Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Die 30 jaar regel vind ik dikke bullshit, moeten ze vanaf blijven...

    Waar ik wel zeer positief tegenover sta is het invoeren van een driejaarlijkse keuring voor wagens van na '68... Temeer omdat de de beperkingen van een O-plaat voor een groot stuk wegvallen. En het gaat gaan gedaan zijn met zwaardere motorblokken erin te pleuren, of de wagen plat op de grond te leggen... kan ik enkel aanmoedigen. Een oldie moet origineel zijn!
    www.opelklassiek.be

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
      Die 30 jaar regel vind ik dikke bullshit, moeten ze vanaf blijven...

      Waar ik wel zeer positief tegenover sta is het invoeren van een driejaarlijkse keuring voor wagens van na '68... Temeer omdat de de beperkingen van een O-plaat voor een groot stuk wegvallen. En het gaat gaan gedaan zijn met zwaardere motorblokken erin te pleuren, of de wagen plat op de grond te leggen... kan ik enkel aanmoedigen. Een oldie moet origineel zijn!
      ik volg u hier helamaal in ! Zalang ze mijn o-plaat dan niet afpakken. Anders krijgt mijne polo toch zo'n lelijk grootgedrocht.

      Co kunnnen ze beter ook niet meten bij de polo door het vele en lange stilstaan !
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • #23
        als echte oldtimer liefhebber ben ik tegenstander van het huidige statuut. Persoonlijk vind ik dat de oldtimerkeuring op uitz van de milieutest even streng mag zijn als een gewone,het is nl zo dat mensen eens ze de keuring zijn gepaseerd met een potentieel gevaar op de weg kunnen. Ik ben ook voorstander van het afschaffen van de beperkte gebruiksomstandighedn. Een oldie moet altijd en overal kunnen komen
        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
          als echte oldtimer liefhebber ben ik tegenstander van het huidige statuut. Persoonlijk vind ik dat de oldtimerkeuring op uitz van de milieutest even streng mag zijn als een gewone,het is nl zo dat mensen eens ze de keuring zijn gepaseerd met een potentieel gevaar op de weg kunnen. Ik ben ook voorstander van het afschaffen van de beperkte gebruiksomstandighedn. Een oldie moet altijd en overal kunnen komen
          Zeker mee eens, maar ze moeten niet zo streng als een dagelijkse auto !

          Oke een auto moet technisch inorde zijn en moet veilig op de openbare weg kunnen !

          Mijne 411 is inorde en veilig op de weg, maar wat ik van plan ben mijn oldie is, kijken of hij goed rijdt... betrouwbaar is dat ik er graag mee rij ... en dan pas geld in pompen op hem perfect te laten restaureren !
          Benzine
          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
          Diesel
          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
            Zeker mee eens, maar ze moeten niet zo streng als een dagelijkse auto !

            Oke een auto moet technisch inorde zijn en moet veilig op de openbare weg kunnen !

            Mijne 411 is inorde en veilig op de weg, maar wat ik van plan ben mijn oldie is, kijken of hij goed rijdt... betrouwbaar is dat ik er graag mee rij ... en dan pas geld in pompen op hem perfect te laten restaureren !

            helemaal mee eens, ik vind gewoon alle 3 jaar een O keuring, ze moeten ook niet te streng worden hé
            www.opelklassiek.be

            Comment


            • #26
              Een driejaarlijkse oldtimerkeuring zoals ze nu is + wat meer gebruiksmogelijkheden + 25 j behouden is goed voor mij

              Comment


              • #27
                @Tigra: ik probeer het ook te volgen, omdat ik zelf een auto van december 1986 staan heb, voor het eerst ingeschreven in januari 1987. De wijzigingen die ze plannen, zouden mij ook heel slecht uitkomen: die auto is niet in staat om op dit ogenblik een volledige technische keuring te ondergaan, maar zou wel probleemloos door de huidige oldie-keuring geraken. Ik zou die ook enkel gebruiken onder de beperkingen van de O-plaat, tot hij op termijn volledig in orde staat.

                Dus zowel de 30 jaar als de veranderingen op het vlak van de keuring voor oldies, zouden mij persoonlijk heel slecht uitkomen.

