Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dat is jammer man. Overweeg je geen verkoop dan? Ik zou er wel bij stilstaan. Een auto moet wel rijden, zeer slecht voor alle onderdelen en vloeistoffen dat stilstaan. Ik zeg het maar he
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Het is niet dat er niet naar kijk, hé ! De wagen is steeds rijklaar, start op eerste vraag, en krijgt zijn jaarlijks onderhoud onafgezien de afgereden afstand. Maar aan verkopen denk ik zeker niet, het is een stuk van mijn hart (kado voor mijn 30 jaar )
De Saab was voor mijn 60 jaar, ik hoop er nog eentje bij te voegen, maar ik moet nog 18 jaar wachten
Zeg, dus toch nog even concrete data gebruiken voor de keuring:
- 1e inverkeerstelling: 10/12/1979
- keuring bij invoer: 19/06/2015 (staat als referentiedatum op keuringsbewijs), finale goedkeuring: 26/06/2015
Zoals ik het lees, moet ik dus voor 10/12/2020 naar de keuring, klopt dat?
Waar was die eerste in gebruikstelling ? Indien in het buitenland, dan telt m.i. de datum van de definitie keuring in België. Daar het al drie jaar geleden is, denk ik ook dat je in ‘19 een uitnodiging zal krijgen voor een tweejarige OT-keuring. Gebeurt dit niet zou ik spontaan de vraag stellen aan de overste van je keuringstation.
Buitenland inderdaad.
Ik vind de tekst op goca niet echt duidelijk:
Groep 2 - Voertuigen onder O-plaat vanaf 30 jaar
De voertuigen onder O-plaat die ten minste dertig jaar geleden in verkeer zijn gesteld, met uitzondering van voertuigen voor traag vervoer, worden voor de dag in 2020 waarop ze dertig jaar of meer geleden in verkeer zijn gesteld, aangeboden voor periodieke keuring.
• De referentiedatum op het keuringsbewijs zal de dag en maand zijn van de datum eerste inverkeerstelling (zie kentekenbewijs "datum eerste inschrijving"). Voertuigen kunnen vanaf 2 maand voor de referentiedatum aangeboden worden voor periodieke keuring met behoud van deze referentiedatum.
Eerste deel neemt de eerste inverkeerstelling als referentie.
Tweede deel spreekt over de referentiedatum die 19/06/2015 is.
Ik kan echt niet meer volgen, wat pagina's terug begreep ik dat je een auto van 92 bvb niet als oldie kan inschrijven tenzij je volle pot taks betaald, maar als je dan een belastingscalculatie doet dan
krijg je een heel ander resultaat?
Auto's met een eerste inschrijvingsdatum tot en met 31/12/1992 vallen in Vlaandeen onder de fiscale overgangsregeling en blijven verder genieten van de oldtimertarieven. Voor auto's voor het eerst ingeschreven vanaf 1/1/1993 geldt de fiscale oldtimerleeftijd van 30 jaar vooraleer die van de verlaagde tarieven zullen kunnen genieten.
Qua keuring moet elke auto in Vlaanderen die jonger is dan 30 jaar jaarlijks naar de keuring. Vanaf 30 jaar moet je om de twee jaar naar de keuring en vanaf 50 jaar om de vijf jaar. Voor auto's ingeschreven met een O-plaat gaat het dan wel om de iets beperktere oldtimerkeuring. Voor gewone platen blijft het gewoon jaarlijkse keuring.
Auto's met O-plaat tussen de 25 en de 30 jaar oud zullen voor het eerst terug naar de keuring moeten vanaf 2019, die ouder dan 30 jaar oud vanaf 2020.
Qua aanvraag van platen staat er nog altijd 25 jaar in de wet, zodat je voor elke auto vanaf 25 jaar nog een O-plaat zou kunnen aanvragen. Zo kan je voor een auto van juni 1993 een O-plaat aanvragen, maar betaal je wel de volledige biv en vb en ga je tot 30 jaar ook jaarlijks naar de (oldtimer) keuring moeten.
Mijn voertuig is de eerste keer in het verkeer gekomen op 15 september 1988 en ondertussen gekeurd (staat van het voertuig) op 8 april 2016 en staat op
O-plaat.
In september 2018 wordt deze nu 30.
Is in mijn geval dan het jaartal 2020 van toepassing en zal deze intussen niet meer naar de keuring moeten ?
Uit respect voor de beheerder van dé site, hier géén perso-foto's ...
Mijn recentst gespotte Europese plaat = 2-EFT-538 op 05/10/2023 en dit op een MAN camionette te Kobbegem met als id: 27/09/2023
Mijn laatst gespotte Europese plaat met een 1 = 1-YXY-493op een Renault te Haaltert op 27/02/2021
Mijn laatst gespotte oude Belgische plaat = 073-CFCop een Audi A1 te Dendermonde op 09/12/2015
Wat met Brussel? Daar zou schijnbaar nog niets veranderd zijn, en zou ik mijn Mercedes 300 CE-24 Cabriolet van 11/6/1993 niet alleen als oldtimer kunnen inschrijven maar zou deze fiscaal ook effectief nog als oldtimer behandeld worden. Klopt dit?
