Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
    Als het 30 jaar wordt gaat mijn 124 2 jaar uitgeschreven worden...
    Waarom zou je dat doen, voor reeds ingeschreven auto's verandert de verkeersbelasting niet. Het enige dat riskeert te wijzigen, is dat samen met de leeftijdswijziging er ook een periodieke keuring (3-jaarlijks) voor oldtimers zou ingevoerd worden.

    Als er niks wijzigt voor reeds ingeschreven auto's, zal zelfs uw W211 op zijn 25 jaar van de oldtimertaks kunnen genieten.

    Gewoon op O-platen laten staan.

    Comment


    • Cedra, weet jij op welke termijn we meer duidelijkheid gaan krijgen?

      Normaal zou ik eind deze week mijn platen binnendoen, dan gaat de wagen in winterslaap.

      Nu wordt het misschien voordeliger de auto,ingeschreven te laten.

      Comment


      • Mijn advies: hou alles ingeschreven zoals het is en wacht af ;-)

        Comment


        • Ik kan me niet voorstellen dat ze de rijtaks van reeds ingeschreven wagens zo gaan laten, NL heeft het niet gedaan en Wallonie ook niet. Maar wait and see dus.

          Comment


          • Rambler, als ik in jouw onderschrift zie welke auto's je hebt, wordt het voor jou ook een dure zaak waarschijnlijk.

            Bij mij gaat het over slechts 1 zware motorisatie.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
              Fiscale maatregelen en leeftijd van oldtimer zijn verschillende bevoegdheden.

              Fiscale maatregelen (BIV en jaarlijkse VB) zijn dan weer een Vlaamse bevoegdheid en de zogenaamde 'vergroening' van de verkeersfiscaliteit maakt deel uit van een voorontwerp van decreet, die nog voor het einde van 2015 door het Vlaams Parlement moet behandeld en gestemd worden.

              Zowel de beleidsbrief van de Minister als het advies van de Minaraad - die de concrete tekst van het voorontwerp van decreet voor ogen heeft gehad - spreken éénduidig over een gewijzigde verkeersbelasting voor NIEUW INGESCHREVEN voertuigen (nieuw of tweedehands).

              Met andere woorden moet je al minstens het onderscheid maken tussen nu al ingeschreven voertuigen en na de wetswijziging in te schrijven voertuigen.

              Als de wijzigingen al gestemd geraken, zal al wat voor die wijzigingen is ingeschreven, onder de oude regeling blijven vallen. Dus eens 25 jaar, O-plaat of daily plaat, je verkeersbelasting wordt een forfaitair bedrag. Zelfs als de federale wet de oldieleeftijd op 30 jaar zou brengen, blijft de oude fiscale regeling doorlopen op alle voertuigen die ingeschreven blijven en meer dan 25 jaar oud worden. Die krijgen fiscaal allemaal de oude forfaitaire verkeersbelasting. Alleen een O-plaat vanaf 25 zal niet meer kunnen de dag dat federaal een oldtimer maar met O-plaat zal kunnen ingeschreven worden vanaf 30 jaar.

              Voor de nog niet ingeschreven voertuigen is het een ander verhaal : daar blijft voorlopig de regeling oldtimer van toepassing op 25 jaar, maar is nog niet geweten of het voordeel verbonden zal worden aan de O-plaat of niet. Het is dus mogelijk dat je de volle pot verkeersbelasting moet betalen op je oldie bij dagelijks gebruik (daily -platen).
              Klopt enkel dat er momenteel al wijzigingen aan de gang zijn. Voor oldtimers +25 jaar telt niet het principe van al ingeschreven omdat het sowieso al zeker van 25 naar 30 jaar gaat. Uw oldtimer is dan opeens geen oldtimer meer en er is dan automatisch een herziening van de verkeersbelasting. De o-plaat gaat ingeleverd moeten worden. Dus idem als Wallonië zal dan de nieuwe Vlaamse verkeersbelasting aangepast worden. Maar enkel indien eerst de federale regering het oldtimerstatuut naar 30 jaar brengt. Enkel is hier een discussie om deze naar 40 jaar te willen brengen. Geraken ze er niet uit dan zal het al zeker 30 jaar worden. De Vlaamse regering wil echter ook een groene bijdrage op de al zijnde oldtimers gaan invoeren. Maar dat is allemaal nog koffiedik kijken.

