Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • alles wat je daar aanhaald komt uit "Artikel 23ter. Periodieke keuringen" en daar vallen oldtimers niet onder. die hebben namelijk geen periodieke keuring meer. vandaar de vraag waar het staat dat oldtimers moeten gaan :-)

    allereerst gaan we naar artikel 2 §2 punt 7
    7. De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die ingeschreven zijn onder een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met « O ». De verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde blijft geldig tot 15 november 2011.
    Deze voertuigen zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 16§1 eerste lid, 23 §§ 1, 3, 4, 5, 6 en 7, 23sexies §1, 1°, 3° en 6°, en § 2, 25, 26, 42, 45 § 1, 1° en 3°, 47 § 1, punt 1, eerste lid, 54 § 1, 1° en 3°, 70§2 en 80 van dit besluit.
    DIT ZIJN DUS OLDTIMERS EN DAAR STAAT BIJ WELKE ARTIKELS ENKEL NOG VAN TOEPASSING ZIJN


    Artikel 16. Identificatie van de voertuigen

    §1. Chassisnummer.
    Elk chassis of zelfdragend voertuig moet voorzien zijn van een nummer dat als chassisnummer wordt beschouwd, en dat verschillend is voor elk voertuig van eenzelfde merk en bestaande uit een reeks van ten minste drie en ten maximale zeventien letters of cijfers .
    .......

    Artikel 23. Autokeuring

    §1. De in het verkeer gebrachte voertuigen zijn onderworpen aan keuringen, teneinde na te gaan of ze voldoen aan de reglementaire bepalingen die erop van toepassing zijn.
    Deze keuringen worden uitgevoerd door de erkende instellingen in toepassing van het koninklijk besluit van 23 december 1994 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regels van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.
    De erkende instellingen zijn gemachtigd om vergoedingen te innen die bestemd zijn om de kosten die voortvloeien uit de keuringen voorzien in eerste alinea, alsook de bijhorende administratieve kosten te dekken.
    §3. De kosten van de keuringen zijn ten laste van de titularis van het voertuig.
    §4. De erkende instellingen maken in elk van hun keuringsstations door middel van een uithangbord de bedragen kenbaar van al de vergoedingen die zij gemachtigd zijn te innen.
    De betalingen gebeuren contant.
    §5. Het voertuig wordt aangeboden op initiatief van de titularis in één van de keuringsstations van de erkende instellingen.
    Alle herkeuringen gebeuren in het keuringsstation waar de volledige keuring plaatsgevonden heeft.
    §6. De voertuigen moeten zich in een zodanig propere staat bevinden dat de keuring van de onderdelen niet belemmerd wordt.
    Bovendien zijn zij niet met sneeuwkettingen uitgerust.
    De keuring wordt stopgezet wanneer brandstof- of gaslekken vastgesteld worden.
    De bestuurder schikt zich naar de aanwijzingen die hem met het oog op de keuring van zijn voertuig verstrekt worden.
    §7. Naar aanleiding van deze keuringen en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor :
    het inschrijvingsbewijs;
    het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;
    het identificatieverslag of de technische fiche;
    het document met als opschrift « Visuele keuring van het voertuig ».
    Artikel 23sexies. Niet-periodieke keuringen

    §1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht:
    ....

