Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
    Het gaat louter over O-platen. Ik snap sowieso niet dat je een auto op O-platen wil rijden. Een hoop restricties en het is nu ook niet ZO moeilijk om een auto door de keuring te krijgen.

    De 30-jaars regeling baart me meer zorgen; ik zou mijn 300E graag taksvrij blijven rijden

    Op O rijden doe je niet altijd uit schrik voor de keuring... Ik doe het omdat het een hoop scheelt in verzekering... (lees: +- 200€/ auto) ...
    www.opelklassiek.be

    Comment


    • #82
      En niet te vergeten, een O-plaat heeft gewoon 'iets'

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
        Dus..

        Als de wetswijziging er door komt, is het voor eind dit jaar?
        Als de wetswijziging er door komt, wordt de leeftijd vanaf wanneer een wagen als oldtimer beschouwd wordt opgetrokken van 25 naar 30?
        Dus dan betaal je nog 5 jaar langer de normale taksen..

        Tenzij de wagen reeds ingeschreven is als oldtimer, dan mag ie rustig verder als oldtimer beschouwd worden en weinig taksen betalen, ja toch?
        Wat dan als je nu een wagen als oldtimer inschrijft, en die een jaar later (er van uitgaande dat de leeftijd intussen opgetrokken is) opnieuw verkoopt. Moet de volgende eigenaar dan weer volle pot taksen betalen? Lijkt mij volledig scheef systeem, als dat het geval is. Ene moment is ie oldtimer, maar eens je hem verkoopt niet meer
        dat is mss nog het mooie ( misschien )
        keuring =/= belastingen.
        MAW, het kan goed zijn dat enkel de wijziging voor O-plaat wijzigd naar 30 jaar tesamen met de keurign hieromtrent.
        en dat het verkeersbelastingssysteem onverandert blijft ( voor een paar jaar) .

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
          En niet te vergeten, een O-plaat heeft gewoon 'iets'
          Het heeft vooral veel beperkingen.

          E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
            Op O rijden doe je niet altijd uit schrik voor de keuring... Ik doe het omdat het een hoop scheelt in verzekering... (lees: +- 200€/ auto) ...
            andere verzekeringsfirma nemen dan . bij mij was het geen verschil. of ik mijn capri nu als dagelijkse nr plaat of O plaat keur bleef hetzelfde (90€/jaar). op voorwaarde natuurlijk dat ik die nog steeds niet gebruik om naar het werk te rijden.
            ik rij gewoon op O plaat omdat ik geen tijd heb om elke keer te keuren. ook vaak staan men autos in herstelling voor langere tijd (bv andere versnellingsbak, nieuwe remmerij...). als ik die dan elke keer weer in elkaar moet steken om es ff naar de keuring te bollen.

            mijn fiesta heeft 1maand ofzo gereden, dan motorproblemen gehad en auto heeft bijna 3jaar stilgestaan. auto is nu verkocht. had ik elke keer naar de keuring gemoeten, dan was die keuring allang verlopen en heb je weer een risico de dag dat je naar de keuring rijd.
            men capri rijd de laatste 4jaar 1 keer per jaar, in augustus met de caravan naar zonhoven. de overige 364dagen staat die stil in de garage. wegens verbouwingen aan mijn huis hebben men oldtimers vorig jaar bijna 4-5maand vastgezeten dat ze niet buiten konden.

            als je 1 auto hebt, is de keuring wel te doen, maar ik heb meerdere autos. zo is er elke maand wel ene die naar de keuring moet. die beperkingen van O plaat neem ik er met plezier bij, men oldtimers rijden ENKEL naar meetings. de ene meeting met de escort, de andere met de capri, nog een andere met de dodge.
            meeste van mijn autos halen de 500km/jaar niet eens

            Comment


            • #86
              Daar heb je gelijk in, bij mij staan ze allen op dagelijkse plaat (3 oldtimers en een Golfke 2 voor elke dag), en er steekt toch aardig wat tijd in, in die Keuring. Maar ik neem het er graag bij. En de verzekering is beetje duurder (50e per wagen) maar 't is het waard als er iets gebeurt, imo

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                mijn fiesta heeft 1maand ofzo gereden, dan motorproblemen gehad en auto heeft bijna 3jaar stilgestaan. auto is nu verkocht. had ik elke keer naar de keuring gemoeten, dan was die keuring allang verlopen en heb je weer een risico de dag dat je naar de keuring rijd.
                Mijn neef heeft die Fiesta gekocht (als het die witte is), en blok is eruit en wordt gereviseerd nu. En hij wil hem ook herspuiten.




