Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Niche Bekijk Berichten
    Is dit uw eigen interpretatie? Want mijn verzekeraar heeft er toch een andere kijk op. En laat dat nu net de persoon zijn ( of nog erger de verzekering van een mogelijke tegnpartij) die met geld over de brug gaat moeten komen als ik een ongeval heb tijdens het kinderen naar school brengen met onze oldtimer.
    je kan toch evengoed op weg zijn naar de supermarkt en in de vlucht je kinderen meeneemt en ze het laatste stukje te voet doen. Net zoals je vaak oldtimers ziet staan, op straat aan een bedrijf maar niet op de parking van het bedrijf.
    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
      je kan toch evengoed op weg zijn naar de supermarkt en in de vlucht je kinderen meeneemt en ze het laatste stukje te voet doen. Net zoals je vaak oldtimers ziet staan, op straat aan een bedrijf maar niet op de parking van het bedrijf.
      Als je pech hebt en je ze vragen je buren of je daar dagelijks mee naar buiten komt of ze vragen aan je baas of je die dag bent komen werken etc. Hang je

Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
        Als je pech hebt en je ze vragen je buren of je daar dagelijks mee naar buiten komt of ze vragen aan je baas of je die dag bent komen werken etc. Hang je

Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk
        Volgens mij is dat geen geldig bewijs.

Verstuurd met de postduif.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
          Volgens mij is dat geen geldig bewijs.

Verstuurd met de postduif.
          Toch wel hoor, buurtonderzoek heet dat.
          Dit doen ze ook als er sterke twijfel bestaat bij autoverzekeringsfraude, vb papa verzekert de auto van zijn zoon en staat als hoofdbestuurder om goedkopere tarief te krijgen. Krijgt de zoon ooit een zwaar ongeval en de verzekering heeft reden om te twijfelen aan wie in praktijk hoofdbestuurder is, kan bij de buren en/of omgeving navraag gedaan worden. Is zeker rechtsgeldig.

Comment

• Buurtonderzoek uitgevoerd door erkend persoon is inderdaad rechtsgeldig.
            wees maar zeker dat verzekering niet graag uitbetaald en daar bij twijfel alle middelen voor zal inzetten

Comment

• Iemand nog zicht op deze wetswijziging? Binnen 3 weken zijn we 1 januari, dat gaat altijd gepaard met nieuwe regels en wetten. Mogen we de hogere oldtimerleeftijd verwachten?

Comment

• Iemand nog zicht op deze wetswijziging? Binnen 3 weken zijn we 1 januari, dat gaat altijd gepaard met nieuwe regels en wetten. Mogen we de hogere oldtimerleeftijd verwachten?

Comment

• Denk niet dat t voor 2017 is. Anders hadden we al iets vernomen. (Denk ik)
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Vernomen van mijn oldtimerclub Oude glorien uit Eksaarde lidgeld 15 euro...
                    De kogel is eindelijk door de kerk wat betreft de leeftijd van onze oldtimers. Vorige vrijdag werd
                    het nieuw oldtimer statuut goedgekeurd
                    - De leeftijd van de oldtimer gaat van 25- naar 30 jaar.
                    - Voertuigen die 25 jaar zijn voor 1 mei 2017 kunnen hun nummerplaat behouden en blijven oldtimer.
                    - Voor de verkeersbelasting komt er een overgangs periode van 5 jaar. Zoals v.b. hieronder.
                    Voertuigen die voor 1 mei 2017 25 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
                    Voertuigen die voor 1 mei 2018 26 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
                    Voertuigen die voor 1 mei 2019 27 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
                    Voertuigen die voor 1 mei 2020 28 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
                    Voertuigen die voor 1 mei 2021 29 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
                    Voertuigen die voor 1 mei 2022 30 jaar zijn, zijn oldtimer en 36 euro rijtaks
                    Vanaf 2022 is ieder voertuig pas oldtimer vanaf 30 jaar.
                    Voor de lichte vracht gaat de rijtaks vanaf 30 jaar ook naar 36 euro i.p.v. nu 148 euro.
                    De periodieke keuring is nog niet gestemd.
                    Voorstel voor de keuring is: volledig origineel: 5 jaarlijks
                    Licht verbouwd : 2 jaarlijks
                    Zwaar verbouwd: jaarlijks
                    De keuring zal hetzelfde zijn als de oldtimerkeuring zoals ze nu is.
                    Gisteren via S Dejonckheere vernomen op de vergadering van B.F.O.V door ceo Peter Henning.

Jean-Paul Broekaert

Comment

• Last edited by ; 20/12/2016, 14:17.

Comment

• Ook de mail gehad van Jean Paul, stel mij juist wat vragen over die keuringen

Comment

• Kan ik mee leven met dat voorstel.

