Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
    Klopt wat je hier zegt, een daily-plaat zou dan ongunstiger kunnen uitdraaien wat taksen betreft voor oudere wagens. En die hebben bijna allemaal hogere CO2 en CC.
    Als je verandert van plaat (aanvraag nieuwe plaat), moet je altijd een keuring voor verkoop doen. Een beetje raar vond ik ook toen ik van Daily naar O-plaat ging. Maar zo werkt het systeem.
    Daar klopt dan toch iets niet. De keuring voor verkoop of tweedehandskeuring is (zoals de BIV) enkel van toepassing in het geval van verandering van eigenaar. Uitzonderingen zijn dan nog de overdrachten tussen echtgenoten, ouders-kinderen.

    Ik ben deze week met een 10 jaar uitgeschreven auto naar de keuring geweest voor herinschrijving met O-plaat en dat was enkel de oldtimerkeuring + inschrijvingsaanvraag (15,80 euro voor keuring + roze formulier).

    Mijn andere oldtimer was eerst ingeschreven op daily-platen na tweedehandskeuring. Na een tijdje heb ik die dan ook gewoon via oldtimerkeuring laten omzetten in een O-plaat.

    Dus bij dezelfde eigenaar zouden ze je niet opnieuw een tweedehandskeuring (keuring voor verkoop) mogen laten ondergaan. Hetzelfde principe als de BIV dus, zolang de auto ingeschreven blijft of heringeschreven wordt op dezelfde persoon, is er geen keuring voor verkoop.

    Bij de keuring weet je het natuurlijk nooit zeker in België en zou het mij niet verbazen als ze je toch zo een tweede keuring voor verkoop laten ondergaan voor een nummerplaatsverandering.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
      Daar klopt dan toch iets niet. De keuring voor verkoop of tweedehandskeuring is (zoals de BIV) enkel van toepassing in het geval van verandering van eigenaar. Uitzonderingen zijn dan nog de overdrachten tussen echtgenoten, ouders-kinderen.

      Ik ben deze week met een 10 jaar uitgeschreven auto naar de keuring geweest voor herinschrijving met O-plaat en dat was enkel de oldtimerkeuring + inschrijvingsaanvraag (15,80 euro voor keuring + roze formulier).

      Mijn andere oldtimer was eerst ingeschreven op daily-platen na tweedehandskeuring. Na een tijdje heb ik die dan ook gewoon via oldtimerkeuring laten omzetten in een O-plaat.

      Dus bij dezelfde eigenaar zouden ze je niet opnieuw een tweedehandskeuring (keuring voor verkoop) mogen laten ondergaan. Hetzelfde principe als de BIV dus, zolang de auto ingeschreven blijft of heringeschreven wordt op dezelfde persoon, is er geen keuring voor verkoop.

      Bij de keuring weet je het natuurlijk nooit zeker in België en zou het mij niet verbazen als ze je toch zo een tweede keuring voor verkoop laten ondergaan voor een nummerplaatsverandering.
      Bij mij was het toch een keuring voor verkoop, met inschrijving onder dezelfde titularis, waarschijnlijk te maken omdat je een nieuwe plaat aanvraagt.
      Het kan misschien anders zijn, want mijn garagist is ermee naar de keuring geweest, volgens mij heb je dat toch ook nodig voor je verzekering?

      Comment


      • Ik heb nochtans twee weken geleden enkel een oldtimerkeuring moeten laten uitvoeren toen ik mijn e30 wou omzetten van daily platen naar oldtimerplaten.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
          Als ze het huidige systeem behouden, waarbij O-plaat/dailyplaat geen verschil uitmaakt voor taks/BIV, zit je safe.

          Een van de opties voor de toekomst is evenwel dat de voordelen van een oldtimer strikt beperkt blijven voor oldtimergebruik en dus verbonden aan een O-plaat. In dat geval zou je voor een daily plaat de 'gewone' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen in plaats van het forfaitaire gunsttarief.
          Als je een oldtimer als dagelijks voertuig wil gebruiken, vervalt dan de reden om het gunsttarief toe te kennen.

          Maar ook hier dezelfde opmerking, niks is reeds definitief beslist, dus het kan nog alle kanten op.

