Oorspronkelijk geplaatst door FloR
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
-
Oorspronkelijk geplaatst door FloR Bekijk BerichtenOK bedankt. Ik dacht dat België altijd vrij laat een richtlijn omzet in wet; laat ons hopen dat dit nu ook het geval is.
Anders schrijf ik hem heel wss uit en gaat hij op blokken.
Comment
-
Algemene vraag ivm oldtimer, weet ook niet of hij hier past, maar als je carpoolt naar het werk, en je rijdt naar die kameraad (die uit de baan naar het werk ligt) met je oldtimer en je neemt zijn wagen (op gewone platen) naar het werk, ben je dan in strijd met het niet mogen gebruiken van je oldtimer voor woon werk verkeer? Je bent namelijk niet op de route naar je werk maar naar je carpool buddy.
Ik vermoed dat het toch onder woon werk valt, maar toch ff checken...zou mijn oldie af en toe zo willen gebruiken zodat hij toch wat bolt.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk BerichtenAlgemene vraag ivm oldtimer, weet ook niet of hij hier past, maar als je carpoolt naar het werk, en je rijdt naar die kameraad (die uit de baan naar het werk ligt) met je oldtimer en je neemt zijn wagen (op gewone platen) naar het werk, ben je dan in strijd met het niet mogen gebruiken van je oldtimer voor woon werk verkeer? Je bent namelijk niet op de route naar je werk maar naar je carpool buddy.
Ik vermoed dat het toch onder woon werk valt, maar toch ff checken...zou mijn oldie af en toe zo willen gebruiken zodat hij toch wat bolt.Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk BerichtenPS als ik het goed begrijp zal mijn mercedes van 1989, ingeschreven voor dagelijks gebruik, vanaf volgend jaar de volle pot van VKB betalen als er geen overgangsmaatregel is? De volle 400 euro? En in 2019 betaal ik het verminderd tarief...
Alles wat in Vlaanderen op platen staat voor 31/12/2015, blijf onderworpen aan de "oude" VKB.
Was je auto al 25 jaar, blijft je verder aan dat tarief betalen.
Als je auto nog 25 jaar moet worden, zelfs indien ze de leeftijd voor oldtimers tot 30 jaar zouden optrekken, blijft normaal gezien ook de oude regeling van toepassing en zal het oude forfait moeten toegepast worden vanaf 25 jaar.
@KennyC : wat er bij de federale hervormingen zal gebeuren is nog niet geweten. Wat met O-platers tussen 25 en 30 jaar als ze de leeftijd verhogen tot 30 jaar is nog niet geweten en ook niet wat er voor deze zal gebeuren op het vlak van de keuring. Ofwel gaan die onmiddellijk terug een gewone jaarlijkse periodieke keuring moeten ondergaan ofwel vallen die ook onder de 3-jaarlijkse oldtimerkeuring
Comment
-
Cedra, heb ik het juist als ik stel dat toch overgangsmaatregelen zouden komen voor wagens die tussen de 25 en 30 jaar zouden zijn , bij de wijziging van de oldtimerleeftijd.
Zo staat tenminste te lezen op de site van BFOV, net na de eerste bespreking, ik denk ergens in maart van dit jaar.
De mijne wordt 25j vanaf 14/10/2016, indien er tegen dan niets gewijzigd is, kan ik hem vanaf 01/11/2016 toch als oldtimer inschrijven, niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk BerichtenCedra, heb ik het juist als ik stel dat toch overgangsmaatregelen zouden komen voor wagens die tussen de 25 en 30 jaar zouden zijn , bij de wijziging van de oldtimerleeftijd.
Zo staat tenminste te lezen op de site van BFOV, net na de eerste bespreking, ik denk ergens in maart van dit jaar.
De mijne wordt 25j vanaf 14/10/2016, indien er tegen dan niets gewijzigd is, kan ik hem vanaf 01/11/2016 toch als oldtimer inschrijven, niet?
Dat zijn de voorstellen van de BFOV, maar niets garandeert dat onze politiekers zich daaraan zullen houden. Op fiscaal vlak worden Waalse oldtimerbezitters al met een grens van 30 jaar geconfronteerd zonder dat de BFOV daarvan wist en zellfs vooraleer de leeftijd van oldtimer op vlak van keuring/inschrijving is opgetrokken tot 30 jaar.
Maar zolang federaal niets wijzigt tegen 1/11/2016, kan je inderdaad vanaf 25 jaar als oldtimer inschrijven met O-plaat. Fiscaal heb je met een (her)inschrijving na 1/1/2016 wel geen zicht op de toekomstige regeling. Als er geen overgang zou zijn, zou je terug een paar jaar volledige VKB kunnen riskeren.
Overigens, zonder federale wijziging kunnen de Waalse oldtimerbezitters hun auto in Wallonië ook nog steeds inschrijven met een O-plaat en niet naar de jaarlijkse keuring moeten, alleen zullen ze fiscaal de volle pot aan BIV en VKB moeten betalen als minder dan dertigjarige.
Comment
-
iK heb een sl300-24 van 02 /1991. indien ik deze dit jaar inschrijf kost me dit ongeveer 1600€, als de verandering er komt voor 02/16 zou het inschrijven me volgens de rekentool meer dan 10000€ kosten.
welke beslissing moet je dan nemen? Dan moet je weten dat ik al jaren zit te wachten tot dit model old-timer werd en hierdoor betaalbaar werd, staat al 2jaar in mijn garage te wachten op zijn 25 ste verjaardag.