Je moet dan natuurlijk wel iemand kennen die daar woont en de wagen op zijn naam wil inschrijven.
Mijn voertuig is de eerste keer in het verkeer gekomen op 15 september 1988 en ondertussen gekeurd (staat van het voertuig) op 8 april 2016 en staat op
O-plaat.
In september 2018 wordt deze nu 30.
Is in mijn geval dan het jaartal 2020 van toepassing en zal deze intussen niet meer naar de keuring moeten ?
Voor Vlaanderen was de scharnierdatum 20 mei 2018 : als de auto op dat ogenblik ouder dan 30 jaar was EN onder O-plaat ingeschreven, moet hij pas voor de eerste keer naar de periodieke oldtimerkeuring vanaf 2020.
Die van U was nog geen 30 jaar op 20 mei 2018 en zou dus naar de periodieke oldtimerkeuring moeten vanaf 2019 (dan tweejaarlijks, dus 2021 enzovoort).
In Vlaanderen moeten ook de auto's van 30 jaar oud naar die 2-jaarlijkse oldtimerkeuring en dus moet je om de 2 jaar verder naar de keuring. Vanaf 50 jaar wordt het om de 5 jaar in Vlaanderen. In Wallonië spreken ze van een vrijstelling voor oldtimers vanaf 30 jaar in originele toestand.
Wat met Brussel? Daar zou schijnbaar nog niets veranderd zijn, en zou ik mijn Mercedes 300 CE-24 Cabriolet van 11/6/1993 niet alleen als oldtimer kunnen inschrijven maar zou deze fiscaal ook effectief nog als oldtimer behandeld worden. Klopt dit?
Je moet dan natuurlijk wel iemand kennen die daar woont en de wagen op zijn naam wil inschrijven.
Voor Brussel heb ik geen wijzigingen kunnen terugvinden, dus daar geldt nog altijd de éénmalige oldtimerkeuring vanaf 25 jaar, inschrijving onder O-plaat vanaf 25 jaar en voor alle auto's vanaf 25 jaar de oldtimertaksen.
Maar dit kan elke dag veranderen, want ook Brussel zou zijn fiscaliteit en zijn keuringsregels aanpassen aan een oldtimerleeftijd van 30 jaar. Maar wat Brussel concreet van plan is, is niet gekend.
Voor Brussel heb ik geen wijzigingen kunnen terugvinden, dus daar geldt nog altijd de éénmalige oldtimerkeuring vanaf 25 jaar, inschrijving onder O-plaat vanaf 25 jaar en voor alle auto's vanaf 25 jaar de oldtimertaksen.
Maar dit kan elke dag veranderen, want ook Brussel zou zijn fiscaliteit en zijn keuringsregels aanpassen aan een oldtimerleeftijd van 30 jaar. Maar wat Brussel concreet van plan is, is niet gekend.
Thx voor de bevestiging Cedra, nu nog iemand vinden die in Brussel woont
Aangezien ik met het artikel van de BFOV niet veel ben en zij schijnbaar geen info of antwoord hebben gekregen hebben of doen alsof kunt u hieronder het antwoord vinden dat ik van het kab inet van de minister kreeg..
Zoals u weet zijn alle Belgen gelijk voor wet maar de vlamingen in dit geval iets minder omdat de wetgeving in vlaanderen strenger is .....
Hartelijk bedankt voor uw bericht aan het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts.
De periodieke keuring voor de oldtimers die vanaf 20 mei 2018 van kracht is, is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU. De nieuwe regeling geldt voor alle oldtimers die in Vlaanderen onder O-plaat zijn ingeschreven of met het oog op inschrijving onder O-plaat.
Voor uw oldtimer van 1930 blijft de keuring geldig tot in 2020. U zult normaal gezien een uitnodiging per post ontvangen om in 2020 naar de eerste periodieke keuring te gaan. Wanneer u exact naar de keuring moet is afhankelijk van de datum van de eerste inschrijving. Hiervoor moet u nagaan wat de dag en de maand van de datum van de eerste inschrijving was. Dit noemt men de referentiedatum (= dag en maand).
Een voorbeeld :
Stel de datum van de eerste inschrijving is : 01/06/1930. De referentiedatum is in dit voorbeeld: 01/06.
Dan dient u in dit voorbeeld naar de keuring te gaan in de periode 2 maanden voorafgaand aan de referentiedatum ofwel tussen 01/04/2020 en 01/06/2020.
