Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Intussen wat verder zitten uitvlooien of er geen verdere 'officiële' standpunten te vinden waren over de geruchten over de wijziging van het oldtimerstatuut.

    Onder de nodige voorzichtigheid toch nog een geruststellend antwoord gevonden van Vlaams minister Muyters op een parlementaire vraag :

    "PHILIPPE MUYTERS
    VLAAMS MINISTER VAN FINANCIËN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT
    Vraag nr. 476
    van 25 mei 2011
    van JAN ROEGIERS

    Verkeersbelasting - Oldtimers

    Vanaf 1 januari 2011 staat de Vlaamse overheid in voor de inning van de verkeersbelastingen in Vlaanderen.

    Op de verkeersbelasting voor personenauto's wordt in beginsel geen vermindering toegekend. Een uitzondering vormt de regeling voor auto's ouders dan 25 jaar (oldtimers). Voor deze voertuigen geldt een forfaitair tarief dat jaarlijks geïndexeerd wordt. Naar verluidt zou die grens van 25 jaar opgetrok-ken worden naar 30 jaar vanaf 2014.

    Om hierover meer duidelijkheid te krijgen, had ik graag een antwoord vernomen op volgende vragen.

    Zal de grens voor auto's ouder dan 25 jaar, waarbij deze voertuigen een forfaitair tarief betalen dat jaarlijks geïndexeerd wordt, effectief worden opgetrokken naar 30 jaar?

    Zo ja, kan deze beslissing worden toegelicht? Wat houdt deze regeling precies in en wanneer zou ze van kracht worden? Welke redenering schuilt erachter?

    ANTWOORD
    op vraag nr. 476 van 25 mei 2011
    van JAN ROEGIERS

    Ik heb geen plannen om de grens voor toepassing van het forfaitair tarief in de verkeersbelasting voor auto's ouder dan 25 jaar op te trekken naar 30 jaar."




    De Vlaamse regering is blijkbaar toch niet van plan op korte termijn de het oldtimerstatuut op het vlak van verkeersbelasting te wijzigen.

    Ook in de beleidsnota van Schouppe is geen sprake van het invoeren van de voorstellen van de BFOV op het vlak van de keuring voor oldtimers.

    Voorlopig besluit: de BFOV is wel met haar voorstellen naar de FOD Mobiliteit getrokken, maar vind nog geen politieke steun voor de concretisering van die voorstellen.
    Het huidige oldtimerregime zal dus wss nog wel een aantal jaren stand houden

    Comment


    • #42
      nu ga je wel heel ver in je vertrouwen in een politieke uitspraak

      Comment


      • #43
        Maar toch

        Merci Cedra

        Comment


        • #44
          Die BFOV kan de boom in. Goed dat dit er (nog) niet door komt.

          E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
            nu ga je wel heel ver in je vertrouwen in een politieke uitspraak

            http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ltijd-117.aspx

            2013 is dan 2023? , zijn we nog ff gerust (politiekers zijn duidelijk nog niet bezig met de oldtimers)

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
              (politiekers zijn duidelijk nog niet bezig met de oldtimers)
              neen, de recentere brengen meer geld op

              Comment


              • #47
                Zou schitterend nieuws zijn!!! Mijn verzekering begrijpt niet waarom ik mijn 635 niet op O-platen wil zetten. Ik betaal zowat 30 euro meer omdat ik gewone platen wil. Ook al kan ik aantonen dat ik slechts 1000kms per jaar rijd . Belachelijk gewoon...
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #48
                  Ik heb het al twee keer gepost.

                  BFOV of wat dan ook heeft helemaal niets te zeggen. Het is gewoon een clubje dat wat macht zou willen uitoefenen en daarom al doet of men onderhandelt over wetswijzigingen.
                  De waarheid is, zoals hier reeds gezegd is, dat er zelfs geen interesse is in die dingen.

                  Oldtimers vormen op geen enkel vlak een (maatschappelijk) probleem. Het bestuur heeft echt wel wat beters te doen dan een goed-werkend systeem te veranderen.

                  Gewoon negeren dus die handel of we riskeren dat er daadwerkelijk een debat over zou gevoerd worden in de media dat wel gevolgen zou kunnen hebben. Ik zou echt specifiek willen oproepen om die onzin te negeren.
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                  Comment


                  • #49
                    Nog nieuws hierover?

                    Comment


                    • #50
                      Liefst zo weinig mogelijk!
                      Honda S2000 2002
                      BMW E30 318is 1990

                      VW Polo 1.9TDI 2006

                      Comment


                      • #51
                        Komt er door eind dit jaar.
                        Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er veranderingen komen. Er wordt hier gevit erop maar blijkbaar vatten die mensen niet dat er wel degelijk voordelen komen ervan.
                        Ten eerste:
                        De beperkingen die wegvallen. Dus geen 25km regel meer met proefritten, geen 'tussen zonsopgang en zonsondergang' gezever meer.
                        + Wat velen niet goed weten is een fout die in de wetgeving zit waar eigenlijk iedereen de duppe kan van zijn als je een overijverige flik tegenkomt: "ofwel om zich naar die manifestaties te begeven." dit wil eigenlijk zeggen dat je zonder problemen naar een evenement kan rijden maar je mag niet terugkomen volgens de tekst want er staat alleen maar .... begeven.

