Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijziging oldtimer statuut naar 30 jaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

    Fiscaal

    - auto's voor het eerst ingeschreven tot 31/12/1992 genieten van de oldtimertarieven (met of zonder O-plaat)
    - auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 en jonger dan 30 jaar betalen 'normale' BIV en jaarlijkse verkeersbelasting tot ze 30 jaar worden (tussen de 25 en de 30 jaar kunnen die zelfs nog op een O-plaat staan)

    Keuring (*)

    - jonger dan 25 jaar => een jaarlijkse volledige keuring
    - vanaf 25 jaar maar nog geen 30 EN ingeschreven onder een O-plaat = een jaarlijkse oldtimerkeuring
    - tussen de 30 en de 50 jaar : om de twee jaar een oldtimerkeuring
    - vanaf 50 jaar om de 5 jaar een oldtimerkeuring

    (* regels van toepassing in Vlaanderen)

    De O-plaat levert dus vooral een verschil voor wat betreft het soort van keuring => de beperkte keuring volgens oldtimernormen. Daarnaast zal er wellicht nog altijd een verschil zijn op het vlak van de verzekeringen met een goedkoper oldtimertarief (wegens de gebruiksbeperkingen). Alhoewel sommige verzekeringen ook een laag tarief geven voor oldtimers zelfs als die staan ingeschreven onder gewone platen.

    En tegenwoordig kan de O-plaat van belang zijn in de LEZ-zones : Brussel verbiedt oude voertuigen in zijn LEZ, behalve een vrijstelling voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat.
    Dus als ik het goed begrijp, zoals in mijn geval, ervanuit gaande dat de verzekering dezelfde prijs is met of zonder o plaat, met een wagen van 1990, die reeds op O platen staat, is het enige voordeel dat je hiermee dus in de Brusselse LEZ (en Gent?) (waar ik beide nooit kom) binnen mag (want in Antwerpen pas +40j en 180 euro/jaar) en dat de keuring een klein beetje anders is dan een normale autokeuring, wat voor een auto van 1990 geen probleem mag zijn.

    Dus enige échte voordeel is dat deze, eens 30, om de 2 jaar naar keuring moet gaan met O platen en met normale platen jaarlijks? Wat je dus iets van een 30 euro (zonder herkeuringskost) scheelt. Dus niet echt de kost...
    Nadelen zijn dan weer dat je geen woon-werk verkeer mag doen.

    Is het dan niet beter de plaat om te ruilen naar een normale
    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

    Comment


    • Zeg, wanneer denken jullie dat mijn oldtimer naar de keuring moet?
      Wagen is van 1979 en 2 jaar geleden gekeurd.
      Op deze pagina lees ik (https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer)
      • Voertuigen die tenminste 30 jaar geleden in verkeer werden gesteld:


      Het voertuig dient ter keuring voorgereden te worden voor de dag in 2020 waarop het voertuig 30 jaar of meer wordt.
      Moet ik dan pas in 2020 gaan voordat mijn wagen verjaart?
      Want aan de andere kant zegt men: 2-jaarlijkse keuring. Dus dit jaar is 2 jaar geleden. Pas in 2020 gaan betekent dat het 4 jaar geleden was.

      Comment


      • Ik denk (logischerwijze) dat de keuringstations gelet op de nieuwe regels van mei 2018 hun database zullen aanpassen in functie van de situatie van de oldtimers per mei 2018. Indien administratief in orde voor 2018/2019, dan een uitnodiging pas sturen op de vervaldag 2020 sturen.
        Anders zou de wet retroactief werken, wat niet mag...

        Comment


        • Waarom maken ze alles zo ingewikkeld
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

            Dus als ik het goed begrijp, zoals in mijn geval, ervanuit gaande dat de verzekering dezelfde prijs is met of zonder o plaat, met een wagen van 1990, die reeds op O platen staat, is het enige voordeel dat je hiermee dus in de Brusselse LEZ (en Gent?) (waar ik beide nooit kom) binnen mag (want in Antwerpen pas +40j en 180 euro/jaar) en dat de keuring een klein beetje anders is dan een normale autokeuring, wat voor een auto van 1990 geen probleem mag zijn.

            Dus enige échte voordeel is dat deze, eens 30, om de 2 jaar naar keuring moet gaan met O platen en met normale platen jaarlijks? Wat je dus iets van een 30 euro (zonder herkeuringskost) scheelt. Dus niet echt de kost...
            Nadelen zijn dan weer dat je geen woon-werk verkeer mag doen.

