Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
    Phate en patrickB : goed gecorrigeerd, dat lijkt mij juist. Met de formulering in het ontwerp zou je dus voor auto's die reeds het forfait oldtimer genieten bij de inwerkingtreding van het decreet het voordeel nooit verliezen (zelfs niet bij verandering van eigenaar die na 1 juli 2017 die auto tussen de 25 jaar en de 30 jaar zou inschrijven). Dat is dus afwijkend van wat ze deden bij de vergroening van de gewone verkeersbelasting, waarbij een nieuwe eigenaar aan de nieuwe tarieven wordt onderworpen.
    Zo toegepast zou je dus voor auto's die al tussen de 25 jaar en de 30 jaar oud zijn op 1 juli 2017, niet verplicht zijn die nog snel in te schrijven voor 1 juli, omdat die zelfs daarna onder die regeling vallen.

    Volgens de memorie:

    "Verder wordt voorzien in een overgangsregel voor de voertuigen die in het jaar van inwerkingtreding van deze bepaling (aanslagjaar 2017) sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer
    gebracht. Dit om in een overgangsregeling te voorzien ten aanzien van de voertuigen die reeds van het forfait genieten omdat ze reeds 25 jaar oud zijn zodat zij dit niet ineens zouden verliezen."
    Bron: https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-ne...013557801d5de3


    Voor een afgeronde tekst :in de stukken van het Vlaams parlement moet je de datum "aangenomen in plenaire vergadering" afwachten. Voor het vorige decreet was dit 17 december 2015, gevolgd door een publicatie op 29 december 2015: https://www.vlaamsparlement.be/parle...tieven/1014081

    Voor de vraag van herbie66 lijkt het aanslagjaar voor de jaarlijkse verkeersbelasting in te gaan op 1 juli van het jaar. In dat geval zal bijvoorbeeld een auto van 2 juli 1992 voor het aanslagjaar geen 25 jaar zijn en stopt het voordeel oldtimer voor auto's vanaf die leeftijd, die dan steeds pas vanaf 30 jaar oldtimer zouden worden?
    Ongeveer 10-12 dagen voor publicatie in het staatsblad . Zou voor ons dus half juni kunnen zijn dat we de definitieve tekst kennen , geschat.
    Als ze ook de nieuwe OT inschrijvingen na 1/7 gaan mee pakken komt 1991 terug in beeld voor mij. :-)

    Heeft dit decreet al een nummer ?
    Last edited by patrickB; 03/05/2017, 01:01.

    Comment


    • Hallo

      Gisteren is de ontwerptekst zeer vlot goedgekeurd, gestemd voor akkoord en doorverwezen. De overgangsregeling is dus zo goed als er door !
      De wagens van voor 1/7/1992 zitten dus goed.

      Post deze tekst ff in opdracht van "Cedra" die verhinderd is:

      Ik denk wel dat je gelijk hebt en dat de overgang geldt voor alle auto's ouder dan 25 (en dus niet alleen voor diegenen die nu al ingeschreven zijn).

      Voor de auto's van bouwjaar 1992 blijft het voor mij nog wel wat onduidelijk : door de woorden "in aanslagjaar 2017...meer dan 25 jaar " in artikel 11 en het artikel 12 "op de belastbare tijdperken die starten vanaf 1 juli 2017":

      wil dit zeggen dat de overgang maar geldt voor auto's met een leeftijd tot 30 juni 1992 of gaan nog alle auto's van 1992 onder de overgang vallen.

      Hopelijk vergis ik mij en maak ik het te moeilijk, want in mijn ogen is tellen ze de aanslagjaren voor de verkeersbelasting vanaf 1 juli en zouden dus auto's van voor 1 juli 1992 nog onder de overgangsregel vallen, maar zouden auto's vanaf 1 juli 1992 op 1 juli 2017 geen "meer dan 25 jaar " in het verkeer zijn en dus niet onder de overgang vallen.
      Maar dus hopelijk ben ik mis en blijven gewoon alle auto's van 1992 ook nog onder de overgang vallen.

      Voor jaargangen 1993 is het in elk geval gedaan en die zullen pas aan 30 jaar oldtimer worden (ik ken heel wat mensen die met '93'ers zitten en die teleurgesteld zullen zijn. Allen gekocht met het gedacht dat die auto's aan 25 jaar oldtimer zouden worden, dus als 3de of 4de auto.)