              (niet van onbekenden maar van politici die en familie zijn en over deze materie mee onderhandelen. Namen liggen gevoelig en diegenen die het als een cowboyverhaal willen afschilderen doen maar. Ik heb geen oldtimers of oudere wagens)

              Comment


              • Akkoord , maar waarom spreekt men op de site van BFOV dan over een voorakkoord voor overgangsmaatregelen voor voertuigen die wel 25 maar nog geen 30 jaar zijn bij de invoering van de nieuwe regel?

                Enig idee op welke termijn een en ander gaat duidelijk gemaakt worden?
                Last edited by Rochlans; 28/10/2015, 11:01.

                Comment


                • Betogen in Brussel?!
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                    Betogen in Brussel?!
                    Met al die oldtimers gaan betogen in Brussel? Als de ministers al die roetwalmen van die oude Mercedessen moeten opsnuiven zullen ze het oldtimerstatuut zeker naar 50 jaar brengen

                    Comment


                    • @ Publisher: als er geen overgangsmaatregelen zijn bij de federale wijziging van de leeftijd van oldtimer van 25 jaar naar 30 jaar, heb je een punt. Dat zou dan inderdaad betekenen dat alle 25 tot 30 jarige auto's terug heringeschreven dienen te worden onder een normale plaat tot ze de leeftijd van 30 jaar bereikt zullen hebben. Dat geldt in dat geval dan als een nieuwe inschrijving en valt daarmee onder de tarieven van de vergroende Vlaamse fiscaliteit.

                      Qua timing is dat een ander verhaal. Federaal is de beslissing nog steeds niet genomen en hebben ze tijd tot 2018. De wettelijke bepalingen die betrekking hebben op het statuut van oldtimer, bevinden zich echter in koninklijke en ministeriële besluiten, die zo nodig snel zouden kunnen gewijzigd worden.

                      Vlaams staan de voorstellen voor gewijzigde BIV en VKB al in teksten en zullen ze zonder de federale wijziging weinig kunnen doen aan auto's die reeds als oldtimer ingeschreven staan (tenzij Turtelboom van standpunt verandert en toch de reeds ingeschreven voertuigen zou gaan aanpakken, in tegenspraak met haar voor het parlement neergelegde beleidsbrief en eerdere parlementaire verklaringen).

                      Vorig jaar zijn de teksten publiek gemaakt rond 24 oktober. Vandaag zijn de cijfers voor middelen -en uitgavenbegroting neergelegd bij het Vlaams Parlement en gepubliceerd, maar nog niet het ontwerp met de concrete voorstellen voor gewijzigde VKB en BIV.

                      Qua verdere timing hebben ze in theorie tijd tot 31/12 om de boel te stemmen en te publiceren, maar de uiterste datum die mij bekend is, was een 24ste december.
                      Opgelet ook met de ontwerpen die eerst gepubliceerd worden, het is maar de gestemde tekst die bepaalt wat het uiteindelijk zal worden (onder Wivina De Meester stond er ooit in het ontwerp een hele regeling om mensen een belasting te laten betalen voor het op hun dak opgevangen regenwater, dat nooit tot aan de stemming is geraakt...)

                      Comment


                      • Wat ze ook beslissen, genaaid zijn we toch! Als het maar opbrengt.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                          @ Publisher: als er geen overgangsmaatregelen zijn bij de federale wijziging van de leeftijd van oldtimer van 25 jaar naar 30 jaar, heb je een punt. Dat zou dan inderdaad betekenen dat alle 25 tot 30 jarige auto's terug heringeschreven dienen te worden onder een normale plaat tot ze de leeftijd van 30 jaar bereikt zullen hebben. Dat geldt in dat geval dan als een nieuwe inschrijving en valt daarmee onder de tarieven van de vergroende Vlaamse fiscaliteit.
                          dat wil ik wel eens zien gebeuren.
                          want stel nu, je hebt een auto uit 1990, is net oldtimer geworden en je keurt die als oldtimer, krijgt je nr plaat opgestuurd, betaald de inschrijfbelasting, verzekerd de boel en je hebt een oldtimer op O-plaat met een keuringsbewijs waar GEEN nieuwe datum op staat, een vers betaalde nr plaat met inschrijvingsbewijs en een geldig verzekeringspapier.
                          hoe gaat ge zo iemand verplichten om met zijn auto terug naar de keuring te gaan om te herkeuren als daily, zijn verse nr plaat weer terugsturen en een nieuwe aanvragen, opnieuw belasting te betalen en zijn verzekering te schrappen om een nieuwe aan te gaan. dit kunnen ze volgens mij niet omdat je voertuig nu éénmaal ingeschreven is.

                          -uw inschrijvingsbewijs is onbeperkt geldig (lees: geen einddatum) dus kunnen ze je niet verplichten om dat te gaan veranderen.
                          -uw verzekering is ook getekent en wordt stilzwijgend verlengd, niemand kan u verplichten die te gaan veranderen.
                          -uwe jaarlijkse taks is dan ook betaald (32€) dus hebt gij voldaan aan u verplichtingen tot volgend jaar.
                          het enige dat ze volgens mij kunnen doen, is volgend jaar een nieuwe brief te sturen met uw verschuldigde belasting voor het komende jaar en dit dan aan een 'nieuw' tarief (dit jaar heb je dus uw 32€ betaald en ben je in orde tot eind oktober 2016).
                          als uw nr plaat, verlichte wegenbelasting en verzekering betaald zijn, kunnen ze je 1jaar lang niks maken.
                          Last edited by ; 28/10/2015, 15:13.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                            Rambler, als ik in jouw onderschrift zie welke auto's je hebt, wordt het voor jou ook een dure zaak waarschijnlijk.Bij mij gaat het over slechts 1 zware motorisatie.
                            De 2 liter zal altijd wel meevallen, ik zie ze dat nooit echt waanzinnig gaan belasten, die is net 25 jaar geworden dit jaar dus we zullen zien wat ze daar van gaan maken, de Ghibli 2.8 dat kan duurder gaan worden. De 2e Ghibli is een restauratieproject wat ook nog wel even gaat duren en is niet ingeschreven, ik zie voor de 2e op termijn dan wel wat het wordt. Het beste wat er zou kunnen gebeuren voor liefhebbers zoals ik, is dat er de komende jaren een kilometerheffing komt met belasting op gebruik en niet op bezit, maar ja, het is spijtig genoeg niet voor de eerste paar jaar. Het komt er zeker een keer van als de electrische auto's opgang zouden gaan maken, want daar hebben ze geen accijnzen van dus dat is dan een onoverkomelijk probleem voor de schatkist waarschijnlijk alleen maar op te lossen met een kilometerheffing.

                            Comment


                            • Goed gezien van de auto's op stroom, had er nog niet aan gedacht
                              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                dat wil ik wel eens zien gebeuren.
                                want stel nu, je hebt een auto uit 1990, is net oldtimer geworden en je keurt die als oldtimer, krijgt je nr plaat opgestuurd, betaald de inschrijfbelasting, verzekerd de boel en je hebt een oldtimer op O-plaat met een keuringsbewijs waar GEEN nieuwe datum op staat, een vers betaalde nr plaat met inschrijvingsbewijs en een geldig verzekeringspapier.
                                hoe gaat ge zo iemand verplichten om met zijn auto terug naar de keuring te gaan om te herkeuren als daily, zijn verse nr plaat weer terugsturen en een nieuwe aanvragen, opnieuw belasting te betalen en zijn verzekering te schrappen om een nieuwe aan te gaan. dit kunnen ze volgens mij niet omdat je voertuig nu éénmaal ingeschreven is.

                                -uw inschrijvingsbewijs is onbeperkt geldig (lees: geen einddatum) dus kunnen ze je niet verplichten om dat te gaan veranderen.
                                -uw verzekering is ook getekent en wordt stilzwijgend verlengd, niemand kan u verplichten die te gaan veranderen.
                                -uwe jaarlijkse taks is dan ook betaald (32€) dus hebt gij voldaan aan u verplichtingen tot volgend jaar.
                                het enige dat ze volgens mij kunnen doen, is volgend jaar een nieuwe brief te sturen met uw verschuldigde belasting voor het komende jaar en dit dan aan een 'nieuw' tarief (dit jaar heb je dus uw 32€ betaald en ben je in orde tot eind oktober 2016).
                                als uw nr plaat, verlichte wegenbelasting en verzekering betaald zijn, kunnen ze je 1jaar lang niks maken.
                                vandaag bericht in de bus dat de O-plaat voor mijn 1990 auto is aangekomen, na oldtimerkeuring en verzekering als oldtimer.

                                Ik ben dus zeker geen vragende partij om bij wijzigingen de 25-jarige oldtimers aan te pakken en twijfel er persoonlijk sterk aan dat dit ook zou gebeuren in Vlaanderen.

                                Maar ik kan u een tekst geven waarbij uw scenario perfect zou kunnen ingevoerd worden (puur fictie !)
                                "Met ingang van 1 januari 2016 worden kentekenplaten met index "1-O" of "O-" ongeldig voor voertuigen die niet voor het eerst in het verkeer werden gebracht vóór ze de leeftijd van 30 jaar zullen hebben bereikt.
                                Het gebruik van de openbare weg voor die voertuigen, ingeschreven onder voormelde kentekenplaat is verboden.
                                De houders van dergelijke kentekenplaten zijn gehouden binnen een termijn van drie maanden hun originele kentekenplaat in te leveren op straffe van ....."

                                En hop, je mag met een O-plaat met een auto van minder dan 30 jaar de baan niet meer op.
                                Als je uw platen inlevert, krijg je uw saldo van nog resterende VKB proportioneel terug.
                                En als je terug de baan op wilt met je auto, moet je herinschrijven, ofwel doe je dat direct en zal je een volledige keuring aan uw been hebben ofwel wacht je tot de auto 30 jaar is, en moet je eerst door de oldiekeuring voor 30 jarigen...

                                Comment


                                • ze hebben dit zelf in de hand gewerkt. Hadden ze de beperkingen van vroeger gehouden voor een oldtimer zou je nu niet iedereen hun oude bakken op o-platen zien zetten. Ik ken er hier verschillende op ons dorp die hun enige wagen op O-plaat staan; beroepsdopper, gepensioneeerde,... Het is door zo pipos dat de liefhebbers weer eens de dupe zijn.
                                  Persoonlijk ben ik voorstander van iets strengere regels in gebruik, bvb enkel O-plaat als je al ander voertuig op je naam hebt staan (of bedrijfsvoertuig); eventueel beperking in km per jaar maar dat is dan weer niet te controleren.
                                  En optrekken naar 30/40 jaaar ... heb ik zelf niet veel last van want de mijne is van 1958 en is puur een plezier/hobby wagen bij mij.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                    En hop, je mag met een O-plaat met een auto van minder dan 30 jaar de baan niet meer op.
                                    Als je uw platen inlevert, krijg je uw saldo van nog resterende VKB proportioneel terug.
                                    En als je terug de baan op wilt met je auto, moet je herinschrijven, ofwel doe je dat direct en zal je een volledige keuring aan uw been hebben ofwel wacht je tot de auto 30 jaar is, en moet je eerst door de oldiekeuring voor 30 jarigen...
                                    en daar dan een advokaat op. jij hebt 61€ neergeteld voor de inschrijving van u auto volgens de wettelijke bepalingen, nog eens 20€ voor de nr plaat aan de post, 20€ extra voor een nr plaat vooraan en ééntje op u garagedeur, verzekeringspremie afgesloten, jaarlijkse verkeersbelasting betaald, en dan zouden ze u plaat op uw auto eens ongeldig maken.
                                    dat kunnen ze niet, net zoals ze oude nr platen niet kunnen intrekken. zulke dingen gaan ze enkel kunnen doorvoeren als je auto opnieuw de keuring passeerd. dat uw nrplaat (Oplaat of oudere generatie) dan niet meer kan gebruikt worden op de huidige wagen en dat je een nieuwe moet aanvragen).
                                    aangezien een oldtimer niet gekeurd moet worden, opnieuw njet dus.

                                    wil je dus oldtimer rijden, mag je de huidige auto verkopen met VEEEEEEL verlies en op zoek achter een andere oudere voor meetings mee te doen. men broer heeft een pak geld neergeteld voor zijn BMW730i en daar net een heleboel geld tegenaan gegooid om die mechanisch perfect in orde te zetten (tot zelf een heel zeldzaam peperduur boordcomputertje met een kapot scherm vervangen).
                                    met die huidige aanpassing is die zijn auto nog 1000€ waard nu en mag die een andere gaan zoeken voor oldtimermeetings mee te doen. of hij kan elk jaar een pak belasting gaan bijbetalen (rijd met een nieuwe wagen van nog geen jaar oud rond).