            Is het dan niet beter de plaat om te ruilen naar een normale
            Daar komt het in grote lijnen inderdaad op neer als je niet in die LEZ waar oldies zijn toegelaten, komt.

            Er blijft nog wel iets anders een open vraag : je mag naar de keuring gaan waar je wil, dus ook in Wallonië. Vanaf 30 jaar geven ze daar voor auto's op O-plaat en in originele toestand een keuringsattest met onbeperkte geldigheid. In principe is dat attest in heel België geldig en zou je dus door keuring-shoppen vanaf 30 jaar niet meer naar de keuring moeten....Theoretisch is dat wettelijk perfect mogelijk, maar hoe ze daar in de praktijk mee zullen omspringen blijkt niemand met zekerheid te weten.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Zeg, wanneer denken jullie dat mijn oldtimer naar de keuring moet?
              Wagen is van 1979 en 2 jaar geleden gekeurd.
              Op deze pagina lees ik (https://www.autoveiligheid.be/autoke...uring-oldtimer)

              Moet ik dan pas in 2020 gaan voordat mijn wagen verjaart?
              Want aan de andere kant zegt men: 2-jaarlijkse keuring. Dus dit jaar is 2 jaar geleden. Pas in 2020 gaan betekent dat het 4 jaar geleden was.
              Als je auto bijvoorbeeld 2 jaar geleden op 22 juni gekeurd werd, moet deze als + 30-jarige voor het eerst weer naar de keuring voor het verstrijken van zijn 'keurings'verjaardag in 2020 = >dan moet je voor het eerst terug naar de keuring ten laatste op 22 juni 2020 en daarna om de 2 jaar.

              Auto's op O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud, zullen al vanaf 2019 terug naar de keuring moeten voor de periodieke keuring en dit zelfs jaarlijks tot ze 30 jaar zullen zijn en daarna 2-jaarlijks
              (regels voor Vlaanderen uiteraard)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten

                Auto's op O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud, zullen al vanaf 2019 terug naar de keuring moeten voor de periodieke keuring en dit zelfs jaarlijks tot ze 30 jaar zullen zijn en daarna 2-jaarlijks
                (regels voor Vlaanderen uiteraard)
                De vraag blijft toch wanneer. Mijn OT is van 5/1992, aangekocht en gekeurd op 5 april 2018. Moet ik dan voor die datum in 2019 naar de keuring, wacht ik op een uitnodiging, of moet ik pas in 2020?
                Last edited by order66; 22/06/2018, 22:41.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • Ik denk dat er veel "zonder keuring" gaan blijven rondrijden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                    De vraag blijft toch wanneer. Mijn OT is van 5/1992, aangekocht en gekeurd op 5 april 2018. Moet ik dan voor die datum in 2019 naar de keuring, wacht ik op een uitnodiging, of moet ik pas in 2020?
                    Klopt, als + 25-jarige auto en nog geen 30 jaar oud uiterlijk op 5 april 2019 naar de jaarlijkse periodieke (oldtimer)keuring (vervaldag wordt bepaald door de laatst uitgevoerde keuring). In principe zal je een oproeping ontvangen, MAAR ook als je geen uitnodiging ontvangt, moet je u tegen die datum aanbieden voor de keuring.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                      Ik denk dat er veel "zonder keuring" gaan blijven rondrijden.
                      daar hopen ze op, zodat ze bovenop het bedrag dat je betaald voor de keuring en eventuele herkeuringen ook nog eens boetes kunnen innen voor laatkomers.

                      Daarom begrijp ik niet dat ze bv moto's niet naar de keuring laten gaan en die kleine greep aan O platen dan ineens weer wel. Oftewel alle voertuigen of te wel geen enkel.
                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten

                        daar hopen ze op, zodat ze bovenop het bedrag dat je betaald voor de keuring en eventuele herkeuringen ook nog eens boetes kunnen innen voor laatkomers.

                        Daarom begrijp ik niet dat ze bv moto's niet naar de keuring laten gaan en die kleine greep aan O platen dan ineens weer wel. Oftewel alle voertuigen of te wel geen enkel.
                        Idd. En als er met een moto iets mis is, draait dat meestal erger uit dan met een wagen.
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                          Waarom maken ze alles zo ingewikkeld
                          Omdat dit België is, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. In de states heb je al dien zever niet pff

