Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ja, die kans bestaat. Mijn 964 is ook van 1990, en heb ik vorige maand ingeschreven als oldtimer. Als in 2008 of 2009 deze regel verandert, en ze geen overgangsmaatregel voorzien voor wagens die dan nog geen 30 zijn en ingeschreven werden na 1/1/2016 als oldtimer, dan zal ik de volle pot tax moeten gaan betalen. Hoeveel dat zal zijn weten we nog niet, want de nieuwe rijtax zal berekend gaan worden op basis van de CO2-uitstoot, net waar deze oldtimers zeer slecht op scoren.
    Als die bedragen naar mijn goesting te hoog zijn, dan zet ik 'm stil tot 15/1/2020 als 'm 30 wordt.
    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Ik heb hierbij een bedenking. Wat als je dit jaar een wagen koopt die van 1990 is, en waarbij de vorige eigenaar vorig jaar de wagen al als oldtimer had ingeschreven. Hoewel de nieuwe eigenaar 'm wel dit jaar inschrijft, was 'm eigenlijk al als oldtimer ingeschreven voor 1/1/2016. Valt deze auto dan onder de oude regeling?

Effe ter verduidelijking, bij mijn 964 is dat niet het geval. Is pas door mij voor het eerst als oldtimer ingeschreven.
      Last edited by BMWMB; 25/07/2016, 16:36.
      OO 00 OO

Comment

• Je kan t wel +- berekenen als je in de biv app 1992 ingeeft ipv '90 of '91
        Denk voor uwe porsche al snel 2500 a 3000 wegentaks per jaar, biv zullen we toch niet meer moeten betalen omdat m al ingeschreven is op naam
        Last edited by krikkie; 25/07/2016, 16:48.
        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
          Ik heb hierbij een bedenking. Wat als je dit jaar een wagen koopt die van 1990 is, en waarbij de vorige eigenaar vorig jaar de wagen al als oldtimer had ingeschreven. Hoewel de nieuwe eigenaar 'm wel dit jaar inschrijft, was 'm eigenlijk al als oldtimer ingeschreven voor 1/1/2016. Valt deze auto dan onder de oude regeling?

Effe ter verduidelijking, bij mijn 964 is dat niet het geval. Is pas door mij voor het eerst als oldtimer ingeschreven.
          Nope.. (denk ik) Stel dat je een auto koopt van 2003, vb een E39 525d. Vorige eigenaar betaalde nog volgens de oude taksen en BIV, want was vb ingeschreven voor 1/1/2010. Nieuwe eigenaar die 'm nu inschrijft zal ook een pak meer betalen aan taks door de nieuwe regeling, en niet hetzelfde zoals de vorige eigenaar. Denk dat het in geval van oldtimers hetzelfde zal zijn ongeacht ie al ingeschreven was als oldie of niet, zeker als ie van eigenaar/titularis veranderd.

Heb er wel ook één van 1990 staan die ik vorig jaar als oldie ingeschreven heb, dus hoop dat die dan oldie blijft omdat ie al voor 2016 ingeschreven werd als oldie, en volgens hun logica ('alles blijft bij het oude voor wagens ingeschreven voor 2016, die niet heringeschreven worden') zou die dan oldie moeten blijven. Maar in België weet je nooit natuurlijk...

E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

• Daarmee dat ik mijn 200D op zijn dagelijkse platen ga laten staan denk ik. is ingeschreven op die platen sinds januari 2011, en wordt pas dit jaar in december 25.
            Benzine
            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
            Diesel
            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

• Van het ogenblik dat je van nummerplaat verandert (of moet veranderen), hebben ze u vast met de "groene" verkeersbelasting.

Dus zelfs bij herinschrijving op dezelfde naam na 1/1/2016 betaal je de nieuwe "groene" tarieven. Vroeger schreef ik mijn oude cabrio (non oldie) uit in de winter, met herinschrijving in het voorjaar. Nu kan ik die beter ingeschreven laten.

Qua BIV moet je nog goed opletten : als die meer dan 5 jaar is uitgeschreven, vinden ze je niet terug in hun bestanden en laten ze toch opnieuw BIV betalen (zelf voorgehad met een auto die 6 jaar gestald was tot oldie in december 2015). Als je je geld terug wil, mag je eerst bezwaar indienen.

Verder was het een beslissing van Turtelboom om in Vlaanderen de ingeschreven auto's van vóór 1/1/2016 fiscaal ongemoeid te laten zolang ze bij dezelfde eigenaar ingeschreven blijven.

Maar de vraag blijft open wat ze gaan doen als ze de oldieleeftijd optrekken naar 30 jaar, met dubbel onderscheid:

- wat met auto's ingeschreven voor 1/1/2016? Zoals eerder beslist die ongemoeid laten en dus verder belasten aan hun 'oude' tarief. Dan zouden alle auto's die voor 1/1/2016 waren ingeschreven fiscaal het forfaitair gunsttarief genieten vanaf die 25 jaar zijn/worden.

- wat met auto's ingeschreven na 1/1/2016 maar die nog geen 30 jaar zijn? Zonder overgang wordt het zoals Wallonië: direct terug de volle pot betalen.

Qua overgang zijn er ook nog varianten mogelijk : enkel tussen de 25 en de 30 jaar op O-plaat verder laten genieten van het verminderd forfait en de "gewone" platen de volle taks laten betalen (omdat die niet als 'oldie' maar als 'gewone' auto gebruikt worden), of alles wat al 25 jaar is wanneer de regeling verandert, ongemoeid laten.

