Met dat verschil dat dat vliegtuig een nut heeft en een service biedt voor een paar 100 man en uw auto dat in geen geval doet, die rijdt enkel rond om u te plezieren.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Nut en service? Personen naar hun vakantie brengen voor hun plezier. En hij rijdt ook gewoon rond met zijn oldtimer voor zijn plezier.
Ik zie het verschil niet.
Een vliegtuig stoot per persoon ongeveer evenveel uit als een moderne auto (120g/km). Dat is vooropgesteld dat het vliegtuig volledig bezet is en in de auto slechts 1 persoon zit. Gooi je je auto dus vol personen, dan is het dus milieuvriendelijker om met de auto op reis te gaan, dan met het vliegtuig.
Maar voor het vliegtuig is dat over het hele trajet gerekend. Bij de start verbruikt een vliegtuig wel ietsje meer, dus Brussel ziet er echt wel vanaf!
En CO2 is 1 ding, en waarom gebruiken we dat? Omdat iemand ooit een PowerPoint over CO2 en global warming heeft gemaakt en de politiekers dit gezien hebben als een gemakkelijke manier om met 1 getalletje de belastingen weer wat te verhogen.
Of Global Warming nu waar is of niet, kan me niet schelen.
Dat kan er (misschien) toe leiden dat de zeespiegel gaat stijgen in de toekomst.
Het probleem dat we NU hebben is dat er veel te veel fijnstof is en waardoor wordt dat vooral uitgestoot?
Juist, door de diesel en benzine wagens die zo weinig mogelijk CO2 uitstoten...
Dus ja, eigenlijk heb ik liever dat iemand met zijn oldtimer door mijn straat rijdt, dan iemand met zijn efficiente diesel.
Comment
-
Persoonlijk vin ik als iemand goedkoop met een oldtimer wil rijden voor zijn hobby zoals wij dan moet je ook een jongere wagen op uw naam hebben waar je belastingen op betaald.
Heb je dat niet, laat ze dan belastingen betalen op de oldtimer
Comment
-
Ik wou direct zeggen: 100% akkoord.
Maar wat met echt milieubewuste oldtimerliefhebbers die geen auto meer hebben en iedere dag met de trein/tram/bus naar het werk rijden enzo?
Je kon zo een tijd geleden toch je nummerplaat binnenbrengen om korting te krijgen voor de bus?
Ik denk niet dat er veel personen in deze situatie zijn...
Comment
-
Dat is niet realistisch he. Mensen die geen daily hebben enkel een auto op O-plaat. Dan ben je toch enorm beperkt in transport. Je kan dan misschien wel met de bus of trein naar het werk maar je hebt een auto gewoon nodig voor naar de winkel, vrienden, sport etc... Met een O-plaat mag dat niet dus je hebt gewoon een bijkomende auto nodig. Wat wel een mogelijkheid is dat mensen met een oude voertuig, in principe een oldtimer dagelijks rijden.
Ik ben van plan om de e30 als dagelijkse wagen in te zetten na mijn studies. Tenminste als ik werk dicht bij mijn woonplaats vind. Dat gaat dan nog best goedkoop rijden worden want de taks vervalt. Enkel het hoge verbruik, +10l/100km gooit roet in het eten. Maar een 2de auto kopen en laten rijden kost nog veel meer..
Comment
-
Ge moet geen O-plaat hebben om van oldtimertarief te kunnen genieten. In Nederland rijdt het intussen vol 190D en andere MB halve wrakken om dezelfde reden, het zijn net die mensen/rekenaars die het voor de echte liefhebber dreigen te verbrodden in Nederland. Ik vind het een goed idee pas een gereduceerd tarief als ge ook een gewone auto ingeschreven hebt staan om misbruiken te voorkomen.
Comment
-
Ik vind dat idee van mavke eigenlijk ook niet slecht ... En is zeker haalbaar...Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten190D en andere MB halve wrakken om dezelfde reden,
Comment
-
Een liefhebber rijdt niet met een roestbak en als hij er mee rijdt, dan laat hij er wat aan doen, dat bedoel ik er mee. Het zijn natuurlijk niet toevallig MB's uit de jaren '80 die goed werden gebouwd die 25 jaar later nog rondbollen. Ik heb het niet over de liefhebber die een 190 rijdt en verzorgt zoals het moet en niet om vooral geen rijtaks te moeten betalen.
De rekenaars hebben natuurlijk geen ongelijk, maar als het zo massaal gebeurt als in NL, dan blijft de politiek niet stil zitten zeker niet als er overal geld tekort is. Voor de echte liefhebber zijn deze rekenaars dus een grote bedreiging voor de hobby.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk BerichtenPersoonlijk vin ik als iemand goedkoop met een oldtimer wil rijden voor zijn hobby zoals wij dan moet je ook een jongere wagen op uw naam hebben waar je belastingen op betaald.
Heb je dat niet, laat ze dan belastingen betalen op de oldtimer
Dus voor u mag ik de volle pot betalen voor mijn oldtimer?