                E30SHOP.be
                - Alles voor uw BMW E30.
                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                Comment


                • #88
                  yep, die is het.
                  heeft slechtere tijden gekend en ook betere tijden


                  ik heb er ongeveer 800km mee gereden en toen is het origineel blok de soep in gedraaid. heb er dan een 1.3 van een escort in gelegd maar het paste niet allemaal 1:1 en was het toen zowat beu. ben na 3jaar volledig gestopt met FWD fords en ben de werkplaats aan het opruimen nu. hebben die hier bij de verkoop gewoon gestart en tot bij u neef gereden
                  de originele lak was gewoon slecht, kreeg de motorkap niet meer goed. heb dan maar de boel eerst wit geverfd, en daarna wit gespoten. in het begin was die lak wel goed, maar door 3jaar onder het stof te staan is die lak toch ook weer goed achteruit gegaan. eens volledig demonteren en herspuiten zou geen kwaad kunnen

                  Comment


                  • #89
                    Amai, wist niet dat die zo verwaarloosd was ervoor. Vandaar dat hij hem dus wil herspuiten.

                    E30SHOP.be
                    - Alles voor uw BMW E30.
                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                    Comment


                    • #90
                      Wel, om terug te komen op de oldtimer regelingen. "Democratisch"(?) Europa probeert er heel stil een nieuwe europese wetgeving door te duwen. En je weet als het op Europees niveau regent, dan druppelt het hier.
                      Ik kreeg onderstaande door van op het Britse Alfa Montreal forum, ik denk dat het voor veel mensen hier ook interessant kan zijn om eens te lezen..

                      Dear All

                      My first post on the forum is largely addressed to UK owners as we probably have the most to lose from this as traditionally the UK has long had the most relaxed attitude to custom cars and vehicle modifications. But have you all seen this proposed new legislation that the EU is trying to implement in all member states?



                      http://ec.europa.eu/transport/doc/ro...2012%29380.pdf

                      Vooral het stuk in de wettekst ivm classics, en aanpassingen.
                      Als ik in Genk goed heb gezien,dan rijden er toch heel wat stevige verbouwde dingen rond op o-platen..

                      However the ‘proposal’ contains a NEW EU wide Historic vehicle definition.

                      “(7) ‘vehicle of historic interest’ means any vehicle which fulfils all the following conditions :

                      It was manufactured at least 30 years ago,
                      It is maintained by use of replacement parts which reproduce the historic components of the vehicle;

                      It has not sustained any change in the technical characteristics of its main components such as engine, brakes, steering or suspension and
                      It has not been changed in its appearance;




                      Bij de BFOV heb ik er niets recents meer over gelezen.. (maar misschien moet ik beter zoeken)

                      Comment


                      • #91
                        Deze week het tijdschrift van de BFOV in m'n bus gekregen, en ivm het oldtimerstatuut : De vertraging heeft te maken met de oldtimers die teveel verbouwd werden (hotrods, kitcars en replica's). Daarom hebben we een paar punten van ons programma moeten aanpassen. Maar we zijn in de eindfase en begin september zal het project van het K.B. worden voorgelegd aan de verschillende instanties. Hierdoor zal het nieuwe statuut er wsl eind dit jaar gepubliceerd worden.
                        (bron BFOV)

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door gangstertje Bekijk Berichten
                          Deze week het tijdschrift van de BFOV in m'n bus gekregen, en ivm het oldtimerstatuut : De vertraging heeft te maken met de oldtimers die teveel verbouwd werden (hotrods, kitcars en replica's). Daarom hebben we een paar punten van ons programma moeten aanpassen. Maar we zijn in de eindfase en begin september zal het project van het K.B. worden voorgelegd aan de verschillende instanties. Hierdoor zal het nieuwe statuut er wsl eind dit jaar gepubliceerd worden.
                          (bron BFOV)
                          Wa verandert er eigenlijk voor oldtimers die op normale plaat zijn ingeschreven.
                          Strenger of meer verbouwingsmogelijkheden(kan maar hopen )

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door ditn Bekijk Berichten
                            Wa verandert er eigenlijk voor oldtimers die op normale plaat zijn ingeschreven.
                            Strenger of meer verbouwingsmogelijkheden(kan maar hopen )
                            Die moeten elk jaar naar de Keuring, meer niet. Ik denk dat je enkel nog zal kunnen verbouwen als je een o-plaat hebt, en dan de keuze hebt tss : geen keuring meer, maar wel MET je beperkingen (en veel controle), ofwel een 3-jaarlijkse keuring met 2 beperkingen (woon-werkverkeer en kinderen ophalen van school blijft verboden).
                            Enfin, dat is toch het idee dat men erdoor wilt krijgen...

                            Comment


                            • #94
                              Wordt er ook gesproken over de jaarlijkse verkeersbelasting? Daar gaat de limiet toch 25 jaar blijven hoop ik?