Comment

• Op zich is dat toch geen overgangsregeling?
                            Wagens van voor 01/05/1992 worden oldtimer en blijven dat. Maar wagens vanaf 01/05/1992 worden pas oldtimer vanaf 01/05/2022.
                            Dus het is gewoon: het oldtimer statuut van je wagen wordt niet afgepakt.
                            Wel spijtig voor mijn MX-5 van 15/09/1993, maar ja.

Het keuring voorstel lijkt me wel netjes.
                            Last edited by Chris_147; 20/12/2016, 17:58.

Comment

• Als ik mijn Mercedes oldtimer op dagelijkse plaat laat staan ... Blijft dit ook €36? Of moet ik voor mei mijn Mercedes op O plaats zetten?
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

• Ja, nee
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie
                                  Ja, nee

??
                                  Benzine

Diesel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147
                                    Op zich is dat toch geen overgangsregeling?
                                    Wagens van voor 01/05/1992 worden oldtimer en blijven dat. Maar wagens vanaf 01/05/1992 worden pas oldtimer vanaf 01/05/2022.
                                    Dus het is gewoon: het oldtimer statuut van je wagen wordt niet afgepakt.
                                    Wel spijtig voor mijn MX-5 van 15/09/1993, maar ja.

Het keuring voorstel lijkt me wel netjes.
                                    Net wat ik dacht. Dat vb-tabelletje is onzin. Niets overgangsmaatregel..

E30SHOP.be
                                    - Alles voor uw BMW E30.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

• In de recente teksten van de Vlaamse overheid (25 november 2016) staat volgens mij op het vlak van de fiscaliteit iets heel anders : alles wat geen 30 jaar is, geniet daar al niet meer van het forfait oldtimer (en daar spreken ze niet van enige regel van overgang, voertuigen reeds ingeschreven voor 1/1/2016 of onderscheid O-plaat of niet : ze verwijzen enkel naar de Europese rechtlijn en alles onder 30 jaar = geen forfait).

Onduidelijkheid troef wat mij betreft?

"In de Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EU wordt voor de eerste keer een Europese definitie opgenomen in wat Europa begrijpt onder de noemer 'historisch voertuig'. Een historisch voertuig is daar, zoals reeds in de meeste Europese landen het geval was, een voertuig dat ten minste dertig jaar geleden vervaardigd of voor het eerst ingeschreven is.

Op Vlaams niveau is het opportuun om de fiscale regelgeving hierop af te stemmen. Gelet daarop worden artikel 2.2.4.0.2 en artikel 2.3.4.1.3 van deze codex aangepast en de leeftijd van het voertuig dat kan genieten van de forfaitaire belasting opgetrokken tot dertig jaar.

Het forfait wordt niet enkel uitgebreid met de categorie lichte vracht, maar ook de lijkwagens, de alleenrijdende landbouwtractoren en de alleenrijdende trekkers, autobussen en autocars, aanhangwagens en de opleggers naargelang de maximaal toegelaten massa niet hoger is dan 500 kg, of 501 kg bereikt zonder 3500 kg te overschrijden alsook de kampeerwagens. De forfait voor militaire voertuigen van meer dan dertig jaar wordt geïntegreerd in een algemene forfait voor voertuigen ouder dan dertig jaar."

Bronnen:

Comment

• Edit

Hun nota dekt niet de volledige lading, want verder in de memorie en het ontwerp van decreet staat er wel een overgangsregeling, doch enkel voor de voertuigen die in 2017 al oldtimer zullen zijn:

"Verder wordt voorzien in een overgangsregel voor de voertuigen die in het jaar van inwerkingtreding van deze bepaling (aanslagjaar 2017) sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer gebracht. Dit om in een overgangsregeling te voorzien ten aanzien van de voertuigen die reeds van het forfait genieten omdat ze reeds 25 jaar oud zijn zodat zij dit niet ineens zouden verliezen."

Art. 3.

In paragraaf 1, eerste lid van artikel 2.2.4.0.2 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 18 december 2015, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

1° punt 1° wordt vervangen als volgt:
                                        “1° de voertuigen die bij het ontstaan van de belastingplicht sedert meer dan dertig jaar in het verkeer zijn gebracht;”

2° er wordt een punt 1/1° ingevoegd dat luidt als volgt:

1/1° de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:

a) in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

b) in aanslagjaar 2018 sedert meer dan zesentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

c) in aanslagjaar 2019 sedert meer dan zevenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

d) in aanslagjaar 2020 sedert meer dan achtentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;

e) in aanslagjaar 2021 sedert meer dan negenentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;”;

Comment

• Dus wagens van BJ 1991 blijven onder het oude tarief? En wagens van 1992 krijgen dat pas vanaf ze 30 jaar zijn ?
                                          Benzine

Diesel

Comment

Working...
                                          X