Oorspronkelijk geplaatst door herbie66
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
-
Las net dit: http://m.gva.be/cnt/dmf20170929_0310...-oldtimers-aan
Keuring om de 5 jaar dus, dat vind ik heel redelijk.
Ik vind zelfs dat het waarschijnlijk weinig gaat doen tegen de mensen die goedkoop willen rijden. Die kopen gewoon om de 5 jaar en andere.
Echter wel onduidelijk of de belasting regels veranderen.
Comment
-
Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenLas net dit: http://m.gva.be/cnt/dmf20170929_0310...-oldtimers-aan
Keuring om de 5 jaar dus, dat vind ik heel redelijk.
Ik vind zelfs dat het waarschijnlijk weinig gaat doen tegen de mensen die goedkoop willen rijden. Die kopen gewoon om de 5 jaar en andere.
Echter wel onduidelijk of de belasting regels veranderen.
- auto's vanaf 1/1/1993 krijgen pas het oldtimertarief vanaf ze 30 jaar oud zullen zijn
- voor auto's tussen de 25 jaar en 30 jaar oud is er een overgangsregeling : auto's tot 31/12/1992 blijven aan oldtimertarief belastLast edited by Cedra; 29/09/2017, 08:56.
Comment
-
OK, dus 6.000 auto's van de 120.000 oldtimers met O-plaat auto's, motoren, landbouwvoertuigen, etc)
Ik lees alleen dat die nu dus ook jaarlijks naar de keuring moeten.
Daarmee is het verschil tussen O-platen en gewone platen dus weggewerkt. Belasting blijft hetzelfde kennelijk (laag).
Lagere verzekering kan nog een voordeel zijn om voor O-plaat te kiezen, maar in mijn mening moet je al een kieken zijn om een -plaat te nemen als je de wagen dagelijks voor woon-werk gebruikt.
Die mogen ze zo ook van de baan halen en boete geven alsof ze geen verzekering hebben (wat ze op dat moment ook niet hebben)
De 5 jaarlijke keuring "Daarnaast zullen wagens van 30 jaar en ouder zich periodiek - er is sprake van om de vijf jaar - moeten melden bij de autokeuring", is dus nog niet 100% zeker.
Maar zal het waarschijnlijk wel worden.
Dit vind ik zeker geen slechte regeling.
Alleen spijtig dat mijn MX-5 van 1992 pas in 1993 is ingeschreven! Scheelt jaarlijks toch wel bijna 300€...
Comment
-
Dat misbruik valt toch eenvoudig aan te pakken.
Paar keer gericht controleren op bedrijventerreinen en aan scholen op oneigenlijk gebruik en dan achterstallige taksen innen + boete.
Het zal al rap heel wat minder zijn.
Door die fiscale profiteurs krijgen de echte oldtimerliefhebbers een slechte naam
Comment
-
Ik heb een originele G-Klasse van 1989 en moet de motor vervangen. Nu dacht ik een recentere motor te laten swappen. Die heeft meer vermogen en verbruikt minder.
Weet iemand of oldtimers nog in originele staat zullen moeten zijn met nieuwe wetgeving die eraan komt in 2018, maw, zullen "zware aanpassingen" zoals een motorswap toegelaten zijn met de komende wetgeving. Ik gebruik de wagen dus enkel voor plezier en niet voor dagelijks gebruik. Eventueel meer tax betalen lig ik niet wakker van, maar ben nu bezorgd dat ik niet door de aankomende periodieke keuring voor oldtimers zal geraken. Inschrijven als niet-oldtimer is ook moeilijk na een motorswap
Ik komt net 2 weken geleden terug van 2 jaar in buitenland en was niet op de hoogte van de aankomende wetgeving (mijn dikke fout), en eigenlijk heb ik de motorswap al besteld in Nederland. Viel van mijn stoel als ik eergisteren op de radio het bericht van de wetswijziging vernam.
Comment
-
Comment
-
Klopt, volgens de huidige wetgeving is dat zo.
Nu had ik iets gelezen dat er in de nieuwe wetgeving misschien onderscheid zou gemaakt worden tussen 1. originele oldtimers, 2. lichte aangepaste oldtimers en 3. zwaar aangepaste oldtimers (waaronder misschien motorswaps), vandaar de vraag.
Ik kan er me wel iets bij inbeelden dat oldtimers volledig origineel moeten blijven. Lijkt me logisch
Dank voor de info
Comment
-
Er zijn 2 mogelijkheden. Ofwel toestemming via Mercedes Benz bekomen dan zie ik geen probleem ofwel een gelijkaardige motor erin leggen dan de originele zodat je geen problemen riskeert. Momenteel zijn er nog veel onduidelijkheden wat er allemaal zal veranderen. Welke motor zou je erin leggen? Kan je dit project niet uitstellen?The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenWelke motor zou je erin leggen?
Comment
-
Er zit nu een 5-cilinder diesel in, zonder turbo (om617). Ik dacht er de om606a in te steken. Is echter een 6-cilinder en ziet er compleet anders uit (blijft wel volledig mechanisch, géén electronics). Ook het vermogen/koppel is van een ander kaliber (88pk vs 177pk), dus dat gaan ze zeker zien, dat is een feit. Ik zou het kunnen uitstellen, maar de huidige motor (800.000km) is versleten en drinkt olie als een Zwitser ...
Ik had iets gelezen dat er in de nieuwe wetgeving misschien iets zou staan van "licht verbouwd", en "zwaar verbouwd", waardoor motor swaps eventueel wel zouden kunnen.
In Nederland en UK gebeuren die motor swaps aan de lopende band.
Mercedes gaat hiervoor nooit zijn toestemming geven. De motor die ik er graag in had gehad wordt in de W463 G-klasses tussen 1997 en 2000 ingebouwd, maar die hebben bredere assen, andere remmen, permanente 4WD, ABS, dus dat gaat bij mijn W460 niet lukken
Ik probeer de federatie voor oldtimers nog te pakken te krijgen.
Anders moet ik er dezelfde motor inleggen, maar die is erg traag en drinkt nogal veel. We rijden er veel mee in buitenland tijdens verlof, veelal in de bergen en de originele motor kan dat zware frame echt niet goed trekken. Er is ook de turbo versie van mijn motor. Al veel beter qua prestaties en is uiterlijk exact hetzelfde (behalve de turbo/inlaat/uitlaatcollector). Dus dat zou nog kunnen lukken.
Comment
-
O-ACB-027 op een Fiat Tipo old/jong-timer aan de basisschool te Buggenhout en enkel tijdens de schooluren/dagen ...raar toch
woon-werk en woon-school-verkeer ?
Oh ja, als ‘t maar opbrengt in België, dát telt hé !
Last edited by denewprof; 05/11/2017, 10:23.Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...
Mijn recentst gespotte Europese plaat =
2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023
Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021
Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015
www.vanityplates.be
Comment
-
edit
Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...
Mijn recentst gespotte Europese plaat =
2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023
Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 =
1-YXY-493 op een Renault te Haaltert op 27/02/2021
Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat =
073-CFC op een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015
www.vanityplates.be
Comment
Comment