Een O-plaat is in mijn ogen goed voor een auto die maar een paar keer per jaar op de baan komt, en niet om de keuring te ontlopen. Dankzij die taferelen met bv bejaarden die er dagelijks mee rijden zou ik er niet van verschieten moesten ze de regels terug verstrengen. Wat dan weer nadelig is voor de echte liefhebber.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk BerichtenVolgens wat ik vernomen heb zou LV enkel nog mogelijk zijn op een rechtsvorm. Dus een vennootschap. De zelfstandige metser of voeger met een eenmanszaak zou dus geen LV meer kunnen inschrijven. Plus het moeten camionetten (werkgebruik) zijn. SUV en omgebouwde breaks of wagens genre ford focus RS gaan niet meer aanvaard worden, zelfs niet op een vennootschap. Particulieren gaan sowieso geen LV meer kunnen inschrijven (01/01/2016). Volledig met terugwerkende kracht en er is 1 overgangsjaar om reeds LV wagens gewoon in te gaan schrijven.
Biv? 382g co2 dus 10500 biv op een auto jeep van 2500euo?? Kan dat wel zomaar van biv is op eerste inverkeersstelling en dat is al gebeurd ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenIs dat zo?
Want de remmen zijn perfect voor het geen we er mee doen maar een remtest zal toch problemen opleveren.1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver
1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543
Comment
-
bij de remtest wordt niet echt gekeken hoe goed de auto remt, maar of er veel onderling verschil is tussen links en rechts.
en begin dat maar eens goed te krijgen bij die oude dingen.
het enige dat een beetje jaartal gevoelig is, is de CO test. remmen, ophanging, lichten... wordt allemaal bekeken of er onderling verschil is
Comment
-
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
In Duitsland is het ook 30 jaar en oldtimer statuut. Ze betalen daar dan veel minder taks. Ik hoop oprecht dat de overheid niet de verminderde taks gaat reserveren voor o-platen. Ik rij zelf nu met een 30j benz in topconditie en op normale platen en normale verzekering rond 400 euro.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk BerichtenIn Duitsland is het ook 30 jaar en oldtimer statuut. Ze betalen daar dan veel minder taks. Ik hoop oprecht dat de overheid niet de verminderde taks gaat reserveren voor o-platen. Ik rij zelf nu met een 30j benz in topconditie en op normale platen en normale verzekering rond 400 euro.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenbij de remtest wordt niet echt gekeken hoe goed de auto remt, maar of er veel onderling verschil is tussen links en rechts.
en begin dat maar eens goed te krijgen bij die oude dingen.
het enige dat een beetje jaartal gevoelig is, is de CO test. remmen, ophanging, lichten... wordt allemaal bekeken of er onderling verschil is
Pas om, die auto was héél goed enzo, maar die trommels achteraan hadden 37% verschil. Nieuwe pompen gestoken, trommels laten uitdraaien op gelijke diameter en nog dingen, ik heb het verschil gekregen tot 29% .. Normaal nog rode kaart maar ik heb het dan uitgelegd en dan was het goed (oef). Ben 3x kunnen gaan voor die kloteremmen..Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk BerichtenIan,
Er kan, met de nieuwe oldtimerwetgeving nauwelijks meer sprake zijn van misbruik.
Enkel "woon werk/school verkeer" is niet toegelaten. Voor de rest gewoon rijden met je oldtimer.
B.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk BerichtenIan,
Er kan, met de nieuwe oldtimerwetgeving nauwelijks meer sprake zijn van misbruik.
B.
vroeger had een oplaat een aantal beperkingen namelijk
-proefritten tussen zonsopgang en zonsondergang in een straal van 25km
-naar toegelaten manifestaties.
dat lag dan veel in de clinch met de politie. namelijk vanwaar is die 25km? stockeerplaats oldtimer, mijn huis, ... men ma woont op 50km van mij. als ik naar ginder rijd kan ik zeggen dat ik 25km van mijn huis ben, als ik verder af ben, kan ik zeggen dat men oldtimer daar stond.
ook al mede clubleden die hun nr platen verliezen omdat ze snachts van een meeting komen. er staat namelijk dat je naar een meeting mag gaan, maar niet dat je terug mag komen. sommige agenten interpreteren er ook uit dat je enkel overdag mag rijden (terwijl dat op die proefritten slaat).
nu hebben ze al die regeltjes dus geschrapt en duidelijk gemaakt dat woon-werk verkeer niet mag, en commercieel rijden. wat doen nu een aantal mensen (en vaak gepensioneerden). een auto op Oplaat zetten en dagelijks gebruiken. immers als gepensioneerden heb je geen werk meer, en mag je dus overal rijden.
