Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • nee, maar belastingsvrij heeft wel met oldtimer te maken. als ze die leeftijd optrekken, zal ook de wegenbelasting mee gaan (dat geld zal de staat niet willen mislopen).
    nu een auto van 26jaar die als o plaat staat, is vrij van keuring en zou dus van het oldtimerstatuut en belastingsvrij kunnen blijven genieten.
    een liefhebber die zijn auto van 26jaar liever dagelijks keurt omdat hij weet dat de zijne in perfecte staat is, zou dan bij de eerstevolgende keuring zijn oldtimerstatuut verliezen. en waarschijnlijk weer tax betalen.

    daarom stelde ik de vraag of iemand al iets meer wist? iemand met connecties ofzo? als het op 31dec verschijnt in het staatsblad is er niks meer tegen te beginnen.


    Oorspronkelijk geplaatst door The White Rider Bekijk Berichten
    Er zouden problemen zijn rond de verbouwde voertuigen op O-plaat, en ze willen dat in een set regels gieten. Dit krijgen ze niet rond voor nieuwjaar, en daarmee zou het juni gaan worden. Is dat waar?
    daar klopt al iets niet. een oldtimer MOET fabrieksorigineel staan. dus die verbouwde gevallen mogen al helemaal niet. er zijn er daardoor ook velen die eerst keuren op O plaat en daarna ombouwen. ze moeten immers toch nooit meer naar de keuring. ik ben ook niet voor dit systeem. ben al jaren voorstander om een oldtimer elk jaar of elke 2jaar te keuren. al is het maar enkel de remtest. dit is toch één van de eerste dingen die sneuvelen door lange tijd stil te staan. niemand zal het merken aan de auto als 1 wiel totaal niet remt, of slepende remmen heeft (maar na paar 1000km zijn daar de remblokken wel weg). of verduurde remflexibels..
    dan ook nog al die cowboys die zomaar een dikke motor leggen zonder remaanpassingen (vooral bij kevers gedaan, porsche blok erin maar wel de standaard trommelremmetjes. (0-100 in 3sec, 100-0 in x minuten).

    ik ben ook geen heilig boontje hoor. ik ken genoeg van autos, maar ikzelf weet ook niet of men remmen het allemaal goed doen. ik kan wel op de brug gaan staan en alles controleren. maar vaak voor een meeting komt er een probleem voor. en dan wordt er kort beslist de andere oldtimer te nemen.
    er is al jaren sprake van een jaarlijkse oldtimerkeuring in te voeren. hadden die geruchten er niet geweest, ik had allang met een V8 blok rond gereden in de capri
    Last edited by ; 09/10/2012, 21:52.

    Comment


    • oh great
      bye bye 25 jaar
      en ik wou net verkopen volgend jaar

      Comment


      • De regeling zoals hierboven beschreven zou mij verwonderen. Ze gaan volgens mij nooit een onderscheid maken tussen al dan niet O plaat en taks want dat doen ze nu ook niet. In alle teksten die ik al heb gelezen spreken ze enkel van keuring etc maar nooit van belastingen dus miss blijft dit 25j.

        Dat hoop ik alleszinds. Ik heb eerst op een O plaat gereden en nu op een dagelijkse. Ik wil niet afgestraft worden omdat ik de moeite heb gedaan om hem door de dagelijkse keuring te krijgen, dat zou effe 2000 eur taks meer gaan kosten

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          daar klopt al iets niet. een oldtimer MOET fabrieksorigineel staan.
          En controle gebeurt door de keuring zeker? Dat gaat nog wat geven! Wablief : schrijfremmen rondom in 1980! Je hebt verbouwd!

          Ze gaan volgens mij geen onderscheid maken tussen al op O-plaat en ouder dan 25jaar en nog niet op O-plaat. Nu is dit puur op basis van inschrijvingsdatum. Wat ze wel kunnen doen is alles ouder dan 25jaar min of meer gaan verplichten op O-plaat te zetten EN het gebruik O-plaat gaan uitbereiden (wel nog altijd geen woon-werk verkeer of schoolverkeer). Dan heb ik er geen problemen mee.

          Wel mogen ze de regeltjes iets soepeler maken rond "fabrieksorigineel". Remmerij aanpassen omdat je je zware oudere amerikaanse sportkar niet kan stoppen met je trommeltjes lijkt mij eerder veilig. Je verlichting aanpassen naar halogeen omdat je met je gewone gloeilampjes niets meer ziet in het donker wat verder dan 5meter voor je auto is, is ook logisch.
          Hell : zelfs een andere motor inbouwen moet mogelijk zijn : akkoord dat er beperkingen zijn, maar pak dan enkel motoren die ook daadwerkelijk geleverd zijn in dat model (in mijn geval een w123 : geen 560 blok, maar in plaats van mijn 230E, wel een 250 of een 280E).
          Wat doe je dan trouwens met auto's die in de loop van hun levensduur verschillende verbouwingen achter de rug hebben EN die goedgekeurd zijn voor het dagelijkse verkeer? Ombouwen of nooit oldtimer?

