en volgend jaar waarschijnlijk aanpassing van de wet zodat je met je oldtimer ook jaarlijks naar de (beperkte) keuring kunt gaan
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Ging er net even een vraag over stellen. Dus nu moet je met O platen niet ieder jaar naar de keuring. Maar hoe zit het eigenlijk met verbouwingen ? Stel ik koop me een wagen die oldtimer is. Vraag men oldtimer platen aan en ga naar de keuring. Achteraf swap ik hierin een nieuwere zwaardere motor, pas het onderstel en plaats een bigbrake kit. is dit toegelaten bij oldtimer ? hoor hier verschillende meningen over.
Comment
-
nee, mag niet.
allereerst zou een oldtimer fabrieksorigineel moeten blijven. t is immers een verzamelauto en die ga je niet aanpassen (ge gaat u postzegels in u verzameling ook niet gaan verkleuren hé).
nuja, weinigen doen dit dan ook.
als 2de punt mag je NIKS aan het remsysteem aanpassen. dus geen andere klauwen, andere diameter van schijven... alle aanpassingen aan het remsysteem zijn verboden in belgie.
de motor veranderen of motor tunen zodat die meer vermogen levert is ook verboden in belgie. ge moogt nu wel een motor veranderen als de uwe kapot is. mits toestemming van de constructeur kan je eventueel ook een zwaardere steken
bv, ge hebt ne kever met ne 1300 in, en ge zou graag ne 1500 steken. als die 1500 ook effectief heeft bestaan in u model kever, kunt ge een aanvraag indienen bij VW om diene 1500 te steken. zij geven toestemming (of niet) en dan moogt gij uwe auto ombouwe. ge moet dan wel VOLLEDIG voldoen aan het pvg van die nieuwe motor (dus als die 1500 standaard grotere remmen had, moet ge die ook monteren)
der zijn er heel veel die een auto kopen, rap keuren op o plaat en daarna gaan aanpassen. ze moeten immers toch niet meer naar de keuring erna, dus wie gaat het ooit weten...
andere motor, grotere remmen, gelaste rolkooi, verbredingen... daar zal binnenkort dan een eind gaan aankomen. ofwel gaan die allemaal ineens naar de constructeur lopen voor een goedkeuring (leuk als die dan weigerd...), ofwel wordt het terug origineel zetten.
ik ben allang voorstander van een beperkte periodieke oldtimerkeuring (remmen, ophanging, of alles nog wel goed werkt). t komt er anders toch nooit af, en als chauffeur merkt ge ook niet als er iets begint slecht te worden. ge blijft dan maar voortrijden met 1 wiel die nog remt (ipv 4), lamme schokdempers, speling op wiellagers.... zijn toch allemaal zaken die de gemiddelde chauffeur niet merkt, en sommige problemen kunnen enkel in een garage gezien worden
vooral den uitstel is een probleem. bij een keuring MOET ge da in orde zetten voor een bepaalde datum, bij nen oldtimer... k zal da volgende maand repareren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door teddy Bekijk BerichtenGing er net even een vraag over stellen. Dus nu moet je met O platen niet ieder jaar naar de keuring. Maar hoe zit het eigenlijk met verbouwingen ? Stel ik koop me een wagen die oldtimer is. Vraag men oldtimer platen aan en ga naar de keuring. Achteraf swap ik hierin een nieuwere zwaardere motor, pas het onderstel en plaats een bigbrake kit. is dit toegelaten bij oldtimer ? hoor hier verschillende meningen over.
haha amai ik ga nog afzien om die Nova door de keuring te krijgen ^^Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
van gewoon naar o plaat zal een probleem zijn,maar als ik de vele mails die ik heb gestuurd naar bfov waar zijn dan zal nadien veel aangepast mogen worden
oa rolkooi,40% extra vermogen,andere remmen,schokdempers zou volgens die persoon allemaal mogen.
