Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dus samengevat, als ik het juist heb :

    Wagens tot bouwdatum 30 juni 1992 geen probleem voor oldtimerregeling. Of die nu op gewone plaat of reeds op O plaat stonden. Speelt ook geen rol wanneer je ze in 2017 of later inschrijft.
    Wagens van na 1 juli 1992 zullen moeten wachten tot 1 juli 2018 of eerst een jaar op normale platen rijden.
    En dan loopt het per jaar verder op.

    PS; Is het bouwdatum (wat op het VIN plaatje staat ) of inschrijving? Hier zitten soms enkele maanden tussen !!
    Last edited by patrickB; 31/12/2016, 11:49.

    Comment


    • 2022 voor die na midden '92
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
        2022 voor die na midden '92
        Ja ??? Als ik in 2018 een oldtimer wil inschrijven moet die toch 26 jaar zijn . Dus van 1992 of zie ik dat mis ?

        Comment


        • het gaat over de 1e inschrijvingsdatum van wagen , die genomen wordt voor jaartelling .niet de produktie datum van wagen
          vb 1 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 juni 1992 kan je deze op 2 juni 2017 inschrijven als oldtimer .
          vb 2 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 augustus 1992 kan je deze pas inschrijven als oldtimer als deze 30 jaar is . want hij wordt pas 25 jaar op 1 aug 2017 . dan moet de wagen 26 jaar zijn voor 1 juli 2018 , en dat is ook niet het geval daar hij 26 jaar wordt op 1 augustus 2018 .
          iedere wagen die een eerste keer ingeschreven is voor 1 juli 1992 , kan je vanaf leeftijd 25 jaar inschrijven als oldtimer , alle wagen na deze datum moeten wachten tot leeftijd van 30 jaar .
          zo kan ik het toch opmaken uit de nieuwe regeling , of ben ik fout . dan mogen jullie mij corrigeren

          Comment


          • Ik wil een mx-5 van januari 1992 importeren uit Nederland. Heeft iemand een idee welke handelingen ik moet uitvoeren. Naar de douane gaan met het koopcontract, de auto laten keuren. Echter is het een oldtimerkeuring of een ander soort keuring? Misschien belangrijk om te weten dat de auto in het verleden (1997) vanuit Belgie naar Nederland.
            Ik wil de keuring etc doen als de auto 1 dag 25 jaar is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door patje1970 Bekijk Berichten
              het gaat over de 1e inschrijvingsdatum van wagen , die genomen wordt voor jaartelling .niet de produktie datum van wagen
              vb 1 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 juni 1992 kan je deze op 2 juni 2017 inschrijven als oldtimer .
              vb 2 ; als auto eerste keer ingeschreven is op 1 augustus 1992 kan je deze pas inschrijven als oldtimer als deze 30 jaar is . want hij wordt pas 25 jaar op 1 aug 2017 . dan moet de wagen 26 jaar zijn voor 1 juli 2018 , en dat is ook niet het geval daar hij 26 jaar wordt op 1 augustus 2018 .
              iedere wagen die een eerste keer ingeschreven is voor 1 juli 1992 , kan je vanaf leeftijd 25 jaar inschrijven als oldtimer , alle wagen na deze datum moeten wachten tot leeftijd van 30 jaar .
              zo kan ik het toch opmaken uit de nieuwe regeling , of ben ik fout . dan mogen jullie mij corrigeren
              Dat het criterium de eerste inschrijvingsdatum van de auto is, klopt.

              Maar het gepubliceerde ontwerp van decreet in Vlaanderen gaat niet over de inschrijving als oldtimer (nummerplaat), maar wel over de vergroening van de verkeersbelasting (verkeersfiscaliteit).
              De algemene regel van het ontwerp trekt voor Vlaanderen de fiscale leeftijd om van het verminderd tarief voor oldtimers te kunnen genieten, op van 25 tot 30 jaar, met ingang van 1 januari 2017.

              Daarnaast is er voorzien in een fiscale overgangsmaatregel voor auto's die reeds het tarief oldtimer genieten, maar toch nog geen 30 jaar. De grens voor die overgangsmaatregel werd gelegd op 1 juli 2017.

              Auto's die op die datum voor het eerst werden ingeschreven meer dan 25 jaar geleden, genieten toch nog het verlaagd tarief ongeacht of die als oldtimer of onder normale plaat zijn ingeschreven.

              Op het vlak van de inschrijving is er nog niks gewijzigd of bekend, alleen dat er wijzigingen moeten komen uiterlijk op 1 januari 2018. Als de inschrijving pas tegen dan verandert en de Vlaamse fiscaliteit behoudt 1 juli 2017 als datum, is het dus mogelijk dat je qua nummerplaat wel een O-plaat zou kunnen krijgen tot eind 2017, maar dat je fiscaal niet het tarief oldtimer kan genieten voor de auto's voor de eerste keer ingeschreven vanaf 1 juli 1992. In Wallonië is er al zo een regeling waarbij je voor O-platers jonger dan 30 jaar toch de gewone verkeersbelasting moet betalen.

              Maar tot er op het vlak van de inschrijving iets verandert, kan je voorlopig nog voor alle auto's van 1992 nog altijd een inschrijving als oldtimer (O-plaat) bekomen (zowel Wallonië als Vlaanderen), alleen heb je in Wallonië daar niks aan qua fiscaal voordeel en volgens het ontwerp in Vlaanderen ook niks meer voor auto's voor het eerst ingeschreven na 30 juni 1992.