Comment

• Damned daar gaat mijn plan van de 300-24v

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                  Damned daar gaat mijn plan van de 300-24v
                  Ene van '91 of '92 zoeken die je nog als oldie kan inschrijven vóór de verandering naar 30 jaar (in theorie wordt de datum van 1/1/2018 vooropgesteld) en dan hopen op overgangsmaatregelen....

Comment

• Stel dat die regel midden 2008 verandert, dan heb ik al genoten van de lage BIV, en van 2 jaar lage rijtax. Normaal zou ik 2,5k euro per jaar rijtax betalen, dus zal ik dat dan nog 1,5 jaar moeten doen. Ondertussen geniet ik toch al van het verlaagde tarief voor oldtimers.
                    OO 00 OO

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                      Stel dat die regel midden 2018 verandert, dan heb ik al genoten van de lage BIV, en van 2 jaar lage rijtax. Normaal zou ik 2,5k euro per jaar rijtax betalen, dus zal ik dat dan nog 1,5 jaar moeten doen. Ondertussen geniet ik toch al van het verlaagde tarief voor oldtimers.
                      Inderdaad. Alleen al voor de BIV is het de moeite om nu toch nog een auto tussen 25 en 30 jaar in te schrijven. En dan genieten en afwachten wat er effectief zal beslist worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                        Ene van '91 of '92 zoeken die je nog als oldie kan inschrijven vóór de verandering naar 30 jaar (in theorie wordt de datum van 1/1/2018 vooropgesteld) en dan hopen op overgangsmaatregelen....
                        Hij is van '90, zou me 1200€ per jaar aan tax kosten als er geen overgangsregeling komt.
                        Ik vind wel dat ze dat mogen meedelen, in Wallonië was er geen overgangsregeling, waarom zouden ze t hier wel doen?
                        Ik zou de gok wel willen wagen 50% kans op overgangsregeling, maar stel van niet, dan betaal ik 5 jaar 1200€.
                        Smerig Europa, ik wil een Belxit.

Comment

Hij is van '90, zou me 1200€ per jaar aan tax kosten als er geen overgangsregeling komt.
                          Ik vind wel dat ze dat mogen meedelen, in Wallonië was er geen overgangsregeling, waarom zouden ze t hier wel doen?
                          Ik zou de gok wel willen wagen 50% kans op overgangsregeling, maar stel van niet, dan betaal ik 5 jaar 1200€.

ik een Vlexit

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Naar de winkel gaan mag dan wel met een oldtimer?
                            En hoe zit het met huwelijken en dergelijke?
                            winkel mag,
                            huwelijken niet ( oldies die voor ceremonies dienen gaan trouwens elke 6 maand naar de keuring dacht ik )

Comment

• Dat winkelen mocht vroeger toch ook niet he?
                              Wel interessant dat dat nu wel mag eigenlijk.

Stelde die vraag van de huwelijken eigenlijk omdat ik er ken die dat al lang doen en toch staan die auto's op oldtimer platen.
                              En dat zijn thans officiële taxi bedrijven.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Dat winkelen mocht vroeger toch ook niet he?
                                Wel interessant dat dat nu wel mag eigenlijk.

Stelde die vraag van de huwelijken eigenlijk omdat ik er ken die dat al lang doen en toch staan die auto's op oldtimer platen.
                                En dat zijn thans officiële taxi bedrijven.
                                Normaal vallen die onder dezelfde regelgeving als bussen/limousines/taxis etc

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                  ik een Vlexit
                                  Domste wat ik al gehoord heb, wij hebben die Walen nodig.
                                  Door hun was er vroeger werk.
                                  Nu is t wel omgekeerd.

Comment

Als je nu een '90er koopt, betaal je de lage BIV voor (nu nog) oldtimer en ook jaarlijkse verkeersbelasting als oldtimer. Als je hem inschrijft in december 2016 betaal je oldietaks voor een jaar tot december 2017 en in december 2017 nog 1 jaar oldietaks tot december 2018. Zonder overgang is het ofwel platen binnensturen en 1 jaar stallen ofwel toch dat jaar volle pot betalen (dan wel even uitschrijven tot die effectief 30 jaar is, anders laten ze u nog wel een extra jaar volle pot betalen).

Comment

Domste wat ik al gehoord heb, wij hebben die Walen nodig.
                                      Door hun was er vroeger werk.
                                      Nu is t wel omgekeerd.
                                      Doeme die vlaams brabanders ook altijd....
                                      Ik wil een antwerxit

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
                                        In Wallonië was geen overgangsregeling O plaat of niet terug volle pot rijtaks tot 30 jaar maar geen verschil in type plaat, dus als het een 500 SL is bv. is dat toch iets om in het achterhoofd rekening mee te houden
                                        dan hoop ik dat ze in Vlaanderen redelijker gaan zijn want is idd een 500 SL. Dju zou ik hem dan toch maar als oldtimer inschrijven en niet als gewone?
                                        1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                                        1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                                        1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                                        http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

Comment

Klopt toch niet wat je zegt. De nieuwe rijtax komt er pas in 2018, dus kan je tot dan toch genieten van het verlaagde tarief rijtax, en van de lage BIV.
                                          Ze gaan u niet laten betalen met terugwerkende kracht.
                                          OO 00 OO

Comment

Working...
                                          X