          Comment


          • Stel ik koop een E32 750 van 88. Betaal ik nog tax na 25 jaar?
            U hoeft dit niet te lezen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
              Stel ik koop een E32 750 van 88. Betaal ik nog tax na 25 jaar?
              dat is de vraag nu net. Als er niets verandert : geen probleem.
              Als het verandert en er is een overgangsregeling : afhankelijk van de regeling.
              Als het verandert en er komt niets : je hebt 5 jaar meer tijd om die auto in te schrijven en af te werken

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                En controle gebeurt door de keuring zeker? Dat gaat nog wat geven! Wablief : schrijfremmen rondom in 1980! Je hebt verbouwd!
                idd. ik ken ene die een ford escort mk1 estate had. import uit duitsland, volledig in orde en TUV gekeurd. hier op de keuring afgkeurd wegens schijfremmen. dit bestond namelijk niet in 1969.
                is naar huis gereden, trommels gemonteerd, en met veel schrik naar de keuring. ding had immers ene cossworth blok van 300pk steken. werd toen goedgekeurd. terug naar huis en schijven er weer onder.
                Die mustang eleanor van op het forum hier, amerikaanse import. eerste keuring problemen omdat ze van ver zagen dat die hardware niet beschikbaar was in dit bouwjaar.
                keuring weigerd wel degelijk autos op het niet origineel staan. volgens de wet is een oldtimer dan ook een auto met een klassieke meerwaarde door zijn leeftijd. hierdoor moet een oldtimer dus ook fabrieksorigineel zijn.
                ik ken er ook ene met zo een oude ford uit de jaren 30. elk jaar dagelijks gekeurd omdat die ceremonies rijd (één van de weinigen die niet op o-plaat rijd, maar daadwerkelijk moeite doen om te keuren). voor de stabiliteit heeft hij zelf dempers toegevoegd achteraan samen met de bladveren. werd er ooit voor afgekeurd omdat dit niet origineel was. hij haalt ze er dus elk jaar ook weer vanonder

                velen met andere motoren, rolkooien,... en dergelijke zullen goedkoop beschikbaar komen binnenkort omdat ze nooit door de keuring gaan geraken.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                  idd. ik ken ene die een ford escort mk1 estate had. import uit duitsland, volledig in orde en TUV gekeurd. hier op de keuring afgkeurd wegens schijfremmen. dit bestond namelijk niet in 1969.
                  is naar huis gereden, trommels gemonteerd, en met veel schrik naar de keuring. ding had immers ene cossworth blok van 300pk steken. werd toen goedgekeurd. terug naar huis en schijven er weer onder.
                  Die mustang eleanor van op het forum hier, amerikaanse import. eerste keuring problemen omdat ze van ver zagen dat die hardware niet beschikbaar was in dit bouwjaar.
                  keuring weigerd wel degelijk autos op het niet origineel staan. volgens de wet is een oldtimer dan ook een auto met een klassieke meerwaarde door zijn leeftijd. hierdoor moet een oldtimer dus ook fabrieksorigineel zijn.
                  ik ken er ook ene met zo een oude ford uit de jaren 30. elk jaar dagelijks gekeurd omdat die ceremonies rijd (één van de weinigen die niet op o-plaat rijd, maar daadwerkelijk moeite doen om te keuren). voor de stabiliteit heeft hij zelf dempers toegevoegd achteraan samen met de bladveren. werd er ooit voor afgekeurd omdat dit niet origineel was. hij haalt ze er dus elk jaar ook weer vanonder

                  velen met andere motoren, rolkooien,... en dergelijke zullen goedkoop beschikbaar komen binnenkort omdat ze nooit door de keuring gaan geraken.
                  Is dat dan veilig? Een bentley blower hebben, maar de remmen moeten fabrieksorigineel zijn. Tof!

                  Comment


                  • 't Is gewoon allemaal dikke zever. Apenland!

                    Als ze nu binnen 3 jaar zouden afkomen dat auto's vanaf 1990 (en dus ook mijn IS) pas vanaf 30 jaar oldtimertarief genieten, dan ga ik hem ook moeten wegdoen. Terwijl dat totaal unfair is omdat degenen met een IS van 1989 wel oldie-tarief kunnen genieten vanaf 25 jaar, terwijl het dezelfde auto is.

                    E30SHOP.be
                    - Alles voor uw BMW E30.
                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                    Comment


                    • Tja, mijn mini is ook zo gekeurd. Heeft 12" velgen en dito schijfremmen. Lijkt me dus niet onveiliger geworden te zijn.
                      Voor de oldtimerkeuring trommels er onder en 10", achteraf terug omgebouwd....

                      Driejaarlijkse keuring zou nog meevallen, als ik dat ene keer in 3 jaar moet ombouwen, cava... of een keuring zoeken waar ze dat niet weten of het zich niet aantrekken (Moeskroen?).

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                        't Is gewoon allemaal dikke zever. Apenland!