het had beter geweest hadden ze Oplaat toegelaten als je al minstens 1 andere auto op daily platen had staan. er komt nu zo veel misbruik van dat 'ongekeurd' rondrijden en ze gaan dit weer stopzetten hoor. ofwel met strengere keuring, ofwel gaan er weer beperkingen op o-platen komen (bv kilometer beperking). misschien beide (als ze op de 2jaarlijkse keuring dan zien dat je teveel hebt gereden, dat ze je daar automatisch omzetten naar daily platen).
het kan toch immers niet dat je met een oldtimer zomaar 100 000km/jaar mag rijden, 10jaar aan een stuk zonder dat 1 instantie de auto eens technisch inspecteerd
Comment
-
Pfff... Het ziet er toch allemaal niet meer goed uit. Oudere wagens (nog niet oldtimer) mogen binnenkort wellicht nergens nog in de steden rijden. En de limiet optrekken naar 30 jaar kan er wel eens voor zorgen dat er minder en minder juweeltjes nog op kop kunnen getikt worden. Ze willen die oude bakken uit het straatbeeld.
Langs de andere kant erger ik mij momenteel aan de nieuwe generatie oldtimers. Vaak wrakken waar marginalen mee rondrijden om taksen te ontlopen. Zoiets moet streng aangepakt worden. Ik ben er een voorstander van om auto's met een O plaat naar de keuring te sturen om de 3 jaar waarbij men iets vergevingsgezinder is. Wagens op O platen waar 10.000kms en meer op jaarbasis mee gereden wordt, zou men ook extra moeten belasten. Maar de limiet had ik toch liever op 25 jaar gezien. Wat gaat er gebeuren met liefhebbers die nu al oldies in wording aan het restaureren zijn om ze binnen een paar jaar op de markt te brengen... Een bijkomende regel zou moeten zijn dat je enkel maar een O plaat kan aanvragen als je nog een 2de voertuig voor dagelijks gebruik hebt.
De aanpassing van de regeling rond lichte vracht vind ik ook goed. Er zijn te veel profiteurs.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Ik ben voorstander van belasting volgens gebruik. Als ze zoiets deftig uitgewerkt krijgen is er geen reden tot misbruik meer (want oldie niet opvallend goedkoper of zelfs duurder in gebruik dan recente voor zelfde aantal km's) en zijn ook de classic liefhebbers geholpen die nu buiten alle regelingen vallen.
Comment
-
Dat is inderdaad een mooi voorstel. Ik zou me daar perfect in kunnen vinden.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Ja, en de enige belasting op gebruik is de brandstof pakken duurder maken. alle andere systemen zijn te 'hacken'.
km vergoeding, net hetzelfde, weer allemaal kastjes invrachtwagens etc waar weer misbruik op zal zijn, dan moet daar weer extra controle op zijn.
Brandstof 3x zo duur, dan heb je belasting op gebruik. Maar ja, dan moet heel Europa dat doen en geen enkele minister durft dat aan...
Comment
-
het aantal oldtimers zal de komende jaren zowieso wat terugvallen. de huidigere wagens met computers, electronica,... zal toch na 25-30jaar ergens problemen hebben en die onderdelen zijn niet altijd nog te verkrijgen.
oldtimerkeuring ben ik al jaren voorstanden van. heb mijn capri al een jaar of 10 nu en die is een jaar of 5 geleden nog eens naar de keuring geweest (o-plaat). sindsdien staat die nu wel al een aantal jaar stil alweer.
waar ik dan wel schrik van hebben is de manier van keuren zoals ze nu al doen bij gewone autos. ge gaat naar de keuring, ze zien gele rubbers in u ophanging en ge zijt afgekeurd wegens 'tuning'. het probleem is namelijk dat vaak die aftermarket met gele/blauwe/paarse rubbers de enigen zijn die ze nog maken voor je auto. de originelen vind je al niet meer (of moet je de hele boel zelf samenzoeken als losse rubbertjes).
t zelfde voor remklauwen, remblokken, remslangen,banden, dempers, veren, uitlaat... als het niet origineel is wordt ge afgekeurd.
heb die commentaar ooit gehad bij men capri. het was niet de originele uitlaat en dat mocht niet. ik zelf dat ik direct terugkwam met men originele uitlaat in een zakje (pak roest dat ik bij elkaar had geveegd). keurder had het toen wel begrepen en liet men auto toch door.
