Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

    nice, thanks....nog even wachten, zal zichzelf dan wel uitwijzen :-)
    Volgende week weten we wel enkel of de tekst er door is. Voor 99.9% zal dat ook zo zijn zoals Cedra al zei en zijn we zeker.
    Het is maar af te wachten wanneer de simulator aangepast zal worden. Vergeet niet dat de simulator een hulpmiddel is en geen rechtszekerheid geeft. Staat erbij vermeld.
    Ik houd me toch maar aan die 1 juli 1992 als maximum voor het moment omdat ik een oldtimer met zware motor wil aankopen. Mss ben ik mis en is het heel 1992.

    Comment


    • Iemand moet toch weten hoe die tekst te interpreteren valt ? En kan die dienst/persoon dan niet gecontacteerd worden ?

      Comment


      • Zoals meestal in België: je weet het pas zeker als het overschrijvingsformulier in de bus valt.

        Dus: elke auto tot 30/6/1992 is safe, ook als die eerste inschrijving in een ander Europees land gebeurde?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bartgo Bekijk Berichten
          Zoals meestal in België: je weet het pas zeker als het overschrijvingsformulier in de bus valt.

          Dus: elke auto tot 30/6/1992 is safe, ook als die eerste inschrijving in een ander Europees land gebeurde?
          Als hij uit de EU komt en dus niet ingevoerd moet worden denk ik van ja. Cedra ?

          Als de wagen van buiten de EU komt moet je op jonger dan 30 jaar sowieso een pak btw en invoerrechten betalen. Dat maakt het al veel minder interessant.

          PS; Let op , Zwitserland is niet de EU.

          Comment


          • Parlementaire stemming was afgelopen omstreeks 19.15u, decreet en bijhorende amendementen zijn aangenomen, zal nu waarschijnlijk binnenkort verschijnen in het Belgisch staatsblad.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
              Parlementaire stemming was afgelopen omstreeks 19.15u, decreet en bijhorende amendementen zijn aangenomen, zal nu waarschijnlijk binnenkort verschijnen in het Belgisch staatsblad.
              interessant, was je daar dan bij ?
              Nu dus enkel nog duidelijkheid of de 2de helft van 92 ook nog onder het oud systeem blijft

              Comment




              • Nog steeds niet duidelijk of de norm nu op 30 juni 1992 of 31 december 1992 komt te liggen imo.


                Art. 11. In artikel 2.3.4.1.3 van hetzelfde decreet wordt de zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting op wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 25 jaar geleden of eerder 41,99 euro.” vervangen door de zin “In afwijking van artikel 2.3.4.1.2 bedraagt de belasting 41,99 euro voor de wegvoertuigen die een eerste keer in het verkeer zijn gesteld 30 jaar geleden of eerder en voor de wegvoertuigen die voldoen aan een van de volgende voorwaarden: 1° in aanslagjaar 2017 sedert meer dan vijfentwintig jaar in het verkeer zijn gebracht;
                Art. 12. De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de belastbare tijdperken die starten vanaf 1 juli 2017, met uitzondering van artikel 11 dat in werking treedt op 1 juli 2017.

                Comment


                • ik hoop einde van het jaar, wordt handiger om te zoeken in online advertenties. op maanden kan je namelijk niet zoeken. En ook hoe langer het op 25 blijft (of Italie 20) hoe beter.
                  Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                    https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-ne...013557801d5de2

                    Nog steeds niet duidelijk of de norm nu op 30 juni 1992 of 31 december 1992 komt te liggen imo.

                    Toch wel, want aanpassing tarieven verkeersbelasting is altijd 1/7 tot 30/6 van het daaropvolgende jaar. Bij art.11 gaat het net om een aanpassing van de VB tarieven maar van de leeftijdsregeling. Daarmee dat ze er imo voor gekozen hebben om deze samen te laten starten op 1/7.
                    2.0 JTDm

                    Comment


                    • Cedra, weet jij al wat meer?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten

                        Toch wel, want aanpassing tarieven verkeersbelasting is altijd 1/7 tot 30/6 van het daaropvolgende jaar. Bij art.11 gaat het net om een aanpassing van de VB tarieven maar van de leeftijdsregeling. Daarmee dat ze er imo voor gekozen hebben om deze samen te laten starten op 1/7.
                        1/7/2018 is ook goed hoor

                        Comment


                        • Nieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Johan Mx5 Bekijk Berichten
                            Nieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
                            Ik vrees dat dit klopt :-)

                            Comment


                            • Als een bus!

