Oorspronkelijk geplaatst door philippe6
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
ook benieuwd, kennis heeft eentje staan die in oktober vandejaar 25 wordt, zou 't dan toch nog lukken voor hem?mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Actuele stand van zaken staat toch in post #1260 ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichtenook benieuwd, kennis heeft eentje staan die in oktober vandejaar 25 wordt, zou 't dan toch nog lukken voor hem?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk BerichtenEen vierbak schakelt veel beter en leuker dan een 5bak ... Een 4 bak is ook beter in hernemen op de autosnelweg en beter in de bergen. Ik ben Ergens blij dat mijn 200D een 4bak is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Lachen, een 200D en dan hernemen. Je denkt dat die herneemt, die maakt gewoon een beetje meer lawaai als je gas geeft.Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Lachen, een 200D en dan hernemen. Je denkt dat die herneemt, die maakt gewoon een beetje meer lawaai als je gas geeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichtendus verkort:
tot en met 31/05 --> 25 jaar
na 01/06 --> 30 jaar
wordt wel moeilijk om op een 2e hands site te zoeken want je kan geen maand selecteren, enkel bouwjaar.
na 01/06/17 --> 26 jaar
na 01/06/18 --> 27 jaar
.
.
.
Juist ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patrickB Bekijk Berichten
Volgens mij niet. Je valt dan toch onder de "voorgestelde" overgangsregeling ?
na 01/06/17 --> 26 jaar
na 01/06/18 --> 27 jaar
.
.
.
Juist ?
Of ben ik hier ook mis?Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl
Comment
-
Vergroening verkeersbelasting voor lichte vracht en oldtimers
28 april 2017, op voorstel van viceminister-president Bart Tommelein en minister Joke Schauvliege
Na adviezen van de SERV, de MORA, de MiNa-Raad en de Raad van State hecht de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het ontwerpdecreet over de vergroening van de verkeersbelasting voor de lichte vracht en oldtimers. Het decreet past de Vlaamse Codex Fiscaliteit aan. Voor bestelwagens is inzetten op ontdieseling meestal niet mogelijk, omdat er, behalve voor de kleinste modellen, geen benzineversies beschikbaar zijn. Omdat er ook geen BIV (belasting op de inverkeerstelling) is op lichte vracht, moet vergroening dus gebeuren via de jaarlijkse verkeersbelasting. Het ontwerpdecreet wordt nu ingediend bij het Vlaams Parlement.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichtenha, nieuws ! :-)
wil dus zeggen dat deze wet enkel nog moet gestemd worden in het parlement ? Kan niks van de gang van zaken daar :-)
Volgens wat ik verneem (onder voorbehoud dus) is het ontwerp voorlopig aanvaard maar NIET de uitzonderingsmaatregel.
Kan dus nog alle kanten uit ! Ik bedoel ZONDER overgangsregeling is nog altijd mogelijk. Zoals in Wallonië, boef baf ineens naar 30 jaar zonder pardon. !!!!
Als je weet dat ze altijd geld nodig hebben .................
Morgen vanaf 14.00u zijn de teksten opvraagbaar naar het schijnt.
We zullen het wel horen van Cedra. Hij is hierin de specialist.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patrickB Bekijk Berichten
Slecht nieuws ja !
.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichtenoei, bedoel je dat in dat geval mijn oldtimer van 4/92 die ik morgen ga inschrijven plots geen oldtimer meer zou zijn ?
In mijn geval 3400 cc euro 0 = +- 2300 euro voor een wagen die al 25 jaar dit bedrag betaald heeft. Dank u wel vadertje staat :-(
Om even de rekening te maken , deze wagen (zou hij altijd in België gereden hebben en de belasting steeds dezelfde geweest zijn , wat natuurlijk niet helemaal klopt ) ongeveer 25*2300 euro = 57500 euro aan de staat hebben opgeleverd zonder 1 kilometer te rijden.
We spreken over 1 wagen !!!!
Hebben ze in Wallonië zo gedaan, dus denk niet dat het onmogelijk is. !! Iedereen met een OT tussen 25 en 30 jaar mocht in 2016 daar ineens de volle wegentaks gaan betalen.
Ik wacht ff op wat Cedra nog te zeggen heeft en kijk morgen nm eens naar het verslag van de vergadering.