                Het huidige systeem maakt het bezit en gebruik van een 'oldie' toegankelijk voor mensen die geen superdure en volledig gerestaureerde oldie kunnen/willen betalen, maar anderzijds is er veel ruimte voor misbruik.
                Met de voorgestelde wijzigingen zal het alleszins moeilijker en duurder worden om nog een 'oldie' als hobby erbij te hebben.
                Ik kan mij ergens ook niet van de indruk ontdoen dat volgens de leden van de BFOV zelfs een auto van 30 jaar nog geen oldie is?

                Qua STREEFdatum is het niet 2012, maar 2013 voor het optrekken van de leeftijd tot 30 jaar voor oldtimers. Dus dit jaar en normaal gezien ook nog volledig volgend jaar zullen auto's van 1986/1987 nog met O-plaat kunnen ingeschreven worden na éénmalige oldtimerkeuring.
                Wanneer juist de veranderingen erdoor komen en welke overgangsmaatregelen er dan zullen gelden is nog een onbekende (waar je idd bitter weinig concrete informatie over vast kan krijgen).

                @ Opelfreak: over die 30 jaar bestaat blijkbaar een Europese consensus, dus het optrekken van 25 jaar tot 30 jaar is imo de enige zekerheid op dit ogenblik.

                @WV: Als je de voorstellen van de BFOV goed leest, zou het in theorie de bedoeling zijn om bij de keuring van oldies rekening te houden met de technische voorschriften die geldig waren volgens de leeftijd van een auto. Als bijvoorbeeld gordels achterin pas verplicht werden in 1991, gaan auto's van voor die datum niet gekeurd worden op gordels achterin.
                Voor CO2 iets gelijkaardigs: niet de normen van vandaag, maar de tijdsgebonden norm.
                Mooi in theorie, ik stel mij enkel vragen hoe ze dat in de praktijk op de keuringscentra gaan kunnen toepassen?

                Dus : auto's die in 2011/2012 25 jaar worden (eerste inschrijving 1986/1987), zullen nog kunnen worden ingeschreven met een 'O'plaat, maar wat hun verder lot zal zijn onder de komende wetgeving op vlak van verkeersbelasting/keuring, is nog niet zeker.
                Voor auto's voor het eerst ingeschreven in 1988 is de onzekerheid groter: als de nieuwe leeftijd voor oldie er door zou komen op 1 januari 2013, zullen die pas oldtimer kunnen worden als ze 30 jaar zullen zijn (2018 ).

                Zelf zou ik nog moeite hebben met een driejaarlijkse keuring: als ik zie hoe weinig kilometers ik met de 'oldie' zou afleggen, zie ik niet in wat er op die drie jaar aan keuring zou vereist zijn. Dus als de auto bij inschrijving als oldie een volledige keuring zou krijgen en hij legt niet veel kilometers af, vind ik die drie jaar nog teveel.

                Comment


                • #28
                  Ik heb in maart een onderhoud gehad met dhr. Schouppe en die meldde me dat er voorlopig geen intenties zijn om de oldtimerleeftijd te veranderen naar 30 jaar.

                  Comment


                  • #29
                    vooral de gebruiks-regels moeten worden versoepeld,in geval van eens goed weer in de zomer moet je je oldie zonder morren mogen gebruiken voor woon-werkverkeer. En 100% veilige staat is dan uiteraard iets wat terug gevraagd mag worden van de overheid
                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                      vooral de gebruiks-regels moeten worden versoepeld,in geval van eens goed weer in de zomer moet je je oldie zonder morren mogen gebruiken voor woon-werkverkeer. En 100% veilige staat is dan uiteraard iets wat terug gevraagd mag worden van de overheid
                      Mee eens...
                      www.opelklassiek.be

                      Comment


                      • #31
                        er zijn natuurlijk mensen die hun oldies niet als dagelijks vervoermiddel willen of moeten gebruiken, en die met een oude ford t heel af en toe willen rondknotsen, no way dat die aan huidige regels kan voldoen

                        Comment


                        • #32
                          bobo yep

                          Is idd waar.

