Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• vorige zondag... de eerste Golf III op een oldtimer meeting

Comment

• een prestatie. diene is 25jaar geworden zonder doormidden te roesten. straf, straf,

Comment

• leuk eraan was wel: kleur en ... 58.000 km! (toch wat er op de teller stond en "total" was nog niet verdwenen, dus normaal geen 358.000 km)

maar helaas was dat aan de rest niet te zien :-(

Comment

• t zijn roestkoten. heb destijds nog voor gekeken voor de vrouw. ne golf3 of ne vento automaat. rot, rot rot. dorpels, wielranden, bodem... pisbakkenstaal is het.
          maarja, diene W203 benz is geen haar beter. ook overal roest, maar wel nog echte plaat waar het 10jaar duurt om door te roesten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
            't was zondag van dat... de eerste Golf III op een oldtimer meeting

Denk dat een mooie roestvrije onverneukte (liefst met leuke motor) wel nog wat waard zal worden in de toekomst.

E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
              Denk dat een mooie roestvrije onverneukte (liefst met leuke motor) wel nog wat waard zal worden in de toekomst.
              Was deze gewoon origineel gelaten was hij dat voor mij nu al ;-) maar zo in deze staat... typisch gewoon :-(

Comment

• Lijkt mij dat ze met die stikkers een ongeval willen verbergen
                http://www.autoforum.be/showthread.php?46726-1985-BMW-e30-316
                http://www.autoforum.be/showthread.php?46150-1995-Volvo-960-3-0-24V
                http://www.autoforum.be/showthread.p...Honda-CBR-125R

Comment

• Bij ons in de buurt rijdt er nog een bordaux kleurige golf 3 rond, helemaal origineel, 1e eigenaar & 5 letter plak!
                  Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                  Current:
                  1987 Mercedes-Benz W124 200D
                  1979 Mercedes-Benz W123 280E
                  1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                  Ex:
                  1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                  1976 Mercedes-Benz W123 250
                  1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
                  1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                  1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                  1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                  2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                  1980 Mercedes-Benz W123 280
                  1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

• Heren,

Binnenkort bereikt mijn auto eindelijk de leeftijd van 25 jaar.

Ik zou hem dus kunnen uitschrijven en opnieuw inschrijven als oldtimer.

Hiermee zou ik dan ook dadelijk de helft van de verkeersbelasting kunnen terugvorderen, vermits de inschrijving vanaf april is.
                    Dit bedrag zou 1500/2, dus 750€ bedragen.

Op zich allemaal goed nieuws dus, ware het niet dat de wetgeving komt te veranderen ten laatste tegen 2018.

Mochten er dan geen overgangsmaatregelen komen, wordt mijn inschrijving beschouwd als een van na 01/01/2016, wat zou betekenen dat ik nu ineens 2800€ verkeersbelasting zou moeten betalen, terwijl het bij een oude inschrijving 1500€ bedraagt.

Doe ik maw goed aan om de auto nu in te schrijven als oldtimer of ga ik vanaf april volgend jaar automatisch naar verlaagde taks, indien de wet nog niet aangepast zou zijn.

Comment

• ik zou nog ff afwachten. als je auto 25jaar in het verkeer zit op 15oktober, dan duurt het nog tot 1november voor je die als oldtimer kan inschrijven.
                      zowieso duurt het ook heel lang voor ze bij DIV iets doorvoeren, dus uw nr plaat dan binnensturen, heb je veel kans dat het pas vanaf december wordt gerekend, of als je pech hebt vanaf januari. dan krijg je slechts 4-5maand terug ipv de helft. (goeie 500-550€ dus)

vanaf volgend jaar (april dus) kom je automatisch op 35€ wegenbelasting. oldtimer aanpassing komt er zowieso door, dus de kans zit er groot in dat je toch nog enkele jaren gaat betalen.
                      er is ook een maar, ik heb al horen vallen dat reeds ingeschreven autos van voor 2016 bij het oude regime zouden blijven (ik versta daar dus onder dat ze ook belastingsvrij blijven), en alle nieuwe inschrijvingen na 2016 zouden de vernieuwde tax aan het been hebben.
                      de duurdere vergroende fiscaliteit dus waarbij je 2800€ zal betalen ipv 1500€.
                      het kan dus best zijn dat ze de oldtimer leeftijd optrekken, maar dat jij nog steeds bij die 35€ blijft omdat je auto al ingeschreven was voor 2016.

stel nu nog dat het vanaf 2018 pas betalen is, dan ga je 3jaar lang 2800€ neertellen. ik zou die 500€ nu zo laten, want vanaf 2018 hoef je dan maar 3x 1500€ te betalen of toch een goeie 3400€ verschil (3900€ extra belasting - 500€ dat je nu zou terug krijgen)
                      Last edited by andydv; 11/10/2016, 10:40.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                        ik zou nog ff afwachten. als je auto 25jaar in het verkeer zit op 15oktober, dan duurt het nog tot 1november voor je die als oldtimer kan inschrijven.
                        Ben je hier zeker van?
                        Ik heb een jaar of 3 geleden een auto oldtimer gekeurd en ingeschreven op zijn 25ste verjaardag en dit is gelukt.

