Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Sta nu net op het moment om eventueel een auto van 21/03/1992 in te voeren vanuit NL. Zal dus sowieso pas ingeschreven worden na 1 juli. Was mij dus ook niet duidelijk of ik nu wel of niet in de overgangsregeling val.
    Net even de BIV/VB simulatie geprobeerd en je kan nu weer een inschrijvingsdatum na 1 juli 2017 ingeven. Als ik bovenstaande auto ingeef met inschrijvingsdatum na 1 juli 2017 kom ik volgens de simulatie nog in aanmerking voor lage BIV en VB. Enige wat erbij staat is dat na 1 juli het bedrag eventueel lichtjes geindexeerd kan worden.
    Zou deze informatie van de simulatie al betrouwbaar zijn?

    Comment


    • Misschien een beetje offtopic, maar is die nieuwe regeling qua taksen voor lichte vracht nu ook een feit?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
        Misschien een beetje offtopic, maar is die nieuwe regeling qua taksen voor lichte vracht nu ook een feit?
        Vanaf 1 juli: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...p-1-juli.dhtml
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

        Comment


        • Ik heb net eens de simulatie gedaan voor mijn wagen die op 21/10/92 oldtimer wordt, volgens de tool zouden de overgangsmaatregelen dus ook gelden voor voertuigen van 1/7-31/12/1992 want ik kom op het oldtimertarief uit

          Comment


          • Net even bij de keuring geweest. Stationschef weet nog van niets, zij hebben nog geen officiële communicatie van Brussel gehad :-(.

            Ik sta op het punt om een auto in te voeren uit Nederland. Eerste inschrijving maart 1992, dus dat is OK. Maar inschrijving hier zal pas na 1 juli zijn. Volgens simulatie tool geen probleem, maar mag je daar rechten aan ontlenen?
            Heb weinig zin om opeens verrast te worden met een BIV van 1100 euro en verkeersbelasting van 900 euro/jaar

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa155 Bekijk Berichten
              Net even bij de keuring geweest. Stationschef weet nog van niets, zij hebben nog geen officiële communicatie van Brussel gehad :-(.

              Ik sta op het punt om een auto in te voeren uit Nederland. Eerste inschrijving maart 1992, dus dat is OK. Maar inschrijving hier zal pas na 1 juli zijn. Volgens simulatie tool geen probleem, maar mag je daar rechten aan ontlenen?
              Heb weinig zin om opeens verrast te worden met een BIV van 1100 euro en verkeersbelasting van 900 euro/jaar
              volgens ik hier al gelezen heb en als ik het goed verstaan heb zou de 1e helft van 92 zeker ok moeten zijn

              Comment


              • Even snel reageren.
                Volgens de goedgekeurde tekst geldt de overgangsregeling voor ALLE auto's die in het aanslagjaar 2017 sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht. De overgangsregeling gaat in op 1 juli 2017 (andere bepalingen van het decreet gaan in op de 10de dag na publicatie in het Belgisch Staatsblad), maar op zich maakt dat niet uit voor de toepassing van de overgangsregel.

                De Belgische Federatie van Oude Voertuigen bevestigde ook al dat de overgangsregeling van toepassing is op alle auto's van 1992 (uiteraard als je in juli een auto van oktober 1992 gaat inschrijven, voldoe je op dat ogenblik niet aan de voorwaarden. Je zal dan nog moeten wachten tot oktober 2017 om van het oldtimertarief te genieten).

                Berekeningsprogramma achter de simulatietool is normaal gezien hetzelfde als deze gebruikt door de Vlaamse Belastingdienst en is meestal betrouwbaar.

                Comment


                • Een auto van 03/1992 geeft toch sowieso geen problemen? Lees het topic eens door...

                  Het is enkel spannend voor auto's tussen 01/07/1992 en 31/12/1992. De rest wordt sowieso oldtimer.

                  Comment


                  • Net even met het Vlaanderen info nummer 1700 gebeld en daar iemand aan de lijn gekregen die meer kon vertellen. In mijn geval, auto van 03/1992, geen probleem. Inschrijving, BIV en verkeersbelasting als oldtimer.
                    Voor auto's van na 1 juli 1992 was ze niet helemaal zeker.