Voor mij zelf; ik koop voorlopig niets van OT en wacht op de effectieve goedkeuring van de wet.
1) Met overgangsregeling : kan ik nog altijd een wagen 1e inschrijving tot en met 31/12/1991 kopen. Is 25 jaar +1dag in begin 2017, 26 + 1dag in begin 2018 ........................
2) Worst case, zonder overgangsregeling: wordt het een pre 1987 model spijtig genoeg.
Ik zeg er nog eens bij ; als ik het allemaal goed versta en niet verkeerd ben.
Cedra ?
Comment
-
Nog even verduidelijken: de Vlaamse regering heeft zijn ontwerptekst van 25 november 2016 overgemaakt voor verdere behandeling door het Vlaams Parlement MET voorstel van overgangsmaatregel in dat ontwerp.
Tot aan de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen is elke auto van 25 jaar in elk geval nog oldtimer en geniet van de laagste BIV en het jaarlijks forfait van verkeersbelasting. Tot aan de nieuwe wet (doeldatum 1 juli 2017) kan je auto's die 25 jaar oud zijn dus inschrijven aan de fiscaal gunstige tarieven. De BIV is éénmalig en blijft behouden, voor het eerste jaar betaal je het forfait oldtimer tot 2018.
Wat nu al duidelijk is: vanaf de inwerkingtreding van de nieuwe bepalingen gepland 1 juli 2017 zal men fiscaal pas spreken van een oldtimer vanaf de leeftijd van 30 jaar. Elke auto die vanaf dan wordt ingeschreven, zal dus slechts het tarief oldtimer genieten als die op dat ogenblik 30 jaar oud zal zijn.
De bedoeling van de voorgestelde overgangsmaatregel is diegenen met rust te laten die al een auto hebben die belast wordt aan het verlaagd tarief van een 25-jarige oldtimer. Om die mensen niet ineens terug de volle pot te doen betalen (zoals in Wallonië), is een overgangsmaatregel uitgewerkt.
Onder die overgangsmaatregel vallen:
- de auto's die op 1/7/2017 nog geen 30 jaar oud zijn maar wel al genieten van het tarief oldtimer (dus meer dan 25 jaar oud)
EN
- die op het ogenblik van de inwerkingtreding van de nieuwe wet al ingeschreven zijn (ongeacht O-plaat of gewone plaat).
Diegenen met een auto van 25 jaar oud die al genieten van het fiscaal forfait oldtimer voor een ingeschreven auto, zullen met de overgangsmaatregel verder van dat forfait oldtimer blijven genieten zolang zij eigenaar blijven van die auto (en als de auto 30 jaar loopt het forfait verder omdat de auto dan "echt" oldtimer zal zijn).
Stel dat om één of andere reden de overgangsmaatregel van de Vlaamse regering het parlementair debat niet zou overleven, dan zullen vanaf de volgende belasting de auto's tussen de 25 en de 30 jaar oud terug onder het normale regime van belasting vallen en dus terug de volledige verkeersbelasting moeten betalen tot die 30 jaar oud zullen zijn.
De overgangsmaatregel staat dus wel degelijk in de ontwerptekst, maar voor reeds ingeschreven auto's tussen de 25 jaar en de 30 jaar oud zal er pas volledige zekerheid zijn wanneer de definitieve tekst zal goedgekeurd zijn (hopelijk met behoud van die overgangsmaatregel).
Politiek kunnen ze natuurlijk altijd rare sprongen doen, maar bij de vorige vergroening van de verkeersbelasting heeft men ook de eigenaars van reeds ingeschreven auto's met rust gelaten en de oude fiscale tarieven behouden.
Voorlopig is het enige nieuws dus dat het ontwerp wordt overgemaakt aan het Vlaams parlement dat zal moeten beslissen over de definitief te behouden tekst en dat er dus 'vooruitgang' is inzake de geplande veranderingen.
Comment
-
ok bedankt voor je uitleg !
nog een aspect : stel dat de overgangsmaatregel wegvalt, dan betekent dat ook dat een wagen van 25jaar en ingeschreven als oldtimer vanaf dan ook weer jaarlijks naar de keuring zal moeten zoals een gewone wagen (en dus terug op normale nummerplaten zetten ) ?
Comment
Comment