Bovendien heeft mijn vriendin een daily (Renault Laguna '00) op haar naam, dus niet op de mijne...
Comment
-
In Nederland spreken ze daarom ondertussen van 30 of 60 dagen kaarten voor oldtimers, meer rijden is volle pot betalen ... dat komt allemaal door rekenaars die massaal met oude diesels als daily rondrijden aan oldtimertarief. De meeste van die oude diesels zijn ingevoerd vanuit Duitsland omdat die door de milieuzones in de steden niet overal meer in Duitsland kunnen rijden.
In het Nederlandse regeerakkoord stond dat men de regeling zou afschaffen dus dat was dus al veel meer dan zomaar een idee, maar daar is veel protest tegen gekomen van oldtimerbelangengroupen + ook vanuit de VVD liberale achterban en de bevoegde minister heeft naar het schijnt zelf een Peugeot 504 rijden, dus die zal het misschien toch begrijpen waar het over gaat. Maar ze willen duidelijk een oplossing voor al die oude diesels die als daily worden gebruikt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk BerichtenIk had tot voor kort geen gewone wagen op mijn naam, heb mijn firmacamionette waarmee ik mijn dagelijkse dingen doe (supermarkt enzo).
Dus voor u mag ik de volle pot betalen voor mijn oldtimer?
Bovendien heeft mijn vriendin een daily (Renault Laguna '00) op haar naam, dus niet op de mijne...
Dus als je firmawagen je daily is hoeft dat nog geen probleem te zijn
(ik weet het, verzekering =/= inschrijving bij de staat maar met een goede regeling moet dat zeker haalbaar/traceerbaar/bewijsbaar zijn)1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk BerichtenIk had tot voor kort geen gewone wagen op mijn naam, heb mijn firmacamionette waarmee ik mijn dagelijkse dingen doe (supermarkt enzo).
Dus voor u mag ik de volle pot betalen voor mijn oldtimer?
Bovendien heeft mijn vriendin een daily (Renault Laguna '00) op haar naam, dus niet op de mijne...
Persoonlijk vin ik als iemand goedkoop met een oldtimer wil rijden voor zijn hobby zoals wij dan moet je ook een jongere wagen op uw naam hebben waar je belastingen op betaald. <= ik zal het anders zeggen.
heb je enkel de oldtimer om u te transporteren en is dat uw dagelijks vervoer betaal er dan ook voor.
heb je een 2de dagelijkse wagen waar je de volle pot op betaald, heb je een firmaslet. dan hoef je niet de volle port te betalen op de oltimer.
geniet je van de fietsvergoeding omdat je elke dag met de fiets rijd naar het werk rijd. of een abonnement voor het openbaar vervoer. mag ook gelden als er een mabier is om dat te controleren.
en van mijn part mag er zelfs een iets hoger rax gelden als je uw oldtimer niet op o platen staat en dus altijd mag rijden als wel dat hij wel op o platen staat en zeer beperkt bent in uw laten en doen
ik hoop dat het nu duidelijker is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichtenzoals hier al gezegt is een bedrijfs wagen kan ook bezien worden als 1ste wagen.
Persoonlijk vin ik als iemand goedkoop met een oldtimer wil rijden voor zijn hobby zoals wij dan moet je ook een jongere wagen op uw naam hebben waar je belastingen op betaald. <= ik zal het anders zeggen.
heb je enkel de oldtimer om u te transporteren en is dat uw dagelijks vervoer betaal er dan ook voor.
heb je een 2de dagelijkse wagen waar je de volle pot op betaald, heb je een firmaslet. dan hoef je niet de volle port te betalen op de oltimer.
geniet je van de fietsvergoeding omdat je elke dag met de fiets rijd naar het werk rijd. of een abonnement voor het openbaar vervoer. mag ook gelden als er een mabier is om dat te controleren.
en van mijn part mag er zelfs een iets hoger rax gelden als je uw oldtimer niet op o platen staat en dus altijd mag rijden als wel dat hij wel op o platen staat en zeer beperkt bent in uw laten en doen
ik hoop dat het nu duidelijker is1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenNut en service? Personen naar hun vakantie brengen voor hun plezier.
Bullshit zeg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk BerichtenBij mij is het ook zo. Bedrijfswagen is eerste wagen, en fiat is dan bij erard aan verlaagd tarief verzekerd, wel voor dagelijks gebruik (woon-werk verkeer exclusief)
Comment
-
als je een andere wagen hebt, gebruik je de oldtimer dus niet voor woon-werk verkeer hé :-)
ik had destijds ook, een firmawagen, ik betaalde iets van 90€ voor de eerste oldtimer, en 15€ vanaf de 2de.
je moet je ook niet blind staren op de prijs. dit is jheel basis, wil je pech verhelping erbij, is dit 55€ extra.
als ik mijn capri via de club inschrijf, kost het iets van 125€ ofzo, en dan heb je automatisch pechverhelping. daar heb je wel de 2de dan ook NIET aan goedkoper tarief.
aangezien ik een aantal Oplaten had rijden ... ies het wel een ferme korting
Comment
Comment