Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Komt er door eind dit jaar.
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er veranderingen komen. Er wordt hier gevit erop maar blijkbaar vatten die mensen niet dat er wel degelijk voordelen komen ervan.
Ten eerste:
De beperkingen die wegvallen. Dus geen 25km regel meer met proefritten, geen 'tussen zonsopgang en zonsondergang' gezever meer.
+ Wat velen niet goed weten is een fout die in de wetgeving zit waar eigenlijk iedereen de duppe kan van zijn als je een overijverige flik tegenkomt: "ofwel om zich naar die manifestaties te begeven." dit wil eigenlijk zeggen dat je zonder problemen naar een evenement kan rijden maar je mag niet terugkomen volgens de tekst want er staat alleen maar .... begeven.
Ten tweede:
De 3 jaarlijkse keuring is een goede zaak. Er rijden nogal wat oldies rond die een echt gevaar op de weg zijn, ofwel door gebrekkig onderhoud ofwel omdat de eigenaars zelf "herstellingen" willen uitvoeren maar er eigenlijk letterlijk een prutswerk van maken. Nu zullen die wagens tenminste de aandacht krijgen die ze verdienen, ofwel door de huidige eigenaar die het inziet ofwel door een nieuwe eigenaar die dan tenminste een echte liefhebber is en niet iemand die een oldie staan heeft voor de 'status'...
Trouwens de nieuwe regeling is slechts voor wagens eerste maal ingeschreven vanaf 08/1968. Ervoor blijft alles bij het oude statuut.
Volgens mij is dat nog altijd dat oude voorstel?
Hoop dat het er niet doorkomt.. Ik wil dat m'n IS nog oldie kan worden.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Mijnheer de staatssecretaris, ik meen dat alle leden van onze
commissie een schrijven hebben gekregen vanuit Verviers, u zeker
niet onbekend, met betrekking tot het oldtimerstatuut. Wij hebben hier
in het verleden al meermaals vragen gesteld over een aanpassing
van het oldtimerstatuut en over de technische controle van deze
voertuigen. Vorig jaar heeft de FOD Mobiliteit een vergelijkende studie
met het buitenland uitgevoerd. Aan de hand van best practices wilde
men tot een betere regeling komen, ook in ons land. Er was een
voorstel waarover de verenigingen van oldtimers zich positief zouden
hebben uitgelaten maar dat nog verder moest worden uitgediept,
aldus toenmalig staatssecretaris Schouppe. Dit voorstel behandelde
zowel de gebruiksbeperkingen, de keuringseisen en de verbouwingen
als de PVG-problematiek. Er moest op dat moment nog een aantal
diepgaande en belangrijke punten in overweging worden genomen
om tot een goed wetgevend kader te komen. Er werd tevens gezocht
naar afstemming met de erkende keuringsinstellingen.
Mijnheer de staatssecretaris, wat is de stand van zaken in dit dossier?
Wanneer wordt het koninklijk besluit verwacht? Welke richting gaat
het KB uit inzake onder meer het statuut, de keuringen, de
verbouwingen en de PVG-problematiek? Tot slot, werd de inhoud van
dit KB afgestemd met de oldtimerverenigingen en de
keuringsinstellingen? Welke zijn eventueel nog de knelpunten om tot
een nieuwe regelgeving te komen?
07.02 Staatssecretaris Melchior Wathelet: Mijn administratie heeft
een ontwerp van besluit voorgelegd aan de stakeholders, de
Belgische Federatie van Oldtimervoertuigen en de groepering van
erkende ondernemingen voor autokeuringen en rijbewijzen, waarbij
hen werd verzocht ons hun opmerkingen hieromtrent te bezorgen. De
uiteindelijke publicatie hiervan is voorzien voor midden 2012.
Er werd voor gekozen om de voertuigen ingeschreven onder
oldtimerkentekenplaat in te delen in twee groepen: voertuigen met
een datum van eerste inschrijving vóór 15 juni 1968 en voertuigen
met een datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968. De
voertuigen met een datum van eerste inschrijving vóór 15 juni 1968
worden niet onderworpen aan de periodieke keuring, maar blijven wel
onderhevig aan een niet-periodieke keuring op het ogenblik van
wijziging van titularis van het voertuig. Weliswaar wordt het aantal te
controleren punten bij deze niet-periodieke keuring uitgebreid. De
voertuigen met datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968
worden onderworpen aan een periodieke keuring om de drie jaar.