      Mvg
      Patrick

      Comment


      • Ik reed gisteren achter een vet blauw en zwart rokende, half doorgeroeste Mercedes E200D van waarschijnlijk 1990 of zo. Er zat in elk geval een O-plaat op.
        Ik zag die auto de kinderen ophalen aan school, en dan stoppen aan de supermarkt zo rond 18h.

        Het zijn exact die gebruikers die de zaak verbrodden.
        Een oldtimer statuut heeft net de bedoeling om "erfgoed" in stand te houden. Dat zijn dus geen auto's die dagelijks gebruikt worden, maar "geconserveerd" worden.

        Die oude E Diesel was maar voor één ding goed: schroothoop.

        Kan wel begrijpen dat mensen met een auto in die overgangsperiode efkes moeten slikken. Maar als je auto echt de moeite waard is, dan is die 5 jaar niet echt een onoverkomelijke hindernis.

        Comment


        • Dus om het even iets duidelijker te maken klopt volgende stelling?

          1) Auto is van 1/2/1992 en is ingeschreven 12/12/2015 dus ik val nog onder de oude verkeersbelastingen zonder CO2 (€500 voor een 2.2)
          Dus momenteel is er €500 betaald voor 12/12/2016 tot 12/12/2017.

          Welke aanslag krijg ik dan binnen eind dit jaar? €500 of €41.99? (dagelijkse platen)

          Of schrijf ik nu even rap uit en terug inschrijven dan zit ik vanaf nu al aan het voordeeltarief, maar krijg ik dan €41 in 2018 of €900 aan de verkeersbelasting met Co2?


          2) Wagen van 1/5/1992 staat nu op O plaat en ik verkoop die aan X
          -Krijgt X nog een O plaat?
          -X betaald volle pot?


          Polo 6n 1.4

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Het zijn exact die gebruikers die de zaak verbrodden.
            Vroeger reden enkel autoliefhebbers pur sang met een oldtimer maar sedert de verruiming van de voorwaarden kom je uiteraard ook tal van (al dan niet marginale) profiteurs tegen achter het stuur van een karretje met O-platen.

            Comment


            • spannend.......

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                spannend.......
                Een maatje te klein gekocht, die nieuwe string van je ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

                  Een maatje te klein gekocht, die nieuwe string van je ?
                  denkt gij direct aan strings als ge het woord spannend leest ?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                    Dus om het even iets duidelijker te maken klopt volgende stelling?

                    1) Auto is van 1/2/1992 en is ingeschreven 12/12/2015 dus ik val nog onder de oude verkeersbelastingen zonder CO2 (€500 voor een 2.2)
                    Dus momenteel is er €500 betaald voor 12/12/2016 tot 12/12/2017.

                    Welke aanslag krijg ik dan binnen eind dit jaar? €500 of €41.99? (dagelijkse platen)

                    Of schrijf ik nu even rap uit en terug inschrijven dan zit ik vanaf nu al aan het voordeeltarief, maar krijg ik dan €41 in 2018 of €900 aan de verkeersbelasting met Co2?


                    2) Wagen van 1/5/1992 staat nu op O plaat en ik verkoop die aan X
                    -Krijgt X nog een O plaat?
                    -X betaald volle pot?

                    Uw vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Dit omdat de Vlaamse regering een afwijkende regeling heeft uitgewerkt voor auto's die reeds ingeschreven zijn vóór 1 januari 2016.

                    1) Uw auto van 1/2/92 zou moeten vallen onder de artikelen 2.2.4.0.1 en 2.2.4.0.2 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit. Met de nu in Commissie aangenomen wijzigingen voor oldtimers zou die dus moeten vallen onder de overgangsregeling, waardoor het tarief van 31,61 € op uw auto van toepassing zal blijven (voor de rest van de tijd dat hij bij u zal ingeschreven blijven).

                    Op 12/12/2017 zou je dus dat tarief verkeersbelasting moeten gaan betalen.

                    Als je hem vandaag zou uitschrijven, krijg je de resterende maanden vanaf juni tot december terugbetaald. Als je hem dan terug inschrijft, val je onder artikel 2.3.4.1.2 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit met 41,99 € jaarlijkse verkeersbelasting (geen BIV verschuldigd bij de herinschrijving).

                    Omdat uw auto van 2/1992 is, zal je met de voorgestelde wijzigingen onder de overgangsregeling vallen en verder dat tarief blijven genieten zelfs al is de auto nog geen 30 jaar.