                          Comment


                          • Na een kort gesprek met de stationschef waar ik mijn Q5 liet keuren, stel ik vast dat een subtiliteit mijn tot nu ontsnapte : ik heb mijn Spitfire (1975) nooit officieel als OT laten inschrijven, daar ik de wagen jaarlijks bleef laten keuren en met de originele (normale) platen bleef rijden. Mijn Spitfire valt dus niet onder de nieuwe wet, het is geen OT, gewoon een oude wagen, onderworpen aan de gewone keuringsregels, die jaarlijks zal moeten blijven gekeurd worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              Na een kort gesprek met de stationschef waar ik mijn Q5 liet keuren, stel ik vast dat een subtiliteit mijn tot nu ontsnapte : ik heb mijn Spitfire (1975) nooit officieel als OT laten inschrijven, daar ik de wagen jaarlijks bleef laten keuren en met de originele (normale) platen bleef rijden. Mijn Spitfire valt dus niet onder de nieuwe wet, het is geen OT, gewoon een oude wagen, onderworpen aan de gewone keuringsregels, die jaarlijks zal moeten blijven gekeurd worden.
                              Dat viel al af te leiden uit uw vorige bericht, omdat er sprake was van een jaarlijkse keuring, wat enkel het geval was voor auto's ingeschreven onder een normale plaat. Voor die auto's verandert er inderdaad niets met de nieuwe regels, die enkel van toepassing zijn op auto's vanaf 25 jaar oud en ingeschreven onder een O-plaat.

                              Als die nu al jaarlijks normaal gekeurd wordt, is er weinig reden om naar een systeem van 2-jaarlijkse oldtimerkeuring met O-plaat over te stappen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                Als die nu al jaarlijks normaal gekeurd wordt, is er weinig reden om naar een systeem van 2-jaarlijkse oldtimerkeuring met O-plaat over te stappen.
                                Eigenlijk wel toch? De trip alleen al en de tijd vrijmaken. Voor een auto die uberperfect in orde staat zeker als het enkel een hobbywagen is.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                  Eigenlijk wel toch? De trip alleen al en de tijd vrijmaken. Voor een auto die uberperfect in orde staat zeker als het enkel een hobbywagen is.
                                  Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die auto per jaar enkel naar buiten kwam voor naar de keuring te rijden . Dan is het beter van dat jaarlijks te doen, dan slechts om de 2 jaar naar de oldtimerkeuring te rijden.
                                  En om nostalgische redenen zijn er ook argumenten om de daily nummerplaat te behouden en niet in te ruilen voor een 'moderne' O-plaat.

                                  Ik ga wel mijn O-platen houden om inderdaad niet elk jaar naar de keuring te moeten. Niet dat ik schrik heb voor problemen, maar ook wegens de tijd die het vraagt.

                                  Laatst zag ik een Porsche 914 met gewone platen op de keuring en ik vond dat ze heel soepel waren om die 'gewoon' te keuren. Alhoewel zoiets zal afhangen van keuring tot keuring en van keurder tot keurder. Als de auto in orde staat, is zo een gewone keuring niet onoverkomelijk.

                                  Comment


                                  • Het is bijzonder vervelend om ieder jaar naar de keuring te moeten. Mijn autos zijn steeds in nieuwstaat, op geen euro bespaard. Als je dan iedere 1500/2000 km naar de keuring moet, is dat frustrerend. Kost alleen maar tijd en geld. Natuurlijk begrijp ik dat de profiteurs er zo uit kunnen gaan, maar voor de liefhebbers vervelend.
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                      Eigenlijk wel toch? De trip alleen al en de tijd vrijmaken. Voor een auto die uberperfect in orde staat zeker als het enkel een hobbywagen is.
                                      Ik denk dat de kerels op de keuring er goed mee kunnen lachen... de Spit dient eigenlijk eerder als decoratiestuk van mijn garage.
                                      Mag niet op het nat, en hij heeft een strak kleedje op maat tegen de stof ... tegen de spinnendraden er onder heb ik nog niets gevonden

                                      Comment


                                      • Mag ik toch wat meer rijden voorstellen. Ik zou niet willen dat je u dat stilstaan ooit beklaagt. Moet ik tegen mezelf ook constant zeggen over mijn hobbywagens
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                        Comment


                                        • Weet ik, maar in de jaren is het plezier dat ik er aan heb heel wat gedaald. Behalve voor korte ritjes in de buurt wenst trouwens madam in de Spit niet meer meerijden. Zij is te verwend geweest met de Saab Cabrio, die veel meer comfort biedt, alhoewel deze wagen ook op het slecht pad zit : 32.000 kms op 13 jaar... Beide zijn dus funwagens, een beetje te vergelijken met mooie mechanische uurwerken : in de meeste gevallen slapen deze in hun doos... behalve af en toe om te checken of ze nog goed werken !

                                          Comment

                                          Working...
                                          X