Oorspronkelijk geplaatst door WV.
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
Current:
1987 Mercedes-Benz W124 200D
1979 Mercedes-Benz W123 280E
1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
Ex:
1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
1976 Mercedes-Benz W123 250
1987 Mercedes-Benz W124 230E
1979 Mercedes-Benz W123 300d
1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI
1990 Mercedes-Benz C124 300CE
1980 Mercedes-Benz W123 280
1989 Mercedes-Benz W124 230E
-
Er is nog niks definitief beslist, maar één van de voorstellen is om bij de inwerkingtreding van de wijzigingen het fiscaal voordeel enkel nog toe te kennen aan de oldtimers die ingeschreven zijn met een O-plaat.
Als overgangsmaatregel is er ook een voorstel om de auto's die reeds op O-plaat staan, hun voordeel te laten behouden. Indien de auto echter van eigenaar zou veranderen, kan de nieuwe eigenaar geen O-plaat krijgen voor de auto 30 jaar is.
De redenering is dat diegenen die een normale kentekenplaat hebben, die auto ook kunnen gebruiken als daily en er dan geen reden is om die een lager tarief te geven voor het gebruik van de openbare weg.
In elk geval ziet het er naar uit dat het wel eens gedaan zou kunnen zijn met goedkoop daily rijden met een oldie op gewone platen. ofwel gebruik je de olde als daily met gewone platen en betaal je taks zoals iedereen, ofwel zet je de auto op O-platen als liefhebbersauto.
Eén van de doelstellingen is wel om het gebruik van oudere voertuigen als daily te ontmoedigen (milieuredenen), dus als je daily met een oldie wil rijden, zullen je pesten met mieliezones waar oudere voertuigen niet binnen mogen, terwijl je de volle pot taks betaalt als een andere nieuwe auto.
Comment
-
die regels gaan een hoop wrakken van de baan halen, dat is 100% zeker.
maar dan moeten ze wel de periodieke keuring op o-plaat er ook doorjagen.
want nu is het een pestregel. velen van die o-plaat rijders zijn slecht onderhouden wrakken. als na een paar jaar 3 van de 4wielen niet meer remmen, gaan die eigenaars het niet eens weten.
mensen die een oldtimer hebben, maar wel elk jaar naar de keuring gaan omdat ze willen dat die in goeie conditie blijft, die moeten dan wel taks gaan betalen terwijl ze niet meer rijden dan een andere (ik merk dat O-plaat rijders ook meer en meer km's beginnen te rijden nu de beperking weg is).
je zal nu volgende situatie gaan creeeren (en zijt maar zeker dat ik dezelfde weg zal opgaan als die regels zo doorgedreven worden):
1)we gaan 1 dom autooke nemen dat ze goedkoop/compact mogelijk is om als daily in te schrijven voor woon-werk verkeer (tenslotte zit ge der toch alleen in).
2)we kopen ons een heeeeeeeeeel dikke oldtimer op O-plaat om ALLE niet-woon-werkverkeer te rijden. bv een benz SL350, dikke bmw, .... al hetgeen ge aan taks en verzekering uitspaart, kunt ge spenderen aan brandstof voor uwe motor.
ik zou dan weer gaan genre BMW730i zoals ik vroeger al wou kopen als daily. genoeg zitplaatsen voor de hele familie en ideaal als auto om te gaan winkelen. als daily woon-werk verkeer dan een smart-for-two diesel ofzo, want daar zit ge toch niet met vrouw en kinderen in
Comment
-
ik heb heel het topic niet gelezen (sorry te lang) maar zou het geen oplossing zijn dat je enkel een oldtimer op O plaat kan aanvragen indien er nog een andere wagen op jouw naam ingeschreven staat zonder O plaat. Om misbruik tegen te gaan, krijg je, als die daily uitgeschreven word, automatisch bericht dat je x maanden tijd hebt om een andere daily te zoeken, anders vervalt je O plaat en je voordelen.
gisteren reed er nog een oud baasje voor ons in zijn 300diesel van 85 op O plaat...terwijl het overduidelijk geen "liefhebbersauto" was, gewoon zijn daily. Die misbruiken zouden dan toch al wegvallen ?Want je kan nooit teveel auto's hebben....
