Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
    Een kameraad van me heeft een aantal jaren geleden een Honda CRX gekocht die altijd op circuit gereden had. Hij heeft de wagen terug in orde gezet maar onder de motorkap zie je enkel maar fel blauwe kabeltjes en darmen lopen. Buitenkleur is fluo oranje en de uitlaat is een typische die je op elke CRX tegenkomt. Die maakt gigantisch véél lawaai. Een racestuurtje erin, interieur deels in koetswerkkleur gespoten... Blanco keuring en geen tuningattest...
    Geen tuningattest

    En in rij met mijn 124 wel rond met zo'n attest, op stalen wielen met de ori Benz dopjes erop . Omdat mijn winterbanden 195 breed zijn en er voor een 200D enkel 185, 205 of 225 voorgeschreven staat...
    Benzine
    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

    '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

    '68 VW 411 1700 (2011-2014)
    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
    Diesel
    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
      Waarschijnlijk een domme vraag, maar als je je oldie keurt als gewone wagen (voor dagelijks gebruik) op jaarlijkse basis, wat is het nadeel op de jaarlijks terugkerende kost van de keuring na? Is het een vereiste om een (goedkopere) oldie verzekering te hebben om O platen te hebben? Het 'voordeel' zou volgens mij toch zijn dat je dan kleine wijzigingen kan doen zoals PU bushings, andere remschijven, etc. aangezien ze gewoon nakijken of 'het werkt' en niet als regelteven nakijken of alles wel origineel is...

      Als je alle bushings vervangt door PU omdat het, tsjah, gewoon beter is, zou het vrij lullig zijn om afgekeurd te worden ervoor...ook idi**t dat ze die altijd in felle kleuren maken ipv gewoon zwart, dan zou geen enkele keurder het merken of er moeilijk over doen...
      het enige nadeel is idd dat je elk jaar naar de keuring moet. voordeel is dat je die onbeperkt kan gebruiken en niet geviseerd wordt als 'belastingsontduiker'. is eigenlijk gek want je betaald zowieso dezelfde hoeveelheid belasting.
      voor men capri is mijn verzekering op Oplaat hetzelfde als op daily plaat. dit heb ik al eens nagevraagd bij de verzekering. dit is dan wel enkel als ik de capri dan ook niet als woon-werkverkeer wagen gebruik (lees: je hebt een andere wagen die daarvoor in gebruik is bij die verzekeringsmaatschappij)

      helaas mag je in belgie die PU bushings niet hebben, net als die staalomweven flexibele remleidingen, grotere schijven en klauwen, andere ophanging... het moet origineel blijven, zowel bij een daily wagen als een oldtimer.
      ze maken ook al PU in het zwart hoor, voor de belgische keuring.
      ik was een aantal jaar geleden afkeurd met een oldtimer op slepende remmen als oldtimer gekeurd. bleken de remflexibels te zijn. ik heb deze vervangen door BFgoodrich staalomweven leidingen en werd erna gewoon goedgekeurd. de ene keurder kijkt er niet naar om zolang de remmen maar goed werken, de andere keurd zonder boe of ba de boel af

      Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
      En ik rij met mijn 124 wel rond met zo'n attest, op stalen wielen met de ori Benz dopjes erop . Omdat mijn winterbanden 195 breed zijn en er voor een 200D enkel 185, 205 of 225 voorgeschreven staat...
      das een rare. ik heb 195/50R15 en dat is totaal niet voorgeschreven voor een golf (enkel 13 en 14"). ik heb geen tuningattest voor die wielen. zowel men zomer als winterbanden zijn die maat en die staat ook op de carpass. rijd nu met 185 op 14"
      Last edited by ; 13/06/2015, 09:16.

      Comment


      • Het statuut naar 30jaar veranderen is onzin. Een periodieke keuring kan ik nog inkomen. België, eerst de wetten versoepelen zodat er misbruik van gemaakt kan worden, en dan is uiteindelijk iedereen gechareld.

        Comment


        • Van mij mag het echt naar 40 jaar.

          Ik rij al 8 jaar met men 190D w201 1989. En nu valt het me echt op dat jan en alleman ze weer bovenhaalt met een O plaat aan. Das toch puur profiteren.
          Ik betaal graag weer de volle tax om die wrakken er terug uit te krijgen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk Berichten
            Het statuut naar 30jaar veranderen is onzin. Een periodieke keuring kan ik nog inkomen. België, eerst de wetten versoepelen zodat er misbruik van gemaakt kan worden, en dan is uiteindelijk iedereen gechareld.

