Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter
    Een kennis van mij wilt een oldtimer kopen van 02/1992 en deze op o platen zetten.

    Gisteren heeft hij met het Bfov gebeld om zeker te zijn dat deze als oldtimer zou inschreven worden.
    Daar vertelde ze hem dat iedereen die in 2018 een oldtimer heeft ingeschreven nog geen afrekening heeft gekregen ivm de wegentaks en Biv !
    Kennelijk weten ze nog niet goed wat ze nu effectief aan de mensen gaan aanrekenen...het oldtimertarief of het volle tarief !

    Zou dit kunnen of is dit een fabeltje ?
    Dus toch... Ik heb het zelfde verhaal gehoord van een mede mx-5 rijder die zijn 92'er in januari heeft ingeschreven. Heeft ook nog niks gekregen.


    Jezus, ik ben door de naald gekropen dan. Laatste werkdag van december ingeschreven

    Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk


    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
      Dus toch... Ik heb het zelfde verhaal gehoord van een mede mx-5 rijder die zijn 92'er in januari heeft ingeschreven. Heeft ook nog niks gekregen.


      Jezus, ik ben door de naald gekropen dan. Laatste werkdag van december ingeschreven

      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

      Dat is enkel voor wagens die NOG NIET als oldtimer ingeschreven waren dan. Een wagen van 92 die nu gekocht wordt, en reeds in bvb augustus 2017 als oldtimer werd ingeschreven, zit safe imo.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • In het begin van het jaar was er nog een probleem met het berekeningsprogramma en de simulatie-tool van Vlaanderen, waardoor auto's tussen de 25 en de 30 jaar de volle pot aangerekend kregen. Intussen zijn er de nodige correcties gebeurd en is het berekeningsprogramma in overeenstemming met de Vlaamse regelgeving : alle auto's voor het eerst ingeschreven vóór 1 januari 1993 vallen onder het forfait van oldtimer.

        VLABEL zit gewoon met vertraging, meer moet je daar volgens mij niet achter zoeken. Ik schreef vorig jaar een gewone auto in in maart en heb mijn betalingsaanvragen gekregen in september dus ook lang moeten wachten. Vóór het VLABEL was kwam de jaarlijkse verkeersbelasting toe voor de datum van inschrijving, tegenwoordig is dat vaak maanden later (bijvoorbeeld betalingsvraag in oktober voor een auto met inschrijvingsdatum in mei).

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door order66

          Dat is enkel voor wagens die NOG NIET als oldtimer ingeschreven waren dan. Een wagen van 92 die nu gekocht wordt, en reeds in bvb augustus 2017 als oldtimer werd ingeschreven, zit safe imo.
          Mijne was import.

          Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra
            In het begin van het jaar was er nog een probleem met het berekeningsprogramma en de simulatie-tool van Vlaanderen, waardoor auto's tussen de 25 en de 30 jaar de volle pot aangerekend kregen. Intussen zijn er de nodige correcties gebeurd en is het berekeningsprogramma in overeenstemming met de Vlaamse regelgeving : alle auto's voor het eerst ingeschreven vóór 1 januari 1993 vallen onder het forfait van oldtimer.

            VLABEL zit gewoon met vertraging, meer moet je daar volgens mij niet achter zoeken. Ik schreef vorig jaar een gewone auto in in maart en heb mijn betalingsaanvragen gekregen in september dus ook lang moeten wachten. Vóór het VLABEL was kwam de jaarlijkse verkeersbelasting toe voor de datum van inschrijving, tegenwoordig is dat vaak maanden later (bijvoorbeeld betalingsvraag in oktober voor een auto met inschrijvingsdatum in mei).
            Heb een Zafira ingeschreven in januari en de afrekening kreeg ik al in februari.

            Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

            Comment


            • Je kan er weinig staat op gaan, want voor dezelfde auto met afrekening van oktober heb ik nu al de verkeersbelasting gekregen voor dit jaar, dus maar 6 maanden tussen de 2 betalingsaanvragen voor dezelfde auto. Vroeger bestond er ooit "fuzzy logic" in de auto-electronica, ik heb de indruk dat ze dat nu toepassen bij het versturen van BIV en VB .

              Comment


              • Meen ooit ergens gelezen te hebben dat de uiterste datum die door Europa werd opgelegd om dit in orde te krijgen 01/05/2018 was?

                Nochtans in de media nog niets van vernomen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                  Meen ooit ergens gelezen te hebben dat de uiterste datum die door Europa werd opgelegd om dit in orde te krijgen 01/05/2018 was?

                  Nochtans in de media nog niets van vernomen.
                  12 of 18 mei heb ik begrepen.

                  Comment




                  • RICHTLIJN 2014/45/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

                    van 3 april 2014

                    betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG


                    Artikel 23

                    Omzetting

                    1. De lidstaten dienen uiterlijk op 20 mei 2017 de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen vast te stellen en bekend te maken om aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie hiervan onverwijld in kennis.

                    Zij passen die bepalingen toe met ingang van 20 mei 2018.

                    Wanneer de lidstaten die bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking daarvan naar deze richtlijn verwezen. De regels voor die verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.

                    Comment


                    • Wat wil dit dan nu concreet zeggen?

                      Oldtimerplaat slechts mogelijk vanaf de leeftijd van 30 jaar?

                      En wat met de technische keuring, is dit nu al beslist?

                      Comment


                      • Weet iemand hoe het zit met de oldtimerverzekeringen betreffende het wijzigen van statuut van 25 naar 30jaar ?

                        bv; ik heb een wagen van 03/1993, dus ondertussen 25 jaar geworden. Kan dus blijkbaar niet meer gekeurd en ingeschreven worden als oldtimer. Maar wat met de verzekering? Schuift die ook vijf jaar op ? Vijf jaar extra de volle pot ? Of toch nog oldtimerpremie te betalen ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wesp Bekijk Berichten
                          Weet iemand hoe het zit met de oldtimerverzekeringen betreffende het wijzigen van statuut van 25 naar 30jaar ?

                          bv; ik heb een wagen van 03/1993, dus ondertussen 25 jaar geworden. Kan dus blijkbaar niet meer gekeurd en ingeschreven worden als oldtimer. Maar wat met de verzekering? Schuift die ook vijf jaar op ? Vijf jaar extra de volle pot ? Of toch nog oldtimerpremie te betalen ?
                          Het gewijzigde statuut betreft vandaag ENKEL EN ALLEEN DE FISCALITEIT en dus de belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting (en dan nog enkel Wallonië en Vlaanderen)

                          Een OLDTIMER kom je tegen in DRIE VERSCHILLENDE WETGEVINGEN, die dan nog eens afhankelijk zijn van verschillende regeringen en ministers.

                          De eerste is de fiscaliteit, afhankelijk van het Vlaamse Gewest (of Brussel of Wallonië voor de geïnteresseerden), Vlaams Minister van Fiscaliteit (Tommelein op dit moment) => Vlaanderen heeft OP FISCAAL VLAK de leeftijd van oldtimers opgetrokken naar 30 jaar, met een overgangsregeling voor de auto's met een leeftijd tussen de 25 en de 30 jaar.
                          Maar inderdaad, fiscaal is een auto van 3/93 GEEN OLDTIMER en gelden de volle tarieven voor belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting tot die 30 jaar is (2023).

