Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Is het nu al 100% zeker dat er op 01/01/2018 wijzigingen worden doorgevoerd betreffende de oldtimerkeuring en dat oldtimerplaten slechts kunnen vanaf 30 jaar?

ik vind dat het toch wel stil is hieromtrent in de media.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
      Is het nu al 100% zeker dat er op 01/01/2018 wijzigingen worden doorgevoerd betreffende de oldtimerkeuring en dat oldtimerplaten slechts kunnen vanaf 30 jaar?

Er is nog niks gepubliceerd of officieel gecommuniceerd. De "Belgische" streefdatum was 1 januari 2018, maar de Europese richtlijn legt het ingaan van de wijzigingen op tegen 20 mei 2018. Tussen nu en die datum is dus nog alles mogelijk.....

Zij passen die bepalingen toe met ingang van 20 mei 2018.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans
        Is het nu al 100% zeker dat er op 01/01/2018 wijzigingen worden doorgevoerd betreffende de oldtimerkeuring en dat oldtimerplaten slechts kunnen vanaf 30 jaar?

Gisteren bij DIV Oostende vernomen dat ze zelf van niks weten, maar gezien de geschiedenis dat wel normaal is bij hun.
        In het verleden kregen ze pas de dag zelf voor openingstijd een memo om te zeggen dat vanaf vandaag dingen werden aangepast.

Dus alles kan nog, net zoals wat Cedra zegt.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

Dit is de definitie van woon-werkverkeer volgens de wet:

121°«woon-werkverkeer»: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;

Als je niet aan het werk bent of op weg van en naar uw werk, dan mag je dus je vrouw op haar werk gaan afzetten en ophalen met je oldtimer met O-plaat.

Uw oldtimer bij uw vrouw op het werk afzetten en van daar met openbaar vervoer, fiets of ander transportmiddel verder reizen naar uw werk, valt in principe nog altijd onder de noemer woon-werkverkeer en is niet toegelaten.
          Enkele weken geleden was ik bij mijn laatste klant buiten en had ik niets meer te doen. En ik wou nog een wandeling doen dus mij nog eens geamuseerd met op het industrieterrein eens langs de parkings te wandelen. Wat mij toch opviel was dat er vrij veel O-platen op de personeelsparkings terug te vinden zijn. En als je dan om iets na 17 uur mensen met hun schoofzak ziet weg rijden dan weet je dat het allemaal woon-werkverkeer is. Er zijn twee dingen die ze van mij gerust mogen afschaffen : oldtimerwetgeving en de lichte vrachtregel. Of voor oldtimers minstens terug naar de wetgeving van vroeger. Wil je een oldtimer bezitten en ermee rijden dan moet je maar dezelfde belastingen als iedereen betalen. Kun je dat niet dan moet je ook geen oldtimer bezitten.

Comment

• Twee opmerkingen:
            1) Het al dan niet mogen gaan werken met je oldtimer hangt enkel af of hij is ingeschreven met een O-plaat (vrijgesteld van jaarlijkse keuring) of gewone nummerplaat. De wegenbelasting is voor beide hetzelfde als ze maar oud genoeg zijn.
            2) Bij mij op het werk staan er ook altijd verschillende auto's op O-plaat. Ik vind ook dat dit misbruik moet aangepakt worden maar niet door terug te gaan naar de regels van vroeger. De regels zijn goed zoals ze zijn, ze moeten gewoon correct nageleefd worden. Als jij op een uur tijd kunt vaststellen dat er vrij veel mensen met hun O-plaat oldtimer op het werk zijn, dan moet de politie dit ook kunnen. Ik heb echter zolang de nieuwe regelgeving van kracht is nog niet gehoord dat iemand betrapt werd op woon-werkverkeer. Hier wordt volgens mij gewoon niet/ zeer weinig op gecontroleerd en dat werkt natuurlijk misbruik in de hand.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten

Enkele weken geleden was ik bij mijn laatste klant buiten en had ik niets meer te doen. En ik wou nog een wandeling doen dus mij nog eens geamuseerd met op het industrieterrein eens langs de parkings te wandelen. Wat mij toch opviel was dat er vrij veel O-platen op de personeelsparkings terug te vinden zijn. En als je dan om iets na 17 uur mensen met hun schoofzak ziet weg rijden dan weet je dat het allemaal woon-werkverkeer is. Er zijn twee dingen die ze van mij gerust mogen afschaffen : oldtimerwetgeving en de lichte vrachtregel. Of voor oldtimers minstens terug naar de wetgeving van vroeger. Wil je een oldtimer bezitten en ermee rijden dan moet je maar dezelfde belastingen als iedereen betalen. Kun je dat niet dan moet je ook geen oldtimer bezitten.
              oldtimerwetgeving zoals deze nu is is perfect alleen moeten ze maar meer controle doen. Dezelfde belasting betalen zoals de gewone wagens? Dan mag je onmiddellijk 3/4 van alle oldtimers naar autokerkhof brengen want deze zullen onbetaalbaar zijn wetende dat de meeste bezitters bijna geen km's per jaar doen ik had er dit jaar met moeite 500km, moest mijn olditmer op gewone platen staan dan moet ik jaarlijks 3000€ taksen betalen

Comment

• maar belastingen voor en daily van 27 jaar oud en een oldie van 25 jaar oud zijn evenveel. dus belastingsgewijs is er geen verschil.
                mensen schrijven de auto in als oldie omdat de verzekering minder is. en omdat ze niet mer naar de keuring moeten.
                vooral dat laatste vind ik een probleem.
                zeker omdat 90% van deze mensen geen oldtimr liefhbber zijn n gewoon met een rotte auto rondbollen.

