Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 180000 Werden in 2012 nog 11.229 personenwagens bij de autokeuring voorgereden voor een oldtimerkeuring, dan is dit aantal in 2015 gestegen tot 44.430. In 2013 en 2014 boden zich respectievelijk 20.206 en 35.287 oldtimers aan.


    https://nl.express.live/2012/11/05/s...rk-exp-180331/ Schauvliege beseft dat ze maar sporadisch gebruikt worden, tot spijt van de fanatici behorend tot de sekte van de groene kerk die alles tot onwaarschijnlijke proporties proberen op te blazen dit geheel ten onrechte zie ook http://www.classiccarpassion.com/nl/...n-opmars-.aspx

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
      180000
      vanuit de hypothese dat voor de regelgeving 2013 het aantal oldtimers gelijk bleef en er dan ook een "normale" uitstroom van 11.229 per jaar is,
      180.000 + (20.206 - 11.229) + (35.287 - 11.229) + (44.430 - 11.229) = 246.236 nu

      verder denkend, met de regelgeving 2012 in nederland (25 naar 30j) verdwenen er 1 op 3: 246.236 / 3 = 82.079 weg

      Comment


      • wat je niet mag vergeten, is dat er meer en meer nieuwere autos oldtimer worden.
        in 2012 waren de oldtimer de autos van voor 1987
        in 2016 zijn de oldtimers alle autos van voor 1991.

        aangezien er per jaar meer en meer wagens bijkomen betekent het dus dat er meer productie is van nieuwe autos dan de sloop van oude wagens. ook nieuwere wagens zijn een stuk beter gebouwd waardoor meer autos de leeftijd van 25jaar halen.
        toen ik oldtimer begon te rijden, moest ik pre 1980 autos vinden, en daarvan hebben er veel het roestvirus niet overleefd

        is die regeling in NL niet tot 40j gekomen? ik zat met de dodge in een club (Dodge Trucks Benelux) en op dat forum is haast niemand nog actief. iedereen heeft zijn 36-37jarige dodge gewoon geschrapt en die wachten allemaal af tot hun 40jaar om ze opnieuw in te schrijven. in NL belasten ze op gewicht en zo een oude pickup kwam op 3300€ wegenbelasting per jaar. dus die 82 000oldtimers die weg zijn, daarvan zal binnen de 10jaar waarschijnlijk de helft van terugkomen.
        die pickups worden allen vanaf nu tot eind 2017 40jaar, je zal ze weer zien terugkomen daar.

        voor de rest hebben ze het misbruik in belgie wel gepromoot.
        vrij van keuring, vrij van belasting en nu heb je amper nog beperkingen op een Oplaat.
        in wallonie is het dan zo erg, dat een oldtimer op daily plaat wel inschrijfbelasting betaald en een oldtimer op Oplaat vrijgesteld is. dus daar straf je alle mensen die een 'goeie' oldtimer bezitten die door een normale keuring geraakt, en beloon je de mensen met een wrak die 1keer net de beperkte oldtimer keuring doorgeraakt is

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
          is die regeling in NL niet tot 40j gekomen?
          in 2014 is nederland van 30 naar 40j gegaan

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door wille Bekijk Berichten
            in 2014 is nederland van 30 naar 40j gegaan

            Van 25 naar 40 toch?

            E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
              wat je niet mag vergeten, is dat er meer en meer nieuwere autos oldtimer worden.
              in 2012 waren de oldtimer de autos van voor 1987
              in 2016 zijn de oldtimers alle autos van voor 1991.