Comment
-
Welke beslissing je moet nemen? Ofwel zure appel doorbijten en nu inschrijven ofwel nog langer wachten.Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
Current:
1987 Mercedes-Benz W124 200D
1979 Mercedes-Benz W123 280E
1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
Ex:
1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
1976 Mercedes-Benz W123 250
1987 Mercedes-Benz W124 230E
1979 Mercedes-Benz W123 300d
1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI
1990 Mercedes-Benz C124 300CE
1980 Mercedes-Benz W123 280
1989 Mercedes-Benz W124 230E
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichtenschrijf je je auto/oldtimer in na 1/1/2016, geldt voorlopig in Vlaanderen nog steeds de leeftijd van 25 jaar als grens. De bedragen voor 25-jarige auto's zijn daarbij slechts marginaal verhoogd (van 41,66 nar 41,99 voor BIV en van 35,09 naar 40 euro VKB). MAAR die leeftijd is in Vlaanderen gekoppeld aan de leeftijd vermeld in de federale teksten, dus als die daar wijzigt, is het afwachten of er iets komt van overgangsmaatregelen. Zonder overgangsmaatregelen krijg je hetzelfde effect op de BIV/VKB als in Wallonië, bij de volgende berekening krijgt alles onder de 30 jaar terug de 'gewone' BIV/VKB aan zijn been.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Bekijk BerichtenIs er al zicht op wanneer men hier federaal een beslissing in neemt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenNee. Dit wordt geregeld via koninklijke en ministeriële besluiten, dus dat kan op elk ogenblik. Het enige concrete gegeven is dat Europa aandringt op wijzigingen tegen uiterlijk 2018.
Comment
-
Ik schrijf mijn mercedes 300sl van 1991 in voor 6 maanden per jaar, ik stuur in oktober mijn nummerplaat terug en schrijf de wagen in april in onder dezelfde titularis, hoe zal dit zijn als ik hem in 2016 opnieuw inschrijf, val ik dan onder het nieuwe of het oude systeem (verkeersbelasting)? Hopelijk blijft inschrijven onder dezelfde titularis bestaan, zodat ik geen biv moet betalen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mercedessldriver Bekijk BerichtenIk schrijf mijn mercedes 300sl van 1991 in voor 6 maanden per jaar, ik stuur in oktober mijn nummerplaat terug en schrijf de wagen in april in onder dezelfde titularis, hoe zal dit zijn als ik hem in 2016 opnieuw inschrijf, val ik dan onder het nieuwe of het oude systeem (verkeersbelasting)? Hopelijk blijft inschrijven onder dezelfde titularis bestaan, zodat ik geen biv moet betalen.
De regel van éénmalige BIV voor dezelfde titularis blijft behouden, dus daar verandert niets.
Wat voor U van belang kan zijn, is de juiste datum van eerste inschrijving in 1991. Voorlopig is de leeftijd van oldtimer voor de verkeersbelasting nog niet gewijzigd en geniet je vanaf 25 jaar het forfait van de verkeersbelasting voor oldtimers (gewone plaat of O-plaat).
Als hij in april nog geen 25 jaar is, zal je belast worden aan het nieuwe tarief van de vergroende verkeersbelasting. Als je in 2016 kan wachten tot de auto 25 is, geniet je onmiddellijk van het forfait.
Als je je auto onder gewone platen herinschrijft, bestaat er wel onzekerheid voor de toekomst. Namelijk is niet geweten wat er met de verkeersbelasting zal gebeuren voor auto's van 25 jaar tot 30 jaar, wanneer de wettelijke leeftijd voor oldtimers zou opgetrokken worden van 25 jaar naar 30 jaar.
In Wallonië is het zo dat alle auto's minder dan 30 jaar terug de volle pot verkeersbelasting moeten betalen. In Vlaanderen is er nog niets beslist over overgangsmaatregelen of wat daarin voorzien zou worden.
Comment
-
Ik heb sinds 4 maanden een audi S2 gekocht dat de eerste keer ingevoerd (in Frankrijk) geweest is op 2/01/1992. Ik was dus van plan om deze pas in te schrijven op het moment dat hij 25jaar oud is (januari 2017). Nu krijg ik te horen dat de oldtimerwetgeving tegen 2018 (maar waarschijnlijk eerder) naar 30jaar omhoog getrokken zal worden. Nu deze wagen redelijk wat CO2 uitstoot (staat wel niet op de franse papieren) zal het bijna onbetaalbaar worden om deze auto in te schrijven en er sporadisch mee rond te rijden.
De taksen en BIV worden op dit moment bij auto's van 25jaar een forfaitair bedrag (30 en 40euro). Als de wetgeving voor oldtimers omhoog getrokken word naar 30jaar, zal dit dan ook naar 30jaar gaan?
Is er een kans dat ik die auto gewoon in januari 2017 als oldtimer kan inschrijven (of toch tegen die goedkope taks en biv)?
Comment
-
De roverheid kennende zullen ze niet wachten tot 2018 om alles om te veranderen. En reken niet op enig begrip voor wagens die tss de 25-30j zitten. Die gaan ook gewoon de volle pot mogen betalen.
Ze hebben geld nodig dus elke eurocent telt.
Comment
Comment