Nuja als het waar is kan nu nog niet gezegd worden,ik zal het u weten te zeggen eind juli
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenvolgens mij niet:
erboven staat er wel bij 'door studerenden' maar iets lager zijn oldtimers wel uitgesloten voor woon-school verkeer
Comment
-
jaja, maar als ge brompot agent tegen komt, gaat diene enkel met da regelke afkomen.
bij de vorige regels stond er heel duidelijk dat 'dagelijks' woon werk verkeer niet toegelaten is.
voor mij was dat ook geen probleem. maandag de fiesta, dinsdag de escort, woensdag de capri, donderdag de golf, vrijdag de dodge.
geenene reed dagelijks
als ge de verkeerde agent tegen komt, staat ge toch aan kant en de auto wordt in beslag genomen. ik ken er genoeg die van een treffen terug kwamen en de auto werd in beslag genomen. immers stond er in de tekst dat ge NAAR een toegelaten manifestatie mocht rijden. der stond nergens dat ge ook mocht terugkomen.
dus bij de verkeerde agent moogt gij 100keer zeggen dat de defenitie woon-school verkeer bovenaan gedefinieerd staat, als diene zegt dat ge als ouder u kinderen ook niet naar school moogt brengen, staat ge evenver.
ik geef gewoon mijn visie erop in de worst case gedachte. zo de gedachte die een agent ook volgt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendus bij de verkeerde agent moogt gij 100keer zeggen dat de defenitie woon-school verkeer bovenaan gedefinieerd staat, als diene zegt dat ge als ouder u kinderen ook niet naar school moogt brengen, staat ge evenver.
ik geef gewoon mijn visie erop in de worst case gedachte. zo de gedachte die een agent ook volgtClassic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
ik rijd al 10jaar o plaat. ben met de capri al tegengehouden geweest, met een grote aanhanger eraan (MTM 1000kg,zonder keuring, zonder verzekering, duplicaat plakken erop), capri zelf weegt 990kg (dus BE rijbewijs).
reed met o plaat, trekhaak niet gekeurd, auto overladen, remork niet gekeurd, niet verzekerd, valse platen op 70km van mijn deur.
k heb mij daar kunnen uitlullen dat o-platen niet voor woon-werkverkeer waren en dat ge der uitzonderlijk mee op de baan moogt. en ik reed die dag uitzonderlijk met een autoaanhangwagen.
50€ boete wegens defecte pinker en k mocht doorrijden.
verschillende andere mij al tegengehouden (kwam van een treffen), agent vraagt: 'oldtimer zeker? dan vallen er geen papieren te controleren, rijd maar door'.
als ik nen arrogante krijg, ken ik de wetteksten ook vanbuiten en der liggen veel afgedrukte wetteksten in mijne auto. bovenstaande linken en de officiele tekst van het staatsblad liggen al afgedrukt gereed voor de autos .
mijn capri is één van de weinigen in belgie op O-plaat MET gekeurde trekhaak op papier tot 750kg. t heeft ff geduurd maar na veel contacten met brussel en diverse keuringcentra heb ik het toch voor elkaar gekregen.
oom agent mag mij met de capri en caravan aan kant zetten als ik van een weekend treffen kom. die zal mij niks maken. terwijl veel andere gewoon zo rondrijden want 'oldtimers zijn vrij van keuring, dus ook van trekhaak keuring'. dat gaat niet op bij een agent. als gij een trekkend voertuig hebt, MOET dat ofwel op de roze kaart staan, ofwel op de keuring. hoe weten ze anders wanneer ge teveel trekt of niet. niks op papier, moogt gij niks trekken.
Comment
-
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door calendomatic Bekijk BerichtenAls ik nu mijn als oldtimer gekeurd voertuig wil inschrijven voor dagelijks gebruik wil inschrijven moet ik dan 2.500 euro Biv betalen????
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk BerichtenEigenlijk raar hoeveel mensen die denken dat ze massa's BIV moeten betalen , sommigen hun kennis van de wet is echt laag (niks persoonlijks calendomatic )
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
De madam van de verzekering viel uit de lucht toen ik iets zei over de nieuwe wetgeving.
Ik begin al te denken van iets te verkopen en iets te kopen om te gebruiken voor naast het werk.De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.