                          Een tweede regelgeving betreft de keuring van oldtimers => dit is eveneens een gewestelijke materie geworden , maar bevoegdheid van de Vlaamse Minister van Mobiliteit (Weyts actueel)
                          Er is NOG GEEN WIJZIGING gepubliceerd op dit ogenblik.
                          Volgens de Europese richtlijn zouden wijzigingen moeten ingaan vanaf 20 mei 2018, maar dit is vandaag nog niet het geval.
                          Op het vlak van de keuring is er dus nog altijd sprake van een oldtimer vanaf de leeftijd van 25 jaar en zou de keuring moeten overgaan tot de oldtimerkeuring voor een auto van 3/93 en andere voertuigen van 25 jaar zolang de nieuwe regelgeving niet van toepassing is.
                          Dus nog altijd éénmalige keuring en niet jaarlijks terugkeren voor een periodieke keuring.

                          Een laatste regelgeving betreft de inschrijving van voertuigen en de nummerplaten, die nog steeds een FEDERALE materie zijn (Minister van Mobiliteit Bellot actueel) en die gaan over de O-plaat.
                          Ook hier weer is de regelgeving vandaag nog altijd niet aangepast en is een auto nog altijd een oldtimer vanaf de leeftijd van 25 jaar en kan men zolang de wetgeving niet gewijzigd is vanaf de leeftijd van 25 jaar een O-plaat aanvragen.

                          Hoe zot het kan gaan in België => als je in Wallonië woont, kan je dus perfect bij de DIV een O-plaat aanvragen vanaf 25 jaar , maar FISCAAL worden alle auto's van minder dan 30 jaar aan de volle pot belast (geen overgangsregeling voor O-platers tussen 25 en 30 jaar in Wallonië).

                          Wat er gaat veranderen? Geen flauw concreet idee. In tegenstelling tot de fiscale regels die gestemd worden via een openbare parlementaire procedure, worden de regels van keuring en inschrijving bepaald aan de hand van besluiten (besluit van de Vlaamse regering voor de keuring en Koninklijk Besluit voor de inschrijving) die op een kabinet worden geschreven en van de ene dag op de andere in het Belgisch Staatsblad kunnen gepubliceerd worden. Dit kan dus vandaag, morgen, overmorgen, op 20 mei of even goed pas binnen een jaar zijn.....

                          Wat betreft de verzekeraars, kunnen die hun eigen beleid bepalen = ofwel de grens algemeen optrekken naar 30 jaar, ofwel toch een overgang voorzien tussen 25 en 30 jaar. Dat zou dus ook kunnen verschillen van maatschappij tot maatschappij en als ze het gek willen maken zelfs afhankelijk van uw woonplaats. Daarvoor zal je bij uw verzekeraar moeten gaan horen wat die zijn plannen zijn.

                          Comment


                          • Ik heb een lotus elan van maart 1993. Dus geen inschrijving oldtimer meer mogelijk. Ok dus;
                            maar ik heb mij de vraag gesteld: wat met mijn verzekering.

                            Volgens mijn verzekeraar (Generali) kan ik mijn auto nog steeds laten keuren als oldtimer omdat de wet nog niet gestemd is, hem laten inschrijven zoals oldtimer en dan kunnne ze hem verzekeren als oldtimer(de belasting zal de volle pot zijn), Maar klopt dit verhaal wel ?? Want zolang hij niet ingeschreven is als oldtimer gaan ze hem niet verzekeren als oldtimer (en volgens hen kan dit nog zolang de wet er niet door is, er is dus haast bij).

                            Volgens mijn andere verzekeraar (Marsh) voor een oldtimer die ik al heb, moet ik mijn bestaande verzekering opzeggen bij Generali, en dan kunnen ze mijn lotus elan eveneens als oldtimer verzekeren met behoud van mijn bestaande nummerplaat.

                            Bij beide moet ik volle taks betalen nadien , wat normaal is met de wetswijziging in spé. Maar bij generali betaal ik inschrijvingstaks wegens nieuwe nummerplaat (in zoverre dit nog mogelijk is ?), bij Marsh behoudt ik mijn bestaande nummerplaat (dus geen onkosten), maar daar stel ik mij de vraag dan : wat gaan zij doen met hun verzekeringen als de wet van 25 naar 30 jaar verschuift. Behouden zij hun tarieven ? En ook als ik dan geen oldtimerplaat heb ?