                    Comment


                    • Zo is het, simpel toch?
                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                      Comment


                      • Beste allemaal
                        Ik volg de berichten op dit forum met aandacht omdat ik een wagen heb met eerste inschrijving (in Nederland overigens) op 15 juli 1992.
                        Deze is intussen al een tijdje geleden correct ingevoerd (formulier 705) en ik heb mooi gewacht tot nu om hem te gaan inschrijven.
                        Op basis van wat BFOV op zijn website plaatst en op basis van de wettelijke definitie van aanslagjaar inzake verkeersbelasting in de Vlaamse Codex Fiscaliteit, hoop ik dat ik geen probleem ga hebben binnen enkele weken. De simulator Belasting Portaal Vlaanderen vermeldt alvast de forfaits als ik mijn gegevens vandaag ingeef, dus dit is alvast positief. Twee dagen geleden was het maken van deze simulatie nog niet mogelijk, dus ze hebben de software blijkbaar aangepast. Hopelijk correct!
                        Telefonisch meldt men mij bij BFOV eergisteren ook dat men vrij zeker is dat wat op hun website staat correct is.
                        In mijn geval bedragen VB en BIV samen meer dan € 7.300 (euronorm 0 - CO² 298 en 26 fiscale pk) indien het misloopt, dus ik wil geen enkel risico nemen.
                        Ik heb daarom vorige week de vraag per mail gesteld aan het kabinet van minister Tommelein en wacht met aandacht hun reactie af.
                        Indien interesse op dit forum wil ik graag het antwoord van het kabinet (als het er komt) delen.
                        Het feit dat de ambtenaar die door Alfa 155 is gebeld het niet met zekerheid weet voor de auto's die pas 25 jaar zullen ingeschreven zijn na 1 juli 2017, maakt mij nog altijd een beetje ongerust.
                        Succes aan alle anderen die in dezelfde situatie zitten als mij. Indien iemand intussen meer weet, hoor ik dat ook graag.
                        PS. Bij BFOV raadt men wel aan om niet in te schrijven in de maand waarin de auto 25 jaar wordt, maar wel pas de maand nadien, in mijn geval dus pas in augustus. Het zou dus blijkbaar niet voldoende zijn dat de auto zijn verjaardag heeft gevierd, maar best wachten tot begin van de maand volgens op zijn verjaardag. Klopt dit of is dit vooral uit voorzichtigheid als bescherming tegen overijverige ambtenaren?

                        Comment


                        • De verkeersbelasting werkt per maand, het klopt dus wat BFOV zegt van te wachten tot het begin van de volgende maand.

                          Ik hoop alvast dat alles voor je in orde komt, laat het antwoord van het ministerie hier gerust weten, zullen nog wel mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten.

                          Comment


                          • Kan zijn dat er in de voorbije pagina's al iets over gezegd werd, maar ben het nog niet tegengekomen..

                            Iemand een idee hoe het zit met doorverkoop van wagens die al op O-plaat staan, maar bij verkoop nog geen dertig jaar zijn?
                            Concreet vb: auto van 5 / 1992 die volgende maand ingeschreven wordt als oldtimer, normaal gezien geen probleem. Als ik die in 2019 wil verkopen, kan die dan opnieuw als oldtimer gekeurd worden voor verkoop?
                            En indien hij gekeurd zou worden voor dagelijks gebruik, gelden de lagere tarieven voor taks en BIV dan nog steeds ondanks de wagen nog geen 30 jaar is?
                            Honda S2000 2002
                            BMW E30 318is 1990