1976 Volkswagen Kever 1200L
1990 Volvo 344
1991 Mercedes W124 230CE
2016 Skoda Octavia van 't werk
Verkocht
1980 Volkswagen Derby CLS
1990 Mercedes W124 230CE
2008 Renault Espace 2.0 dci 130
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenmijn capri is één van de weinigen in belgie op O-plaat MET gekeurde trekhaak op papier tot 750kg. t heeft ff geduurd maar na veel contacten met brussel en diverse keuringcentra heb ik het toch voor elkaar gekregen.
oom agent mag mij met de capri en caravan aan kant zetten als ik van een weekend treffen kom. die zal mij niks maken. terwijl veel andere gewoon zo rondrijden want 'oldtimers zijn vrij van keuring, dus ook van trekhaak keuring'.
De wetgeving is hier duidelijk en ondubbelzinnig in:
KB 15/03/68
Artikel 23ter: Periodieke keuringen
§1. De periodieke keuringen vinden plaats op de tijdstippen zoals hierna bepaald :
b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpen voor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
Comment
-
en ge haalt ZELF al aan dat ik niet moet gaan:
KB 15/03/68
Artikel 23ter: Periodieke keuringen
§1. De periodieke keuringen vinden plaats op de tijdstippen zoals hierna bepaald :
b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpenvoor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
op mijn formulier staat dat ik 750kg mag trekken, mijn auto is een oldtimer (GEEN trekkend voertuig op papier) en in de wet staat nergens dat een OLDTIMER ook elk jaar naar de keuring moet.
stel, ge hebt een auto gewoon o plaat gekeurd, die kerel foefelt er een trekhaak onder en gaat naar elk treffen met een trekhaak. agent houd die tegen, geen trekvermogen op papieren, dus auto staat aan kant, caravan in beslag genomen.
das hetzelfde als ge nu met een nieuwe wagen met afneembare trekhaak naar de keuring rijd. zit de trekhaak er niet op bij de keuring, krijgt ge ook geen keuring om te trekken.
stel 2: agent houd mij tegen met mijn o plaat met caravan (300kg). op mijn keuringsbewijs staat dat mijn auto tot 750kg mag trekken. de caravan weegt 300kg. auto is oldtimer en vrij van keuring. agent ziet direct dat mijn trekhaak er ook al opzat toen ik keurde en weet bijgevolg dat het geen zelffoefelare ding is. de aanhanger is minder dan het maximale trekvermogen, dus ik mag 'hopelijk' terug verder rijden. de eerste situatie staat zowieso aan kant.
er was ook ergens een artikel die zei dat een trekhaak gekeurd werd bij montage, en daarna met de periodieke autokeuring werd meegekeurd. dit heb ik ergens afgedrukt nog liggen.
mijn trekhaak werd dus gekeurd bij montage (zo een 30jaar terug) en wordt bij de periodieke keuring meegekeurd (oldtimers hebben geen periodieke autokeuring)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenen ge haalt ZELF al aan dat ik niet moet gaan:
waar staat dat de koppelingsinrichting van een OLDTIMER ook elk jaar moet gaan???
op mijn formulier staat dat ik 750kg mag trekken, mijn auto is een oldtimer (GEEN trekkend voertuig op papier) en in de wet staat nergens dat een OLDTIMER ook elk jaar naar de keuring moet.
Om te beginnen haal je twee begrippen door elkaar. Namelijk "oldtimer" en "Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen" (zoals vermeld in het hierboven weergegeven citaat uit de wettekst).
Het hierboven geciteerde begrip "Personenauto (etc)" heeft betrekking op de AARD van het voertuig. Dit heeft geen enkele uitstaans of dat voertuig al dan niet als OLDTIMER heeft ingeschreven. Ik neem aan dat we het in dit geval hebben over je Ford Capri, waarvan ik eveneens veronderstel dat dit een personenwagen betreft (en geen minibus of lichte vracht bijvoorbeeld). Voor jouw Ford geldt dus, aard voertuig: PERSONENWAGEN. Dat het toevallig ingeschreven is als oldtimer maakt geen verschil, het blijft een personenauto. In de database van D.I.V. is per ingeschreven voertuig eveneens de aard ervan vermeld, naast het chassisnummer, datum eerste inschrijving ... enzovoort. Aard van het voertuig hoort eveneens vermeld te staan op je inschrijvingsbewijs. Bij de nieuwe inschrijvingsbewijzen is dit in een vorm van een code (doorgaans twee letters).