          Maar, als de Audi al op uw naam zou ingeschreven zijn, betreft het een herinschrijving en in dat geval is er door U geen BIV verschuldigd.

          @Patatke : als die vroeger al een keuring voor verkoop onderging voor de inschrijving onder O-plaat, volstaat toch de volledige periodieke keuring + (her)inschrijvingsaanvraag?
          Maar ik moet dan weer keuren voor verkoop want nieuwe gewone platen en normale keuring, toch?
          Gewone keuring en oldtimerkeuring zit toch nog verschil in geloof ik. dus zou ik toch biv moeten betalen geloof ik?
          1986 Audi 90 2.2
          1990 Audi 90 2.3 USA
          1990 Audi coupé 2.3
          1991 Audi 90 2.0
          2002 Audi A4 1.9 TDI

          Ex: Audi 80 TDI, Audi 90 2.3

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Wauwdi Bekijk Berichten
            dus zou ik toch biv moeten betalen geloof ik?
            Nee, zolang de auto niet van eigenaar veranderd moet je nooit biv betalen (keuring oldtimer of gewoon heeft daar niets mee te maken)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Wauwdi Bekijk Berichten
              Maar ik moet dan weer keuren voor verkoop want nieuwe gewone platen en normale keuring, toch?
              Gewone keuring en oldtimerkeuring zit toch nog verschil in geloof ik. dus zou ik toch biv moeten betalen geloof ik?
              Normaal zou je als dezelfde titularis op het roze inschrijvingsformulier vermeld wordt, gewoon moeten kunnen switchen tussen gewone platen en oldtimerplaten, zonder keuring voor verkoop.

              Als je van O-platen naar gewone platen wil gaan, moet je gewoon melden dat je de auto wil herinschrijven onder normale platen en dan onderwerpen ze de auto aan de "gewone" keuring. Dit is dan geen keuring voor verkoop, maar wel zoals de jaarlijkse periodieke keuring.

              Vroeger was een oldtimerkeuring heel beperkt, maar sedert 2014 is die strenger geworden. De verschillen met een "gewone " keuring toen ik deze week gegaan ben, waren dat de oldtimer niet onderworpen is aan de CO2 test, de afstelling van de lichten en de schokdempertest. Als de overige punten zijn gecontroleerd zoals bij een "gewone" keuring.

              Zoals Tigra zegt: zolang de auto niet van eigenaar verandert, is er geen BIV. Wisselen tussen O-platen en daily platen kan dus zonder BIV.

              Comment


              • Ik moest wel zelf naar de DIV gaan toen ik m'n vorige van oldie naar daily wou veranderen, voor een 'correctie'...

                E30SHOP.be
                - Alles voor uw BMW E30.
                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                  Ik moest wel zelf naar de DIV gaan toen ik m'n vorige van oldie naar daily wou veranderen, voor een 'correctie'...
                  Als dezelfde eigenaar van platen wil veranderen, is er sprake van een herinschrijving onder een andere nummerplaat.
                  Om zeker te zijn dat een auto op dezelfde titularis wordt ingeschreven, is het dan verplicht om je vorige inschrijvingsbewijs fysiek in te leveren bij de DIV.

                  Om die reden kan je niet via WEBDIV online herinschrijven. Ofwel moet je dan je inschrijvingsformulier + vorig inschrijvingsbewijs per post opsturen voor manuele verwerking (op de stapel met langere wachttijden) ofwel ga je met inschrijvingsformulier en oud inschrijvingsbewijs naar het DIV-loket en wordt uw nieuwe nummerplaat onmiddellijk aangevraagd (en dag later op de post).

                  Hetzelfde geldt overigens als je een auto in het buitenland koopt, dan moet je ook het vorige buitenlandse inschrijvingsbewijs aan de DIV afgeven en daar is dus ook geen online inschrijving mogelijk.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                    Als dezelfde eigenaar van platen wil veranderen, is er sprake van een herinschrijving onder een andere nummerplaat.
                    Om zeker te zijn dat een auto op dezelfde titularis wordt ingeschreven, is het dan verplicht om je vorige inschrijvingsbewijs fysiek in te leveren bij de DIV.