                            VW Polo 1.9TDI 2006

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Daimler Double Six Bekijk Berichten
                              Beste allemaal
                              Ik volg de berichten op dit forum met aandacht omdat ik een wagen heb met eerste inschrijving (in Nederland overigens) op 15 juli 1992.
                              Deze is intussen al een tijdje geleden correct ingevoerd (formulier 705) en ik heb mooi gewacht tot nu om hem te gaan inschrijven.
                              Op basis van wat BFOV op zijn website plaatst en op basis van de wettelijke definitie van aanslagjaar inzake verkeersbelasting in de Vlaamse Codex Fiscaliteit, hoop ik dat ik geen probleem ga hebben binnen enkele weken. De simulator Belasting Portaal Vlaanderen vermeldt alvast de forfaits als ik mijn gegevens vandaag ingeef, dus dit is alvast positief. Twee dagen geleden was het maken van deze simulatie nog niet mogelijk, dus ze hebben de software blijkbaar aangepast. Hopelijk correct!
                              Telefonisch meldt men mij bij BFOV eergisteren ook dat men vrij zeker is dat wat op hun website staat correct is.
                              In mijn geval bedragen VB en BIV samen meer dan € 7.300 (euronorm 0 - CO² 298 en 26 fiscale pk) indien het misloopt, dus ik wil geen enkel risico nemen.
                              Ik heb daarom vorige week de vraag per mail gesteld aan het kabinet van minister Tommelein en wacht met aandacht hun reactie af.
                              Indien interesse op dit forum wil ik graag het antwoord van het kabinet (als het er komt) delen.
                              Het feit dat de ambtenaar die door Alfa 155 is gebeld het niet met zekerheid weet voor de auto's die pas 25 jaar zullen ingeschreven zijn na 1 juli 2017, maakt mij nog altijd een beetje ongerust.
                              Succes aan alle anderen die in dezelfde situatie zitten als mij. Indien iemand intussen meer weet, hoor ik dat ook graag.
                              PS. Bij BFOV raadt men wel aan om niet in te schrijven in de maand waarin de auto 25 jaar wordt, maar wel pas de maand nadien, in mijn geval dus pas in augustus. Het zou dus blijkbaar niet voldoende zijn dat de auto zijn verjaardag heeft gevierd, maar best wachten tot begin van de maand volgens op zijn verjaardag. Klopt dit of is dit vooral uit voorzichtigheid als bescherming tegen overijverige ambtenaren?
                              Volgens de wettelijke regeling telt men bij de inschrijving vanaf de eerste van de maand waarin een auto werd ingeschreven om de leeftijd te berekenen. Een auto die voor het eerst werd ingeschreven op 15 juli 1992 gaat men op 15 juli 2017 terug naar de eerste van de maand om de leeftijd te berekenen. En als je terug gaat naar de eerste van de maand, is de auto dus nog geen 25 jaar oud. Om die reden bereikt een auto slechts zijn leeftijd van "oldtimer" op de eerste van de maand volgend op zijn verjaardag.
                              Maar sedert Vlaanderen zelf de autofiscaliteit heeft overgenomen, telt hun officieel berekeningsprogramma van dag tot dag en wordt de leeftijd dus ook volgens de gewone kalenderleeftijd berekend (dus 25 jaar op 15 juli 2017 voor een auto van 15 juli 1992). Dit is dus niet in overeenstemming met de eigenlijke wettekst.
                              Ik weet niet of ze dat foutje er al uit hebben gehaald bij het nieuwe berekeningsprogramma.
                              In Brussel en Wallonië moet je in ieder geval wachten tot de eerste van de volgende maand vooraleer je van het voordeel van oldtimer kan genieten (Wallonië dan nog eens pas vanaf 30 jaar in alle gevallen)
                              Last edited by Cedra; 29/06/2017, 20:15.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                                Kan zijn dat er in de voorbije pagina's al iets over gezegd werd, maar ben het nog niet tegengekomen..

                                Iemand een idee hoe het zit met doorverkoop van wagens die al op O-plaat staan, maar bij verkoop nog geen dertig jaar zijn?
                                Concreet vb: auto van 5 / 1992 die volgende maand ingeschreven wordt als oldtimer, normaal gezien geen probleem. Als ik die in 2019 wil verkopen, kan die dan opnieuw als oldtimer gekeurd worden voor verkoop?
                                En indien hij gekeurd zou worden voor dagelijks gebruik, gelden de lagere tarieven voor taks en BIV dan nog steeds ondanks de wagen nog geen 30 jaar is?
                                Je moet eigenlijk een onderscheid maken tussen de fiscaliteit en de inschrijving en qua fiscaliteit nog eens een verder onderscheid volgens het Gewest waar de koper woont.

                                Fiscaal valt in Vlaanderen een auto van 5/92 onder het oldtimerforfait tot die 30 jaar is en daarbij is het van geen belang of de auto een O-plaat of een daily plaat heeft. Het criterium in Vlaanderen is louter dat de auto in 2017 sedert meer dan 25 in het verkeer moet gebracht zijn om van de overgangsregeling voor het oldtimerforfait te vallen.

                                Brussel weet ik niet, maar als de koper in Wallonië woont en de auto is jonger dan 30 jaar, betaal je steeds de volle pot aan BIV en VB (zelfs moest je een O-plaat aanvragen)

                                Fiscaliteit is een gewestelijke materie geworden (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) terwijl de inschrijving (nummerplaten) een federale materie is. Van Europa zouden de lidstaten hun reglementering met betrekking tot de keuring van oldtimers moeten veranderen tegen uiterlijk 1 januari 2018 en bij die wijziging zouden ook de regels voor de aanvraag van een O-plaat gewijzigd worden (vanaf 30 jaar normaal gezien en nog niks geweten over de bestaande O-platers jonger dan die 30 jaar).

                                Zolang die regels met betrekking tot de inschrijving niet veranderd zijn, kan je dus nog steeds vanaf 25 jaar een O-plaat aanvragen, ook bij doorverkoop. Maar als je spreekt van doorverkoop in 2019, is de kans groot dat de koper nergens in België nog onder een O-plaat zal kunnen inschrijven. Maar in Vlaanderen zal je auto van 5/92 daarentegen wel de fiscale vermindering kunnen genieten met de overgangsregeling, zelfs als moet die onder een daily plaat worden ingeschreven.

