alles wat je daar aanhaald komt uit "Artikel 23ter. Periodieke keuringen" en daar vallen oldtimers niet onder. die hebben namelijk geen periodieke keuring meer. vandaar de vraag waar het staat dat oldtimers moeten gaan :-)
allereerst gaan we naar artikel 2 §2 punt 7
DIT ZIJN DUS OLDTIMERS EN DAAR STAAT BIJ WELKE ARTIKELS ENKEL NOG VAN TOEPASSING ZIJN
vooral artikel 54 is een goeie.
2° telt dus NIET voor oldtimers:
2° De koppeling moet behoren tot een door de Minister van Verkeerswezen of zijn afgevaardigde goedgekeurd type.
ik mag dus zelf ene lassen, moet zijn geen goedgekeurd type zijn . dat wist ik dus nog niet. tijd om de escort ook eentje te geven dan
ik herhaal dus: WAAR staat dat mijn OLDTIMER (niet personenvoertuig met normale plaat) met koppelingsinrichting elk jaar naar de keuring moet???
ik rij al +10jaar met Oplaat, ik ben al tegengehouden geweest, zelf op momenten dat ik eigenlijk niet mocht rijden. en ben nog nooit mijn plaat, auto, rijbewijs of dergelijke kwijtgespeeld hierdoor.
ik heb er x aantal jaar geleden een missie van gemaakt om trekhaken gekeurd te krijgen op oldtimers. hiervoor heb ik verschillende mails naar DIV, keuringcentra, politiebureaus... gestuurd met de desbetreffende artikels uit de wet bij.
ik kreeg uiteindelijk een mail terug van DIV dat ik gewoon mijn auto moest voorrijden(éénmalig) voor een trekhaak keuring na montage (stak er allang onder, dus heb gewoon voorgereden voor trekhaak keuring).
de wet is een wirwar van regeltjes, wetten en uitzonderingen.
ik heb ooit een artikel gevonden waar letterlijk instaat wanneer oldtimers mogen trekken.
dit was iets in de aard van:
voertuigen van klasse **** mogen enkel ladingen trekken volgens artikel **** en met uitzondering van ...
het kwam erop neer dat een oldtimer ENKEL mag trekken NAAR een toegelaten manifestatie. het punt van die proefritten werd uitdrukkelijk verboden daarin. dus ff naar de gamma met de oldtimer en de remork erachter; NJET ook al doet ge een proefrit, daar zijn ze heel duidelijk in. ook moest de leeftijd van de aanhanger in functie zijn met de trekken. dus gene nieuwe grote caravan anno 2012 achter een oldtimer van 1960 om eens naar de ardennen te tuffen. t is dus enkel in functie van treffens, om bv ook je bijhorende oldtimercaravan te showen.
zoals mijn maat met zijn duitse capri en bijhorende corbillard duitse aanhanger
allereerst gaan we naar artikel 2 §2 punt 7
7. De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die ingeschreven zijn onder een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met « O ». De verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde blijft geldig tot 15 november 2011.
Deze voertuigen zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 16§1 eerste lid, 23 §§ 1, 3, 4, 5, 6 en 7, 23sexies §1, 1°, 3° en 6°, en § 2, 25, 26, 42, 45 § 1, 1° en 3°, 47 § 1, punt 1, eerste lid, 54 § 1, 1° en 3°, 70§2 en 80 van dit besluit.
Deze voertuigen zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 16§1 eerste lid, 23 §§ 1, 3, 4, 5, 6 en 7, 23sexies §1, 1°, 3° en 6°, en § 2, 25, 26, 42, 45 § 1, 1° en 3°, 47 § 1, punt 1, eerste lid, 54 § 1, 1° en 3°, 70§2 en 80 van dit besluit.
Artikel 16. Identificatie van de voertuigen
§1. Chassisnummer.
Elk chassis of zelfdragend voertuig moet voorzien zijn van een nummer dat als chassisnummer wordt beschouwd, en dat verschillend is voor elk voertuig van eenzelfde merk en bestaande uit een reeks van ten minste drie en ten maximale zeventien letters of cijfers .
.......
§1. Chassisnummer.
