Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Ergens ben ik daar wel voor te vinden, een 3-jaarlijkse keuring & geen beperkingen..
    Als ze maar van die 25j afblijven
    Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
    Current:
    1987 Mercedes-Benz W124 200D
    1979 Mercedes-Benz W123 280E
    1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
    Ex:
    1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
    1976 Mercedes-Benz W123 250
    1987 Mercedes-Benz W124 230E

    1979 Mercedes-Benz W123 300d
    1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
    1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
    1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
    2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

    1990 Mercedes-Benz C124 300CE
    1980 Mercedes-Benz W123 280
    1989 Mercedes-Benz W124 230E

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door miniman_78 Bekijk Berichten
      Komt er door eind dit jaar.
      Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er veranderingen komen. Er wordt hier gevit erop maar blijkbaar vatten die mensen niet dat er wel degelijk voordelen komen ervan.
      Ten eerste:
      De beperkingen die wegvallen. Dus geen 25km regel meer met proefritten, geen 'tussen zonsopgang en zonsondergang' gezever meer.
      + Wat velen niet goed weten is een fout die in de wetgeving zit waar eigenlijk iedereen de duppe kan van zijn als je een overijverige flik tegenkomt: "ofwel om zich naar die manifestaties te begeven." dit wil eigenlijk zeggen dat je zonder problemen naar een evenement kan rijden maar je mag niet terugkomen volgens de tekst want er staat alleen maar .... begeven.

      Ten tweede:
      De 3 jaarlijkse keuring is een goede zaak. Er rijden nogal wat oldies rond die een echt gevaar op de weg zijn, ofwel door gebrekkig onderhoud ofwel omdat de eigenaars zelf "herstellingen" willen uitvoeren maar er eigenlijk letterlijk een prutswerk van maken. Nu zullen die wagens tenminste de aandacht krijgen die ze verdienen, ofwel door de huidige eigenaar die het inziet ofwel door een nieuwe eigenaar die dan tenminste een echte liefhebber is en niet iemand die een oldie staan heeft voor de 'status'...

      Trouwens de nieuwe regeling is slechts voor wagens eerste maal ingeschreven vanaf 08/1968. Ervoor blijft alles bij het oude statuut.
      Volgens mij is dat nog altijd dat oude voorstel?


      Hoop dat het er niet doorkomt.. Ik wil dat m'n IS nog oldie kan worden.

      E30SHOP.be
      - Alles voor uw BMW E30.
      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

      Comment


      • #63


        op pagina 12 (of 18 van de pdf) kan je meer vinden over het oldtimerstatuut.
        Last edited by ; 11/08/2012, 16:08.

        Comment


        • #64
          Mijnheer de staatssecretaris, ik meen dat alle leden van onze
          commissie een schrijven hebben gekregen vanuit Verviers, u zeker
          niet onbekend, met betrekking tot het oldtimerstatuut. Wij hebben hier
          in het verleden al meermaals vragen gesteld over een aanpassing
          van het oldtimerstatuut en over de technische controle van deze
          voertuigen. Vorig jaar heeft de FOD Mobiliteit een vergelijkende studie
          met het buitenland uitgevoerd. Aan de hand van best practices wilde
          men tot een betere regeling komen, ook in ons land. Er was een
          voorstel waarover de verenigingen van oldtimers zich positief zouden
          hebben uitgelaten maar dat nog verder moest worden uitgediept,
          aldus toenmalig staatssecretaris Schouppe. Dit voorstel behandelde
          zowel de gebruiksbeperkingen, de keuringseisen en de verbouwingen
          als de PVG-problematiek. Er moest op dat moment nog een aantal
          diepgaande en belangrijke punten in overweging worden genomen
          om tot een goed wetgevend kader te komen. Er werd tevens gezocht
          naar afstemming met de erkende keuringsinstellingen.
          Mijnheer de staatssecretaris, wat is de stand van zaken in dit dossier?
          Wanneer wordt het koninklijk besluit verwacht? Welke richting gaat
          het KB uit inzake onder meer het statuut, de keuringen, de
          verbouwingen en de PVG-problematiek? Tot slot, werd de inhoud van
          dit KB afgestemd met de oldtimerverenigingen en de
          keuringsinstellingen? Welke zijn eventueel nog de knelpunten om tot
          een nieuwe regelgeving te komen?


