Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichtenheel erg benieuwd hoe ze dat gaan doen
Natuurlijk geen probleem als het geen matching numbers zijn, maar wel hetzelfde type.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Net even gebeld met de keuring met de vraag hoe ik een wagen uit NL uit 1965 op gewone platen op de baan krijg.
Importeur kan geen gelijkvormigheidsattest leveren, dus ik zou via keuring moeten gaan (100-120€ schatte hij) en dan in Brussel vervangend gelijkvormigheidsattest aanvragen.
Vroeg ik ook even of mijn Golf met GTI motor geen probleem gaat geven. Als het op de originele papieren in Nederland staat bij invoer, geen probleem, anders wel.
Ik zei dat het ook wel niet fair zou zijn indien ik 2j geleden de wagen geïmporteerd zou hebben zonder problemen en dat er nu ineens problemen zouden zijn terwijl er niets aan veranderd is.
Als ik zelf na de keuring de wagen helemaal zou aangepast hebben: OK, eigen schuld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichtendan moet er al een nummer zichtbaar zijn op het motorblok, typenummer op ecu etc.... als ze dat niet hebben kunnen ze niks
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corignio Bekijk BerichtenZe zullen toch moeten kunnen nagaan welk blok er in ligt hoor. Bij twijfel zullen ze verder gaan, research op basis van foto's, tot denk ik het blok (laten) opendoen om de cc's na te meten. Anders is het makkelijk, kan iedereen van een 316i een 325i maken en 'even' de motorblok identificatie nr's wegslijpen en safe. Zo makkelijk is het natuurlijk niet...
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corignio Bekijk BerichtenZe zullen toch moeten kunnen nagaan welk blok er in ligt hoor. Bij twijfel zullen ze verder gaan, research op basis van foto's, tot denk ik het blok (laten) opendoen om de cc's na te meten. Anders is het makkelijk, kan iedereen van een 316i een 325i maken en 'even' de motorblok identificatie nr's wegslijpen en safe. Zo makkelijk is het natuurlijk niet...
Als ze denken dat er een atmosferische motor inzit en ze zien een turbo hangen, dan zal hunne frank wel vallen, maar verder zal het niet gaan.
Daar hebben ze de mogelijkheden niet voor. Dus iedereen waar ze geen motornummer vinden gaan ze vragen te bewijzen dat daar een correcte motor inligt zeker ?
Mensen, 't is druk vandaag op de schouwing, graag allemaal even wachten we moeten hier een motorblok opendoen, gelooft ge zelf toch niet ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenIk zei dat het ook wel niet fair zou zijn indien ik 2j geleden de wagen geïmporteerd zou hebben zonder problemen en dat er nu ineens problemen zouden zijn terwijl er niets aan veranderd is.
Als ik zelf na de keuring de wagen helemaal zou aangepast hebben: OK, eigen schuld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
Uhu is bij mij ook zo maar het probleem is dat het hun geen HOL kan schelen ! Zij volgen enkel maar de regels en indien er 2j. geleden een andere motor in zat dan op de papieren en hij werd goedgekeurd en je kon hem inschrijven en nu zien ze dat het niet klopt ben je gejost. Je mag dan nog op uw kop staan dat je er niets aan veranderd hebt geloven zullen ze niet want anders zou iedereen dat ook kunnen beweren.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
Uhu is bij mij ook zo maar het probleem is dat het hun geen HOL kan schelen ! Zij volgen enkel maar de regels en indien er 2j. geleden een andere motor in zat dan op de papieren en hij werd goedgekeurd en je kon hem inschrijven en nu zien ze dat het niet klopt ben je gejost. Je mag dan nog op uw kop staan dat je er niets aan veranderd hebt geloven zullen ze niet want anders zou iedereen dat ook kunnen beweren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Ik heb wel bij het invoeren het papier van motorswap ingevuld, dus staat al op papier
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
droom verder
Als ze denken dat er een atmosferische motor inzit en ze zien een turbo hangen, dan zal hunne frank wel vallen, maar verder zal het niet gaan.
Daar hebben ze de mogelijkheden niet voor. Dus iedereen waar ze geen motornummer vinden gaan ze vragen te bewijzen dat daar een correcte motor inligt zeker ?
Mensen, 't is druk vandaag op de schouwing, graag allemaal even wachten we moeten hier een motorblok opendoen, gelooft ge zelf toch niet ?
Een motorswap is verboden in België, tenzij een hele reeks papperassen in orde te krijgen met goedkeuring van de hoofdimporteur, of heel misschien in Nederland laten keuren en dan terug invoeren, etc... en dan nog.
Ik heb er al verschillende tegen de lamp weten lopen die met een motorswap gaan proberen keuren zijn. En die waren ook allemaal atmosferisch...
Er is altijd veel verschil tussen keuringstations en je hoort veel verhalen dus er zullen er altijd wel enkele door de mazen van het net glippen en zo toch gekeurd raken, maar ik zou dat risico toch nooit nemen
Veel medewerkers van de keuring kennen toch wel wat van auto's hoor, sommige zijn ook liefhebber en/of doen na hun uren nog garage en weten heel goed dat er geen m20 blok in een 316i kan liggen oid.
Maar als jij zo zeker van je stuk bent, alle geluk hoor.
Naar verkoopwaarde toe haalt een ombouw trouwens ook altijd de waarde sterk naar beneden, hoe je het ook draait of keert. Of er moet al een unieke motor in liggen.