    artikel25: beschadigde voertuigen...
    artikel26:gebruik van voertuigen...
    artikel42:stuurinrichting
    artikel45:reminrichtingen
    artikel47:reminrichtingen voor AANHANGWAGENS: (ik mag dus trekken!!!!)
    artikel54:verbindingen van trekkend voertuig met aanhangwagens
    §1. Koppeling.
    De onderlinge verbinding tussen trekkende en getrokken voertuigen mag slechts geschieden door één enkele, voldoend stijve en sterke koppeling.
    De koppeling moet zijn voorzien van een sluitinrichting met een borging. Deze inrichting dient zodanig te zijn uitgevoerd dat de koppeling tijdens het rijden gesloten en geborgd blijft en met kan losraken. De borging mag slechts kunnen worden aangebracht indien de koppeling is gesloten. Bovendien dient de sluitinrichting zodanig te zijn uitgevoerd dat wanneer de koppeling niet geborgd is, deze tijdens het rijden deugdelijk gesloten blijft.
    artikel70:blustoestellen en gevaarsdriehoeken
    artikel80:toezicht
    vooral artikel 54 is een goeie.
    2° telt dus NIET voor oldtimers:
    De koppeling moet behoren tot een door de Minister van Verkeerswezen of zijn afgevaardigde goedgekeurd type.
    ik mag dus zelf ene lassen, moet zijn geen goedgekeurd type zijn . dat wist ik dus nog niet. tijd om de escort ook eentje te geven dan

    ik herhaal dus: WAAR staat dat mijn OLDTIMER (niet personenvoertuig met normale plaat) met koppelingsinrichting elk jaar naar de keuring moet???
    ik rij al +10jaar met Oplaat, ik ben al tegengehouden geweest, zelf op momenten dat ik eigenlijk niet mocht rijden. en ben nog nooit mijn plaat, auto, rijbewijs of dergelijke kwijtgespeeld hierdoor.
    ik heb er x aantal jaar geleden een missie van gemaakt om trekhaken gekeurd te krijgen op oldtimers. hiervoor heb ik verschillende mails naar DIV, keuringcentra, politiebureaus... gestuurd met de desbetreffende artikels uit de wet bij.
    ik kreeg uiteindelijk een mail terug van DIV dat ik gewoon mijn auto moest voorrijden(éénmalig) voor een trekhaak keuring na montage (stak er allang onder, dus heb gewoon voorgereden voor trekhaak keuring).

    de wet is een wirwar van regeltjes, wetten en uitzonderingen.
    ik heb ooit een artikel gevonden waar letterlijk instaat wanneer oldtimers mogen trekken.
    dit was iets in de aard van:
    voertuigen van klasse **** mogen enkel ladingen trekken volgens artikel **** en met uitzondering van ...

    het kwam erop neer dat een oldtimer ENKEL mag trekken NAAR een toegelaten manifestatie. het punt van die proefritten werd uitdrukkelijk verboden daarin. dus ff naar de gamma met de oldtimer en de remork erachter; NJET ook al doet ge een proefrit, daar zijn ze heel duidelijk in. ook moest de leeftijd van de aanhanger in functie zijn met de trekken. dus gene nieuwe grote caravan anno 2012 achter een oldtimer van 1960 om eens naar de ardennen te tuffen. t is dus enkel in functie van treffens, om bv ook je bijhorende oldtimercaravan te showen.
    zoals mijn maat met zijn duitse capri en bijhorende corbillard duitse aanhanger
    Last edited by ; 30/06/2013, 10:41.

    Comment


    • De laatste dag vandaag met het oude systeem
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • fcapri, mijn S124 heeft ook een trekhaak en is nu 24 jaar oud. Was gekeurd voor verkoop toen ik hem kocht maar is intussen verlopen. Ik wil wachten tot hij 25 is om hem in te schrijven. Mijn 'plan' was om hem eerst te laten keuren als oldtimer, zodat ik hem dan kan laten keuren voor verkoop zonder Z-platen te moeten betalen. Zou dat zonder problemen kunnen, ivm die trekhaak?