                    Om die reden kan je niet via WEBDIV online herinschrijven. Ofwel moet je dan je inschrijvingsformulier + vorig inschrijvingsbewijs per post opsturen voor manuele verwerking (op de stapel met langere wachttijden) ofwel ga je met inschrijvingsformulier en oud inschrijvingsbewijs naar het DIV-loket en wordt uw nieuwe nummerplaat onmiddellijk aangevraagd (en dag later op de post).

                    Hetzelfde geldt overigens als je een auto in het buitenland koopt, dan moet je ook het vorige buitenlandse inschrijvingsbewijs aan de DIV afgeven en daar is dus ook geen online inschrijving mogelijk.
                    Allemaal wat onduidelijk, misschien daarom bij mij via herkeuring gedaan? Ik heb mijn oud inschrijvingsbewijs nooit moeten opsturen, enkel de oude nummerplaat moeten inleveren. Ik ben ook nooit via DIV gegaan maar via de verzekering, dat kan je kiezen. Via de verzekering duurt het iets langer (2 weken) vooraleer ge uw nieuwe plaat hebt. Waarschijnlijk zoals je het zegt, was een herkeuring niet nodig geweest.

                    Comment


                    • Zoals ik het begrijp:
                      andere nummerplaat - herinschrijving - (her)keuring - nieuw roos formulier om wagen in te schrijven

                      Onder keuring kan verstaan worden: keuring voor verkoop, oldtimerkeuring, herkeuring? Wat zit het verschil?

                      Oldtimers zijn vóór de (her)inschrijving onder een O-kentekenplaat aan een technische keuring onderworpen. Vanaf 20 mei 2018, zijn oldtimers ook aan een periodieke keuring onderworpen. Opgelet vanaf 1/1/23 kunnen voertuigen pas vanaf de leeftijd van 30 jaar oldtimer worden. Voertuigen die minder dan 30 jaar oud zijn en voor deze datum reeds als oldtimer zijn ingeschreven/ worden heringeschreven op naam van dezelfde titularis blijven verder oldtimer.  Er zijn drie mogelijke situaties, al naargelang de leeftijd van het voertuig:

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                        Zoals ik het begrijp:
                        andere nummerplaat - herinschrijving - (her)keuring - nieuw roos formulier om wagen in te schrijven

                        Onder keuring kan verstaan worden: keuring voor verkoop, oldtimerkeuring, herkeuring? Wat zit het verschil?

                        http://www.km.be/autokeuring/keuring...personenwagens
                        Een beetje uit elkaar trekken :-)

                        Uitgangspunt is dat je reeds eigenaar bent van een auto die op uw naam staat ingeschreven en dan:

                        1. Overgang van daily plaat naar O-plaat

                        Op eender welk ogenblik kan je naar een keuringscentrum en zeg je aan de inspecteur dat je een keuring wenst met het oog op de herinschrijving van je auto als oldtimer (voorlopig + 25 jaar).

                        Dan ondergaat de auto een (beperkte) oldtimerkeuring en ontvang je aan de kassa een roze inschrijvingsformulier met de vermelding "enkel oldtimer" + een keuringskaart met eveneens de vermelding dat geen volledige keuring is gebeurd maar de beperkte oldtimerkeuring.

                        Je moet de persoonlijke gegevens van je vorige inschrijvingsbewijs invullen op het roze formulier en het ingevulde formulier + je originele vorige inschrijvingsbewijs aan de DIV bezorgen (per post of zelf gaan) en dan krijg je een (nieuwe) O-plaat, zonder BIV te moeten betalen.

                        2. Overgang van O-plaat naar daily plaat

                        Je gaat met je oldtimer naar de keuring en zegt aan de inspecteur dat je de auto aanbiedt met het oog op de herinschrijving met normale platen.

                        Dan onderga je een volledige periodieke keuring. Aan de kassa ontvang je dan een volledig keuringsbewijs (groen hopelijk) met een geldigheidsduur van 1 jaar en het roze inschrijvingsformulier voor aanvraag van een normale nummerplaat.