              aangezien er per jaar meer en meer wagens bijkomen betekent het dus dat er meer productie is van nieuwe autos dan de sloop van oude wagens. ook nieuwere wagens zijn een stuk beter gebouwd waardoor meer autos de leeftijd van 25jaar halen.
              toen ik oldtimer begon te rijden, moest ik pre 1980 autos vinden, en daarvan hebben er veel het roestvirus niet overleefd

              is die regeling in NL niet tot 40j gekomen? ik zat met de dodge in een club (Dodge Trucks Benelux) en op dat forum is haast niemand nog actief. iedereen heeft zijn 36-37jarige dodge gewoon geschrapt en die wachten allemaal af tot hun 40jaar om ze opnieuw in te schrijven. in NL belasten ze op gewicht en zo een oude pickup kwam op 3300€ wegenbelasting per jaar. dus die 82 000oldtimers die weg zijn, daarvan zal binnen de 10jaar waarschijnlijk de helft van terugkomen.
              die pickups worden allen vanaf nu tot eind 2017 40jaar, je zal ze weer zien terugkomen daar.

              voor de rest hebben ze het misbruik in belgie wel gepromoot.
              vrij van keuring, vrij van belasting en nu heb je amper nog beperkingen op een Oplaat.
              in wallonie is het dan zo erg, dat een oldtimer op daily plaat wel inschrijfbelasting betaald en een oldtimer op Oplaat vrijgesteld is. dus daar straf je alle mensen die een 'goeie' oldtimer bezitten die door een normale keuring geraakt, en beloon je de mensen met een wrak die 1keer net de beperkte oldtimer keuring doorgeraakt is
              Je vergeet er wel bij te vermelden dat met een auto op O plaat je gebruik sterk beperkt is. Geen woon-werk, geen kindjes aan de school afzetten etc.
              Als zo'n oude stinkbak 3 keer per jaar buiten komt is de vervuiling natuurlijk beperkt. En als je die dagelijks wil gebruiken... dan moet je betalen.
              Het zou me verwonderen als 1/3 van die ketels terug ingeschreven wordt. Ze gaan massaal in de verkoop, de prijs stuikt ineen en een boel mensen gaan die inruilen bij aankoop van een nieuwe auto. Scrappremie ken je wel zeker.


              Ik geloof trouwens niet dat de auto's die nu gemaakt worden veel makkelijker de 25 jaar overleven. Er zit zo veel electronica in dat bij de minste fout, je geen stukken meer zal vinden.
              Dooddoener zijn de condensatoren. Als die op leeftijd komen werken die niet meer, en de ECU sterft. Sommigen zijn misschien herstelbaar, anderen weer niet.

              Wie wil er nu met een 25 of 30-jarige SL rijden waarvan de helft van de knopkes niet meer werkt, of waarvan het dashboard op een kerstboom lijkt.

              Comment


              • waar zit het probleem:
                -gepensioneerden die enkel naar de winkel en familiebezoek doen. geen woon werk verkeerd, geen kindjes naar school
                -werklozen, wel handig zo een goedkope tax en verzekerde auto, ze mogen overal heen rijden, dagje naar zee, naar de winkel, familiebezoeken. enkel naar school niet. als de kinderen met de fiets naar school gaan hoeft dat niet eens
                -jongeren die een weekend wagen willen, en die van de ouders niet met de auto naar school mogen. lekker vrienden bezoeken, weekendje stappen gaan...

                en dan al diegenen nog niet te vergeten die er niks van aantrekken om er mee naar het werk te gaan. ik zie regelmatig Oplaten op de parkeerplaats van bedrijven en fabrieken staan.

                toen mijn opel ascona 15jaar oud was, waren de balken weggeroest, wielranden al 2keer hersteld, motor lekte olie, verbruikte water...
                mijn ma haar nissan was ook al weggeroest op zijn 12jaar.
                kijk maar eens online welke autos van 15-20jaar je nu nog vind zonder enige roestproblemen ofzo. zoveel miserie is er niet met ECU, ik kan me zelf geen merk bedenken die problemen heeft met ECU's op leeftijd.
                wat wel sneuveld zijn dieselpompen, en die kosten enorm veel.