            Bij versoepeling was het al duidelijk dat dit ging komen. Wie nu uit de lucht valt is toch ook echt niet met de materie bezig.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten
              Van mij mag het echt naar 40 jaar.

              Ik rij al 8 jaar met men 190D w201 1989. En nu valt het me echt op dat jan en alleman ze weer bovenhaalt met een O plaat aan. Das toch puur profiteren.
              Ik betaal graag weer de volle tax om die wrakken er terug uit te krijgen.
              +1 !
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

              Comment


              • Nee, 40j is echt te veel. Met minimumtaks vanaf 25/30 en jaarlijkse keuring tot 40j zou'k nog kunnen leven, maar op bezit belasten voor de volle pot tot 40? Nee danku.

                E30SHOP.be
                - Alles voor uw BMW E30.
                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                Comment


                • dat gaat bitter weinig uitmaken hoor. dan gaan mensen die auto gewoon stockeren tot 40jaar en daarna weer 0-platen erop.
                  in NL is het zo doorgevoerd, binnen 2jaar ga je daar masaal dodge W200's uit 1977 op de baan zien opduiken weer. die staan allemaal geschorst nu (wat wil je 3300€ belasting per jaar op zo een 38jarig ding met LPG).

                  als de leeftijd te hoog wordt opgetrokken, haalt amper nog een auto die leeftijd. tussen de 15 en 20jaar gaan veel autos naar de schroot. een paar uitzonderingen zullen tot hun 25-30blijven bollen en gaan er ook tussenuit gaan nu.
                  een golf 1 zag je vroeger ook veel rijden, hoeveel zie je er nu nog? en die zijn ook nog geen 40jaar oud.
                  golf 2 zie je nu nog wat rondrijden (ze minderen ook heel snel hoor), hoeveel rijden er daar nog van rond.
                  om de benz toer op te gaan, hoeveel model 123's zie je nog rondrijden? die zitten nu rond de 35jaar oud.

                  met ons belgisch klimaat moet je al een liefhebber zijn om met een auto daily rond te rijden tot zen 30jaar, en dan zal je er meer geld ingestoken hebben dat die uiteindelijk waard was.
                  in mijn geval nu: golfke 200€ betaald 5jaar terug (geen oldtimer toen). vorig jaar de waterpomp laten vervangen, remschijven en remblokken zelf vervangen. dit jaar de distributie al vervangen, uitlaatlijn van voor tot achteren vernieuwd. men vooruit moet ik deze zomer nog vervangen. beide veerpoten vooraan zijn al aangekocht en moeten vernieuwd worden.
                  ik heb nog ernstige roest te herstellen aan de tankdop en dankzij ene die geen voorrang gaf ook men linker voorkant te herstellen. kortweg toch al serieuze kosten voor een oud geval van 27jaar. had ik niet 95% alles zelf kunnen doen, dan was deze golf allang de schroothoop op geweest.

                  normaal betaald ge al meer omdat die auto ook meer verbruikt. stukken worden zeldzaam (zoals voorruiten enzo) eens ge naar 40jaar begint te gaan, plaatwerk amper te vinden en u interieur begint al eens te verslijten. nu daar nog een belasting bovenop en al die autos gaan gewoon één of andere schuur in tot ze belastingsvrij zijn
                  Last edited by ; 14/06/2015, 08:11.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                    Bij versoepeling was het al duidelijk dat dit ging komen. Wie nu uit de lucht valt is toch ook echt niet met de materie bezig.
                    Dat klopt ik ben meer met de auto dan met de wetgeving bezig :p
                    Maar om nu op een 3,0l volle taks te betalen zie ik niet zitten. Ik vind het een prachtige auto maar dan is hij uiteindelijk onbetaalbaar voor mij als jonge gast.