U hoeft niet te wachten op de uitnodigingskaart om u aan te bieden bij de autokeuring. Het is geen verplicht document om bij de autokeuring te hebben.
Uw oldtimer van 1991 dient al in 2019 voorgereden te worden voor de eerste periodieke keuring.
U hebt de keuze om in alle keuringsstations van het land naar de keuring te gaan maar de vrijstellingen die andere gewesten toestaan zijn niet geldig in Vlaanderen.
Artikel 6, §1, XII, 4° ° van de Bijzondere Wet tot hervorming der instellingen voorziet namelijk wel in de mogelijkheid om een voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest gelegen is, maar niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van een vrijstelling van de keuringsplicht die in een ander gewest geldt.
De keuring van het voertuig dient steeds conform te zijn met de wetgeving die van toepassing is op de plaats waar het voertuig ingeschreven staat. Keuringsbewijzen, uitgereikt door een keuringsstation dat gelegen is in een ander gewest, worden aanvaard op voorwaarde dat de periodiciteit die op het voertuig van toepassing is, niet werd overschreden. Zo zal bijvoorbeeld een Vlaamse oldtimer die ouder is dan 50 jaar en gekeurd werd in een keuringsstation dat gelegen is op het Waalse of Brusselse Gewest aanzien worden als zijnde geldig gekeurd, op voorwaarde dat het keuringsbewijs niet ouder is dan 5 jaar.
Wij hopen dat met bovenstaande uitleg de situatie met uw twee oldtimers duidelijk is geworden.
Met vriendelijke groeten,
DEPARTEMENT MOBILITEIT & OPENBARE WERKEN
Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid
Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel
Aangezien ik met het artikel van de BFOV niet veel ben en zij schijnbaar geen info of antwoord hebben gekregen hebben of doen alsof kunt u hieronder het antwoord vinden dat ik van het kab inet van de minister kreeg..
Zoals u weet zijn alle Belgen gelijk voor wet maar de vlamingen in dit geval iets minder omdat de wetgeving in vlaanderen strenger is .....
Hartelijk bedankt voor uw bericht aan het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts.
De periodieke keuring voor de oldtimers die vanaf 20 mei 2018 van kracht is, is het gevolg van de omzetting van de Europese richtlijn 2014/45/EU. De nieuwe regeling geldt voor alle oldtimers die in Vlaanderen onder O-plaat zijn ingeschreven of met het oog op inschrijving onder O-plaat.
Voor uw oldtimer van 1930 blijft de keuring geldig tot in 2020. U zult normaal gezien een uitnodiging per post ontvangen om in 2020 naar de eerste periodieke keuring te gaan. Wanneer u exact naar de keuring moet is afhankelijk van de datum van de eerste inschrijving. Hiervoor moet u nagaan wat de dag en de maand van de datum van de eerste inschrijving was. Dit noemt men de referentiedatum (= dag en maand).
Een voorbeeld :
Stel de datum van de eerste inschrijving is : 01/06/1930. De referentiedatum is in dit voorbeeld: 01/06.
Dan dient u in dit voorbeeld naar de keuring te gaan in de periode 2 maanden voorafgaand aan de referentiedatum ofwel tussen 01/04/2020 en 01/06/2020.
U hoeft niet te wachten op de uitnodigingskaart om u aan te bieden bij de autokeuring. Het is geen verplicht document om bij de autokeuring te hebben.
Uw oldtimer van 1991 dient al in 2019 voorgereden te worden voor de eerste periodieke keuring.
U hebt de keuze om in alle keuringsstations van het land naar de keuring te gaan maar de vrijstellingen die andere gewesten toestaan zijn niet geldig in Vlaanderen.
Artikel 6, §1, XII, 4° ° van de Bijzondere Wet tot hervorming der instellingen voorziet namelijk wel in de mogelijkheid om een voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest gelegen is, maar niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van een vrijstelling van de keuringsplicht die in een ander gewest geldt.
De keuring van het voertuig dient steeds conform te zijn met de wetgeving die van toepassing is op de plaats waar het voertuig ingeschreven staat. Keuringsbewijzen, uitgereikt door een keuringsstation dat gelegen is in een ander gewest, worden aanvaard op voorwaarde dat de periodiciteit die op het voertuig van toepassing is, niet werd overschreden. Zo zal bijvoorbeeld een Vlaamse oldtimer die ouder is dan 50 jaar en gekeurd werd in een keuringsstation dat gelegen is op het Waalse of Brusselse Gewest aanzien worden als zijnde geldig gekeurd, op voorwaarde dat het keuringsbewijs niet ouder is dan 5 jaar.
Wij hopen dat met bovenstaande uitleg de situatie met uw twee oldtimers duidelijk is geworden.
