Ik zou daar hier in België zo'n schrik niet voor hebben hoor. De reden dat ze NL meer met oldtimers als daily rijden, is omdat de wegenbelasting daar fors duurder is. Hier zijn er minder oldtimers, en de meesten daarvan rijden er alleen mee bij goed weer. Zoals bobo zegt, bij Lichte Vracht valt meer geld te rapen als ze dat afschaffen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
lichte vracht willen ze voor particulieren afschaffen vanaf 2015. daar heb ik al meerdere keren hetzelfde van gehoord.
ook de hoeveelheid amerikanen die als lichte vracht rondtuffen is niet te doen. dikke V8 blokken waar je normaal +3000€ tax moet op betalen die slechts voor 148€ taks ook mogen rondtuffen (ik ben er ook een met mijne dodge. of ge nu een 40jaar oud barrel hebt, of een nieuwe ram, t is hetzelfde qua tax).
als ze dat invoeren, gaat de mijne ineens VEEL geld waard worden (oldtimer), terwijl nieuwe amerikanen spotgoedkoop gaan worden. de moment om dan een nieuwe te kopen en die motor, cabine, laadbak... allemaal op de mijne te vijzen. lekker zuinig verbruik en alle luxe van ne nieuwen :-) (schone voordeel van amerikanen, doordat ze ladderchassis blijven gebruiken, is alles errond uitwisselbaar, chassisnr zit op die 2 treinsporen onder uwe auto)
Comment
-
Dat is idd wel het geval in België, als er Belgen met een kar rijden van +20 jaar zijn het 99% liefhebbers ... Ik ken niemand in mijn vriendenkring of buurt die een auto van +15 jaar heeft en die interesse hebben in oldies of classics... Die rijden allemaal met nieuwere auto's rond en geven mij dan ook meestal een opmerking van gij met u ouw roestbakken & krellen (om te lachen ) ...
Ik geniet van rond te bollen in mijn oude Benz, en vind het niet erg om ieder jaar bijna 400 euro aan belasting te geven aan een 78pk sterke Diesel .Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Juist de eerste 2000 diesels waren 72 ik dacht even 75Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
idem bij mij. ik hoor ook iedereen altijd zagen over mijn 'oldtimer' terwijl men golf slechts 24jaar is. men oud mormel brengt me steeds waar ik moet zijn, en als er iets aan kapot gaat, kan ik het ofwel direct fixen, of ik kan er gewoon zo defect mee doorrijden.
er zit gene airco in die kapot kan gaan, geen electrische ramen, geen automatische lichten, .... hoe minder erin zit, hoe minder er kapot kan gaan. en ik vind het gewoon zalig om met een oude wagen te rijden. een auto is altijd verlies aan kapitaal. heb die gekocht toen die 21jaar was en betaal nu al 3jaar lang 300€ wegenbelasting voor een 1600Diesel (k vind het erg dat die zo duur is in tax) en da voor 55pk ofzo
men ene broer kreeg haast een hartaanval toen die hoorde da ik een golf kocht met 361 000km op de klok. voor hem is nen auto versleten boven de 150 000km. ik pak er gerust de kleine defecten bij om met een oude auto te rijden. k heb 10jaar lang met nieuwe leasewagens gereden en heb daar meer mee in de garage gestaan, dan men oude mormels.
men eerste dagelijkse auto was een opel ascona uit 88, spijt van dat ik die ooit verkocht. die heb ik letterlijk 4jaar mishandeld en ding bleef gaan.
men 2de was een ford capri van 81, ook spijt van. men 3de daily is een dodge van 77. niks oldtimer statuut, wel gewoon lichte vracht belasting betalen. en de 4de daily is men golf uit 88, ook net geen oldtimer. dus heb altijd belasting betaald voor men oude 'mormels'. en bij elke auto die wegging, kreeg ik er spijt van.
daarom dat ik nu mijn perto golf absoluut weer op de baan wil krijgen. die gaat van mijn leven niet meer weg. als die nog 40jaar samenhoud, dan zal die nog 40jaar op de baan rijden. is die nu niet te herstellen, tja dan ben ik 200€ aankoopkosten kwijt. zal je dat maar voorhebben met een jonge okkasie. ben je direct een groot kapitaal kwijt.
dat belastingsvrij, tja, dat is dan een bonus om met een oud wrak te blijven rondrijden. en ik hoop dat ze dat niet afschaffen. dat ze er 30jaar van maken. kan er ook nog door, moet ik 5jaar langer belasting betalen.