                    Comment


                    • Vrijdag heb ik mijn verzekeringsagent hierover aangesproken. Volgens haar zijn ze er idd mee bezig. Van Europa moeten ze ten laatste in 2018 in orde zijn.
                      België kennende zal dat dus wel 2018 worden in het beste geval. Er is nog tijd dus.
                      Mijn W123 is al de 30 gepasseerd, de 2 W124s zijn van 88 en 89, dus met een beetje geluk.... 😊

                      Comment


                      • Ziet er somber uit voor mijn 960 die is van 1995 en als die 30 jaar moet zijn :S
                        En nu Antwerpen die lage emmissie zone in voegen brengt heb ik extra probleem bij
                        Dat ik veel tax moet blijven betalen en nog is niet meer mag rijden waar ik wil dat is wel een zure pil )
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                        http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichten
                          Ziet er somber uit voor mijn 960 die is van 1995 en als die 30 jaar moet zijn :S
                          En nu Antwerpen die lage emmissie zone in voegen brengt heb ik extra probleem bij
                          Dat ik veel tax moet blijven betalen en nog is niet meer mag rijden waar ik wil dat is wel een zure pil )
                          Dat laatste is idd extra zuur

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Cotoneaster Bekijk Berichten
                            Van mij mag het echt naar 40 jaar.

                            Ik rij al 8 jaar met men 190D w201 1989. En nu valt het me echt op dat jan en alleman ze weer bovenhaalt met een O plaat aan. Das toch puur profiteren.
                            Ik betaal graag weer de volle tax om die wrakken er terug uit te krijgen.
                            Ik niet. Jij gebruikt je w201 als dagelijkse wagen en dan kan ik ook begrijpen dat je de volle tax zou willen betalen. Mijn w201 is mijn troetel en dient ook enkel als oldtimer. Vorig jaar 900km gereden, dit jaar al 1300km ( roadtrip van 1200km gedaan). Daarvoor kan je toch moeilijk gaan eisen dat ik volle pot tax zou moeten gaan betalen. Ik heb 2 recente dagelijkse wagens, waar ik alle taxen voor betaal.

                            De mijne staat op een O-plaat, want volgens mij dient deze daar ook voor. Het is wel zo dat je veel wrakken ziet rondbollen met O-plaat, maar dat is simpel op te lossen door een keuring voor oldtimers in te voeren. Ik ben er zeker van dat, dat voldoende is. Want waarom zouden misbruikers nog op O-plaat gaan rijden als ze er niet mee naar hun werk/school mogen (nu reeds geval) en toch naar de keuring moeten (is nu het probleem) en toch evenveel tax betalen (is nu ook al zo)? Het enige wat het kan schelen is 100euro verzekering. Nu zijn er veel met een wrak, die weten dat hun wrak niet door de gewone keuring raakt en hem daarom als oldtimer inschrijven, daar ben je dan direct van verlost. Dit zal veel meer uithalen dan de leeftijd te verhogen naar 40 jaar.
                            Last edited by ; 15/06/2015, 04:14.

                            Comment


                            • Verzekeringen houden geen rekening met al dan niet o-plaat. Zij vragen jou gewoon zelf wat je ermee wil doen. Als je er naar school of werk mee wil, dan is het een gewone verzekering, anders oldtimer verzekering. Mijn Back-up mercedes w124 staat op dagelijkse platen met oldtimerverzekering.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk Berichten
                                Verzekeringen houden geen rekening met al dan niet o-plaat. Zij vragen jou gewoon zelf wat je ermee wil doen. Als je er naar school of werk mee wil, dan is het een gewone verzekering, anders oldtimer verzekering. Mijn Back-up mercedes w124 staat op dagelijkse platen met oldtimerverzekering.
                                Hangt af van firma tot firma. Maar ik wou juist zeggen dat de misbruikers het niet doen voor het eventueele prijs verschil van verzekering, maar wel om zonder keuring met een wrak te blijven rijden

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk Berichten
                                  Verzekeringen houden geen rekening met al dan niet o-plaat. Zij vragen jou gewoon zelf wat je ermee wil doen. Als je er naar school of werk mee wil, dan is het een gewone verzekering, anders oldtimer verzekering. Mijn Back-up mercedes w124 staat op dagelijkse platen met oldtimerverzekering.
                                  Best wel correct aangeven want dagelijks rijden houdt meer risico in, ik weet niet in hoeverre ze dit zouden kunnen checken als je bijv. veel kilometers rijdt met een oldtimerplaat ...