                    Voor de verkeersbelasting maakt het niet uit welke plaat je neemt, enkel de (fiscale) leeftijd telt om het tarief van de verkeersbelasting te bepalen.

                    2) Keuring, inschrijving en fiscaliteit zijn 3 verschillende wetgevingen. Actueel wordt enkel de Vlaamse Codex Fiscaliteit gewijzigd voor oldtimers (optrekken leeftijd tot 30 jaar + overgangsmaatregel)

                    Qua inschrijving (federale materie) is er nog niks veranderd en geldt nog steeds de grens van 25 jaar om een O-plaat aan te vragen. Dus X kan voor die auto van 1/5/92 een O-plaat aanvragen bij de DIV.

                    Als X in Wallonië woont, is hij de pineut, want daar zal hij voor die auto de volle pot BIV en jaarlijkse verkeersbelasting betalen, zelfs met zijn O-plaat. In Wallonië gelden de gunsttarieven voor oldtimers slechts voor auto's met een leeftijd vanaf 30 jaar.
                    In Vlaanderen zal hij onder de overgangsmaatregel vallen en verder als oldtimer belast worden (de 41,99 €).
                    In Brussel is die auto voorlopig ook nog belast als oldtimer, maar is nog niet bekend of er daar een overgang zal komen als ze de fiscale leeftijd voor oldtimers op 30 jaar zullen brengen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                      denkt gij direct aan strings als ge het woord spannend leest ?
                      Deze keer wel, ja ... maar dat is niet altijd zo.

                      Comment


                      • bedankt Cedra om dat allemaal zo wat op te volgen...als ik teksten moet lezen met Artikel nummer dit en Artikel nummer dat, daar heb ik meestal geen zin in.
                        Maar de technische kant blijft dus nog altijd gelijk in Vlaanderen, vanaf 25 jaar is oldtimerkeuring/schouwing en nrplaat , het is enkel de BIV en taksen die veranderen ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                          bedankt Cedra om dat allemaal zo wat op te volgen...als ik teksten moet lezen met Artikel nummer dit en Artikel nummer dat, daar heb ik meestal geen zin in.
                          Maar de technische kant blijft dus nog altijd gelijk in Vlaanderen, vanaf 25 jaar is oldtimerkeuring/schouwing en nrplaat , het is enkel de BIV en taksen die veranderen ?
                          Voor1 juli veranderen inderdaad enkel regels voor BIV en verkeersbelasting voor oldtimers in Vlaanderen.

                          Volgens de Europese Richtlijn waren het vooral de regels in verband met de keuring die voor 1 januari 2018 moesten gewijzigd worden, maar daarvan zijn nog geen concrete teksten bekend.
                          De Belgische Oldtimerfederatie deed een voorstel voor een driejaarlijkse oldtimerkeuring, maar niks staat al vast.

                          Als alles 30 jaar wordt, zouden logisch gezien de regels voor de inschrijving/nummerplaat ook moeten volgen, maar ook daarvan vond ik nog geen concrete teksten of een datum.

                          Comment


                          • ok bedankt

                            Comment


                            • Het verslag van de Commissie Financiën en Begroting van het Vlaams Parlement werd gepubliceerd:



                              In het verslag staat wel het volgende:

                              "Voertuigen die al van het oldtimerforfait genieten (bijvoorbeeld een voertuig van 26 jaar oud), zullen dat dankzij een overgangsregeling niet verliezen, verzekert de minister. Voertuigen die nog geen 25 jaar oud zijn in 2017, zullen vijf jaar langer moeten wachten om van het oldtimerforfait te genieten. Zij zullen dan vijf jaar langer onder de gewone taxatie vallen. De leeftijdsgrens voor oldtimers wordt dus pas geleidelijk opgetrokken vanaf 2018. Ook dat past in de vergroeningsgedachte: voertuigen zullen minder snel buiten de vergroende tarieven voor personenwagens vallen."

                              Zo geformuleerd vallen enkel de oldtimers die vóór 1 juli 2017 van het oldtimertarief genieten onder de overgang en lijkt het er op dat auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1 juli 1992 pas vanaf 30-jarige leeftijd onder het oldtimerforfait zullen vallen. Auto's tot 30 juni 1992 zouden onder de overgangsregeling vallen en verder van het oldietarief blijven genieten.

                              Comment


                              • Moet er nu nog niet eerst een plenaire vergadering komen, waarin alle parlementsleden hun stem moeten uitbrengen, vooraleer we enige zekerheid hebben?