Ik vind het wel erg voor alle liefhebbers die met hart en ziel een andere motor in hun oldtimer gelegd hebben en deze nu nog moeilijk op platen zullen kunnen zetten.
Comment
-
Is het juist dat een nieuwe eigenaar een O-plaat kan aanvragen van auto van 28 jaar oud die nu al een O-plaat heeft bij de huidige eigenaar?
Ik heb zo een auto van 09/1990 met nu een O-plaat op het oog waarvan het chassisnummer in de advertentie staat. Deze heb ik opgegeven in de belastingcalculator.
Het resultaat is 43 Euro BIV en 36 Euro verkeersbelasting.
Ziet de calculator dat de auto al een O-plaat heeft?
Doe ik nog een calculatie met een auto met eerste inschrijving 01/01/1991 waarbij ik geen chassisnummer opgeef, ook dan komt er 43 en 36 Euro uit. Dat kan toch niet kloppen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk BerichtenIs het juist dat een nieuwe eigenaar een O-plaat kan aanvragen van auto van 28 jaar oud die nu al een O-plaat heeft bij de huidige eigenaar?
Ik heb zo een auto van 09/1990 met nu een O-plaat op het oog waarvan het chassisnummer in de advertentie staat. Deze heb ik opgegeven in de belastingcalculator.
Het resultaat is 43 Euro BIV en 36 Euro verkeersbelasting.
Ziet de calculator dat de auto al een O-plaat heeft?
Doe ik nog een calculatie met een auto met eerste inschrijving 01/01/1991 waarbij ik geen chassisnummer opgeef, ook dan komt er 43 en 36 Euro uit. Dat kan toch niet kloppen?“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door AS1d Bekijk BerichtenIs het juist dat een nieuwe eigenaar een O-plaat kan aanvragen van auto van 28 jaar oud die nu al een O-plaat heeft bij de huidige eigenaar?
Ik heb zo een auto van 09/1990 met nu een O-plaat op het oog waarvan het chassisnummer in de advertentie staat. Deze heb ik opgegeven in de belastingcalculator.
Het resultaat is 43 Euro BIV en 36 Euro verkeersbelasting.
Ziet de calculator dat de auto al een O-plaat heeft?
Doe ik nog een calculatie met een auto met eerste inschrijving 01/01/1991 waarbij ik geen chassisnummer opgeef, ook dan komt er 43 en 36 Euro uit. Dat kan toch niet kloppen?
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Als die reeds ingeschreven is als oldtimer en van 90 is, is er totaal geen probleem. Dan kan jij die ook weer gewoon als oldtimer inschrijven! Ik heb zelf enkele maanden een OT gekocht van 92 en opnieuw als OT ingeschreven
OPGELET: sedert 20 mei 2018 (Besluit van de Vlaamse regering van 27 april 2018 en besluit van de Waalse regering van 17 mei 2018 ) kan je de keuring voor inschrijving onder O-plaat enkel nog krijgen voor auto's ouder dan 30 jaar oud!
Een auto van 1990 die bij de vorige eigenaar een O-plaat had, kan je dus als nieuwe eigenaar in Vlaanderen en Wallonië sedert die datum niet meer gekeurd krijgen om opnieuw onder O-plaat in te schrijven!
Er is voorlopig nog wel iets anders mogelijk : omdat je wettelijk vrij bent naar de keuring te gaan waar je wil, ook in een ander gewest, kan je die auto in Brussel als + 25-jarige oldtimer laten keuren. Omdat de wetgeving van de DIV nog niet is gewijzigd en er daar nog de aflevering van O-platen vanaf 25 jaar bestaat, zou je dus na een Brusselse keuring in theorie toch nog een O-plaat kunnen krijgen voor een Vlaamse/Waalse auto van minder dan 30 jaar (tot Brussel en DIV hun wetgeving zouden aanpassen).
Een auto van 1990 is minder dan 30 jaar en zal in 2019 al opnieuw naar de keuring moeten in Vlaanderen, tot die 30 jaar is en dan om de twee jaar.
Fiscaal gelden in Vlaanderen de oldtimertarieven (BIV en verkeersbelasting) voor alle auto's met een eerste inschrijvingsdatum tot 31/12/1992. Die fiscale tarieven gelden ongeacht de nummerplaat waaronder de inschrijving gebeurde : zowel de gewone plaat als de O-plaat genieten van die fiscale tarieven.
Met een eerste inschrijvingsdatum vanaf 1/1/1993 moet de auto eerst 30 jaar worden vooraleer die van de oldtimertarieven zal kunnen genieten.
(in Wallonië krijgt elke auto pas het oldtimertarief vanaf 30 jaar, zelfs al heb je een O-plaat vanaf 25 jaar)
Comment
-
Cedra Dan ben ik half verkeerd. Dank voor de verduidelijking! Goed dat ik mijn 92 op 3 april heb ingeschreven danLast edited by order66; 17/06/2018, 10:45.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenCedra Dan ben ik verkeerd. Dank voor de verduidelijking! Goed dat ik mijn 92 op 3 april heb ingeschreven dan
Er staat ergens op het forum een '93'er BMW E36 M3 die voor 20 mei ook nog de O-plaat heeft aangevraagd, maar er niet aan gedacht heeft dat in Vlaanderen de oldietarieven niet van toepassing zijn op auto's vanaf 1/1/1993 (pas vanaf die 30 jaar zal zijn) : kwalijke verrassing bij het ontvangen van BIV en verkeersbelasting...
Comment
Comment