                                Comment


                                • Grootste verschil ts. gewone plaat en O-plaat zal voor de keuring zijn. Dat was ook de bedoeling van de Europese richtlijn. Het fiscale aspect is iets wat er in Vlaanderen nu bijkomt.
                                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                  Comment




                                  • ik hoop dat je goed heb opgelet bij ondertekenen van het formulier bij de douane.
                                    De laatste alinea staat een tekst met:
                                    de ingevoerde auto als eerst in verkeer gesteld in Belgie op: ..........
                                    Hier vult de douane gewoon een datum in van "aankoop".
                                    onderteken je dit --> zul je zeker volgende maand een aanslag krijgen van BIV etc....
                                    Ook als je geen keuring / imschrijving hebt gedaan.

                                    Comment


                                    • Normaal gezien wordt je geacht een "ingevoerde" auto onmiddellijk in te schrijven na het vervullen van de douaneformaliteiten. De belastingdiensten gaan er wettelijk van uit dat je onmiddellijk met die ingevoerde auto gaat rijden op de openbare weg en om die reden ben je belastingen verschuldigd vanaf de datum van de "invoer".

                                      Als je de auto niet effectief hebt ingeschreven, vestigen ze dan een zogenaamde "ambtshalve aanslag" van belastingen. Maar hiertegen kan je bezwaar indienen. Normaal is in de aanvraag tot betaling zelfs vermeld om welke redenen je de vraag tot betaling kan laten schrappen.

                                      De bewijslast ligt wel bij diegene die de auto heeft ingevoerd. Als je niets bewijst of niet reageert, zullen de verschuldigde bedragen gedwongen worden ingevorderd.

                                      Als je zo een vraag tot betaling ontvangt, moet je dus aantonen dat je geen gebruik hebt gemaakt van de auto op de openbare weg (niet rijklaar, gestald, bezit van een andere auto enz) om opheffing van de ambtshalve aanslag te bekomen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Alexis Bekijk Berichten
                                        Kan zijn dat er in de voorbije pagina's al iets over gezegd werd, maar ben het nog niet tegengekomen..

                                        Iemand een idee hoe het zit met doorverkoop van wagens die al op O-plaat staan, maar bij verkoop nog geen dertig jaar zijn?
                                        Concreet vb: auto van 5 / 1992 die volgende maand ingeschreven wordt als oldtimer, normaal gezien geen probleem. Als ik die in 2019 wil verkopen, kan die dan opnieuw als oldtimer gekeurd worden voor verkoop?
                                        En indien hij gekeurd zou worden voor dagelijks gebruik, gelden de lagere tarieven voor taks en BIV dan nog steeds ondanks de wagen nog geen 30 jaar is?
                                        zou ik ook wel willen weten.

                                        in mijn geval wordt mijn oldtimer eind 2020 30 jaar dus als ik hem daarvoor wil verkopen, betaald de volgende dan idd volle taks of niet
                                        Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

                                          zou ik ook wel willen weten.

                                          in mijn geval wordt mijn oldtimer eind 2020 30 jaar dus als ik hem daarvoor wil verkopen, betaald de volgende dan idd volle taks of niet
                                          Zie paar posts hierboven waarin het antwoord al staat. 1990 valt onder de overgangsregeling (25 jaar of ouder in 2017) en blijft de oldtimerforfaits behouden tot de volle 30 jaar behaald zijn. Dit verandert niet als je verkoopt.

                                          Wat ze nog gaan veranderen voor de O-plaat en de keuring is echter nog niet gekend. Alhoewel Ben Zwets inzake de keuring eens op een parlementaire vraag ongenuanceerd geantwoord heeft dat alles onder de 30 jaar logischerwijs onder de normale jaarlijkse periodieke keuring zal moeten vallen. Zijn "logica" is dan wel niet meer zo logisch nu ze in Vlaanderen fiscaal wel in een overgangsregeling voorzien hebben voor auto's tussen de 25 en de 30 jaar.
                                          Als ze de (Vlaamse) keuringsregels voor oldtimers van 30 jaar gaan veranderen (volgens voorstel geen éénmalige oldiekeuring meer, maar een periodieke driejaarlijkse specifieke keuring), zou het pas logisch zijn dat de huidige 25 tot 30 jarigen ook die nieuwe regeling voor oldtimers zouden volgen via een gelijkaardige overgangsregel als de fiscale.
                                          Tenzij ze federaal zouden beslissen dat alle auto's onder de 30 jaar geen O-plaat meer mogen hebben en dus de bestaande O-platen hun plaat moeten inwisselen voor een normale. Dan zouden die met een auto tussen de 25 en de 30 jaar een gewone plaat moeten krijgen en sowieso terug naar de jaarlijkse periodieke keuring moeten gaan.

                                          Maar zoals gezegd is er qua keuring (gewestbevoegdheid) en qua inschrijving (federale bevoegdheid) nog niks definitief bekend en hebben ze nog tot 1 januari 2018 om uit de kast te komen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X