                        Als ze nu binnen 3 jaar zouden afkomen dat auto's vanaf 1990 (en dus ook mijn IS) pas vanaf 30 jaar oldtimertarief genieten, dan ga ik hem ook moeten wegdoen. Terwijl dat totaal unfair is omdat degenen met een IS van 1989 wel oldie-tarief kunnen genieten vanaf 25 jaar, terwijl het dezelfde auto is.
                        Daarom dat ik ook al gezegd heb dat m'n beter naar de datum van eerste-productiemodel zou kijken om te bepalen of iets als oldtimer mag beschouwd worden of niet.
                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                        www.carfac.be "Driving on experience"

                        Comment


                        • Idd. 25+ auto's verplicht op O-plaat vind ik ook zever. Een W123 kan bvb nog perfect als dagelijkse auto dienen.

                          E30SHOP.be
                          - Alles voor uw BMW E30.
                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                          Comment


                          • even ook mijn verhaal doen omdat ik voor een moeilijke keuze sta

                            ik heb thuis een ae86 oldtimer staan(van 1986)
                            Deze is momenteel als gewone wagen ingeschreven en gaat ieder jaar naar de keuring.Deze is tevens ook als div1 rallywagen ingeschreven.

                            De wagen wordt enkel gebruikt voor:
                            *van naar en op circuit te rijden
                            *van naar en rittensport of benifiet acties,...

                            mijn motor is versleten en ik heb hier nog een 4AGZE liggen

                            nu heb ik 2 keuzes aangezien belgie zo ****land is
                            *veranderen naar o-platen
                            *via importbedrijf doen op gewone platen(€€€€) en niet zeker dat het lukt


                            wat zouden jullie doen in gedacht nemende de aankomende wijzigingen aan o statuut
                            Ik zit een beetje met de handen in het haar wegens het niet legaal kunnen swappen van een engine.
                            Last edited by ; 31/10/2012, 11:06.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ditn Bekijk Berichten
                              even ook mijn verhaal doen omdat ik voor een moeilijke keuze sta

                              ik heb thuis een ae86 oldtimer staan(van 1986)
                              Deze is momenteel als gewone wagen ingeschreven en gaat ieder jaar naar de keuring.Deze is tevens ook als div1 rallywagen ingeschreven.

                              De wagen wordt enkel gebruikt voor:
                              *van naar en op circuit te rijden
                              *van naar en rittensport of benifiet acties,...

                              mijn motor is versleten en ik heb hier nog een 4AGZE liggen

                              nu heb ik 2 keuzes aangezien belgie zo ****land is
                              *veranderen naar o-platen
                              *via importbedrijf doen op gewone platen(€€€€) en niet zeker dat het lukt


                              wat zouden jullie doen in gedacht nemende de aankomende wijzigingen aan o statuut
                              Ik zit een beetje met de handen in het haar wegens het niet legaal kunnen swappen van een engine.
                              die motor 4AZGE verkopen en uw originele reviseren is uw beste, meest zekere optie.
                              2015 BMW S1000R
                              2010 Renault Clio RS Cup
                              1987 Volkswagen Golf GTI

                              Comment


                              • In Nederland is het zover. De nieuwe regering heeft besloten dat oldtimers niet meer worden vrijgesteld van wegenbelasting.

                                Dit om "milieu" zaken.

                                Ik vrees dat Belgie dit rap gaat overnemen (want we zijn allemaal "voor het milieu") Oldtimers zullen daar voortaan dus "gewoon" taxen moeten

                                betalen.

                                Hoe het met keuring of platen gaat zijn weten we nog niet.

                                Cheers

                                B

                                Comment


                                • Sjaans dat ik maar allemaal kleine oldtimerkes heb... maar dit is geen goed nieuws

                                  Comment


                                  • En dat gecombineerd met hun milieugebaseerde tax, er gaan er nog veel vloeken...

                                    Daar gaat mijn droom om ooit een dikke merc oldtimer te rijden

                                    Comment


                                    • we zijn zover nog niet...belgen zijn ook zo slim nog niet om in hollandse getallen te gaan oldie-en om minder te betalen (en onze wegentax voor normale auto's ligt ook lager natuurlijk)

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                                        In Nederland is het zover. De nieuwe regering heeft besloten dat oldtimers niet meer worden vrijgesteld van wegenbelasting.

                                        Dit om "milieu" zaken.

                                        Ik vrees dat Belgie dit rap gaat overnemen (want we zijn allemaal "voor het milieu") Oldtimers zullen daar voortaan dus "gewoon" taxen moeten

                                        betalen.

                                        Hoe het met keuring of platen gaat zijn weten we nog niet.

                                        Cheers

                                        B
                                        We betalen al taksen.

                                        En de discussie is aan het losbarsten. Milieuredenen en 130 toelaten. Gaat nog tof worden daar.

                                        De BIV voor auto's ouder dan 25jaar is bij ons gezakt : het beste bewijs dat er niet veel geld mee te rapen is. De meesten willen jongere wagens.

                                        Comment


                                        • (er valt meer te rapen bij het afschaffen lv, daar is sprake van)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X