        E30SHOP.be
        - Alles voor uw BMW E30.
        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
          fcapri, mijn S124 heeft ook een trekhaak en is nu 24 jaar oud. Was gekeurd voor verkoop toen ik hem kocht maar is intussen verlopen. Ik wil wachten tot hij 25 is om hem in te schrijven. Mijn 'plan' was om hem eerst te laten keuren als oldtimer, zodat ik hem dan kan laten keuren voor verkoop zonder Z-platen te moeten betalen. Zou dat zonder problemen kunnen, ivm die trekhaak?
          Ik zou die ineens met Z-platen laten keuren.
          Z plaat huren kost +- 150euro.
          Keuren als oldtimer 15euro. Daarbij dan 30euro voor O plaat aan te vragen en rond de 20euro voor ene vanvoor. Dan keuren naar gewoon = keuring v. verkoop (ook al wordt die op dezelfde naam ingeschreven ) 60euro. Das 125 euro totaal. Als je dan nog de brandstofkosten meerekent om 2 keer naar de keuring te gaan, kom je denk ik in totaal al op hetzelfde bedrag uit als ineens met Z plaat te keuren.

          Comment


          • zit je niet met een bepaalde termijn dat die op u naam ingeschreven moet staan op o plaat vooralleer je naar gewone plaat gaat?
            ik weet dat ze bij invoer van wagens hetzelfde probeerden (o plaat heeft geen GVA nodig, dus een buitenlandse kan je direct inschrijven dan). eens ingeschreven vroegen ze de papieren aan om als daily in te schrijven. aangezien dit toch enkele maanden duurde konden ze ondertussen ook rondrijden.

            k dacht dat je minstens 3 of 6maand op je huidige o plaat moet rijden voor je naar daily kan.
            als je een beetje bevriend ben met een garage kan je veel goedkoper keuren op een Z of ZZ plaat. zo doe ik het toch altijd (laat dan ineens de garage ook de keuring doen. met de uren erbij kom je dan nog nie eens aan 150€

            Comment


            • kdenk trouwens niet dat je nog Z-platen mag huren hoor. Die Z-plaat staat op naam van de garagist en bijgevolg is het sowieso hij die naar de keuring ermee moet. Zo heb ik het toch al een paar keer gehoord..
              1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
              1984 BMW E28 520i
              2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

              Comment


              • nee, is fout.

                ZZ platen zijn testrittenplaten en daar mag enkel personeel van de garage mee rijden. deze zijn gelimiteerd in cilinderinhoud. verzekering is ook goedkoop.
                Z platen zijn normale garageplaten en in principe mag de garage u een auto meegeven met Z platen op als de uwe daar in herstelling staat. deze platen zijn bij DIV niet gelimiteerd op cilinderinhoud maar wel bij de verzekering (de verzekering is bepaald op het maximale vermogen dat de garage gaat gebruiken)

                Comment


                • Het nieuwe statuut is van kracht
                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                  Comment


                  • allé man, ik dacht nu toch dat ge al 3uur lang aan het bollen waard

                    Comment


                    • Ik heb nog nooit een vervang wagen op z platen gezien zene.
                      En volgens mij mag enkel personeel van de garage mat de z platen rijde.
                      En keuring met z platen moeten bij de garage in geboekt worden om zwart werk tegen te gaan. En dat word wel degelijk gecontroleerd of de wagens die met een bepaalde z plaat gekeurd worden ook ingeboekt staan bij de garage
                      http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                      http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                      http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        nee, is fout.

                        ZZ platen zijn testrittenplaten en daar mag enkel personeel van de garage mee rijden. deze zijn gelimiteerd in cilinderinhoud. verzekering is ook goedkoop.
                        Z platen zijn normale garageplaten en in principe mag de garage u een auto meegeven met Z platen op als de uwe daar in herstelling staat. deze platen zijn bij DIV niet gelimiteerd op cilinderinhoud maar wel bij de verzekering (de verzekering is bepaald op het maximale vermogen dat de garage gaat gebruiken)
                        Er bestaan nog veel onduidelijkheden omtrent de handelaarsplaat ( Z platen ) . Hieronder het desbetreffende artikel. sorry voor de off-topic