                        Ten tweede:
                        De 3 jaarlijkse keuring is een goede zaak. Er rijden nogal wat oldies rond die een echt gevaar op de weg zijn, ofwel door gebrekkig onderhoud ofwel omdat de eigenaars zelf "herstellingen" willen uitvoeren maar er eigenlijk letterlijk een prutswerk van maken. Nu zullen die wagens tenminste de aandacht krijgen die ze verdienen, ofwel door de huidige eigenaar die het inziet ofwel door een nieuwe eigenaar die dan tenminste een echte liefhebber is en niet iemand die een oldie staan heeft voor de 'status'...

                        Trouwens de nieuwe regeling is slechts voor wagens eerste maal ingeschreven vanaf 08/1968. Ervoor blijft alles bij het oude statuut.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door miniman_78 Bekijk Berichten
                          Komt er door eind dit jaar.
                          Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er veranderingen komen. Er wordt hier gevit erop maar blijkbaar vatten die mensen niet dat er wel degelijk voordelen komen ervan.
                          Ten eerste:
                          De beperkingen die wegvallen. Dus geen 25km regel meer met proefritten, geen 'tussen zonsopgang en zonsondergang' gezever meer.
                          + Wat velen niet goed weten is een fout die in de wetgeving zit waar eigenlijk iedereen de duppe kan van zijn als je een overijverige flik tegenkomt: "ofwel om zich naar die manifestaties te begeven." dit wil eigenlijk zeggen dat je zonder problemen naar een evenement kan rijden maar je mag niet terugkomen volgens de tekst want er staat alleen maar .... begeven.

                          Ten tweede:
                          De 3 jaarlijkse keuring is een goede zaak. Er rijden nogal wat oldies rond die een echt gevaar op de weg zijn, ofwel door gebrekkig onderhoud ofwel omdat de eigenaars zelf "herstellingen" willen uitvoeren maar er eigenlijk letterlijk een prutswerk van maken. Nu zullen die wagens tenminste de aandacht krijgen die ze verdienen, ofwel door de huidige eigenaar die het inziet ofwel door een nieuwe eigenaar die dan tenminste een echte liefhebber is en niet iemand die een oldie staan heeft voor de 'status'...

                          Trouwens de nieuwe regeling is slechts voor wagens eerste maal ingeschreven vanaf 08/1968. Ervoor blijft alles bij het oude statuut.
                          En 25 jaar blijft 25 jaar?

                          Comment


                          • #53
                            Mijn 411 is van 12/1968

                            Dus zal strenger gecontroleerd worden
                            Benzine
                            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                            Diesel
                            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                              En 25 jaar blijft 25 jaar?
                              ik hoop het !
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                              '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                              '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                              Comment


                              • #55
                                Eerst nog eens zien of het echt zo snel zal zijn ...
                                Benzine
                                '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                Diesel
                                '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                Comment


                                • #56
                                  Heb je een bron ? Waar we dat nog eens kunnen teruglezen ?
                                  Benzine
                                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                  Diesel
                                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                  Comment


                                  • #57
                                    volledig voorstel van BFOV kan je hier vinden: http://www.bfov.be/index.php/nl/doss...-voorstel-bfov

                                    Klein foutje van mij, het is dus 15/03/1968.
                                    En het komt op 30 jaar maar zal waarschijnlijk met een geleidelijke overgang gebeuren dus niet direct van de ene op de andere dag.

                                    Het komt wel degelijk in voege eind dit jaar. Komt normaal tegen oktober of november in staatsblad. Er moet nog een aantal dingen uitgewerkt en verbeterd worden, zoals enkele fouten die in de laatste wijziging geslopen zijn. Om een voorbeeld te noemen: in de laatste wijziging staat nu "voertuigen die tenminste 25 jaar ingeschreven zijn" ipv "voertuigen die tenminste 25 jaar geleden ingeschreven zijn" wat nu betekend dat voertuigen die 25 jaar of ouder zijn maar al tientalen jaren ergens in een garage of schuur staan niet kunnen ingeschreven worden als oldtimer als ze de letter van de wet volgen... (zit daarmee in dit schuitje, heb een oldie staan van +30 jaar die slechts 8 jaar ingeschreven was)

                                    Bron kan ik niet vrijgeven

                                    Comment


                                    • #58
                                      In het voorstel van BFOV staat nog bij punt 5 van de details de oldtimer verklaring. Deze is ondertussen al vervallen, oldtimerverklaring is niet meer nodig.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Jammer dat m'n de bouwdatum neemt van één exemplaar, en niet het eerste bouwjaar van een bepaald model.

                                        Zo kan een iets "recentere" Mini nooit als oldtimer beschouwd worden, terwijl de techniek dat eigenlijk wel al is. Zelfde met alle andere modellen die net iets meer dan 25 jaar geleden op de markt zijn gekomen en de laatste exemplaren die identiek zijn aan de eerste maar 20 jaar geleden van de band zijn gerold.
                                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                                        www.carfac.be "Driving on experience"

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                                          Jammer dat m'n de bouwdatum neemt van één exemplaar, en niet het eerste bouwjaar van een bepaald model.

                                          Zo kan een iets "recentere" Mini nooit als oldtimer beschouwd worden, terwijl de techniek dat eigenlijk wel al is. Zelfde met alle andere modellen die net iets meer dan 25 jaar geleden op de markt zijn gekomen en de laatste exemplaren die identiek zijn aan de eerste maar 20 jaar geleden van de band zijn gerold.
                                          Tussen een '59 en een 2000 zit er een enorm verschil qua techniek hoor...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X