Eveneens zal het aantal te keuren punten bij deze periodieke keuring
worden uitgebreid ten opzichte van de huidige niet-periodieke keuring.
Deze keuringen zullen de nadruk leggen op de reminrichting, waarbij
de controle niet langer beperkt is tot een louter visuele controle: er zal
gebruik worden gemaakt van een rollenmeter voor voertuigen met
een datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968. Verder ook op
stuurinrichtingen, assen, wielen, banden, ophanging, koetswerk en
chassis op frame.
Gelet op de uitbreiding van de te controleren punten evenals de
invoering van een periodieke keuring voor de voertuigen met een
datum van eerste inschrijving vanaf 15 juni 1968 worden de huidige
beperkingen bij gebruik van deze voertuigen teruggebracht tot
volgende punten: commercieel en professioneel gebruik,
woon/werkverkeer en woon/schoolverkeer, bezoldigd vervoer en met
bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer, gebruik
als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten. Het
gebruik van deze voertuigen wordt dus beperkt tot hobbymatig
gebruik en zo is enkel professioneel of commercieel aanwenden van
deze voertuigen verboden. Uiteraard blijft het mogelijk deze
voertuigen in te schrijven onder een gewone kentekenplaat.
Het voorlopig ontwerp van besluit kwam tot stand in samenwerking
met voornoemde stakeholders. Er zijn tot nu toe geen knelpunten
Last edited by Gere; 12/08/2012, 00:43.
Reden: vraag toegevoegd
Ik heb de vraag toegevoegd waarop dit het antwoord is.
Dit is een verslag van een vergadering van 15 februari van de parlementaire commissie infrastructuur, verkeer en overheidsbedrijven.
Het is dus inderdaad wel degelijk de bedoeling van de staatssecretaris om bepaalde veranderingen door te voeren maar dit wilt niet zeggen dat dit per se zal gebeuren.
IS verkopen, 325e kopen en nu inschrijven. Das het enige zekere dat je kan doen.
Maar 5000 euro voor een 325e vind ik er wel wat over.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Het gaat louter over O-platen. Ik snap sowieso niet dat je een auto op O-platen wil rijden. Een hoop restricties en het is nu ook niet ZO moeilijk om een auto door de keuring te krijgen.
De 30-jaars regeling baart me meer zorgen; ik zou mijn 300E graag taksvrij blijven rijden
Als de wetswijziging er door komt, is het voor eind dit jaar?
Als de wetswijziging er door komt, wordt de leeftijd vanaf wanneer een wagen als oldtimer beschouwd wordt opgetrokken van 25 naar 30?
Dus dan betaal je nog 5 jaar langer de normale taksen..
Tenzij de wagen reeds ingeschreven is als oldtimer, dan mag ie rustig verder als oldtimer beschouwd worden en weinig taksen betalen, ja toch?
Wat dan als je nu een wagen als oldtimer inschrijft, en die een jaar later (er van uitgaande dat de leeftijd intussen opgetrokken is) opnieuw verkoopt. Moet de volgende eigenaar dan weer volle pot taksen betalen? Lijkt mij volledig scheef systeem, als dat het geval is. Ene moment is ie oldtimer, maar eens je hem verkoopt niet meer
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
een pre 1968 werd enkel visueel gecontroleerd, een na 1968 voertuig ging zowieso in de wielschudders en remmentestbank.
mijn fiesta kreeg destijds een rode kaart omdat de handrem 25% verschil vertoonde. terwijl een dagelijks voertuig hier slechts een opmerking voor krijgt, maar een Oplaat nooit meer naar de keuring terug moet, wisten ze dat dit nooit hersteld ging worden en geven ze rode kaart.
zoals ik nu al versta, komen er een hoop regeltjes bij (commercieel vervoer, woon werk verkeer,.....). k zien het zo al beginnen dat een agent gaat zagen als ge van de auto 5 komt gereden omdat ge een H4 koplampje gaan kopen zijt, dat ze gaan zagen dat uwe auto onder het verkeerde statuut gekeurd werd en ge der niet mee naar de winkel mocht...
k zien het zo al beginnen dat een agent gaat zagen als ge van de auto 5 komt gereden omdat ge een H4 koplampje gaan kopen zijt, dat ze gaan zagen dat uwe auto onder het verkeerde statuut gekeurd werd en ge der niet mee naar de winkel mocht...
Dan kom je toch gewoon van de garage voor een herstelling
Comment