Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik hoop, net als velen hier, op een overgangsregeling voor voertuigen tussen 25 en 30 jaar. Op de site van de BFOV staat daar het volgende over te lezen:
De BFOV heeft intussen stappen ondernomen om via het federale kabinet van mevrouw de minister Galant onderhandelingen op te starten zodanig dat we niet voor een voldongen feit komen te staan. Deze onderhandelingen zijn momenteel in een beginstadium en er is een voorakkoord om overgangsmaatregelen te voorzien voor de voertuigen die reeds de leeftijd van 25 jaar bereikt hebben, maar die bij de nieuwe reglementering nog geen 30 jaar oud zouden zijn.
Ze zijn er toch mee bezig, da's al iets. Misschien toch maar een dikke Mercedes W140 500SE kopen en op O-platen zetten. Mocht het tegenvallen, rap die platen terug binnendoen en de auto een paar jaar laten staan.
Galant is intussen al een tijdje weg. En je moet nog het onderscheid maken tussen het federale (bevoegd voor inschrijving en keuring: leeftijd voor O-plaat en vrijstelling keuring oldtimers) en het regionale luik (bevoegd voor fiscaliteit).
Het is vooral de Vlaamse minister van Financiën die zal moeten beslissen wat ze op fiscaal vlak met oldtimers gaan doen als ze federaal de leeftijd voor een oldtimer op 30 jaar zullen brengen. Aan Waalse kant hebben ze zelfs niet gewacht op de federale wijzigingen en betalen ALLE auto's jonger dan 30 jaar de volle verkeersbelasting, zelfs diegenen die (federaal) ingeschreven staan onder een O-plaat.
Stel dat er geen overgangsregel komt, en op 1/1/2018 gaat de rijtax fors omhoog, zouden we dan met terugwerkende kracht het verschil moeten bijbetalen tussen 1/1/2016 en 1/1/2018?
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Stel dat er geen overgangsregel komt, en op 1/1/2018 gaat de rijtax fors omhoog, zouden we dan met terugwerkende kracht het verschil moeten bijbetalen tussen 1/1/2016 en 1/1/2018?
Nope. Zoals in Wallonië dan, bij uw volgende betaling van de verkeersbelasting betaal je dan terug het 'normale' tarief tot de auto 30 jaar is.
Als je dan bijvoorbeeld op 30/12/2017 oldietaks betaalde, geniet je nog voor bijna heel 2018 van die taks. Als die op 30/12/2018 dan nog geen 30 jaar zou zijn, is het weer volle pot betalen.
En dan te weten dat een auto in Italië nog steeds oldtimer wordt op 20 jaar
Belgium is fucked up ! (begin meer en meer t' schijt te krijgen van die euro affaire, alle landen zouden erop moeten verbeteren maar merk er bitter weinig van)
Belgium is fucked up ! (begin meer en meer t' schijt te krijgen van die euro affaire, alle landen zouden erop moeten verbeteren maar merk er bitter weinig van)
Ik hoop dat er na UK nog landen volgen om op te stappen, met hun Euro en hun Europese zever !!
Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...
Mijn recentst gespotte Europese plaat = 2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023
Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 = 1-YXY-493op een Renault te Haaltert op 27/02/2021
Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat = 073-CFCop een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Denkt ge dat ?
Ze rijden ginder toch nog áltijd links, betalen met Ponden en ik denk dat er daar belange zo geen problemen zijn sinds de Euro hier bij ons zijn intrede deed ...
Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...
Mijn recentst gespotte Europese plaat = 2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023
Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 = 1-YXY-493op een Renault te Haaltert op 27/02/2021
Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat = 073-CFCop een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015
Wat zijn die problemen sinds de euro dan volgens u?
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ik snap niet hoe je denkt dat je dit dubbel en dik moet terugbetalen. Denk je dat ze met terugwerkende kracht gaan werken?
Heb je ook een cabrio? Staan er hier al ergens foto's?
BMWMB, hetgeen ik bedoel is dat mijn wagen ingeschreven is voor 01/01/2016, ik betaal momenteel 1498€ verkeersbelasting.
Stel dat ik de wagen na oktober omzet naar oldtimerplaat, en de wetgeving verandert zonder overgangsmaatregelen, ga ik taks moeten betalen aan inschrijving na 01/01/2016.
'Nieuwe' verkeersbelasting voor een 964 bedraagt momenteel 2795, dus bijna het dubbele wat ik nu betaal.
Ik hoop dus ergens dat ze rekening houden met mijn 'oude' inschrijving, als ik de auto eind dit jaar geen oldtimer maak.
Verder is de mijne een origineel Duitse wagen, in '91 gekocht door een chirurg in München, een C4 cabrio.
Verder heeft hij 2 Nederlandse eigenaren gehad, van de laatste heb ik hem gekocht.
Ik heb er vele gezien voor ik de mijne kocht, wat me vooral over de schreef heeft getrokken was de volledige onderhoudshistorie gestaafd met facturen vanaf dag 1, en het feit dat de laatste Nederlandse eigenaar er in zijn periode nog 17000€ op 5 jaar tijd in heeft geïnvesteerd om de wagen mechanisch perfect te krijgen.
Wat betreft foto's, zou ik eens moeten nakijken, hoe ik ze hier moet plaatsen...
Tja, ge zult van de generatie zijn die de Belgische Frank niet gezien en/of niet mee gewerkt heeft zeker ? ;-)
Ik heb nog genoeg van de Belgische Frank gezien om nog geregeld de omrekening van Euro naar BEF te maken.
Ik hoor veel mensen hetzelfde zeggen als jij zeggen hoor, maar als je dan uitlegt vraagt dan komt er niks zinnigs uit.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ik heb nog genoeg van de Belgische Frank gezien om nog geregeld de omrekening van Euro naar BEF te maken.
Ik hoor veel mensen hetzelfde zeggen als jij zeggen hoor, maar als je dan uitlegt vraagt dan komt er niks zinnigs uit.
Comment