                als ze oldtimers gaan belasten, heb ik weer een probleem. mijn escort rijd nog altijd met de benzine rond die ik in 2012 tankte. dat is dus nog geen 500km op 4jaar tijd, mijn capri heeft nog minder gereden. beide verzekerd en ingeschreven.
                mijn fiesta mk1 dat ik had, heeft 800km gereden op 3jaar tijd. zelf mijn daily dodge deed maar 1500-2000km/jaar.

                mijn oldtimers kwamen dan ook op Oplaat omdat ik er enkel treffens mee doe (de capri enkel om met de caravan naar zonhoven te trekken voor het 2jaarlijks capri treffen, de escort enkel om hier lokaal naar harelbeke en nazareth te gaan voor een treffen).
                als die auto meer deed, kreeg die gewoon ee daily plaat (dodge en de golf). maar door dat masale misbruik van de oldtimers, gaat er wel weer wat veranderen zo
                Last edited by andydv; 27/10/2016, 18:50.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                  Van 25 naar 40 toch?
                  en was daar (voor dat het naar 40 ging) ook geen regel van alles vanaf bouwjaar 87 kan toch niet meer belastingsvrij worden?

                  Comment


                  • dat was de eerste regel.
                    en toen werden pré 1987'ers veel geld waard, en na 1987 ineens oudijzer prijs.

                    er werd dan ook al wat omgekat en gegoocheld met bouwjaren bij import autos. ook kochten er vele mensen van die oude pre87'er diesel benzen waardoor de regering moest ingrijpen.

                    nu hebben ze ook nog een andere regeling waardoor je goedkoop kan rondrijden, maar dan wel 3maand in de winter de auto niet op de openbare weg mag. speciaal voor hobby autos tussen 25-40jaar dan

                    Comment


                    • Goedkoop rijden, met een oldtimer? Waarschijnlijk wel als ge alles zelf kunt herstellen en onderhouden. Ik heb de laatste 3 maanden 3000 EUR uitgegeven en dus niet aan de usual suspects met de drietand. Voor mij is er geen enkel probleem dat opa of buur werkloos of neef student naar de winkel en de familie rijdt met zijn oud krel mochten ze dat hebben.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                        nu hebben ze ook nog een andere regeling waardoor je goedkoop kan rondrijden, maar dan wel 3maand in de winter de auto niet op de openbare weg mag. speciaal voor hobby autos tussen 25-40jaar dan
                        120 EUR voor de kwartaalregeling, maar verplicht 3 maanden stallen in de winter want dus ook niet parkeren op de openbare weg die 3 maanden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          Je vergeet er wel bij te vermelden dat met een auto op O plaat je gebruik sterk beperkt is. Geen woon-werk, geen kindjes aan de school afzetten etc.
                          Als zo'n oude stinkbak 3 keer per jaar buiten komt is de vervuiling natuurlijk beperkt. En als je die dagelijks wil gebruiken... dan moet je betalen.
                          Het zou me verwonderen als 1/3 van die ketels terug ingeschreven wordt. Ze gaan massaal in de verkoop, de prijs stuikt ineen en een boel mensen gaan die inruilen bij aankoop van een nieuwe auto. Scrappremie ken je wel zeker.


                          Ik geloof trouwens niet dat de auto's die nu gemaakt worden veel makkelijker de 25 jaar overleven. Er zit zo veel electronica in dat bij de minste fout, je geen stukken meer zal vinden.
                          Dooddoener zijn de condensatoren. Als die op leeftijd komen werken die niet meer, en de ECU sterft. Sommigen zijn misschien herstelbaar, anderen weer niet.