Voertuigen die ingeschreven staan als oldtimer, kunnen van verschillende "aard" zijn, zoals vrachtwagens, motorfietsen, lichte vracht enzovoort.
Gezien de wettekst betrekking heeft op de koppelinrichting van "personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen" valt jouw voertuig hier dus ook onder, ongeacht of het ingeschreven is als oldtimer!
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtener was ook ergens een artikel die zei dat een trekhaak gekeurd werd bij montage, en daarna met de periodieke autokeuring werd meegekeurd. dit heb ik ergens afgedrukt nog liggen.
mijn trekhaak werd dus gekeurd bij montage (zo een 30jaar terug) en wordt bij de periodieke keuring meegekeurd (oldtimers hebben geen periodieke autokeuring)
Voor de volledigheid citeer ik het volledige deel uit de wettekst dat hier van toepassing is, dat praat makkelijker:
§1. De periodieke keuringen vinden plaats op de tijdstippen zoals hierna bepaald :
1° de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lijkauto's zijn aan de keuring onderworpen de dag dat ze vier jaar oud zijn, te rekenen vanaf de eerste in verkeerstelling en vervolgens elk jaar;
2° de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor bezoldigd personenvervoer of voor met dit laatste gelijkgesteld gratis vervoer, de voertuigen, andere dan landbouwtrekkers, die voor rijonderricht gebruikt worden en de voertuigen die met bestuurder verhuurd worden, evenals de ziekenauto's, zijn aan de keuring onderworpen vóór de eerste in verkeerstelling in België of de datum van opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om de zes maand;
3° a) de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de maximaal toegelaten massa meer bedraagt dan 750 kg, zijn aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling in België of de datum van opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om het jaar;
b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpen voor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
uit: http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...h/283-art23ter
Waarbij voor elk punt (1 t/m 4) telkens een andere groep voertuigen wordt bedoeld.
Zo heeft punt 1 uiteraard betrekking op de "normale" periodieke keuring, waaraan (bijna) elk voertuig onderworpen wordt. Hetzij vanaf vier jaar na volgend op de eerste ingebruiksname, hetzij elk jaar.
Maar waarbij punt 3.b. betrekking heeft op voertuigen die voorzien zijn van een koppelingsinrichting EN die ofwel aard personenwagen, lichte vracht of minibus zijn.
De vier vernoemde punten zijn bedoeld als elkaars aanvulling. Van zodra je voertuig in één van die vier groepen valt, ben je dus verplicht naar de keuring te gaan. Ook al is jouw auto bijvoorbeeld nog geen vier jaar oud (en heeft het dus de eerste controledatum nog niet bereikt) - als het voorzien is van een trekhaak, dient het toch elk jaar die trekhaak te laten keuren! Want je voertuig valt hiermee tevens onder de voertuigen die onder punt 3 worden opgesomd. Op de keuring zal dan ook enkel de trekhaak worden gekeurd en ontvang je een daarmee overeenkomstig keuringsbewijs.
! Bovendien wordt nergens vermeld dat een trekhaak per definitie mee wordt gekeurd met de "normale" periodieke keuring. Dat wordt vanzelfsprekend in de praktijk wel gedaan, vandaar wellicht de verwarring. Maar de keuring van een trekhaak is dan gewoon een bijkomstigheid. Hetzelfde met een LPG-keuring. Die dient ook om de zoveel tijd te worden gekeurd. Op de "normale" periodieke keuring wordt dan alles gewoon gecombineerd, maar in feite zijn het dus "aparte" keuringen / keuringsonderdelen.
CONCLUSIE:
Je oldtimer Ford Capri mag NIKS TREKKEN als de koppelingsinrichting niet beschikt over een geldige, jaarlijkse keuring!!!
Ik begrijp wel dat hierover verwarring bestaat, ook al omdat je situatie nu eenmaal zeer uitzonderlijk is (net omdat bij oldtimerkeuring de trekhaak doorgaans niet wordt gekeurd). Ik twijfel er niet aan dat je oldtimer kan worden beschouwd als een trekkend voertuig, maar dan moet het ook als dusdanig worden gekeurd.
Comment
Comment