                            Ik heb net mijn afrekening gehad van Generali om de polis te betalen, dus heb drie maand tijd om de polis op te zeggen. Komt goed uit.


                            Maar weet eigenlijk niet wat te doen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wesp Bekijk Berichten
                              Ik heb een lotus elan van maart 1993. Dus geen inschrijving oldtimer meer mogelijk. Ok dus;
                              maar ik heb mij de vraag gesteld: wat met mijn verzekering.

                              Volgens mijn verzekeraar (Generali) kan ik mijn auto nog steeds laten keuren als oldtimer omdat de wet nog niet gestemd is, hem laten inschrijven zoals oldtimer en dan kunnne ze hem verzekeren als oldtimer(de belasting zal de volle pot zijn), Maar klopt dit verhaal wel ?? Want zolang hij niet ingeschreven is als oldtimer gaan ze hem niet verzekeren als oldtimer (en volgens hen kan dit nog zolang de wet er niet door is, er is dus haast bij).

                              Volgens mijn andere verzekeraar (Marsh) voor een oldtimer die ik al heb, moet ik mijn bestaande verzekering opzeggen bij Generali, en dan kunnen ze mijn lotus elan eveneens als oldtimer verzekeren met behoud van mijn bestaande nummerplaat.

                              Bij beide moet ik volle taks betalen nadien , wat normaal is met de wetswijziging in spé. Maar bij generali betaal ik inschrijvingstaks wegens nieuwe nummerplaat (in zoverre dit nog mogelijk is ?), bij Marsh behoudt ik mijn bestaande nummerplaat (dus geen onkosten), maar daar stel ik mij de vraag dan : wat gaan zij doen met hun verzekeringen als de wet van 25 naar 30 jaar verschuift. Behouden zij hun tarieven ? En ook als ik dan geen oldtimerplaat heb ?


                              Ik heb net mijn afrekening gehad van Generali om de polis te betalen, dus heb drie maand tijd om de polis op te zeggen. Komt goed uit.


                              Maar weet eigenlijk niet wat te doen.
                              Inschrijving en verzekeringen kunnen volledig losstaan. Op zich begrijp ik dan ook Marsh wel, die weten dat jij dat voertuig occasioneel gaat gebruiken en schatten op die manier het risico correct in. Als ik mij niet vergis zijn zij ook 1 van de specialisten op het gebied van oldtimer verzekeringen.

                              De benadering van Generali lijkt mij eerder bureaucratisch, voertuig ingeschreven als oldtimer kan je als oldtimer verzekeren. Klaar.

                              Zo hebben er ook altijd al classic verzekeringen bestaan voor wagens die nog geen oldtimer waren, maar wel enkel occasioneel gebruikt worden.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Inschrijving en verzekeringen kunnen volledig losstaan. Op zich begrijp ik dan ook Marsh wel, die weten dat jij dat voertuig occasioneel gaat gebruiken en schatten op die manier het risico correct in. Als ik mij niet vergis zijn zij ook 1 van de specialisten op het gebied van oldtimer verzekeringen.

                                De benadering van Generali lijkt mij eerder bureaucratisch, voertuig ingeschreven als oldtimer kan je als oldtimer verzekeren. Klaar.

                                Zo hebben er ook altijd al classic verzekeringen bestaan voor wagens die nog geen oldtimer waren, maar wel enkel occasioneel gebruikt worden.