                              Liquid Li0n op autoscout kan je de maand zien (als ze dan nog klopt ook)
                              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Johan Mx5 Bekijk Berichten
                                Nieuw op het forum, dus nog een beetje zoeken hoe dat werkt, maar toch even reageren op de overgangsmaatregel. Alles heeft te maken met welke periode wordt bedoeld als men spreekt over Aanslagjaar 2017. Aanslagjaar 2017 betreft de periode 01/07/2016 tot 30/06/2017 (zo heb ik dat toch begrepen). Dus als je wagen in de periode voor 30/06/2017 reeds 25 jaar in dienst werd gesteld kan je genieten van overgangsmaatregel. Wagens die 25 jaar worden vanaf 01/07/2017 worden m.a.w. 25 jaar in de periode 01/07/2017 tot 30/06/2018, dus Aanslagjaar 2018, en dus geen overgangsmaatregel
                                Volgens het verslag van de Commissie Financiën en Begroting is het inderdaad de bedoeling om de overgangsmaatregel slechts van toepassing te maken op voertuigen die REEDS van het oldtimertarief genieten bij de inwerkingtreding van de overgang op 1 juli 2017. En dus zouden auto's vanaf 1/7/1992 niet onder de overgangsregeling vallen en pas van het tarief oldtimer kunnen genieten eens die 30 jaar zullen zijn.

                                MAAR volgens mij klopt er dan net iets niet met de formulering van hun wettekst, door de overgang te koppelen aan het (hele) aanslagjaar.

                                Het klopt dat jaarlijks de tarieven van de verkeersbelasting jaarlijks geïndexeerd worden op 1 juli, maar dat komt volgens de Vlaamse Codex niet overeen met de definitie van het aanslagjaar:
                                Het aanslagjaar is voor :

                                de verkeersbelasting voor de voertuigen, vermeld in artikel 2.2.2.0.1, § 2, eerste lid, elk tijdperk van twaalf achtereenvolgende maanden. Het aanslagjaar is het jaar waarin dat tijdperk een aanvang neemt;

                                Vooral => het aanslagjaar is het jaar waarin dat tijdperk een aanvang neemt. Volgens die definitie loopt volgens mij een aanslagjaar van 1 januari tot 31 december en alles wat daartussen wordt ingeschreven, valt onder hetzelfde jaartal.

                                Bijvoorbeeld: een auto in oktober 1992 voor het eerst ingeschreven, viel toen in aanslagjaar 1992. En die zal in oktober 2017 dan ook in het aanslagjaar 2017 meer dan 25 jaar zijn ingeschreven en volgens het artikel met betrekking tot de overgang dus toch daaronder vallen.

                                Voor mij blijft het dus nog steeds onduidelijk wat ze effectief gaan doen met auto's voor het eerst ingeschreven tussen 1/7 en 31/12/1992.

                                PS de aangenomen tekst:



                                Comment


                                • Is wel opmerkelijk dat ze van een tijdperk van 12 maanden spreken en niet van een jaar beginnende op 1 januari

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                                    Is wel opmerkelijk dat ze van een tijdperk van 12 maanden spreken en niet van een jaar beginnende op 1 januari
                                    Dat lijkt mij om u onmiddellijk voor een vol jaar verkeersbelasting te laten betalen? Als je bijvoorbeeld in oktober van het jaar uw auto inschrijft, betaal je geen 3 maanden belasting tot het einde van het 'aanslagjaar', maar even goed 12 maanden verkeersbelasting zoals iemand die op 1 januari zijn auto inschreef.

                                    Comment


                                    • zouden de mensen die die tekst opstellen dan zelf niet door hebben dat daar mogelijks een anomalie instaat?
                                      Of is het degene die de tool om de biv etc. te berekenen moet herprogrammeren dan plots opmerkt wat hij moet doen met het geval 1/7-31/12/92 :-)

                                      Comment


                                      • Nog even verder gaan op deze problematiek.

                                        De wagen die ik op het oog heb is 1e maal geregistreerd in 1997 in de UK en dit staat dus op het V5C (DIV in de UK ) document.
                                        Hij komt uit Italië en werd daar aan de klant geleverd ( dus niet de fabricatiedatum) op 30/9/1991. Meer dan 25 jaar in de EU dus.

                                        Maar die datum van 30/9/1991 staat enkel op het originele onderhoudsboekje dat nog bij de wagen is.
                                        Het officiële inschrijvingsdocument uit Italië heeft de verkoper( 3e eigenaar ) ook niet.

                                        PS De verkoper mailt me net dat op de MOT wel die datum van 1e ingebruikname in 1991 staat.


                                        Iemand hiermee ervaring ?
                                        Welk document gebruikt de douane hier ? MOT of dat V5C ?
                                        Last edited by patrickB; 13/06/2017, 18:37.

                                        Comment


                                        • Geen rechtstreekse ervaring mee, maar volgens mij moet je de 2 documenten gebruiken:

                                          Op vignet 705 van de douane moet je de datum van eerste inschrijving vermelden (1991)
                                          Btw-belastingplichtigen moeten en particulieren kunnen hun aanvraag om een E705 te bekomen via de E705-applicatie indienen. U kunt uw aanvraag indienen in een van de drie landstalen (Frans, Nederlands of Duits).


                                          maar om de auto bij de DIV te kunnen inschrijven, heb je ook het laatste originele buitenlandse inschrijvingsbewijs nodig (V5C).

                                          Voor uw inschrijving dan best via Brussel gaan (kan op afspraak tegenwoordig) https://mobilit.belgium.be/nl/wegver...ertuig_brussel

                                          en dan kan je daar er goed op wijzen dat de datum van eerste inverkeerstelling 1991 is en niet die van de laatste inschrijving in Engeland.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X