Comment

• Inderdaad de regels zijn perfect nu. Gewoon controleurs langs sturen op industrieterreinen en het zal rap gedaan zijn met dat misbruik.
                  Ik snap ook echt niet waarom men dat doet: O-plaat nemen en er dan mee gaan werken.
                  Je bespaart een keuring per jaar (40 euro of zo?) en beetje verzekering.
                  Maar wel risico van boete en vooral totaal onverzekerd als je ongeval in fout hebt op weg naar het werk. Want bij de verzekeringen weet men dit ook wel hoor, dus als jij een schade formulier invult dat je om 8u30 een ongeval hebt gehad met je oldtimer, gaan ze wel eens extra onderzoeken.
                  Zou het misschien toch volledig onwetendheid zijn?

Ik vind het net goed dat als de wagen +30jaar is, je eindelijk eens een dikke motor kan nemen.
                  Voor gewone wagen kan ik het niet opbrengen om groter dan 2.0 of 2.2 te gaan.
                  Met wat je dan op een aantal jaren kwijt bent, kan je leuke oldtimer kopen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147
                    Inderdaad de regels zijn perfect nu. Gewoon controleurs langs sturen op industrieterreinen en het zal rap gedaan zijn met dat misbruik.
                    Ik snap ook echt niet waarom men dat doet: O-plaat nemen en er dan mee gaan werken.
                    Je bespaart een keuring per jaar (40 euro of zo?) en beetje verzekering.
                    Maar wel risico van boete en vooral totaal onverzekerd als je ongeval in fout hebt op weg naar het werk. Want bij de verzekeringen weet men dit ook wel hoor, dus als jij een schade formulier invult dat je om 8u30 een ongeval hebt gehad met je oldtimer, gaan ze wel eens extra onderzoeken.
                    Zou het misschien toch volledig onwetendheid zijn?

Ik vind het net goed dat als de wagen +30jaar is, je eindelijk eens een dikke motor kan nemen.
                    Voor gewone wagen kan ik het niet opbrengen om groter dan 2.0 of 2.2 te gaan.
                    Met wat je dan op een aantal jaren kwijt bent, kan je leuke oldtimer kopen.
                    Je bespaart keuring maar ook herkeuring en garagekosten etc....het zijn mensen die denken een nieuwe auto verliest te snel zijn waarde. Een 2de hands kan je in gezever zitten met een herkeuring en veel betalen aan de garage voor het op te lossen....

Kortzichtige redenering maar toch.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Comment

• Kortzichtige redenering inderdaad.
                      Buiten de auto's die ik van het werk gekregen heb, heb ik alleen maar 2dehands gekocht. En laat nu net die 2dehandse de minste problemen opgeleverd hebben tot nu toe.
                      Maar dan nog: ik heb nog nooit garagekosten gehad omwille van een afgekeurde keuring. Als de wagen al afgekeurd was, was dat om onnozele dingen zoals lichten niet goed afgesteld.
                      Garagekosten komen ook zonder keuring.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                        moest mijn olditmer op gewone platen staan dan moet ik jaarlijks 3000€ taksen betalen
                        Maakt geen enkel verschil uit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Maakt geen enkel verschil uit.
                          ? jawel 3000€ voor een auto die met moeite uit m'n garage komt...

Comment

• Is toch onmogelijk? Een oldtimer valt of deze nu op O plaat of op dagelijkse plaat staat in een forfetair tarief van 36€ voor de jaarlijkse taks...

Comment

? jawel 3000€ voor een auto die met moeite uit m'n garage komt...
                              Taksen worden louter bepaald door de leeftijd van de auto, niet door de soort inschrijving.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Taksen worden louter bepaald door de leeftijd van de auto, niet door de soort inschrijving.
                                Ah wist'k niet! klopt inderdaad want net een simulatie gedaan... vreemd ik had dit volledig verkeerd voor, dacht zelfs dat mijn verzekeraar mij dit wijsgemaakt had, dus met 0-platen had je als enige voordeel dat je niet naar de jaarlijkse keuring moest lopen?

Comment

dus met 0-platen had je als enige voordeel dat je niet naar de jaarlijkse keuring moest lopen?
                                  en dat zou binnenkort ook gedaan moeten zijn dacht ik, of die plannen zijn er toch. Jaarlijkse keuring tussen 25 en 30 jaar en 5-jaarlijkse keuring vanaf 30. Niet slecht denk ik.

Comment

• dat van die keuring zijn ze al bijna 50 jaar aan het verkondigen !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door herbie66

en dat zou binnenkort ook gedaan moeten zijn dacht ik, of die plannen zijn er toch. Jaarlijkse keuring tussen 25 en 30 jaar en 5-jaarlijkse keuring vanaf 30. Niet slecht denk ik.
                                      2 jaarlijkse keuring voor 25 tot 30 jaar

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                        2 jaarlijkse keuring voor 25 tot 30 jaar

zijn dat de plannen of is dat al zo ? Heb het niet meer gevolgd de laatste tijd, op de site van goca staat er niks vermeld

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door herbie66

zijn dat de plannen of is dat al zo ? Heb het niet meer gevolgd de laatste tijd, op de site van goca staat er niks vermeld
                                          Das wat ik op DIV gehoord heb, is er niet niet door nee.

Comment

Working...
                                          X