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door miniman_78 Bekijk Berichten
                                volledig voorstel van BFOV kan je hier vinden: http://www.bfov.be/index.php/nl/doss...-voorstel-bfov

                                Klein foutje van mij, het is dus 15/03/1968.
                                En het komt op 30 jaar maar zal waarschijnlijk met een geleidelijke overgang gebeuren dus niet direct van de ene op de andere dag.

                                Het komt wel degelijk in voege eind dit jaar. Komt normaal tegen oktober of november in staatsblad. Er moet nog een aantal dingen uitgewerkt en verbeterd worden, zoals enkele fouten die in de laatste wijziging geslopen zijn. Om een voorbeeld te noemen: in de laatste wijziging staat nu "voertuigen die tenminste 25 jaar ingeschreven zijn" ipv "voertuigen die tenminste 25 jaar geleden ingeschreven zijn" wat nu betekend dat voertuigen die 25 jaar of ouder zijn maar al tientalen jaren ergens in een garage of schuur staan niet kunnen ingeschreven worden als oldtimer als ze de letter van de wet volgen... (zit daarmee in dit schuitje, heb een oldie staan van +30 jaar die slechts 8 jaar ingeschreven was)

                                Bron kan ik niet vrijgeven
                                Als ik dit voorstel nu lees, staat er duidelijk 25 jaar in:

                                ...

                                1.
                                Leeftijd van het voertuig

                                Momenteel kennen we twee soorten categorieën van voertuigen namelijk:
                                - De personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die sinds meer dan 25 jaar in het verkeer werden gebracht; en
                                - De bedrijfsvoertuigen en de militaire voertuigen die sinds meer dan 30 jaar in het verkeer werden gebracht.

                                Naar de toekomst toe, zullen alle voertuigen een leeftijd van 25 jaar moeten hebben bereikt alvorens in aanmerking te komen als oldtimer.

                                ...

                                Comment


                                • #96
                                  is hier al nieuws van nu? op een ander forum is de vraag ook opgekomen dat het statuut zou veranderen op 31dec 2012

                                  Dit heb ik zaterdag gehoord :

                                  - Vanaf 31 December 2012 wordt de leeftijd voor oldtimers opgetrokken naar 30 jaar.
                                  - Auto's die al als oldtimer ingeschreven staan blijven oldtimer.
                                  - Worden deze echter herkeurd en nog geen 30 jaar, dan worden ze weer als gewone wagen gekeurd.

                                  Dit lijkt me echt geen goed nieuws, al ben ik wel van mening dat de keuring voor oldtimers mag verstrengt worden en we meer vrijheid moeten krijgen voor deze wagens.

                                  ...

                                  Ik heb dit gehoord van de eigenaar van de oldtimerfarm. Denk wel dat hij weet wat hij zegt, zijn broodwinning is oldtimers
                                  stel, je hebt een oude wagen van 1986. deze wordt in 2013 dus 27jaar.
                                  persoon A heeft deze als O-plaat ingeschreven en maakt er wel of niet misbruik van als dagelijkse wagen. die is dus gekeurd oldtimer en blijft dus zijn oldtimerstatuut behouden. en dus ook belastingsvrij
                                  persoon B heeft zijn oldtimer gewoon dagelijks gekeurd om geen problemen te hebben met die 25km regel en tussen zonsopgang en zonsondergang. die gaat in maart 2013 opnieuw naar de keuring, wordt gekeurd maar krijgt dan ineens weer de volle wegenbelasting te betalen.

                                  t is weer typisch belgie hé, mijn golfke wordt in februari 2013 dus belastingsvrij. ik ga weer 5jaar lang extra belasting mogen betalen. t wordt tijd om een 83'er golf te gaan zoeken dan (300€ belasting x 5jaar, is 1500€, daarvoor heb ik een andere).

                                  voor t zelfde is dit enkel van kracht op keuring: dat je dus geen auto <30jaar kan inschrijven als oldtimer, maar dat de belastingsvrij regel van 25jaar behouden blijft. mijn dodge is ook al 5jaar oldtimer maar wordt nooit belastingsvrij wegens lichte vracht.
                                  dit geval zou wel positief blijven voor mij

                                  Comment


                                  • #97
                                    Als dat waar is, weet ik weer wat te doen.


                                    R5'ke terug inschrijven...

                                    Comment


                                    • #98
                                      Dat is nu het probleem: die hoort dit en die hoort dat ... wat is er waarheid? Niemand weet het. Ik hoorde laatst via een bron bij de politie dat het pas in juni 2013 zou wijzigen. Er zouden problemen zijn rond de verbouwde voertuigen op O-plaat, en ze willen dat in een set regels gieten. Dit krijgen ze niet rond voor nieuwjaar, en daarmee zou het juni gaan worden. Is dat waar? Ik weet het niet, ik heb dat ook maar "gehoord". De 1ne zegt 30 jaar want Europa zou dat willen, de andere zegt dat het 25 jaar blijft want bij het hervormen van de BIV is die 25 ook gebleven ..