                                Inderdaad, MARSH is een gekende verzekeraar voor oldtimers en GENERALI daar heb ik de indruk dat ze het doen omdat ze zich een beetje verplicht voelen

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door wesp Bekijk Berichten
                                  Maar bij generali betaal ik inschrijvingstaks wegens nieuwe nummerplaat (in zoverre dit nog mogelijk is ?), bij Marsh behoudt ik mijn bestaande nummerplaat (dus geen onkosten), maar daar stel ik mij de vraag dan : wat gaan zij doen met hun verzekeringen als de wet van 25 naar 30 jaar verschuift.
                                  Je kunt je wagen zo vaak in en uitschrijven als je wilt, zolang de wagen niet van eigenaar veranderd moet de BIV niet opnieuw betaald worden. Er zijn genoeg mensen die een fun/zomer auto uitschrijven voor de winter om er dan zo geen verkeesbelasting voor moeten betalen in de winter.

                                  Je zult inderdaad wel een nieuwe nummerplaat krijgen, die je zult moeten betalen, dus zo'n 25 euro geloof ik?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                                    Je kunt je wagen zo vaak in en uitschrijven als je wilt, zolang de wagen niet van eigenaar veranderd moet de BIV niet opnieuw betaald worden. Er zijn genoeg mensen die een fun/zomer auto uitschrijven voor de winter om er dan zo geen verkeesbelasting voor moeten betalen in de winter.

                                    Je zult inderdaad wel een nieuwe nummerplaat krijgen, die je zult moeten betalen, dus zo'n 25 euro geloof ik?
                                    Klopt als een bus, maar is niet altijd interessant. Stel dat ik de E46 M3 in de winter zou uitschrijven, en in de zomer opnieuw zou inschrijven, dan verlies ik mijn oude voorwaarden van 1000euro taks per jaar en val ik onder het nieuwe VB systeem, dus 1500euro per jaar. Dan wordt het voordeel miniem. Dus ingeschreven laten is de boodschap, kan ik op een mooie winterdag ook nog eens bollen ​​​​​​​

                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • Het Vlaams besluit met de wijziging van de keuringsregels is vandaag (17 mei 2018 gepubliceerd en zal in werking treden op 20 mei 2018:
                                      27 APRIL 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten met betrekking tot de technische keuring

                                      Als ik het snel lees, worden auto's die nog geen dertig jaar zijn en onder O-plaat ingeschreven wel aan een jaarlijkse keuring onderworpen, maar betreft dit een oldtimerkeuring:

                                      § 6. De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die minder dan dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2019 waarop ze respectievelijk zesentwintig, zevenentwintig, achtentwintig of negenentwintig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.
                                      De voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, worden vóór de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.

                                      "De voertuigen die sinds meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, zijn alleen onderworpen aan artikel 10, § 4, punt 1, eerste lid, artikel 23, 23bis § 1, § 2, § 4 en § 5, artikel 23ter tot en met 23octies, artikel 23novies § 1, § 3 en § 4, artikel 23decies tot en met 26, artikel 42, 45, § 1, 1° en 3°, artikel 47, § 1, punt 1, eerste lid, artikel 54, § 1, 1° en 3°, artikel 70, § 2, en artikel 80 van dit besluit.".


                                      De éénmalige keuring met het ook op de verkrijging van een O-plaat is enkel nog maar mogelijk vanaf de leeftijd van 30 jaar en voertuigen tussen de 30 jaar en de 50 jaar oud moeten om de twee jaar naar de keuring:

                                      7° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds dertig tot vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de twee jaar;

                                      Voertuigen op O-plaat van meer dan 50 jaar oud, worden aan een vijfjaarlijkse keuring onderworpen:

                                      8° de voertuigen, vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid, 7°, van dit besluit, die sinds meer dan vijftig jaar geleden in verkeer werden gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer en voertuigen uitgerust met rupsbanden, zijn aan de keuring onderworpen vóór de inverkeerstelling onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, en vervolgens om de vijf jaar.";

                                      Comment


                                      • Putain dat gaat lachen worden met de mijne

                                        Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                          Putain dat gaat lachen worden met de mijne

                                          Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
                                          ja, doe die zuurpruimen op de schouwing eens lachen, wedden dat het je niet lukt

                                          Comment

                                          Working...
                                          X