                          Wie wil er nu met een 25 of 30-jarige SL rijden waarvan de helft van de knopkes niet meer werkt, of waarvan het dashboard op een kerstboom lijkt.
                          Klopt wel, veel onderdelen van die electronica prullen gaan ze in de toekomst niet meer maken en dan sta je daar (of t moeten 2de hands stukken zijn)
                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                            Klopt wel, veel onderdelen van die electronica prullen gaan ze in de toekomst niet meer maken en dan sta je daar (of t moeten 2de hands stukken zijn)
                            Meh, bij mij beginnen ze juist de knopkes opnieuw te maken

                            Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk

                            Comment


                            • Geen woon-schoolverkeer : woon-schoolverkeer = de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

                              Kindjes aan school afzetten/ophalen met O-plaat door de niet-studerenden is wettelijk toegelaten

                              Comment


                              • Klopt
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door denewprof Bekijk Berichten
                                  Weet iemand hier een adres om een oldtimer-autoradio Becker Mexico radio/cd-speler van 1987 die bestaat uit 3 delen te laten nakijken omdat er helemaal geen geluid meer uitkomt ... :-(
                                  Ik had vroeger een adres in Antwerpen, de firma Radelco maar daar is niets meer van terug te vinden.
                                  Gewoon even laten weten dat ik een alternatief gevonden heb om Becker-radio's te laten repareren namelijk bij:

                                  Mobelec-Becker
                                  Heistraat 131
                                  2610 Wilrijk
                                  03/8288660

                                  Deze keer een goed gesprek gehad met iemand daar en een devis kost 40€
                                  Bedankt aan de mensen die mij hier tips gaven.
                                  Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

                                  Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                                  2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

                                  Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
                                  1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

                                  Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
                                  073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

                                  www.vanityplates.be

                                  Comment


                                  • Last edited by Niche; 31/10/2016, 11:11. Reden: Geen citaat bijgesloten

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                      Geen woon-schoolverkeer : woon-schoolverkeer = de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.

                                      Kindjes aan school afzetten/ophalen met O-plaat door de niet-studerenden is wettelijk toegelaten
                                      Is dit uw eigen interpretatie? Want mijn verzekeraar heeft er toch een andere kijk op. En laat dat nu net de persoon zijn ( of nog erger de verzekering van een mogelijke tegnpartij) die met geld over de brug gaat moeten komen als ik een ongeval heb tijdens het kinderen naar school brengen met onze oldtimer.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        Meh, bij mij beginnen ze juist de knopkes opnieuw te maken

                                        Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk

                                        We hebben sjans met onze Amerikanen , onderdelen voor een Europese auto van 20+ is niet altijd gemakkelijk.
                                        Z4 M40i

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Niche Bekijk Berichten
                                          Is dit uw eigen interpretatie? Want mijn verzekeraar heeft er toch een andere kijk op. En laat dat nu net de persoon zijn ( of nog erger de verzekering van een mogelijke tegnpartij) die met geld over de brug gaat moeten komen als ik een ongeval heb tijdens het kinderen naar school brengen met onze oldtimer.
                                          verzekering en wet zijn 2 verschillende zaken.
                                          als jij een verzekering neemt die zegt dat jij niet snachts mag rijden, dan wil dat niet zeggen dat de politie je snachts gaat bekeuren, want jij mag daar gewoon rijden.

                                          destijds bij de O-platen was er de regeling dat je enkel proefritten mocht toen van 25km tussen zonsopgang en zonsondergang
                                          en dat je naar manifestaties mocht rijden.
                                          mijn verzekering dekte mij 24/24h. dat gaf mij ook geen vrijgeleide om snachts wat rond te toeren, maar ik was wel verzekerd.

                                          ga eens bij je verzekeringsagent voor een andere verzekering horen dan, want veel kennen ze er niet van als ze al zulke onzin verklaren.

                                          hier is trouwens het document uit het staatsblad. lees pagina 2 punt 122 maar eens. is dus geen interpretatie maar rechtstreeks uit het staatsblad gegrepen
                                          Oldtimerweb is een gratis platform om mensen met een passie voor oldtimer voertuigen samen te brengen en te informeren. Ondertussen is Oltimerweb al meer dan 20 jaar lang het belangrijkste informatiepunt voor oldtimerliefhebbers.

                                          Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
                                          • commercieel gebruik verwijst naar elk gebruik dat mikt op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
                                          • professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
                                          • woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
                                          • woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.
                                          Last edited by andydv; 31/10/2016, 12:25.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X