dodge zijn spiegels waren ook vervangen, moest ook attesten voorleggen (auto uit 1977). servo bijgebouwd met het bijhorende stuur. geen origineel stuur en moest attesten voorleggen...
oldtimerkeuring zou als volgt moeten zijn: de auto moet door de testen van de keuring geraken, maar hoe ge dat doet boeit niet. als de ophanging en de remmen voldoen, moeten ze het zo laten. mijn golf (1988 ) heeft nu ook de remklauwen VWII van een golf uit 1991. die klauwen zijn iets breder waardoor ik de latere soort remblokken kan gebruiken (de mijne heeft normaal 15mm blokken golf 2 pré1989 en ik had de foute 19mm gekocht van golf2 na 1991 en golf3). dit is een wijziging aan het remsysteem en in principe dus verboden.
het probleem met een pré 1989'er is dat je de handremkabels heel moeilijk kunt vinden alsook de remblokken verreist wat zoekwerk (en moet je meer betalen)
mijn capri (1974) heeft normaal een achteras van 1974 zitten waarbij de handremkabel over wieltjes naar de wielen loopt. de mijne heeft een achteras van een 1979-1986er capri waarbij tussen de 2 wielen een ijzeren stang loopt van de handrem en waarbij de handremkabel op die stang aansluit. in principe dus ook verboden. daar zat ook een versnellingsbak in van een sierra, radiator van een mk1 (1969-1973), motor van een 89'er scorpio (identiek dezelfde motor als een capri motor)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk BerichtenIk ben voorstander van belasting volgens gebruik. Als ze zoiets deftig uitgewerkt krijgen is er geen reden tot misbruik meer (want oldie niet opvallend goedkoper of zelfs duurder in gebruik dan recente voor zelfde aantal km's) en zijn ook de classic liefhebbers geholpen die nu buiten alle regelingen vallen.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
gelukkig ben ik op zoek naar een oldie van 30 jaar, de 240 turbo is maar gebouwd tot 84...
Waarschijnlijk een domme vraag, maar als je je oldie keurt als gewone wagen (voor dagelijks gebruik) op jaarlijkse basis, wat is het nadeel op de jaarlijks terugkerende kost van de keuring na? Is het een vereiste om een (goedkopere) oldie verzekering te hebben om O platen te hebben? Het 'voordeel' zou volgens mij toch zijn dat je dan kleine wijzigingen kan doen zoals PU bushings, andere remschijven, etc. aangezien ze gewoon nakijken of 'het werkt' en niet als regelteven nakijken of alles wel origineel is...
Als je alle bushings vervangt door PU omdat het, tsjah, gewoon beter is, zou het vrij lullig zijn om afgekeurd te worden ervoor...ook idi**t dat ze die altijd in felle kleuren maken ipv gewoon zwart, dan zou geen enkele keurder het merken of er moeilijk over doen...
PS ivm de belastingen op basis van het aantal km, leuk idee, alleen jammer dat je dan de werkende vlaming (weeral) extra belast.
Comment
-
Een kameraad van me heeft een aantal jaren geleden een Honda CRX gekocht die altijd op circuit gereden had. Hij heeft de wagen terug in orde gezet maar onder de motorkap zie je enkel maar fel blauwe kabeltjes en darmen lopen. Buitenkleur is fluo oranje en de uitlaat is een typische die je op elke CRX tegenkomt. Die maakt gigantisch véél lawaai. Een racestuurtje erin, interieur deels in koetswerkkleur gespoten... Blanco keuring en geen tuningattest...The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenJa, en de enige belasting op gebruik is de brandstof pakken duurder maken. alle andere systemen zijn te 'hacken'.
km vergoeding, net hetzelfde, weer allemaal kastjes invrachtwagens etc waar weer misbruik op zal zijn, dan moet daar weer extra controle op zijn.
Brandstof 3x zo duur, dan heb je belasting op gebruik. Maar ja, dan moet heel Europa dat doen en geen enkele minister durft dat aan...
Enkele dagen na een prijsverhoging van diesel en stookolie gaat vandaag, zaterdag, ook de maximumprijs van benzine omhoog. Benzine 95 kost nu maximaal 1,555 euro per liter, 3,8 cent meer dan vrijdag. Meteen ook de hoogste prijs in bijna acht maanden.
De prijsstijgingen zijn het gevolg van het duurder worden van de olie op de internationale markten, doordat de vraag ernaar is toegenomen.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
Comment