                          Ik rij eigenlijk zelden met de oldtimer, dus vind dat men "O" plaat volledig terecht is.

                          Maar heb dr zo veel aan veranderd, buiten t uiterlijk dan, dat ze nooit meer door
                          een "normale" keuring zal komen.

                          En dat gaat, zeker bij auto's uit 1977 meestal om uitstoot, decibel, "niet origineel stuur"...
                          etc. etc.

                          Dus oldtimer status "gewoon" zo laten is ok for me

                          Cheers

                          B

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                            vooral de gebruiks-regels moeten worden versoepeld,in geval van eens goed weer in de zomer moet je je oldie zonder morren mogen gebruiken voor woon-werkverkeer. En 100% veilige staat is dan uiteraard iets wat terug gevraagd mag worden van de overheid
                            Dan moet de polis ook omhoog.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                              vooral de gebruiks-regels moeten worden versoepeld,in geval van eens goed weer in de zomer moet je je oldie zonder morren mogen gebruiken voor woon-werkverkeer. En 100% veilige staat is dan uiteraard iets wat terug gevraagd mag worden van de overheid
                              Dit vind ik dus niet. Anders krijg je het ndl-effect. Belastingsvrij gaan rondkarren. Je hebt daar pipo's die jaarlijks 30 000kms afmalen met auto's van voor 1987 Zonde, zeker omdat ze gewoon goedkoop willen rijden.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                er zijn natuurlijk mensen die hun oldies niet als dagelijks vervoermiddel willen of moeten gebruiken, en die met een oude ford t heel af en toe willen rondknotsen, no way dat die aan huidige regels kan voldoen
                                dus je bent voorstander van de huidige "dubbele" regeling (daily + keuring OF oldie)

                                Comment


                                • #36
                                  Ik maak mij geen zorgen, vanaf januari is hem 30 jaar

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                    dus je bent voorstander van de huidige "dubbele" regeling (daily + keuring OF oldie)
                                    Ook niet. Want de huidige regeling is een enorme beperking op oldie.

                                    Oldie zou meer mogen zijn, ook 's nachts van mij en meer kilometers (geen testritjes meer van 25km in de omtrek, woon aan de kust of de grens en je hebt het al serieus vlaggen): maar woon-werk verkeer of kinderkes-naar-school-brengen-verkeer niet.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                      Ook niet. Want de huidige regeling is een enorme beperking op oldie.

                                      Oldie zou meer mogen zijn, ook 's nachts van mij en meer kilometers (geen testritjes meer van 25km in de omtrek, woon aan de kust of de grens en je hebt het al serieus vlaggen): maar woon-werk verkeer of kinderkes-naar-school-brengen-verkeer niet.
                                      Je doelt op max km/jaar eigenlijk zoals verzekeringen. En niet in buitenland.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ik vind de huidige reglementering betreffende oldtimers eigenlijk vrij goed. Enkel de O-platen zouden moeten aangepast worden (haal die kilometerbeperking weg...) maar bijvoorbeeld niet mogen toegestaan worden om 's nachts te rijden en pakweg enkel in het weekend.

                                        Als je niet beperkt wil zijn in deze zaken schrijf je je auto gewoon in en geniet je nog steeds van het belastingsvoordeel, maar ga je gewoon jaarlijks naar de keuring.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten
                                          Ik vind de huidige reglementering betreffende oldtimers eigenlijk vrij goed. Enkel de O-platen zouden moeten aangepast worden (haal die kilometerbeperking weg...) maar bijvoorbeeld niet mogen toegestaan worden om 's nachts te rijden en pakweg enkel in het weekend.

                                          Als je niet beperkt wil zijn in deze zaken schrijf je je auto gewoon in en geniet je nog steeds van het belastingsvoordeel, maar ga je gewoon jaarlijks naar de keuring.
                                          Als je weet waarmee je er door geraakt en waarmee niet, weet je ook dat het eventueel probleem bij een bepaalde groep wagens zit ( lay out, lichtenconfiguratie, tjernobyl op wielen, gordels evt, etc...) want met een door en door wrak rondrijden wil niemand eigenlijk.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X