                                      We zullen wel zien zeker? Als ze het optrekken naar 30 jaar ben ik 1 van de vele ferm geklootte liefhebbers, mijn turbo wordt in april 25 jaar. Deze wagen zal nooit als daily gebruikt worden, max voor hobby 5000km per jaar, en het zou onrechtvaardig zijn als ik daar 740,- per jaar op moet gaan betalen. Maar als het zo is, dan is het zo. Ofwel nog 5 jaar bijhouden, ofwel slachten voor onderdelen om zoveel mogelijk winst eruit te persen. Heel erg, maar wel realiteit ...

                                      Comment


                                      • #99
                                        Nja kging mijn gti toch inschrijven als gewone wagen.

                                        ik vind het een slecht systeem nu, 1 keer naar de keuring en voor wat dan nog ook.

                                        Sommigen rijden zonder besef met een levensgevaarlijke wagen rond en het mag zomaar.

                                        Ik stel voor vanaf 25jaar oud:
                                        -2 jaarlijkse keuring voor autos met die minder dan 5000km/jaar doen
                                        -jaarlijkse keuring voor autos meer dan 5000km/jaar
                                        -iedereen minimum tarief taks en biv
                                        -geen beperking meer kwa straal en tijd gezien de volledige keuring.
                                        -geen afkeur bij upgraden van remmen
                                        -op de keuring extra aandacht voor het chassis, bij twijfel geometrie keuring.
                                        -autos vanaf 1990 naar 30 jaar om oldtimer statuut te bereiken.
                                        -elke auto vanaf 25 jaar een O-plaat.
                                        -controle van motor overeenstemming chassis.

                                        Ik zal hier nu velen hun bloed doen koken, maar ge moet aan u eigen veiligheid en die van een ander ook denken. Daarboven op zullen we dankzij strengere controle via keuring niet geviseerd worden door de politie en kan iedereen zijn gang gaan zonder altijd een excuus te moeten hebben voor een 'testrit', tuners zullen dan ook geweerd worden uit het milieu, motorswaps en dergelijke zijn dan ook zo goed als verleden tijd.

                                        Ik vind ook dat het gedoe rond kostprijs van verzekering mag stoppen, over de paar 100€ per jaar moet je echt niet komen zagen als je duizenden euros aan de aankoop van je wagen spendeert. Je kan ook niet zomaar verwachten dat je zo goed als voor niets mag rijden van de overheid vind ik. Iedereen gebruikt het wegennet dus iedereen moet er voor bijleggen.
                                        Last edited by Ice_ken; 09/10/2012, 16:08.
                                        2015 BMW S1000R
                                        2010 Renault Clio RS Cup
                                        1987 Volkswagen Golf GTI

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                          is hier al nieuws van nu? op een ander forum is de vraag ook opgekomen dat het statuut zou veranderen op 31dec 2012



                                          stel, je hebt een oude wagen van 1986. deze wordt in 2013 dus 27jaar.
                                          persoon A heeft deze als O-plaat ingeschreven en maakt er wel of niet misbruik van als dagelijkse wagen. die is dus gekeurd oldtimer en blijft dus zijn oldtimerstatuut behouden. en dus ook belastingsvrij
                                          persoon B heeft zijn oldtimer gewoon dagelijks gekeurd om geen problemen te hebben met die 25km regel en tussen zonsopgang en zonsondergang. die gaat in maart 2013 opnieuw naar de keuring, wordt gekeurd maar krijgt dan ineens weer de volle wegenbelasting te betalen.

                                          t is weer typisch belgie hé, mijn golfke wordt in februari 2013 dus belastingsvrij. ik ga weer 5jaar lang extra belasting mogen betalen. t wordt tijd om een 83'er golf te gaan zoeken dan (300€ belasting x 5jaar, is 1500€, daarvoor heb ik een andere).

                                          voor t zelfde is dit enkel van kracht op keuring: dat je dus geen auto <30jaar kan inschrijven als oldtimer, maar dat de belastingsvrij regel van 25jaar behouden blijft. mijn dodge is ook al 5jaar oldtimer maar wordt nooit belastingsvrij wegens lichte vracht.
                                          dit geval zou wel positief blijven voor mij
                                          Belastingvrij heeft toch niets te maken da je al dan niet op O-plaat staat?

                                          Heeft iemand daar al meer info over? Gaan ze de wegentaks ook optrekken naar 30j?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X