

    Je leest vaak dat de leeftijd gaat veranderen van 25 naar 30 jaar. Maar als ze zoiets doorvoeren, zijn ze dan niet verplicht om een wetswijziging meer dan "op tijd" aan te kondigen?

    En hoe zou het dan verder moeten met bv. een 27-jarige auto die reeds op O-platen gekeurd en ingeschreven staat? Moet die dan opeens terug naar de gewone keuring?

    Graag reacties van iedereen die er meer van weet

  • #2
    Dat is een gerucht dat al jaren de ronde doet.
    Volgens mij is daar niets van aan. En ik zou me er niet al te veel zorgen rond maken.

    Comment


    • #3
      Jij laat een mens schrikken man. Ik dacht eventjes dat het officieel was.

      E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

      Comment


      • #4
        Ik zou mij niet meteen zorgen maken. Maar wanneer het verandert zal het wel drastisch zijn, verwacht u aan een gewone keuring voor oldtimers. Mensen met een ander blok in de kas zijn ook gewaarschuwd, Schouppe wil zelfs de motorcodes gaan controleren als het van hem afhangt.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Daan Bekijk Berichten
          Dat is een gerucht dat al jaren de ronde doet.
          Volgens mij is daar niets van aan. En ik zou me er niet al te veel zorgen rond maken.
          Ik weet het wel

          Maar stel dat dit 1 januari 2012 opeens van kracht is, wat je ook altijd als rode draad leest in de berichtgeving (zal seffens eens een paar linken geven) , dan zit ik wel met een probleem.

          En ik zou niet graag Spook zijn volgende vijf jaren zien gehypoticeerd worden. Je begrijpt het wel: ik zou em willen uitschrijven omdat ik hem op dit ogenblik ook elk moment terug kan inschrijven op O (25j vanaf 26/11/2011)

          Als dit voordeel binnen een half jaar niet meer van kracht blijkt te zijn dan moet ik gaan nadenken wat ik wel moet gaan doen: hem dit jaar nog op O zetten of gewoon nog eens een jaarlijkse keuring te riskeren.

          Maar ik wil volgend jaar met andere wagens gaan rijden en ook al kost deze geen hol, vele kleintjes maken een grote

          Comment


          • #6
            Oldtimers hebben een speciale plek in het hart van autoliefhebbers over de hele wereld. Deze klassieke voertuigen vertegenwoordigen een stukje geschiedenis op wielen. Of het nu gaat om een prachtige vintage sportwagen, een elegante oldtimer limousine of een robuuste klassieke motorfiets, oldtimers stralen charme en karakter uit. Wat is een oldtimer? Mocht je hier komen voor onderzoek, helpen we je graag: een oldtimer is een voertuig dat een bepaalde leeftijd heeft bereikt en als historisch, zeldzaam en waardevol wordt beschouwd. Hoewel de precieze definitie kan variëren, wordt in het algemeen aangenomen dat een voertuig pas een oldtimer is wanneer het




            Er zullen uiteraard overgangsmaatregelen voorzien worden voor de voertuigen die op dat ogenblik de leeftijd van 30 jaar niet zouden hebben, maar het mag duidelijk zijn dat de oldtimerleeftijd 30 jaar zal worden. U bent gewaarschuwd.

            Comment


            • #7
              Wanneer gaat ontslagnemend minister Schouppe eens doen wat in zijn titel staat..; ontslag nemen.

              E30SHOP.be
              - Alles voor uw BMW E30.
              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                Wanneer gaat ontslagnemend minister Schouppe eens doen wat in zijn titel staat..; ontslag nemen.
                Hij is geen minister maar een staatssecretaris en dat gebeurt wanneer er een nieuwe regering is.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Beau Bekijk Berichten
                  Hij is geen minister maar een staatssecretaris en dat gebeurt wanneer er een nieuwe regering is.


                  ... nooit dus

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Beau Bekijk Berichten
                    Ik zou mij niet meteen zorgen maken. Maar wanneer het verandert zal het wel drastisch zijn, verwacht u aan een gewone keuring voor oldtimers. Mensen met een ander blok in de kas zijn ook gewaarschuwd, Schouppe wil zelfs de motorcodes gaan controleren als het van hem afhangt.
                    Begint zich ongemakkelijk te voelen...
                    Wanneer gaat die kerel met pensioen?

                    EDIT: 'k ben blijkbaar niet den eerste dat da vraagt

                    Comment


                    • #11
                      Volgens de plannen zal het van 25 naar 30 jaar gaan, maar met een overgangsmaatregel voor de voertuigen die tussen 25 en 30 jaar zitten. De keuring zal een stuk strenger (serieuzer) worden maar je mag dan wel veel meer doen met een O-plaat dan nu het geval is.

                      En ik heb gehoord dat je nog altijd kan opteren voor een "gewone" dagelijkse plaat met de gewone keuring zoals nu, maar dat dan de gewone regels voor de verkeersbelasting zouden gelden. En dat laatste wordt dan voor veel oldtimers een dure zaak.

                      Comment


                      • #12
                        Er zijn 2 zaken te onderscheiden inzake het oldtimerstatuut:
                        - de jaarlijkse verkeersbelasting
                        - de technische keuring

                        Sedert 1 januari 2011 is de verkeersbelasting een Vlaamse bevoegdheid. In de beleidsplannen van de huidige Vlaamse regering is een verregaande (groene) hervorming van de auto-fiscaliteit gepland.
                        Een eerste (omstreden) fase zal in werking treden op 1 januari 2012 en betreft de regeling aangaande de belasting op de inverkeerstelling (BIV).
                        Een volgende fase betreft de 'vergroening' van de jaarlijkse verkeersbelasting en zal in werking moeten treden op 1 januari 2013.
                        Op het vlak van de verkeersbelasting zal vanaf 2013 slechts een verminderde verkeersbelasting worden toegekend aan auto's die de leeftijd van 30 jaar zullen hebben bereikt (welke overgangsmaatregelen er zullen komen voor de auto's die op dat ogenblik al 'oldtimer' waren en ingeschreven met verminderde verkeersbelasting, is nog niet gekend).

                        De technische keuring houdt momenteel ook nog vast aan de leeftijd van 25 jaar, maar die zal ook worden opgetrokken tot 30 jaar, gepaard gaande met andere wijzigingen. Vermoedelijk wordt er veel misbruik gemaakt van het huidige regime van de 'O'plaat om in meer en meer gevallen toch dagelijks en zonder keuring de baan op te gaan.
                        Duitsland en Nederland hebben de oldtimerregeling al beperkt tot auto's van 30 jaar of ouder, dus onze keuring zal ook wel volgen.
                        Zoals de voorstellen er nu naar uitzien, zal er alleszins meer controle komen op auto's van na 1970 (voor 1970 bestonden nog geen technische vereisten, na 1970 wel, dus kan er aan de hand daarvan gecontroleerd worden).
                        Welke de overgangsregeling zal worden voor auto's die reeds als oldtimer ingeschreven waren bij de wetswijziging, is nog niets bekend.

                        Wetswijzigingen moeten alleszins niet op voorhand worden aangekondigd (al gebeurt dat meestal wel via persberichten en andere media), maar de concrete teksten zouden perfect in de maand december van een jaar in het Staatsblad kunnen gepubliceerd worden om in werking te treden op 1 januari.....

                        Volgens mij is er maar 1 ding zeker: het zal duurder en strenger worden in de (nabije) toekomst (1 januari 2013 is de actuele streefdatum).

                        Comment


                        • #13
                          vooral en eerst in vlaanderen
                          de regio waar je in wil wonen

                          Comment


                          • #14
                            als de wet erdoor komt ben ik zwaar de pineut met mijn gerestaureerde E30 320i, auto is eerste maal ingeschreven 14januari 1987
                            als de wet ingaat op 1januari ga ik voor 2 weken gekl**t zijn
                            BMW E10 1600ti 1967
                            BMW E10 2002tii 1973
                            BMW E30 325i sedan 1986
                            BMW E36 318is cabrio 1995
                            BMW E36 320i cabrio 1994
                            BMW E91 318d touring 2006
                            MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

                            Comment


                            • #15
                              goed, de gti is 25 in maart 2012.
                              2015 BMW S1000R
                              2010 Renault Clio RS Cup
                              1987 Volkswagen Golf GTI

                              Comment


                              • #16
                                wie heeft schouppe gevraagd trouwens op die vetbetaalde post te zitten na zijn nmbs decacle

                                onze ontslagnemende premier

                                Comment


                                • #17
                                  Net in het nieuws gezien dat we 7,2 miljard moeten besparen in 2012.. Ze zouden beter eens beginnen met die superlonen van ministers en koningsfamilie drastisch naar beneden te halen.

                                  E30SHOP.be
                                  - Alles voor uw BMW E30.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                  En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                  Comment


                                  • #18
                                    @ Cedra: u weet er (zoals zo vaak ) precies wel meer van. Dus de 30 jaren regel zou er perfect kunnen komen vanaf 1/1/2012, volgens u?

                                    Ik denk dat ik maar best mijn Fiat nog dit jaar op O plaat zwier, kwestie van er nog bij te zijn.

                                    Ik vind dat zo belachelijk hé... je ziet inderdaad meer wagens uit de schemerzone van 25-30j in het dagelijkse straatbeeld dan over tien-vijftien jaar terug, maar 25j blijft toch een respektabele leeftijd voor een wagen om hem nog altijd als oldtimer te gaan beschouwen.

                                    Ze zouden beter (en nu spreek ik misschien zelfs een beetje tegen mijne eigen winkel, want wie met een O-plaat overtreed al eens niet de regels?) wat strenger controleren en desnoods wat zwaarder gaan beboeten, dan die 30 jarigen regel in te voeren... . Wat gaat het volgende wetsvoorstel zijn binnen enkele jaren: 35j?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Doeme seg ...

                                      Nog op tijd mijn niet 30 jarige oldies weggedaan en geruild voor een 30 & 43 jarige ...

                                      Als ik het begrijp kunnen ze niets doen aan mijn 411 van 68, maar aan mijn Polo en T3 van 80 & 81 wel, strenger gaan keuren enzo ? en ieder jaar naar de keuring gaan ?
                                      Benzine
                                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                      Diesel
                                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik denk dat wat nu al 30 is en op O plaat staat, dat die zich geen zorgen hoeven te maken...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X