Met vriendelijke groeten,
DEPARTEMENT MOBILITEIT & OPENBARE WERKEN
Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid
Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel
Dus: als ik het goed lees baseren ze zich in Brussel nu op de allereerste inschrijvingsdatum toen de auto in ‘t verkeer kwam ?
Kan iemand, die al naar de keuring geroepen is dit jaar, dit bevestigen ??
Een wagen inschrijven met een O-plaat brengt enkele beperkingen met zich mee. Zo mag je hem niet gebruiken voor betaald personen- of goederenvervoer, niet inzetten voor reclame en vooral niet voor woon-werkverkeer of schooltrajecten. Als je met dagelijks gebruik bedoelt dat je ermee naar het werk wil rijden, dan is het antwoord nee: dat is niet toegestaan.
De enige manier om dat te omzeilen, is door de wagen in te schrijven met een gewone nummerplaat. Daarmee gelden dezelfde regels als voor moderne auto’s, maar dan mag je niet langer in lage-emissiezones rijden. Als je je oldtimer daarentegen enkel gebruikt voor boodschappen, vakanties of plezierritten, dan mag je hem wel dagelijks gebruiken.
Vanuit technisch, financieel en veiligheidsstandpunt
Hoewel het wettelijk gezien mogelijk is om een oldtimer dagelijks te gebruiken, is het niet meteen aan te raden. Deze wagens voldoen niet aan de hedendaagse veiligheidsnormen en bieden veel minder bescherming dan moderne wagens. Daarnaast is de weerbaarheid van een oldtimer niet vanzelfsprekend. In tegenstelling tot recente modellen beschikken veel klassiekers niet over een degelijke roestbescherming, waardoor regen en vooral strooizout hun grootste vijand zijn.
Dagelijks rijden met een oldtimer betekent ook dat hij voortdurend wordt blootgesteld aan slechte weersomstandigheden, druk verkeer en onvoorzichtige weggebruikers, wat de slijtage sterk kan versnellen. De onderhoudskosten kunnen hierdoor snel oplopen, aangezien de mechanische onderdelen intensief worden belast in omstandigheden waarvoor ze oorspronkelijk niet ontworpen zijn (of toch niet voor zo’n lange levensduur). En dan hebben we het nog niet eens over het brandstofverbruik, dat bij veel oudere wagens aanzienlijk hoger ligt dan bij moderne modellen.
Vanuit milieuoogpunt
De impact van een oldtimer op het milieu hangt sterk af van het model zelf en het aantal kilometers dat ermee wordt gereden. Een kleine Citroën 2CV met een verbruik van 5 à 6 liter per 100 km die jaarlijks slechts 3.000 km aflegt, kan verrassend milieuvriendelijk zijn. Omdat de CO₂-uitstoot rechtstreeks gekoppeld is aan het brandstofverbruik, blijft de totale ecologische voetafdruk relatief laag.
Vanuit het perspectief van de volledige levenscyclus kan het zelfs minder zinvol zijn om om de vijf à zes jaar een nieuwe elektrische auto te kopen voor zulke korte afstanden. De productie van een nieuwe elektrische wagen brengt gemiddeld zo’n 10 ton CO₂-uitstoot met zich mee, terwijl een ‘Geit’ in dezelfde periode slechts zo’n 3 ton uitstoot.
Voor een klassieke wagen met een grote V8-motor uit de jaren 70 die 15 liter per 100 km verbruikt en jaarlijks 10.000 km wordt gereden, ziet het plaatje er natuurlijk anders uit. Een oldtimer blijft vooral ecologisch verantwoord zolang hij weinig wordt gebruikt.
Vanuit psychologisch oogpunt
Velen hebben het geprobeerd en zijn uiteindelijk op hun beslissing teruggekomen. Dagelijks rijden met je "zondagse auto" kan de magie snel doen verdwijnen. Kleine gebreken die je tijdens een sporadische rit charmant vindt, zoals een nauwelijks functionerende ontwaseming, een zwak verwarmingssysteem of een onvoorspelbaar rijgedrag, kunnen op lange termijn eerder een bron van frustratie worden dan van plezier.
Tenzij je een echte purist bent, kan het dagelijks gebruik van een oldtimer behoorlijk stressvol worden. Je houdt voortdurend de motortemperatuur in de gaten in de file, spitst je oren bij elk verdacht geluid en zwaait geregeld met een doek om het beslagen voorruit vrij te maken. Wat in het begin een nostalgische ervaring lijkt, kan al snel omslaan in een opeenstapeling van kleine ergernissen.
Conclusie
Ja, dagelijks rijden met een wagen met O-plaat is wettelijk mogelijk, zolang hij niet wordt gebruikt voor woon-werkverkeer of schooltrajecten. Toch is het allesbehalve de beste keuze, zowel op vlak van veiligheid, comfort en onderhoud… als voor de bijzondere band die je met je klassieker hebt!
Bron: Vroom.be
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment