@ Rambler: absolute zekerheid is maar mogelijk nadat de definitieve teksten door het Vlaams Parlement gestemd en gepubliceerd zullen worden (eind december).
Maar er zijn wel een aantal aanwijzingen in die richting : het antwoord van Turtelboom in de bevoegde Commissie Financiën en Begroting van 16 juni 2015, de septemberverklaring van de Vlaamse regering, de beleidsbrief van Financiën en Begroting vandaag neergelegd voor het Vlaams Parlement, het verplicht advies bij het voorontwerp van decreet door de Mina-raad, het artikel in de Financieel Economische Tijd die een sneak preview kreeg van de wijzigingen : in al die teksten is sprake van een nieuwe verkeersbelasting voor nieuw ingeschreven voertuigen (nieuw of tweedehands), met behoud van de oude regeling voor reeds ingeschreven voertuigen en leasewagens.
Je kan het ook anders zien : als je uw oudere en per definitie meer vervuilende auto in de toekomst moet inschrijven, zal die inschrijving en de VKB sowieso duurder zijn dan nu. Als de oude regeling dan toch niet zou behouden blijven en de toekomstige VKB ligt te hoog naar uw goesting, stuur je opnieuw je platen binnen en dan is het wachten tot de auto oldtimer wordt (nog altijd 25 jaar, tot dat ook wordt opgetrokken).
Als blijkt dat die oude regeling in Vlaanderen behouden zou blijven, wacht je best wel niet te lang. DIV zal het dan nog erg druk kunnen krijgen in de laatste weken van het jaar, waardoor misschien niet iedereen meer tijdig zal ingeschreven geraken (tenzij enkel de BIV wijzigt en de VKB pas bij de eerstvolgende aanpassing van de begroting zou volgen).
Maar er zijn wel een aantal aanwijzingen in die richting : het antwoord van Turtelboom in de bevoegde Commissie Financiën en Begroting van 16 juni 2015, de septemberverklaring van de Vlaamse regering, de beleidsbrief van Financiën en Begroting vandaag neergelegd voor het Vlaams Parlement, het verplicht advies bij het voorontwerp van decreet door de Mina-raad, het artikel in de Financieel Economische Tijd die een sneak preview kreeg van de wijzigingen : in al die teksten is sprake van een nieuwe verkeersbelasting voor nieuw ingeschreven voertuigen (nieuw of tweedehands), met behoud van de oude regeling voor reeds ingeschreven voertuigen en leasewagens.
Je kan het ook anders zien : als je uw oudere en per definitie meer vervuilende auto in de toekomst moet inschrijven, zal die inschrijving en de VKB sowieso duurder zijn dan nu. Als de oude regeling dan toch niet zou behouden blijven en de toekomstige VKB ligt te hoog naar uw goesting, stuur je opnieuw je platen binnen en dan is het wachten tot de auto oldtimer wordt (nog altijd 25 jaar, tot dat ook wordt opgetrokken).
Als blijkt dat die oude regeling in Vlaanderen behouden zou blijven, wacht je best wel niet te lang. DIV zal het dan nog erg druk kunnen krijgen in de laatste weken van het jaar, waardoor misschien niet iedereen meer tijdig zal ingeschreven geraken (tenzij enkel de BIV wijzigt en de VKB pas bij de eerstvolgende aanpassing van de begroting zou volgen).
Comment