                        Artikel 15

                        15.1.
                        De voertuigen waarop een "handelaarplaat" (Z)is aangebracht en waarvan de bestuurder het bijbehorende inschrijvingsbewijs bij zich heeft, mogen slechts worden gebruikt:
                        • wanneer de houder een natuurlijke persoon is, door deze persoon zelf, door zijn familieleden aangegeven als helpers van een zelfstandig werknemer alsook door de vennoten of leden van de feitelijke vennootschap waartoe de houder behoort die dezelfde activiteiten uitoefenen;

                        • wanneer de houder een rechtspersoon is, door de actieve vennoten, beheerders, geranten en beheersorganen van deze rechtspersoon;

                        • door de werknemers die door de houder worden tewerkgesteld. Deze werknemers moeten in het bezit zijn van een document dat uitgaat van de houder en waarop hun identiteit vermeld is evenals de hoedanigheid waarin zij gemachtigd zijn het voertuig onder een inschrijving "handelaar" te gebruiken.

                        15.2. De voertuigen moeten voorzien zijn van het fiscaal kenteken dat voor de aangebrachte "handelaarplaat" afgegeven is.
                        15.3. Het is verboden voertuigen, voorzien van een "handelaarplaat", uit te lenen of te verhuren.
                        Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.
                        Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren; bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichten
                          Ik heb nog nooit een vervang wagen op z platen gezien zene.
                          En volgens mij mag enkel personeel van de garage mat de z platen rijde.
                          en toch kan het, gillio heeft daarvoor de wettekst boven gehaald, vooral dat laatste is van belang:


                          Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                          15.3. Het is verboden voertuigen, voorzien van een "handelaarplaat", uit te lenen of te verhuren.
                          Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.
                          Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren; bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.
                          ZZ platen zijn de ZEER gelimiteerde platen

                          Comment


                          • Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.
                            Dus je vervangwagen mag zz platen hebben.
                            En bij een proefrit zit je oude auto daar zogezegd ter herstelling. Want in latem zie ik veel Ferrari/Porsche rijden met ZZ.
                            Polo 6n 1.4

                            Comment


                            • nee Z platen. dit zijn volledig ingeschreven handelaarsplaten waarmee rond mag gereden worden. ook gaan winkelen enzo

                              de zeer gelimiteerde ZZ platen mogen ENKEL voor proefritten gebruikt worden en door personeel uit de garage. (bv naar keuring, proefrit...). met deze mogen ze niet ff naar de winkel rijden. die ZZ platen zitten op u auto als de garage die gaat keuren (voor niet ingeschreven autos.

                              Comment


                              • Sebiet naar de winkel met de benz
                                Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                Current:
                                1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                Ex:
                                1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                1976 Mercedes-Benz W123 250
                                1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                1980 Mercedes-Benz W123 280
                                1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
                                  Sebiet naar de winkel met de benz
                                  in dat hondenweer Ik wacht wanhopig op de zon..
                                  1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                                  1984 BMW E28 520i
                                  2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                                  Comment


                                  • ja, k had ook eens een dag verlof...
                                    k peis da ik de oldtimers nog wat op stal laat vandaag

                                    Comment


                                    • alle clichés over ambtenaren in gent zijn waar,niet te doen ....

                                      Comment


                                      • Er is de laatste tijd nochtans veel controle op het gebruik van Z-platen. Voornamelijk ZZ platen eigenlijk die gebruikt worden om een voertuig te keuren.

                                        1) Elke keuring met ZZ platen wordt geregistreerd bij de keuring. Staat dat bezoek niet in de boekhouding geschreven van de garage mag je zeker een fiscale controle verwachten.
                                        2) Nog niet zo lang geleden stond de douane met politie ook net voor de keuring in St-Denijs te wachten. Kon je niet bewijzen dat je werknemer was van de garage van wie de ZZ platen zijn. ZZ-platen in beslagname, auto langs de kant en je kon te voet terugkeren.
                                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                                        www.carfac.be "Driving on experience"

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ditn Bekijk Berichten
                                          alle clichés over ambtenaren in gent zijn waar,niet te doen ....
                                          DIV?

                                          E30SHOP.be
                                          - Alles voor uw BMW E30.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X