Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • @ Rambler: absolute zekerheid is maar mogelijk nadat de definitieve teksten door het Vlaams Parlement gestemd en gepubliceerd zullen worden (eind december).

    Maar er zijn wel een aantal aanwijzingen in die richting : het antwoord van Turtelboom in de bevoegde Commissie Financiën en Begroting van 16 juni 2015, de septemberverklaring van de Vlaamse regering, de beleidsbrief van Financiën en Begroting vandaag neergelegd voor het Vlaams Parlement, het verplicht advies bij het voorontwerp van decreet door de Mina-raad, het artikel in de Financieel Economische Tijd die een sneak preview kreeg van de wijzigingen : in al die teksten is sprake van een nieuwe verkeersbelasting voor nieuw ingeschreven voertuigen (nieuw of tweedehands), met behoud van de oude regeling voor reeds ingeschreven voertuigen en leasewagens.

    Je kan het ook anders zien : als je uw oudere en per definitie meer vervuilende auto in de toekomst moet inschrijven, zal die inschrijving en de VKB sowieso duurder zijn dan nu. Als de oude regeling dan toch niet zou behouden blijven en de toekomstige VKB ligt te hoog naar uw goesting, stuur je opnieuw je platen binnen en dan is het wachten tot de auto oldtimer wordt (nog altijd 25 jaar, tot dat ook wordt opgetrokken).

    Als blijkt dat die oude regeling in Vlaanderen behouden zou blijven, wacht je best wel niet te lang. DIV zal het dan nog erg druk kunnen krijgen in de laatste weken van het jaar, waardoor misschien niet iedereen meer tijdig zal ingeschreven geraken (tenzij enkel de BIV wijzigt en de VKB pas bij de eerstvolgende aanpassing van de begroting zou volgen).

    Comment


    • thx. BIV is nooit verloren en zal ook niet minder worden, sowieso niets te verliezen dus, we gaan die in proberen nog te schrijven voor nieuwjaar.
      Last edited by ; 29/10/2015, 07:57.

      Comment


      • Zal me dus maar reppen om nog een daily oldie op de kop te tikken en in te schrijven .

        Comment


        • Dat misbruik is er niet alleen gekomen "omdat het kan" maar ook omdat de nieuwe lichting "oldtimers" veel beter geschikt zijn voor dagelijks (mis)bruik tegenover pakweg tien jaar geleden.

          Peugeot 405 vs. Peugeot 504 of Citroën AX vs. Citroën LNA (om maar iets te noemen )

          Comment


          • Ik heb net een '89 S124 gekocht, bedoeling is die als daily te gebruiken, maar geen must (heb nog een jongere daily).
            Normaal zou ik die sowieso inschrijven op normale platen... maar kan ik nu toch niet beter, met het oog op veranderende verkeersbelasting, anticiperen en op O-plaat zetten? Of gaat daar geen onderscheid in gemaakt worden?

            Comment


            • Welke kleur en motor?

              E30SHOP.be
              - Alles voor uw BMW E30.
              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                Welke kleur en motor?
                Heeft dat invloed op de vraag of ik een O-plaat of gewone plaat moet verkiezen?

                230TE, astraalzilver. (Was eigenlijk naar een M111 220TE of E220T - liever de eerste, een MOPF1 - aan het zoeken, maar deze was gezien de prijs te proper om te laten staan...).

                Comment


                • als je nu inschrijft, maakt het niet veel uit, maar als de wet veranderd zal je misschien moeten herinschrijven op O-plaat of zal je belasting moeten gaan betalen

                  Comment


                  • Voorontwerp van decreet blz 80 ev, artikelen 116 tot 121 bevatten de voorstellen op het vlak van de BIV, met de tabel van de BIV volgens Euronormen enz. In het voorontwerp is nog niks vastgelegd over de jaarlijkse verkeersbelasting, maar ook in het uiteindelijk ontwerp, zijn zelfs de artikels over de BIV weer ingetrokken. Beide taksen kunnen echter voor de stemming weer opduiken in de vorm van amendementen.



                    Voor "daily" oldies met gewone plaat, is er alleszins in de tekst geen koppeling van de forfait voor de BIV aan een "O"-plaat. Dus vanaf 25 jaar was in het voorontwerp de verlaagde forfaitaire BIV ook van toepassing op "oldtimers" die met een gewone plaat zullen worden ingeschreven. Als ze die logica doortrekken naar verkeersbelasting, zullen alle oldtimers zonder onderscheid O-plaat of gewone plaat, verder het verlaagde tarief blijven genieten.
                    Wordt nog vervolgd.....

                    Comment


                    • Goed nieuws, dan blijft m op daily nr platen.
                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                      Comment


                      • Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

                        Ik zou afwachten tot de definitieve tekst is gestemd want nu ist enkel gissen
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                        http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                        http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

                        Comment


                        • Vandaag is de tekst van de amendementen van de Vlaamse regering gepubliceerd, met het geheel van maatregelen op vlak van de vergroende verkeersfiscaliteit, dus BIV en jaarlijkse VKB



                          Zolang de leeftijd van oldtimers niet wordt opgetrokken, blijft er een lage BIV (41,99 €) vanaf 25 jaar en geen koppeling aan een inschrijving onder een O-plaat.

                          De gewijzigde verkeersbelasting zal pas in werking treden vanaf 1 april 2016 en ook hier blijft het verlaagde tarief bestaan voor oldtimers vanaf 25 jaar, gelijk welke plaat erop staat.