                        Idem weer persoonsgegevens van vorige inschrijvingsbewijs overbrengen op roze formulier + dit formulier en het originele vorige inschrijvingsbewijs afgeven aan de DIV (per post of zelf gaan).

                        Dan krijg je een nieuwe normale nummerplaat zonder BIV te moeten betalen.

                        *********************

                        Herkeuring is normaal de terminologie voor de keuring die volgt op een afkeur (rode kaart)

                        Tweedehandskeuring (beter gekend als keuring voor verkoop), is enkel verplicht, als er sprake is van een verandering van titularis op het inschrijvingsbewijs (verandering van eigenaar)

                        Als je niks zegt of niet weet dat de mogelijkheid tot herinschrijving bestaat, zullen ze je inderdaad een betalende tweedehandskeuring laten ondergaan.
                        Als de makelaar vervolgens de inschrijving aanvraagt via WEBDIV geldt dat als een NIEUWE inschrijving en krijg je er een zoveelste keer BIV bij te betalen.
                        Voor mij is zoiets een fout van de verzekering(smakelaar), die het systeem van de herinschrijving zou moeten kennen en zijn klanten goed inlichten.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                          Als je niks zegt of niet weet dat de mogelijkheid tot herinschrijving bestaat, zullen ze je inderdaad een betalende tweedehandskeuring laten ondergaan.
                          Als de makelaar vervolgens de inschrijving aanvraagt via WEBDIV geldt dat als een NIEUWE inschrijving en krijg je er een zoveelste keer BIV bij te betalen.
                          Voor mij is zoiets een fout van de verzekering(smakelaar), die het systeem van de herinschrijving zou moeten kennen en zijn klanten goed inlichten.
                          Raar maar mijn garagist heeft het op die manier gedaan, en ik heb geen BIV moeten betalen. Ik heb wel mijn naam op het vak titularis gezet.
                          Och ja, ik heb mijn plaat nu, maakt uiteindelijk niet veel uit. Wel weer geld uit mijn zakken geklopt precies . De verzekeraar treft geen schuld, aangezien ik voor de 1e keer langs het lokaal bureau (Ethias) moest gaan (inschrijven oldtimer kan niet via Webdiv).
                          Last edited by ; 22/10/2015, 14:03.

                          Comment


                          • Even offtopic :

                            Als ik al een groene keuringskaart heb, en ik wil de wagen nogmaals oldtimer keuren, maar hij is nu afgekeurd en dus een rode keuringskaart, krijg ik dan het vorige groene keuringsbewijs ook terug ? Waarschijnlijk niet zeker.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                              Raar maar mijn garagist heeft het op die manier gedaan, en ik heb geen BIV moeten betalen. Ik heb wel mijn naam op het vak titularis gezet.
                              Och ja, ik heb mijn plaat nu, maakt uiteindelijk niet veel uit. Wel weer geld uit mijn zakken geklopt precies . De verzekeraar treft geen schuld, aangezien ik voor de 1e keer langs het lokaal bureau (Ethias) moest gaan (inschrijven oldtimer kan niet via Webdiv).
                              Juist, bij U was het van daily plaat naar O-plaat. Voor oldtimers klopt het dat geen inschrijving via WEBDIV mogelijk is. En als het dezelfde titularis is, klopt het ook dat er geen BIV te betalen is.

                              Alleen de keuring voor verkoop past dan niet in het plaatje.

                              Bij Ethias kennen ze het normaal wel, bij mij hebben ze het vorige inschrijvingsbewijs direct aan het roze inschrijvingsformulier geniet, omdat je dat bij herinschrijving normaal gezien moet afgeven. Dat was ook het eerste dat ze mij vroegen aan het loket van de DIV. Soms zal het dan toch lukken zonder dat af te geven :-)

                              @DriesR: Neen, dan zal je de inschrijvingspapieren voor oldtimer pas kunnen krijgen na herkeuring en een volgende groene keuringskaart. Sedert de veranderingen in 2014 is het niet meer zo simpel om een auto over te zetten op O-platen. Voor 2014 was de oldie-keuring maar een formaliteit, nu dus pakken strenger.
                              Of je moet stiekem de auto naar een ander keuringsstation rijden en hopen dat ze hem daar niet afkeuren (bij afkeur voor bijv de remmen, zou ik die toch laten maken ;-)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk Berichten
                                Als ik al een groene keuringskaart heb, en ik wil de wagen nogmaals oldtimer keuren, maar hij is nu afgekeurd en dus een rode keuringskaart, krijg ik dan het vorige groene keuringsbewijs ook terug ? Waarschijnlijk niet zeker.
                                Dacht van niet ... en maar goed ook.