                                Gaan de wagens van bv 26 jaar oud die van eigenaar wisselen ook nog onder de overgang vallen, indien deze zou doorgaan?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                                  Moet er nu nog niet eerst een plenaire vergadering komen, waarin alle parlementsleden hun stem moeten uitbrengen, vooraleer we enige zekerheid hebben?

                                  Gaan de wagens van bv 26 jaar oud die van eigenaar wisselen ook nog onder de overgang vallen, indien deze zou doorgaan?
                                  De tekst moet inderdaad nog aangenomen worden in plenaire vergadering. Maar als je ziet dat het ontwerp + de wijzigingen aan dit ontwerp in 5 minuten unaniem werden aangenomen in de voorbereidende commissie, zou dat geen probleem mogen vormen.
                                  In principe volgen de fracties in de plenaire vergadering het standpunt dat door hun partij werd geuit in de commissie en is de stemming eigenlijk meer een formaliteit.

                                  In de voorgestelde tekst telt louter de leeftijd van de auto en maakt het niet uit of de auto is ingeschreven of door wie die wordt ingeschreven. Als een auto bij verandering van eigenaar aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet, zal de nieuwe eigenaar ook van het oldietarief blijven genieten.

                                  Dit is inderdaad wel verschillend als bij de vergroening van de 'gewone' verkeersbelasting. Als je daar van inschrijving verandert, valt de volgende eigenaar onder de nieuwe vergroende regels van de verkeersbelasting.

                                  Comment


                                  • Er staat: auto's die nog geen 25 zijn in 2017, dus dan zouden toch ook auto's van na juli 1992 nog onder de oldtimer fiscaliteit vallen?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk Berichten
                                      Er staat: auto's die nog geen 25 zijn in 2017, dus dan zouden toch ook auto's van na juli 1992 nog onder de oldtimer fiscaliteit vallen?
                                      vraag me dat ook af...
                                      er staat :

                                      er wordt een punt 1/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
                                      “1/1°
                                      de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
                                      a)in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;


                                      dus vraag ik me af of alle wagens die in 2017 25 jaar worden hieronder vallen, of loopt aanslagjaar 2017 maar tot 1 juli ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                                        vraag me dat ook af...
                                        er staat :

                                        er wordt een punt 1/1° ingevoegd, dat luidt als volgt:
                                        “1/1°
                                        de voertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden:
                                        a)in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;


                                        dus vraag ik me af of alle wagens die in 2017 25 jaar worden hieronder vallen, of loopt aanslagjaar 2017 maar tot 1 juli ?
                                        Dat is momenteel nog de onduidelijkheid. Volgens het verslag komt er bij de inwerkingtreding van de nieuwe leeftijd voor oldtimers een overgangsregeling voor de voertuigen die REEDS van het oldtimertarief genieten bij de inwerkingtreding van de nieuwe wet op 1 juli 2017.

                                        Vanaf die inwerkingtreding wordt een auto fiscaal pas oldtimer als hij 30 jaar oud is, behalve voor de voertuigen die op dat ogenblik al van het oldtimertarief konden genieten (en dus die op 1 juli 2017 reeds meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht).

                                        Een auto van 1 juli 1992 is op 1 juli 2017 nog niet "meer dan vijfentwintig jaar" in het verkeer gebracht en zou dus ook niet onder de overgangsregel vallen.
                                        Auto's tot 30 juni 1992 zijn op 1 juli 2017 net nog meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht en zouden dus onder de overgangsmaatregel vallen.

                                        Op 1 juli van elk jaar wordt de verkeersbelasting geïndexeerd, dus lijkt die 1ste juli ook het scharniermoment voor de toepassing van de overgangsregel.

                                        Maar dit is dus nog een onduidelijkheid op dit moment, want als je de interpretatie volgt van auto's die 25 jaar oud zijn in het jaar 2017, zouden inderdaad nog alle auto's van 1992 onder de overgangsregel vallen.

                                        Welke interpretatie door de overheid zal gevolgd worden, zal je volgens mij kunnen zeggen vanaf het ogenblik dat de simulatietool aan de nieuwe wet zal aangepast zijn.


                                        PS de nieuwe regeling staat voor 7 juni 2017 14u op de agenda van de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

                                          PS de nieuwe regeling staat voor 7 juni 2017 14u op de agenda van de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement
                                          nice, thanks....nog even wachten, zal zichzelf dan wel uitwijzen :-)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X