                                    t zijn idd die profiteurs die het verziekt hebben, lekker met Oplaat rondtoeren op een wrak en er niet mee gaan werken (omdat ze niet werken).
                                    ik rijd al jaren oldtimer als daily rond, maar zowel men golf als dodge zijn altijd op daily platen gebleven.

                                    ik overweeg nu sterk van men golf diesel de deur uit te gooien (staat al op 2dehands om de reacties eens te zien) en men 77'er escort mk2 in te schrijven als daily (doe te weinig km's nu en een benzine zou beter uitkomen). tegen 2018 is die ook al 40jaar dan :-).
                                    de golf is optisch niet zo proper meer, maar dat die zuinig is en belastingsvrij is een reden om die te houden als backup auto voor de jonge benz.
                                    dankzij hun gezever zal die 118gr CO2 uitstotende 1.6 diesel uit 1988 vervangen worden door een 232gr CO2 uitstotende 1.3 naft uit 1977. VERGROENING TEN TOP!!!. heb anders nog wel een 3.0V6 staan die de 40jaar naderd en +260gr uitstoot.

                                    ik mis men dodge nog meer nu, die zou volgend jaar 40jaar geworden zijn en met zijn 1400GR CO2 uitstotende V8 op volgas men punt nog duidelijker maken
                                    Last edited by ; 28/10/2015, 22:15.

                                    Comment


                                    • @ fcapri Als de Vlaamse regering de ontwerptekst doorspeelt aan de Financieel Economische tijd, dat de gewijzigde verkeersbelasting enkel van toepassing zal zijn voor nieuw ingeschreven voertuigen, zou ik mooi uw daily platen verder op uw Golfke laten staan en verder genieten van de forfaitaire verkeersbelasting.

                                      Advocaat van de duivel : als ze de oude platen intrekken, kan je herinschrijven. Bij herinschrijving is geen BIV verschuldigd dus wordt je niet benadeeld door de intrekking van je oude nummerplaat. Bij wet is het een algemene maatregel op gelijke wijze van toepassing op alle personen in diezelfde situatie, dus als die maatregel wettelijk wordt ingevoerd, mag je je geld vergooien aan de beste advokaat. De enige die er beter van zal worden, is de portemonnee van de advokaat. Het zal je meer kosten dan de kosten van uw nieuwe platen en keuring.
                                      Bij wettelijke intrekking van uw plaat vervalt uw verzekering en betaalde VKB en krijg je het nog openstaande saldo teruggestort.
                                      De regels dat je bij herinschrijving terug naar de keuring moet en de retributie moet betalen voor een nieuwe plaat, bestaan reeds, dus daar kan je het ook al vergeten met aanvechten.

                                      Bij de invoering van de Europese nummerplaten zijn de oude platen wel niet ingetrokken, maar sindsdien zijn er wel veel oude platen afgekeurd op de keuring. Die hebben ook allemaal mogen betalen voor een nieuwe plaat, duplicaat en exemplaar voor hun poort.

                                      De tip momenteel blijft : je huidige kar (oldtimer of niet) ingeschreven houden of zo rap mogelijk nog inschrijven.

                                      Alle geplande wijzigingen voor oldtimers hebben niets te maken met misbruiken. Misbruiken zijn er altijd al geweest en in België is er geen significante verhoging van het aantal inschrijvingen onder O-platen geweest sedert de versoepeling van de gebruiksregels voor oldtimers (de laatste tien jaar constant tussen de 3 à 4 % van het totale wagenpark). We zitten hier ver van Nederlandse wantoestanden, waar er meer "nieuwe" oldtimers werden ingeschreven dan nieuwe voertuigen, ook door bedrijven. In België blijft de O-plaat voor de meerderheid een liefhebbersgroep, maar rotte appels zal je altijd hebben.

                                      Comment


                                      • Wijze praat hierboven.
                                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                        Current:
                                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                        Ex:
                                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                        1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                        1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                        1980 Mercedes-Benz W123 280
                                        1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                        Comment


                                        • [QUOTE=Cedra;5692645
                                          De tip momenteel blijft : je huidige kar (oldtimer of niet) ingeschreven houden of zo rap mogelijk nog inschrijven.
                                          [/QUOTE]

                                          Cedra, hoe zeker ben je ervan dat de rijtaks voor bestaande inschrijvingen onder het oude regime gaat blijven vallen? Anders moet ik heel dringend mijn dorpels laten oplassen en de restauratie auto laten keuren en inschrijven natuurlijk.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X