          07.02 Staatssecretaris Melchior Wathelet: Mijn administratie heeft
          een ontwerp van besluit voorgelegd aan de stakeholders, de
          Belgische Federatie van Oldtimervoertuigen en de groepering van
          erkende ondernemingen voor autokeuringen en rijbewijzen, waarbij
          hen werd verzocht ons hun opmerkingen hieromtrent te bezorgen. De
          uiteindelijke publicatie hiervan is voorzien voor midden 2012.
          Er werd voor gekozen om de voertuigen ingeschreven onder
          oldtimerkentekenplaat in te delen in twee groepen: voertuigen met
          een datum van eerste inschrijving vóór 15 juni 1968 en voertuigen
          met een datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968. De
          voertuigen met een datum van eerste inschrijving vóór 15 juni 1968
          worden niet onderworpen aan de periodieke keuring, maar blijven wel
          onderhevig aan een niet-periodieke keuring op het ogenblik van
          wijziging van titularis van het voertuig. Weliswaar wordt het aantal te
          controleren punten bij deze niet-periodieke keuring uitgebreid. De
          voertuigen met datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968
          worden onderworpen aan een periodieke keuring om de drie jaar.
          Eveneens zal het aantal te keuren punten bij deze periodieke keuring
          worden uitgebreid ten opzichte van de huidige niet-periodieke keuring.
          Deze keuringen zullen de nadruk leggen op de reminrichting, waarbij
          de controle niet langer beperkt is tot een louter visuele controle: er zal
          gebruik worden gemaakt van een rollenmeter voor voertuigen met
          een datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968. Verder ook op
          stuurinrichtingen, assen, wielen, banden, ophanging, koetswerk en
          chassis op frame.
          Gelet op de uitbreiding van de te controleren punten evenals de
          invoering van een periodieke keuring voor de voertuigen met een
          datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968 worden de huidige
          beperkingen bij gebruik van deze voertuigen teruggebracht tot
          volgende punten: commercieel en professioneel gebruik,
          woon/werkverkeer en woon/schoolverkeer, bezoldigd vervoer en met
          bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer, gebruik
          als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten. Het
          gebruik van deze voertuigen wordt dus beperkt tot hobbymatig
          gebruik en zo is enkel professioneel of commercieel aanwenden van
          deze voertuigen verboden. Uiteraard blijft het mogelijk deze
          voertuigen in te schrijven onder een gewone kentekenplaat.
          Het voorlopig ontwerp van besluit kwam tot stand in samenwerking
          met voornoemde stakeholders. Er zijn tot nu toe geen knelpunten
          Last edited by Gere; 12/08/2012, 00:43. Reden: vraag toegevoegd
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

          Comment


          • #65
            Bedankt voor de duidelijke tekst ...

            Van waar haal je die ?
            Benzine
            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
            Diesel
            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

            Comment


            • #66
              Ik heb de vraag toegevoegd waarop dit het antwoord is.

              Dit is een verslag van een vergadering van 15 februari van de parlementaire commissie infrastructuur, verkeer en overheidsbedrijven.
              Het is dus inderdaad wel degelijk de bedoeling van de staatssecretaris om bepaalde veranderingen door te voeren maar dit wilt niet zeggen dat dit per se zal gebeuren.
              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

              Comment


              • #67
                Je kan er wel een tip uit afleiden. Wrakken op O-plaat: nu verkopen!!
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                Comment


                • #68
                  Als ze van na 68 zijn !
                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                    Volgens mij is dat nog altijd dat oude voorstel?


                    Hoop dat het er niet doorkomt.. Ik wil dat m'n IS nog oldie kan worden.
                    IS verkopen, 325e kopen en nu inschrijven. Das het enige zekere dat je kan doen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #70
                      Ik lees nergens in die tekst dat ze de leeftijd gaan optrekken naar 30 jaar, of zie ik dan zo scheel ?

