Intussen wat verder zitten uitvlooien of er geen verdere 'officiële' standpunten te vinden waren over de geruchten over de wijziging van het oldtimerstatuut.
Onder de nodige voorzichtigheid toch nog een geruststellend antwoord gevonden van Vlaams minister Muyters op een parlementaire vraag :
"PHILIPPE MUYTERS
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIËN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT
Vraag nr. 476
van 25 mei 2011
van JAN ROEGIERS
Verkeersbelasting - Oldtimers
Vanaf 1 januari 2011 staat de Vlaamse overheid in voor de inning van de verkeersbelastingen in Vlaanderen.
Op de verkeersbelasting voor personenauto's wordt in beginsel geen vermindering toegekend. Een uitzondering vormt de regeling voor auto's ouders dan 25 jaar (oldtimers). Voor deze voertuigen geldt een forfaitair tarief dat jaarlijks geïndexeerd wordt. Naar verluidt zou die grens van 25 jaar opgetrok-ken worden naar 30 jaar vanaf 2014.
Om hierover meer duidelijkheid te krijgen, had ik graag een antwoord vernomen op volgende vragen.
Zal de grens voor auto's ouder dan 25 jaar, waarbij deze voertuigen een forfaitair tarief betalen dat jaarlijks geïndexeerd wordt, effectief worden opgetrokken naar 30 jaar?
Zo ja, kan deze beslissing worden toegelicht? Wat houdt deze regeling precies in en wanneer zou ze van kracht worden? Welke redenering schuilt erachter?
ANTWOORD
op vraag nr. 476 van 25 mei 2011
van JAN ROEGIERS
Ik heb geen plannen om de grens voor toepassing van het forfaitair tarief in de verkeersbelasting voor auto's ouder dan 25 jaar op te trekken naar 30 jaar."
De Vlaamse regering is blijkbaar toch niet van plan op korte termijn de het oldtimerstatuut op het vlak van verkeersbelasting te wijzigen.
Ook in de beleidsnota van Schouppe is geen sprake van het invoeren van de voorstellen van de BFOV op het vlak van de keuring voor oldtimers.
Voorlopig besluit: de BFOV is wel met haar voorstellen naar de FOD Mobiliteit getrokken, maar vind nog geen politieke steun voor de concretisering van die voorstellen.
Het huidige oldtimerregime zal dus wss nog wel een aantal jaren stand houden
Onder de nodige voorzichtigheid toch nog een geruststellend antwoord gevonden van Vlaams minister Muyters op een parlementaire vraag :
"PHILIPPE MUYTERS
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIËN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT
Vraag nr. 476
van 25 mei 2011
van JAN ROEGIERS
Verkeersbelasting - Oldtimers
Vanaf 1 januari 2011 staat de Vlaamse overheid in voor de inning van de verkeersbelastingen in Vlaanderen.
Op de verkeersbelasting voor personenauto's wordt in beginsel geen vermindering toegekend. Een uitzondering vormt de regeling voor auto's ouders dan 25 jaar (oldtimers). Voor deze voertuigen geldt een forfaitair tarief dat jaarlijks geïndexeerd wordt. Naar verluidt zou die grens van 25 jaar opgetrok-ken worden naar 30 jaar vanaf 2014.
Om hierover meer duidelijkheid te krijgen, had ik graag een antwoord vernomen op volgende vragen.
Zal de grens voor auto's ouder dan 25 jaar, waarbij deze voertuigen een forfaitair tarief betalen dat jaarlijks geïndexeerd wordt, effectief worden opgetrokken naar 30 jaar?
Zo ja, kan deze beslissing worden toegelicht? Wat houdt deze regeling precies in en wanneer zou ze van kracht worden? Welke redenering schuilt erachter?
ANTWOORD
op vraag nr. 476 van 25 mei 2011
van JAN ROEGIERS
Ik heb geen plannen om de grens voor toepassing van het forfaitair tarief in de verkeersbelasting voor auto's ouder dan 25 jaar op te trekken naar 30 jaar."
De Vlaamse regering is blijkbaar toch niet van plan op korte termijn de het oldtimerstatuut op het vlak van verkeersbelasting te wijzigen.
Ook in de beleidsnota van Schouppe is geen sprake van het invoeren van de voorstellen van de BFOV op het vlak van de keuring voor oldtimers.
Voorlopig besluit: de BFOV is wel met haar voorstellen naar de FOD Mobiliteit getrokken, maar vind nog geen politieke steun voor de concretisering van die voorstellen.
Het huidige oldtimerregime zal dus wss nog wel een aantal jaren stand houden
Comment