maar als ik ga moeten belasting betalen op al mijn oldtimers die hier in de garage staan, en misschien 2-3keer op een jaar buiten komen, dan heb ik liever dat ze KM belasting heffen. ik rij toch immers op zondag en dat zou het goedkoopste tarief zijn
mijn blauwe capri heeft laatste gereden in augustus 2011. men fiesta mk1 heb ik gisteren de nr plaat binnengegeven, laatste rit was mei 2010 en men escortje heeft dit jaar 5keer gereden. t zou erg zijn dat ik dan ongeveer 900€ zou moeten betalen aan wegenbelasting voor die autos
Comment
-
'k Hoop dat m'n IS nog oldtimer gaat kunnen worden. Die is er nu 22 en van '90. :/
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten'k Hoop dat m'n IS nog oldtimer gaat kunnen worden. Die is er nu 22 en van '90. :/
Ja oldtimer zal die altijd worden... maar of dat in 2015 al gaat zijn???
Als ze van die 25j afblijven ben ik al content
Comment
-
En het klopt eigenlijk ook aan geen kanten, E30 model bestaat al langer dan 25 (bijna 30 jaar) intussen dus zou oneerlijk zijn voor alle E30's na '90.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Idd, maar toen had je dezelfde 'regel' (25 jaar), als het nu plots 30 jaar wordt voor alles na '90, en een E30 van '89 nog geniet van de 25-jaar regeling... Dan ga ik mij een ander chassis nr moeten zoeken vrees ik.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk BerichtenWaarom wil je die E30 persé oldtimer laten worden? Voor de taks moet je het niet doen en een O-plaat heeft meer nadelen dan voordelen. Die auto passeert toch probleemloos de daily keuring?
En dan is er ademruimte voor een extra kar.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door donbrodka Bekijk BerichtenWaarom wil je die E30 persé oldtimer laten worden? Voor de taks moet je het niet doen en een O-plaat heeft meer nadelen dan voordelen. Die auto passeert toch probleemloos de daily keuring?
of die E30 nu als daily staat, of op O platen, die is ALTIJD belastingsvrij na 25jaar en daar is ian over bezig. ik betaal ook tegen de 300€ tax voor mijne golf 1.6D. als die 25jaar wordt, is dat nog 30€. met 270€/jaar kan ik al veel doen. mijn golf komt nooit op o-platen te staan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtentaks en oldtimerstatuut hebben NIKS met elkaar te maken.
of die E30 nu als daily staat, of op O platen, die is ALTIJD belastingsvrij na 25jaar en daar is ian over bezig. ik betaal ook tegen de 300€ tax voor mijne golf 1.6D. als die 25jaar wordt, is dat nog 30€. met 270€/jaar kan ik al veel doen. mijn golf komt nooit op o-platen te staan.
Comment
-
da ze daar maar schoon afblijven. bijna iedereen die ik ken met een auto van +25jaar, die komt er bijna nooit mee buiten (k zen zowat de enige uitzondering die ik ken). t zou zot zijn als ge evenveel wegenbelasting moet betalen als voor ne nieuwe auto, terwijl de uwe dan 2keer op een jaar op de baan komt.
als ze da volledig afschaffen, zoals ze in NL willen doen, dan zal er pas gefoefeld worden met nr platen. k zie mij al belasting betalen op al mijn autos (zie signature). t zijn geen 1.1 of 1.3 blokjes da ik heb
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenda ze daar maar schoon afblijven. bijna iedereen die ik ken met een auto van +25jaar, die komt er bijna nooit mee buiten (k zen zowat de enige uitzondering die ik ken). t zou zot zijn als ge evenveel wegenbelasting moet betalen als voor ne nieuwe auto, terwijl de uwe dan 2keer op een jaar op de baan komt.
Het is toch pure fun om te kunnen rondrijden met je oldtimer ipv hem in je garage te laten staan? (of het moest een speciaal model zijn van + 50.000euro die als investering is aangekocht natuurlijk )
die leeftijd al dan niet optrekken komt er waarschijnlijk omdat we nu op het moment zijn dat de 'betere' wagens zoals Mercedessen en Golfkes etc van +25 jaar nog perfect meekunnen en waarvan misbruikt gemaakt wordt door 'bepaalde mensen' om zeer goedkoop en vooral zonder keuring dagelijks te kunnen rijden met een O-plaat...
dat ze eerst strengere controle doen op de 'O-plaatrijders' die dagelijks woon-werkverkeer doen etc, want zij verpesten het voor de echte liefhebber!
ik snap ook het 'nut' van een O-plaat niet echt, de taks is hetzelfde en verzekering is +-25euro meer per jaar, enkel moet je elk jaar even naar de keuring gaan maar daartegenover staat dan wel dat je altijd en overal naartoe kan en vooral mag rijden zonder je zorgen te maken dat je over die 25km rijdt of dat je je moet haasten omdat het al begint te schemeren
Comment
Comment