                      Comment


                      • #71
                        foutje
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                          Als ze van na 68 zijn !
                          Ik zit safe.

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Je kan er wel een tip uit afleiden. Wrakken op O-plaat: nu verkopen!!
                            Of herstellen.
                            Ik heb nu een groene kaart zonder vervaldatum, ze kunnen toch onmogelijk eisen om op een bepaalde datum naar de keuring te gaan?
                            De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                            1976 Volkswagen Kever 1200L
                            1990 Volvo 344
                            1991 Mercedes W124 230CE
                            2016 Skoda Octavia van 't werk

                            Verkocht
                            1980 Volkswagen Derby CLS
                            1990 Mercedes W124 230CE
                            2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              IS verkopen, 325e kopen en nu inschrijven. Das het enige zekere dat je kan doen.
                              Maar 5000 euro voor een 325e vind ik er wel wat over.

                              E30SHOP.be
                              - Alles voor uw BMW E30.
                              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                                Of herstellen.
                                Ik heb nu een groene kaart zonder vervaldatum, ze kunnen toch onmogelijk eisen om op een bepaalde datum naar de keuring te gaan?
                                in België kan alles
                                Benzine
                                '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                Diesel
                                '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                Comment


                                • #76
                                  Het gaat louter over O-platen. Ik snap sowieso niet dat je een auto op O-platen wil rijden. Een hoop restricties en het is nu ook niet ZO moeilijk om een auto door de keuring te krijgen.

                                  De 30-jaars regeling baart me meer zorgen; ik zou mijn 300E graag taksvrij blijven rijden

                                  Comment


                                  • #77
                                    Dus..

                                    Als de wetswijziging er door komt, is het voor eind dit jaar?
                                    Als de wetswijziging er door komt, wordt de leeftijd vanaf wanneer een wagen als oldtimer beschouwd wordt opgetrokken van 25 naar 30?
                                    Dus dan betaal je nog 5 jaar langer de normale taksen..

                                    Tenzij de wagen reeds ingeschreven is als oldtimer, dan mag ie rustig verder als oldtimer beschouwd worden en weinig taksen betalen, ja toch?
                                    Wat dan als je nu een wagen als oldtimer inschrijft, en die een jaar later (er van uitgaande dat de leeftijd intussen opgetrokken is) opnieuw verkoopt. Moet de volgende eigenaar dan weer volle pot taksen betalen? Lijkt mij volledig scheef systeem, als dat het geval is. Ene moment is ie oldtimer, maar eens je hem verkoopt niet meer
                                    Honda S2000 2002
                                    BMW E30 318is 1990

                                    VW Polo 1.9TDI 2006

                                    Comment


                                    • #78
                                      Welkom in België.

                                      E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                      Comment


                                      • #79
                                        veranderd dus niks in de keuringseisen dus.

                                        een pre 1968 werd enkel visueel gecontroleerd, een na 1968 voertuig ging zowieso in de wielschudders en remmentestbank.
                                        mijn fiesta kreeg destijds een rode kaart omdat de handrem 25% verschil vertoonde. terwijl een dagelijks voertuig hier slechts een opmerking voor krijgt, maar een Oplaat nooit meer naar de keuring terug moet, wisten ze dat dit nooit hersteld ging worden en geven ze rode kaart.

                                        zoals ik nu al versta, komen er een hoop regeltjes bij (commercieel vervoer, woon werk verkeer,.....). k zien het zo al beginnen dat een agent gaat zagen als ge van de auto 5 komt gereden omdat ge een H4 koplampje gaan kopen zijt, dat ze gaan zagen dat uwe auto onder het verkeerde statuut gekeurd werd en ge der niet mee naar de winkel mocht...

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                          k zien het zo al beginnen dat een agent gaat zagen als ge van de auto 5 komt gereden omdat ge een H4 koplampje gaan kopen zijt, dat ze gaan zagen dat uwe auto onder het verkeerde statuut gekeurd werd en ge der niet mee naar de winkel mocht...
                                          Dan kom je toch gewoon van de garage voor een herstelling

                                          Comment

                                          Working...
                                          X