              Comment


              • Dus om samen te vatten: als je alle voordelen fiscaal + inschrijving oldtimer wil bekomen (en behouden!) is de limiet 06 / 1992 als 1e inschrijvingsdatum. Mss best op 05/1992 mikken om zeker te zijn.

                Comment


                • Dus om samen te vatten: als je alle voordelen fiscaal + inschrijving oldtimer wil bekomen (en behouden!) is de limiet 06 / 1992 als 1e inschrijvingsdatum. Mss best op 05/1992 mikken om zeker te zijn.

                  Comment


                  • Klopt als een bus.
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                    Comment


                    • Wanneer wordt die regeling nu gestemd/goedgekeurd? Op de site van Vlaanderen.be staan nog geen nieuwe documenten (laatste is die van november)
                      Vind het raar dat er niets op de BFOV-website staat.
                      Zij werpen hun toch altijd op als mede-onderhandelaar en lobbyer voor de sector
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

                      Comment


                      • Als ik een auto van februari 1992 laat keuren / invoeren als oldtimer in augustus 2017, dan wordt de auto wel nog oldtimer?

                        Comment


                        • Nu eens iets anders hier:
                          iemand die iets meer weet welke schade er volgt als we met onze oldtimer zouden benzine 95 E10 tanken ?
                          Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

                          Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                          2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

                          Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
                          1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

                          Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
                          073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

                          www.vanityplates.be

                          Comment


                          • blijkbaar zouden aluminium onderdelen dit niet zo leuk vinden.
                            in andere gevallen ( gaat ge in zeldzame gevallen kunnen voorhebben dat een rubberen leiding wordt opgegeten )


                            nu iets concreter, het probleem met ethanol begint pas als je een auto lange tijd laat staan.
                            dan begint de benzine en ethanol zich terug te scheiden. de ethanol is corrosief voor aluminium en sommige ruberen leidingen.


                            aan de andere kant in brazilie rijden ze al jaren op ethanol.
                            blijkbaar heb je de eerste 1000den KMers vaak een vuile benzinefilter en moet je die vaak vervangen. hierna weinig problemen.

                            mijn tip, als je aan auto een winter gaat stallen, tank 98.
                            rij je vaak een tank leeg, kan je gewoon 95 tanken.

                            Comment


                            • Eenmalig zal dat niet zoveel schade veroorzaken, maar bij herhaald gebruik gaan de dichtingen van uw motor en brandstofleidingen eraan. Je kan wel additieven toevoegen die de schade beperken blijkbaar: https://amklassiek.nl/ethanol-e10-oldtimers/2012/11/26/
                              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                blijkbaar zouden aluminium onderdelen dit niet zo leuk vinden.
                                in andere gevallen ( gaat ge in zeldzame gevallen kunnen voorhebben dat een rubberen leiding wordt opgegeten )


                                nu iets concreter, het probleem met ethanol begint pas als je een auto lange tijd laat staan.
                                dan begint de benzine en ethanol zich terug te scheiden. de ethanol is corrosief voor aluminium en sommige ruberen leidingen.


                                aan de andere kant in brazilie rijden ze al jaren op ethanol.
                                blijkbaar heb je de eerste 1000den KMers vaak een vuile benzinefilter en moet je die vaak vervangen. hierna weinig problemen.

                                mijn tip, als je aan auto een winter gaat stallen, tank 98.
                                rij je vaak een tank leeg, kan je gewoon 95 tanken.
                                Alvast bedankt voor de tip !!
                                Ja idd, en geloof mij of niet maar in Augustus 2000 stal ik mijn Renault R4ke van 1988 en heb in April 2016 deze terug opgestart en mét de benzine die er toen nog inzat heb ik verder gereden en de banden zijn ook nog steeds van toen ik het autootje in orde stelde namelijk in 1997...
                                Dat ge dit moest doen met de hedendaagse producten die ze nu op de markt brengen, ge zou wat voor hebben !

                                Nogmaals bedankt @Timmie & elio voor de snelle info !!

                                Groetjes,
                                DNP.
                                Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...

                                Mijn recentst gespotte Europese plaat =
                                2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023

                                Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
                                1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021

                                Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
                                073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015

                                www.vanityplates.be

                                Comment


                                • euhm, kleinigheidje, banden van meer dan 6 jaar oud zou ik ECHT niet goed praten, onder geen enkele vorm.
                                  das een slijtagemateriaal dat zelfs vergaat bij het stilstaan.....

                                  Comment


                                  • Hier kan je in theorie vinden welke voertuigen meer of minder geschikt zouden zijn voor E10.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                      euhm, kleinigheidje, banden van meer dan 6 jaar oud zou ik ECHT niet goed praten, onder geen enkele vorm.
                                      das een slijtagemateriaal dat zelfs vergaat bij het stilstaan.....
                                      Mijn R5 (bj 86) zitten achteraan nog de eerste bandjes op
                                      Last edited by Tigra; 18/01/2017, 23:35.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                        Hier kan je in theorie vinden welke voertuigen meer of minder geschikt zouden zijn voor E10.
                                        http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL
                                        Is ook maar een simplistisch lijstje, om een voorbeeld uit m'n eigen garage te geven een Opel Tigra van bj 99 of bj 2000. Die van 2000 zou het wel mogen tanken, die van 99 niet, is toch dezelfde motor... voor mij is de rekening rap gemaakt alles krijgt vanaf dit jaar 98.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra

                                          Mijn R5 (bj 86) zitten achteraan nog de eerste bandjes op
                                          Niet iets om trots op te zijn

                                          Verstuurd vanaf mijn GT-S6310N met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X