Comment
-
Verplichte periodieke keuring voor oldtimers is ook één van de voorgestelde wijzigingen. Dus een auto op O-platen nemen louter om niet meer naar de keuring te moeten gaan, zou dan ook voor een stuk gedaan zijn.
Sedert 2013 is er al een instructie naar de keuringscentra voor een volledigere keuring voor oldies, waardoor sommigen al goed verschoten zijn als ze een wrak aanbieden met een aanvraag voor een O-plaat. Alleen worden die richtlijnen niet door alle keuringscentra gerespecteerd.
De wetgever gaat normaal gezien nooit zover gaan om iemand te verplichten een tweede auto als daily te nemen. Vermits de beperkingen zouden blijven bestaan voor O-platen (geen woon-werkverkeer, geen woon-schoolverkeer, geen commercieel gebruik) gaat men er van uit dat die oude baasjes jaarlijks geen massa's kilometers als daily gaan rijden.
Misbruiken gaan er altijd blijven bestaan. Zelfs in de geplande regelgeving kan je nog een auto onder O-platen gebruiken als daily voor woon-werkverkeer tot je tegen de lamp loopt.
Je hebt er ook die nooit naar de keuring gaan, of dat nu een O-plaat is of een gewone plaat. Die kan je ook niet eruit halen met wetgeving, alleen met meer controles op de weg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenEr is nog niks definitief beslist, maar één van de voorstellen is om bij de inwerkingtreding van de wijzigingen het fiscaal voordeel enkel nog toe te kennen aan de oldtimers die ingeschreven zijn met een O-plaat.
Als overgangsmaatregel is er ook een voorstel om de auto's die reeds op O-plaat staan, hun voordeel te laten behouden. Indien de auto echter van eigenaar zou veranderen, kan de nieuwe eigenaar geen O-plaat krijgen voor de auto 30 jaar is.
De redenering is dat diegenen die een normale kentekenplaat hebben, die auto ook kunnen gebruiken als daily en er dan geen reden is om die een lager tarief te geven voor het gebruik van de openbare weg.
In elk geval ziet het er naar uit dat het wel eens gedaan zou kunnen zijn met goedkoop daily rijden met een oldie op gewone platen. ofwel gebruik je de olde als daily met gewone platen en betaal je taks zoals iedereen, ofwel zet je de auto op O-platen als liefhebbersauto.
Eén van de doelstellingen is wel om het gebruik van oudere voertuigen als daily te ontmoedigen (milieuredenen), dus als je daily met een oldie wil rijden, zullen je pesten met mieliezones waar oudere voertuigen niet binnen mogen, terwijl je de volle pot taks betaalt als een andere nieuwe auto.
Het zal dus echt gedaan gaan zijn met dagelijks rondsjeezen met oude karren, ik leg er mij bij neer en ga me iets recent zoeken.Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
Current:
1987 Mercedes-Benz W124 200D
1979 Mercedes-Benz W123 280E
1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
Ex:
1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
1976 Mercedes-Benz W123 250
1987 Mercedes-Benz W124 230E
1979 Mercedes-Benz W123 300d
1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI
1990 Mercedes-Benz C124 300CE
1980 Mercedes-Benz W123 280
1989 Mercedes-Benz W124 230E
Comment
-
Het zijn nog maar voorstellen, wat het uiteindelijk zal worden is nog afwachten. Het kan nog even goed zijn dat ze de daily's met rust laten of alles onder de 30 jaar weer de volle pot laten betalen.
Pas als er een ontwerp klaar ligt voor stemming, zal het iets concreter worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk BerichtenIk heb dus redelijk goed gegokt.
Het zal dus echt gedaan gaan zijn met dagelijks rondsjeezen met oude karren, ik leg er mij bij neer en ga me iets recent zoeken.Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk BerichtenIk heb dus redelijk goed gegokt.
Het zal dus echt gedaan gaan zijn met dagelijks rondsjeezen met oude karren, ik leg er mij bij neer en ga me iets recent zoeken.