                                  Comment


                                  • Hallo,

                                    Ik heb mij dit weekend een heel goed onderhouden Audi 80 Cabrio van 1994 aangeschaft. Als ze de wetgeving wijzigen vanaf 2018, kan ik deze niet voor 2024 inschrijven als oldtimer. Net 1 jaar te jong Dat is wel sneu, want ik heb een firmawagen en gebruik de Audi enkel in 't weekend als het weer het toelaat...
                                    Qua verzekering valt het wel mee omdat hij als hobbywagen wordt verzekerd (toch dubbel tarief van oldtimer), maar de wegentaksen zullen elk jaar wel volle pot zijn.
                                    Ik kan op internet echter niets terugvinden van de wijziging, kan iemand mij een duidelijk artikel laten zien? Thx

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door XIIIMystery Bekijk Berichten
                                      Hallo,

                                      Ik heb mij dit weekend een heel goed onderhouden Audi 80 Cabrio van 1994 aangeschaft. Als ze de wetgeving wijzigen vanaf 2018, kan ik deze niet voor 2024 inschrijven als oldtimer. Net 1 jaar te jong Dat is wel sneu, want ik heb een firmawagen en gebruik de Audi enkel in 't weekend als het weer het toelaat...
                                      Qua verzekering valt het wel mee omdat hij als hobbywagen wordt verzekerd (toch dubbel tarief van oldtimer), maar de wegentaksen zullen elk jaar wel volle pot zijn.
                                      Ik kan op internet echter niets terugvinden van de wijziging, kan iemand mij een duidelijk artikel laten zien? Thx
                                      Als het een 1.9 of 2l is taxen betalen. 2.6 dat is 1700biv en redelijk wat taxen..
                                      Polo 6n 1.4

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                        het enige nadeel is idd dat je elk jaar naar de keuring moet. voordeel is dat je die onbeperkt kan gebruiken en niet geviseerd wordt als 'belastingsontduiker'. is eigenlijk gek want je betaald zowieso dezelfde hoeveelheid belasting.
                                        voor men capri is mijn verzekering op Oplaat hetzelfde als op daily plaat. dit heb ik al eens nagevraagd bij de verzekering. dit is dan wel enkel als ik de capri dan ook niet als woon-werkverkeer wagen gebruik (lees: je hebt een andere wagen die daarvoor in gebruik is bij die verzekeringsmaatschappij)

                                        helaas mag je in belgie die PU bushings niet hebben, net als die staalomweven flexibele remleidingen, grotere schijven en klauwen, andere ophanging... het moet origineel blijven, zowel bij een daily wagen als een oldtimer.
                                        ze maken ook al PU in het zwart hoor, voor de belgische keuring.
                                        ik was een aantal jaar geleden afkeurd met een oldtimer op slepende remmen als oldtimer gekeurd. bleken de remflexibels te zijn. ik heb deze vervangen door BFgoodrich staalomweven leidingen en werd erna gewoon goedgekeurd. de ene keurder kijkt er niet naar om zolang de remmen maar goed werken, de andere keurd zonder boe of ba de boel af
                                        Merci voor het antwoord, ik vind het grote onzin dat ze zich hiermee bezig houden, ik vraag mij ook echt af of ze daar allemaal bvb Volvo 240 turbo 'kenners' zijn...strut bars zijn bvb geplaatst geweest (standaard) in de 240 GT van 1978. Om de één of andere reden hadden de volgende modellen het niet meer (alhoewel het een significante verbetering was). Merken ze dat dan als dat op je 240 turbo zit?

                                        Dat ze moeilijk doen over blauwe sway bars kan ik nog inkomen, dat valt nogal op...

                                        Ik heb die zwarte PU bushings voor volvo 240's nog niet gezien, IPD maakt alles in flashy blauw...

                                        Weer een mogelijks domme vraag, maar ik het 'tuningsrapport' van GOCA staat in categorie 'A': ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remsysteem, ...

                                        Dus dan dacht ik, als je dat verandert, moet je wat bijbetalen om dat tuningsrapport te krijgen (die 40 euro wil ik wel nog betalen als ik alles er niet telkens af moet halen)

                                        Onderaan staat echter dat dat allemaal 'verboden' is.

                                        Waarom staat het dan in de tabel???

                                        rapport: http://www.goca.be/upload/communique...17-02-2006.pdf

                                        En hoeveel mensen zijn er al doodgegaan door stabilisatorstangen, betere remmen en PU ophanging bushings die langer meegaan en een betere wegligging geven?? Hoe @chterl*k zijn die gasten daar eigenlijk...als je dronken rijdt is de kans 0,0001% dat je gepakt wordt maar hier doen ze wel moeilijk over...hypocriete boel

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                                          Ian,

                                          Er kan, met de nieuwe oldtimerwetgeving nauwelijks meer sprake zijn van misbruik.

                                          Enkel "woon werk/school verkeer" is niet toegelaten. Voor de rest gewoon rijden met je oldtimer.

                                          B.
                                          zeker niet, commercieel gebruik is ook niet toegelaten!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X