Elk chassis of zelfdragend voertuig moet voorzien zijn van een nummer dat als chassisnummer wordt beschouwd, en dat verschillend is voor elk voertuig van eenzelfde merk en bestaande uit een reeks van ten minste drie en ten maximale zeventien letters of cijfers .
.......
Artikel 23. Autokeuring
§1. De in het verkeer gebrachte voertuigen zijn onderworpen aan keuringen, teneinde na te gaan of ze voldoen aan de reglementaire bepalingen die erop van toepassing zijn.
Deze keuringen worden uitgevoerd door de erkende instellingen in toepassing van het koninklijk besluit van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regels van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.
De erkende instellingen zijn gemachtigd om vergoedingen te innen die bestemd zijn om de kosten die voortvloeien uit de keuringen voorzien in eerste alinea, alsook de bijhorende administratieve kosten te dekken.
§3. De kosten van de keuringen zijn ten laste van de titularis van het voertuig.
§4. De erkende instellingen maken in elk van hun keuringsstations door middel van een uithangbord de bedragen kenbaar van al de vergoedingen die zij gemachtigd zijn te innen.
De betalingen gebeuren contant.
§5. Het voertuig wordt aangeboden op initiatief van de titularis in één van de keuringsstations van de erkende instellingen.
Alle herkeuringen gebeuren in het keuringsstation waar de volledige keuring plaatsgevonden heeft.
§6. De voertuigen moeten zich in een zodanig propere staat bevinden dat de keuring van de onderdelen niet belemmerd wordt.
Bovendien zijn zij niet met sneeuwkettingen uitgerust.
De keuring wordt stopgezet wanneer brandstof- of gaslekken vastgesteld worden.
De bestuurder schikt zich naar de aanwijzingen die hem met het oog op de keuring van zijn voertuig verstrekt worden.
§7. Naar aanleiding van deze keuringen en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor :
1° het inschrijvingsbewijs;
2° het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;
3° het identificatieverslag of de technische fiche;
4° het document met als opschrift « Visuele keuring van het voertuig ».
§1. De in het verkeer gebrachte voertuigen zijn onderworpen aan keuringen, teneinde na te gaan of ze voldoen aan de reglementaire bepalingen die erop van toepassing zijn.
Deze keuringen worden uitgevoerd door de erkende instellingen in toepassing van het koninklijk besluit van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regels van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.
De erkende instellingen zijn gemachtigd om vergoedingen te innen die bestemd zijn om de kosten die voortvloeien uit de keuringen voorzien in eerste alinea, alsook de bijhorende administratieve kosten te dekken.
§3. De kosten van de keuringen zijn ten laste van de titularis van het voertuig.
§4. De erkende instellingen maken in elk van hun keuringsstations door middel van een uithangbord de bedragen kenbaar van al de vergoedingen die zij gemachtigd zijn te innen.
De betalingen gebeuren contant.
§5. Het voertuig wordt aangeboden op initiatief van de titularis in één van de keuringsstations van de erkende instellingen.
Alle herkeuringen gebeuren in het keuringsstation waar de volledige keuring plaatsgevonden heeft.
§6. De voertuigen moeten zich in een zodanig propere staat bevinden dat de keuring van de onderdelen niet belemmerd wordt.
Bovendien zijn zij niet met sneeuwkettingen uitgerust.
De keuring wordt stopgezet wanneer brandstof- of gaslekken vastgesteld worden.
De bestuurder schikt zich naar de aanwijzingen die hem met het oog op de keuring van zijn voertuig verstrekt worden.
§7. Naar aanleiding van deze keuringen en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor :
1° het inschrijvingsbewijs;
2° het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;
3° het identificatieverslag of de technische fiche;
4° het document met als opschrift « Visuele keuring van het voertuig ».
Artikel 23sexies. Niet-periodieke keuringen
§1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht:
....
§1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht:
....
artikel25: beschadigde voertuigen...
artikel26:gebruik van voertuigen...
artikel42:stuurinrichting
artikel45:reminrichtingen
artikel47:reminrichtingen voor AANHANGWAGENS: (ik mag dus trekken!!!!)
artikel54:verbindingen van trekkend voertuig met aanhangwagens
§1. Koppeling.