Comment
-
Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk BerichtenOpgever.Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
Current:
1987 Mercedes-Benz W124 200D
1979 Mercedes-Benz W123 280E
1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
Ex:
1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
1976 Mercedes-Benz W123 250
1987 Mercedes-Benz W124 230E
1979 Mercedes-Benz W123 300d
1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI
1990 Mercedes-Benz C124 300CE
1980 Mercedes-Benz W123 280
1989 Mercedes-Benz W124 230E
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendie regels gaan een hoop wrakken van de baan halen, dat is 100% zeker.
mensen die een oldtimer hebben, maar wel elk jaar naar de keuring gaan omdat ze willen dat die in goeie conditie blijft, die moeten dan wel taks gaan betalen terwijl ze niet meer rijden dan een andere (ik merk dat O-plaat rijders ook meer en meer km's beginnen te rijden nu de beperking weg is).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenVerplichte periodieke keuring voor oldtimers is ook één van de voorgestelde wijzigingen. Dus een auto op O-platen nemen louter om niet meer naar de keuring te moeten gaan, zou dan ook voor een stuk gedaan zijn.
Comment
-
Zoals wel eens meer zou het nuttiger zijn dat de overheid een langetermlijn beleid uitdenkt en hanteert: als men op termijn naar rekeningrijden wil (via extra heffing brandstof of andere manier), dan lost dit probleem zichzelf op. Iemand die een liefhebbersoldie heeft en dus maar een paar 100, hooguit paar 1000km per jaar doet zal weining betalen. Net zoals iemand die een splinternieuwe koopt en ook maar 1.000km per jaar rijd. Vind ik op zich fair.
Jammer genoeg gaat men nu blijkbaar focussen op die oldtimerregeling, en als dat 'geregeld' is, gaat men verder kijken voor rekeningrijden. Gebrek aan langetermijnvisie binnen welke context men alle gevallen tegelijk kan aanpakken en kaderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenStaan deze voorstellen ergens gepubliceerd, kunnen deze ergens al doorgenomen worden?
Op welke termijn zou de definitieve beslissing vallen?
Misschien best snel zijn dus? ^^
Ze is 28 jaar. Ik wou de 30ste juni naar de verzekering rijden, en dus alles in orde brengen, kan dit te laat zijn?
Comment
-
Ben eens benieuwd wat het allemaal gaat worden.
M'n Jag van 1993 blijft. Volle pot of niet.
Tis enkel wat jammer dat er precies zeer gemikt wordt op de leeftijd van de wagen om een lijn te trekken, ipv de belasting te koppelen aan het type gebruik ervan.1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Goed te horen dat er vooruitgang geboekt wordt...
Moet zeggen, mijn vrouw rijdt met een audi 80 van nu 23 jaar oud, het zou 'leuk' zijn mocht de taks zo goed als wegvallen binnen 2 jaar als hij oldie wordt, maar we zitten er niet op te wachten. Hij komt ook nooit op O platen, is een echte daily.
Claims dat oldies financieel interessant zijn door de lagere taks vind ik onzin, het onderhoud begint toch meer en meer te komen met die oude wagens (ophanging, ...). Verbruik is ook bijna altijd hoger (het is een naft)
Een oldie rij je omdat je er graag mee rijdt.
Dit gezegd zijnde zou ik mijn toekomstige hobby Volvo 240 turbo (of misschien 760...) waarmee ik misschien per jaar 2-5.000 km zou rijden niet aan de volle pot willen inschrijven. Hij zal ook perfect onderhouden worden, daarvoor heb ik geen jaarlijkse (pest)keuring nodig die haarfijn nagaat of alles wel OEM is, terwijl die pipos ook weten dat niet alle onderdelen nog beschikbaar zijn na 30 jaar...
ik vrees dat deze maatregel veel meer 'pareltjes' naar de schroothoop zal brengen, zeker een merk als Volvo dat zowiezo minder collectable is, ook Ford etc. (die roesten misschien wel eerder weg)
Die pest-taks als je met een klassieker in de stad wil rijden, is dat enkel voor diesels?
Comment
Comment