En ben van plan dit opnieuw te doen want heb hier nog ene staan wachten die op 09/01/2017 25 jaar wordt.

Comment

• maar even een korte nieuwelingsvraag over het verschil in de huidige regeling vlaanderen tov wallonie, los van de leeftijd,
                          uit vrees wat ik denk ook in vlaanderen zou kunnen gebeuren indien ik juist ben:

in vlaanderen kan je op oldtimerleeftijd kiezen om verder te gaan met huidige nummerplaat en jaarlijks controle doen of O-plaat nemen en niet meer als "werkmiddel" gebruiken,
                          in beide gevallen betaal je de lage rijtax,

als mijn frans me niet bedriegt hebben we in wallonie alleen de lage rijtax op een O-plaat...

juist?

Comment

• nu kan ik mis zijn, maar volgens mij is dat fout.

er zijn 2 dingen waar je rekening moet mee houden.
                            1) de inschrijving gebeurd federaal en vanaf 25jaar kan je een o-plaat krijgen, hier is nog niks veranderd
                            2) de wegenbelasting moet betaald worden aan wallonie, en daar zijn de regels wel veranderd. om belastingsvrij te zijn moet je auto daar 30jaar oud zijn.

wat ze bedoelen is dat je federaal gezien met een oldtimer kan rondrijden op oplaat vanaf 25 jaar, maar in wallonie kan je pas belastingsvrij oldtimer rijden vanaf 30.
                            bij een auto tussen 25-30 heb je dus een probleem op Oplaat, je mag die niet voor woon-werk gebruiken, en toch moet je de volle pot tax betalen

in wallonie krijg je enkel een goedkope inschrijving als je op Oplaat inschrijft. maar als je auto al ingeschreven is, of je gaat van Oplaat weer naar daily plaat, betaal je die inschrijftax niet (= achterpoortje !!!).
                            inschrijftax =/= wegentax
                            Last edited by andydv; 24/10/2016, 17:47.

Comment

• de inschrijving op zich (de O-plaat dus) is federaal en staat volledig los van het fiscale verhaal dat regionaal is.

inschrijving is voorlopig nog steeds 25j. (ten laatste op 1/1/2018 wordt dit 30 jaar)
                              belastingvrij is in Vlaanderen ook 25j. maar in Wallonië 30 jaar

Voorlopig weet niemand nog of er in Vlaanderen een overgangsfase zal komen voor de 25-30j en zo ja hoe deze er dan eventueel zal uitzien.
                              Dus nu iets kopen tussen 25 en 30j. is momenteel een stap in het onbekende.
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                de inschrijving op zich (de O-plaat dus) is federaal en staat volledig los van het fiscale verhaal dat regionaal is.
                                OK, dat is duidelijk nu, merci,

wel nog bezorgd omdat ze bij inschrijving in wallonie >30j toch nog de eco-malus toepassen op gewone plaat, bron wallonie.be:
                                Pour les véhicules ancêtres « old-timer » (immatriculés depuis plus de 30 ans) et arborant une plaque d’immatriculation particulière 1 – Oxx-xxx, l’éco-malus est ramené à « 0 ».
                                dat is 2500€ bij > 255g CO2/Km

Comment

• ik dacht het wel. daily plaat daar is altijd inschrijftax betalen.
                                  het achterpoortje is daar: inschrijven op O plaat, maandje of 2-3 zo houden, dan omkeuren naar daily en herinschrijven op daily plaat.
                                  bij herinschrijving op dezelfde titularis moet je geen inschrijftax betalen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                    ik dacht het wel. daily plaat daar is altijd inschrijftax betalen, het achterpoortje is daar: inschrijven op O plaat, maandje of 2-3 zo houden, dan omkeuren naar daily
                                    in het belang van de wetenschap: stel dat ik in wallonie wil gaan wonen en ik schrijf de auto eerst hier in als daily, na verhuis heb ik het achterpoortje dan ook zonder keuren/plaatkosten?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wille Bekijk Berichten
                                      in het belang van de wetenschap: stel dat ik in wallonie wil gaan wonen en ik schrijf de auto eerst hier in als daily, na verhuis heb ik het achterpoortje dan ook zonder keuren/plaatkosten?
                                      Normaal wel want dat is enkel adres wijziging binnen hetzelfde land.
                                      Benzine
                                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                      Diesel
                                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

• belgie is dan voorstander voor het ééngemaakte europe, en zelf op eigen bodem krijgen ze de 2helften nog niet gelijk

Comment

• Zijn er ergens cijfers te vinden over de hoeveelheid oldtimers in Belgie? Eventueel de evolutie hiervan doorheen de jaren?
                                          Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                          www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

Working...
                                          X