1° De onderlinge verbinding tussen trekkende en getrokken voertuigen mag slechts geschieden door één enkele, voldoend stijve en sterke koppeling.
3° De koppeling moet zijn voorzien van een sluitinrichting met een borging. Deze inrichting dient zodanig te zijn uitgevoerd dat de koppeling tijdens het rijden gesloten en geborgd blijft en met kan losraken. De borging mag slechts kunnen worden aangebracht indien de koppeling is gesloten. Bovendien dient de sluitinrichting zodanig te zijn uitgevoerd dat wanneer de koppeling niet geborgd is, deze tijdens het rijden deugdelijk gesloten blijft.
artikel70:blustoestellen en gevaarsdriehoeken
artikel80:toezicht
artikel26:gebruik van voertuigen...
artikel42:stuurinrichting
artikel45:reminrichtingen
artikel47:reminrichtingen voor AANHANGWAGENS: (ik mag dus trekken!!!!)
artikel54:verbindingen van trekkend voertuig met aanhangwagens
§1. Koppeling.
1° De onderlinge verbinding tussen trekkende en getrokken voertuigen mag slechts geschieden door één enkele, voldoend stijve en sterke koppeling.
3° De koppeling moet zijn voorzien van een sluitinrichting met een borging. Deze inrichting dient zodanig te zijn uitgevoerd dat de koppeling tijdens het rijden gesloten en geborgd blijft en met kan losraken. De borging mag slechts kunnen worden aangebracht indien de koppeling is gesloten. Bovendien dient de sluitinrichting zodanig te zijn uitgevoerd dat wanneer de koppeling niet geborgd is, deze tijdens het rijden deugdelijk gesloten blijft.
artikel70:blustoestellen en gevaarsdriehoeken
artikel80:toezicht
2° telt dus NIET voor oldtimers:
2° De koppeling moet behoren tot een door de Minister van Verkeerswezen of zijn afgevaardigde goedgekeurd type.
ik mag dus zelf ene lassen, moet zijn geen goedgekeurd type zijn . dat wist ik dus nog niet. tijd om de escort ook eentje te geven dan
ik herhaal dus: WAAR staat dat mijn OLDTIMER (niet personenvoertuig met normale plaat) met koppelingsinrichting elk jaar naar de keuring moet???
ik rij al +10jaar met Oplaat, ik ben al tegengehouden geweest, zelf op momenten dat ik eigenlijk niet mocht rijden. en ben nog nooit mijn plaat, auto, rijbewijs of dergelijke kwijtgespeeld hierdoor.
ik heb er x aantal jaar geleden een missie van gemaakt om trekhaken gekeurd te krijgen op oldtimers. hiervoor heb ik verschillende mails naar DIV, keuringcentra, politiebureaus... gestuurd met de desbetreffende artikels uit de wet bij.
ik kreeg uiteindelijk een mail terug van DIV dat ik gewoon mijn auto moest voorrijden(éénmalig) voor een trekhaak keuring na montage (stak er allang onder, dus heb gewoon voorgereden voor trekhaak keuring).
de wet is een wirwar van regeltjes, wetten en uitzonderingen.
ik heb ooit een artikel gevonden waar letterlijk instaat wanneer oldtimers mogen trekken.
dit was iets in de aard van:
voertuigen van klasse **** mogen enkel ladingen trekken volgens artikel **** en met uitzondering van ...
het kwam erop neer dat een oldtimer ENKEL mag trekken NAAR een toegelaten manifestatie. het punt van die proefritten werd uitdrukkelijk verboden daarin. dus ff naar de gamma met de oldtimer en de remork erachter; NJET ook al doet ge een proefrit, daar zijn ze heel duidelijk in. ook moest de leeftijd van de aanhanger in functie zijn met de trekken. dus gene nieuwe grote caravan anno 2012 achter een oldtimer van 1960 om eens naar de ardennen te tuffen. t is dus enkel in functie van treffens, om bv ook je bijhorende oldtimercaravan te showen.
zoals mijn maat met zijn duitse capri en bijhorende corbillard duitse aanhanger
Comment