                                Comment


                                • Ik snap nu ergens waarom mijn garagist het zo gedaan heeft. Aangezien de oldtimerkeuring strenger is geworden, is het misschien makkelijker om zogezegd een keuring voor verkoop te doen in de hoop dat ze dan minder streng zullen keuren.
                                  Misschien als ze zien dat het dezelfde titularis is, ze sneller gaan afkeuren. Omdat ze sneller denken 'van daily naar oldtimer, extra opletten op bepaalde zaken?
                                  Ik zou anders niet weten waarom het zo gedaan werd. Volgens mijn garagist moest het zo. Ik heb daar verder niet bij nagedacht.

                                  Comment


                                  • dat ze er rap duidelijkheid inbrengen.
                                    hopelijk wachten ze nog enkele jaren!!!

                                    Comment


                                    • @ Patatke: dat is heel goed mogelijk. Bij oldtimerkeuring wordt nu, op een paar zaken na, volledig gekeurd. Als je auto nog een geldige groene keuringskaart had, stelt de keuring voor verkoop niets voor en krijg je ook een inschrijvingsformulier met stempel van de keuring. Als je daar dan op schrijft "Oldtimer" , geraak je ook aan je O-plaat.

                                      @ Vroemtje : voor zover als je politiekers mag geloven, staat in de beleidsverklaring van Turtelboom dat de nieuwe tarieven, die in voege zullen treden, maar van toepassing zullen zijn op nieuw ingeschreven auto's (nieuw of tweedehands).

                                      Indien dat het geval zou zijn, moeten ze aanvaarden dat alle reeds ingeschreven auto's op fiscaal vlak onder het huidige systeem van verkeersbelasting zullen vallen.

                                      Dus als je auto ingeschreven is op het ogenblik van de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen, zal die nog steeds van de tarieven oldtimer genieten vanaf die 25 jaar zal worden en dit blijft dan zolang die auto bij dezelfde eigenaar blijft.

                                      Dan zou bijvoorbeeld WV met zijn Mercedessen daily kunnen blijven verder rijden en toch de lagere taks voor 25 jarige auto's kunnen genieten volgens het oude tarief.

                                      Alleen zal de vraag zijn of je een bestaand ingeschreven daily tussen de 25 en 30 jaar nog op O-platen zal kunnen zetten.
                                      Als je een auto moet inschrijven of herinschrijven wordt het dus wel belangrijk : als die auto al 25 jaar en nog geen 30 jaar, gaan ze die dan onmiddellijk en volledig aan de nieuwe regeling onderwerpen of komen er overgangsmaatregelen.
                                      Zonder overgang zal je die pas met O-plaat kunnen inschrijven vanaf 30 jaar en blijf je dan best met daily platen verder rijden tot die 30 jaar wordt.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                        @ Patatke: dat is heel goed mogelijk. Bij oldtimerkeuring wordt nu, op een paar zaken na, volledig gekeurd. Als je auto nog een geldige groene keuringskaart had, stelt de keuring voor verkoop niets voor en krijg je ook een inschrijvingsformulier met stempel van de keuring. Als je daar dan op schrijft "Oldtimer" , geraak je ook aan je O-plaat.
                                        In België zijn er altijd omwegen blijkbaar . Soit ik ben blij dat ik mijn O-plaat heb. Werk jij voor die keuringsstations of de overheid, als je er zoveel van afweet?

                                        Comment


                                        • Niemand die weet wat er zal gebeuren wanneer een wagen nu wordt uitgeschreven voor de wintermaanden, en volgend jaar opnieuw ingeschreven vanaf april?

                                          Wordt dit aanzien als nieuwe inschrijving en bijhorend nieuwe verkeersbelasting ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X