                          Nu afwachten of ze dit geheel op deze manier gestemd zullen krijgen (+ er is nog niets van duidelijkheid wat er zal gebeuren de dag dat de leeftijd voor oldtimers zou wijzigen).

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                            Heeft dat invloed op de vraag of ik een O-plaat of gewone plaat moet verkiezen?

                            230TE, astraalzilver. (Was eigenlijk naar een M111 220TE of E220T - liever de eerste, een MOPF1 - aan het zoeken, maar deze was gezien de prijs te proper om te laten staan...).
                            Niet slecht ^^ Foto's

                            E30SHOP.be
                            - Alles voor uw BMW E30.
                            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                              Vandaag is de tekst van de amendementen van de Vlaamse regering gepubliceerd, met het geheel van maatregelen op vlak van de vergroende verkeersfiscaliteit, dus BIV en jaarlijkse VKB



                              Zolang de leeftijd van oldtimers niet wordt opgetrokken, blijft er een lage BIV (41,99 €) vanaf 25 jaar en geen koppeling aan een inschrijving onder een O-plaat.

                              De gewijzigde verkeersbelasting zal pas in werking treden vanaf 1 april 2016 en ook hier blijft het verlaagde tarief bestaan voor oldtimers vanaf 25 jaar, gelijk welke plaat erop staat.

                              Nu afwachten of ze dit geheel op deze manier gestemd zullen krijgen (+ er is nog niets van duidelijkheid wat er zal gebeuren de dag dat de leeftijd voor oldtimers zou wijzigen).
                              Ik bezit een wagen die nog niet is ingeschreven op mijn naam en die in september 2016 25j word of oldtimer zoals je wil. nu mijn vraag is als ik deze wagen op zijn 25ste jaar wil inschrijven als daily moet ik dan nog de BIV betalen of ook niet? dat de verkeersbelasting dan €41,99 is vind ik wel ok.
                              Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                Ik bezit een wagen die nog niet is ingeschreven op mijn naam en die in september 2016 25j word of oldtimer zoals je wil. nu mijn vraag is als ik deze wagen op zijn 25ste jaar wil inschrijven als daily moet ik dan nog de BIV betalen of ook niet? dat de verkeersbelasting dan €41,99 is vind ik wel ok.
                                Die 41,99 euro zou de éénmalige Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) worden voor auto's vanaf 25 jaar. Tenzij ze de leeftijd voor oldtimers ook optrekken naar 30 jaar of meer, is dat de BIV die jij zal moeten betalen bij eerste inschrijving op uw naam van jouw auto.
                                In september 2016 zal de vernieuwde jaarlijkse verkeersbelasting (VKB) op uw auto van toepassing zijn , ik dacht 40 euro per jaar (te indexeren weliswaar).

                                In het topic verkeer en wetgeving heeft er iemand een tool gemaakt om een simulatie te maken van BIV en VKB in 2016: http://voertuigkosten.be/verkeersbel...erekenen/#2016

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                  Ik bezit een wagen die nog niet is ingeschreven op mijn naam en die in september 2016 25j word of oldtimer zoals je wil. nu mijn vraag is als ik deze wagen op zijn 25ste jaar wil inschrijven als daily moet ik dan nog de BIV betalen of ook niet? dat de verkeersbelasting dan €41,99 is vind ik wel ok.
                                  Weet wel dat de auto 25 moet zijn dus in het jaar dat hij 26 word inschrijven niet dat hij 25 word
                                  http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                                  http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                                  http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door mavke Bekijk Berichten
                                    Weet wel dat de auto 25 moet zijn dus in het jaar dat hij 26 word inschrijven niet dat hij 25 word
                                    De wagen is de eerste maal in gebruik genomen op 05.08.1991 dan vermoed ik dat wanneer ik hem inschrijf b.v. op 06.08.2016 hij toch 25j is en zo de gunstige maatregel toekomt of niet?
                                    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                                      De wagen is de eerste maal in gebruik genomen op 05.08.1991 dan vermoed ik dat wanneer ik hem inschrijf b.v. op 06.08.2016 hij toch 25j is en zo de gunstige maatregel toekomt of niet?
                                      oldtimer laten keuren kan - met de huidige regelgeving - op 05.08.16.

                                      Inschrijven veiligheidshalve doen vanaf 01.09.16 . Waarom?

                                      Stel dat je die al inschrijft op 06.08.16 dan loopt het jaar (qua taks en biv) voor deze wagen van 01.08.16 t.e.m. 31.07.17. Dan zou het wel eens kunnen zijn dat je biv en taks betaald voor een 24 jarige auto (enkel en alleen voor die 5 dagen dat ie nog niet oldtimer is) en betreft dit een zwaardere wagen dan zou dat wel eens zuur kunnen zijn, niet?

                                      Comment


                                      • En als ik de laatste berichten van Cedra zo lees gaat er precies nog niet te veel veranderen, hebben de 91'er auto's nog geluk en ziet het er naar uit dat ze ook het 25-jarige oldtimerstatuut gaan kunnen bereiken

                                        Comment


                                        • In Wallonië betaal je vanaf 01/01/16 weer de volle verkeersbelasting als je auto < 30 jaar oud is ... voor een Mercedes 560 SEL van '88 wordt dat dan €2719,39 ipv de huidige €35,10.

                                          Je kan dan enkel maar hopen dat Vlaanderen niet gaat volgen.

                                          Le gouvernement wallon a présenté son budget 2016 le jeudi 8 octobre 2015, « sans austérité », selon le ministre-président Paul Magnette (PS). Parmi les mesures dites indolores, il annonçait […]

                                          Comment

                                          Working...
                                          X