Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes W124: 25 jaar v.2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ja, hoe kan ik weten bij een 124 of de airco gewoonweg gevuld moet worden of wel degelijk stuk.
    Stel nu dat het reservoir van de airco leeg is, kan ik dan toch testen of hij zal werken?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door djenne00 Bekijk Berichten
      Ja, hoe kan ik weten bij een 124 of de airco gewoonweg gevuld moet worden of wel degelijk stuk.
      Stel nu dat het reservoir van de airco leeg is, kan ik dan toch testen of hij zal werken?
      De mijne deed ook raar...dacht dat het niveau te laag was gekomen.
      Relais vervangen, nog nooit zo goed gewerkt.

      Zit nog altijd met de originele vloeistof

      Comment


      • Een airco systeem heeft geen reservoir.

        Het systeem is leeg, te weinig gevuld, goed gevuld, of overvuld.

        Beste is dat je allereerst laat nakijken of er weldegelijk gas op zit of niet. M.a.w. dus laten vacumeren en kijken of er eventueel lekkages zijn. Daarna vullen met de juiste hoeveelheid, en dan pas kan je kijken of je systeem goed werkt (dus: of compressor aanslaat, etc.).


        Ik zit ook met een systeem dat momenteel niet werkt. Durf de compressor ook niet aanzetten omdat er geen gas op't systeem zit.
        Bijkomend probleem is dat er R12 in moet, maar dat is in België niet meer verkrijgbaar. Dus moet een R134A adapter hebben en eventueel alle dichtingen vervangen door nieuwe.

        Kakgedoe. Ofwel naar Frankrijk rijden voor R12 te laten vullen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
          Een airco systeem heeft geen reservoir.

          Het systeem is leeg, te weinig gevuld, goed gevuld, of overvuld.

          Beste is dat je allereerst laat nakijken of er weldegelijk gas op zit of niet. M.a.w. dus laten vacumeren en kijken of er eventueel lekkages zijn. Daarna vullen met de juiste hoeveelheid, en dan pas kan je kijken of je systeem goed werkt (dus: of compressor aanslaat, etc.).


          Ik zit ook met een systeem dat momenteel niet werkt. Durf de compressor ook niet aanzetten omdat er geen gas op't systeem zit.
          Bijkomend probleem is dat er R12 in moet, maar dat is in België niet meer verkrijgbaar. Dus moet een R134A adapter hebben en eventueel alle dichtingen vervangen door nieuwe.

          Kakgedoe. Ofwel naar Frankrijk rijden voor R12 te laten vullen.
          Ah, met dank. Matteus, de 124-eigenaars rots in de branding.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
            Kakgedoe. Ofwel naar Frankrijk rijden voor R12 te laten vullen.
            lijkt doenbaar?
            een soort "grens"geval? letterlijk dan: hoe ver moet je rijden?

            Comment


            • Ja maar heb daar gewoon geen zin in.

              Elke keer als je aircoservice wilt doen moet je dan naar FR bollen... Ook niet echt interessant.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                Een airco systeem heeft geen reservoir.

                Het systeem is leeg, te weinig gevuld, goed gevuld, of overvuld.

                Beste is dat je allereerst laat nakijken of er weldegelijk gas op zit of niet. M.a.w. dus laten vacumeren en kijken of er eventueel lekkages zijn. Daarna vullen met de juiste hoeveelheid, en dan pas kan je kijken of je systeem goed werkt (dus: of compressor aanslaat, etc.).


                Ik zit ook met een systeem dat momenteel niet werkt. Durf de compressor ook niet aanzetten omdat er geen gas op't systeem zit.
                Bijkomend probleem is dat er R12 in moet, maar dat is in België niet meer verkrijgbaar. Dus moet een R134A adapter hebben en eventueel alle dichtingen vervangen door nieuwe.

                Kakgedoe. Ofwel naar Frankrijk rijden voor R12 te laten vullen.
                Dichtingen vervangen is niet per se nodig hoor

                En als jij in Frankrijk aan R12 kan geraken, ik heb een toestel staan om R12 te vullen

                Comment


                • Mijn plan was eigenlijk gewoon om daar R134 in te steken. En zien wat dat geeft. Gaat het kapot dan gaat het kapot en vervang ik het.

                  Probleem is dat ik een adapternippel moet hebben om te vullen, omdat R134 nippels aanzienlijk groter zijn.

                  Comment


                  • Ik heb iig ook al gehoord dat je dat gewoon kan vullen met r134a

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                      Mijn plan was eigenlijk gewoon om daar R134 in te steken. En zien wat dat geeft. Gaat het kapot dan gaat het kapot en vervang ik het.

                      Probleem is dat ik een adapternippel moet hebben om te vullen, omdat R134 nippels aanzienlijk groter zijn.
                      Dat gaat hoor.

                      Normaalgezien kunnen die rubbers daar tegen bij een 124.

                      Adapternippels zijn niet moeilijk te vinden.

                      Comment


                      • Waar gaat dat gas dan naartoe als er geen lekkages zijn? Ik snap dat niet goed dat airco's moeten bijgevuld worden.

                        Vorige maand is er waar ik werk een koelkast kapot gegaan die non-stop gewerkt heeft van in 1952. Werkte tot dan nog prima, 60 jaar zonder gas bijvullen.
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                          Waar gaat dat gas dan naartoe als er geen lekkages zijn? Ik snap dat niet goed dat airco's moeten bijgevuld worden.

                          Vorige maand is er waar ik werk een koelkast kapot gegaan die non-stop gewerkt heeft van in 1952. Werkte tot dan nog prima, 60 jaar zonder gas bijvullen.
                          oude techniek

                          mijn oma haar Linde ijskast zit ook al 45 jaar in de pries ... Ik wil alleen het verbruik niet weten
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Waar gaat dat gas dan naartoe als er geen lekkages zijn? Ik snap dat niet goed dat airco's moeten bijgevuld worden.

                            Vorige maand is er waar ik werk een koelkast kapot gegaan die non-stop gewerkt heeft van in 1952. Werkte tot dan nog prima, 60 jaar zonder gas bijvullen.

                            Als er geen lekkages zijn gaat dat gas niet weg hé. Toch niet op korte termijn (lees: enkele jaren).

                            Een compleet 100% dicht aircosysteem is best zeldzaam. Als jij morgen een nieuwe auto koopt met airco, die vervolgens 15 jaar wegstalt, is de kans groot dat de airco tenminste moet bijgevuld worden na die 15 jaar.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                              Dat gaat hoor.

                              Normaalgezien kunnen die rubbers daar tegen bij een 124.

                              Adapternippels zijn niet moeilijk te vinden.

                              Idd heb ik me ook al laten vertellen dat dat bij benz niet nodig is. Zijn slechts een aantal merken die daar wel last van hebben (Franse rommel etc.).

                              Comment


                              • bij smart vinden ze het normaal dat na 2 jaar de airco van druk is, ik vind dat toch niet

                                de langste auto ik heb gehad was zes jaar, een golf...ik heb de airco nooit laten vullen...dat vind ik eerder normaal

                                Comment


                                • wacht ik moet eerlijk zijn, niet smart maar die baliekerel vond dat

                                  Comment


                                  • Ik heb toch al vaak gelezen dat R12 systemen vaker langer hun druk behouden dan de R134a systemen, die soms wel jaarlijks opgevuld dienen te worden. Geen idee of daar iets van aan is.

                                    Kan je eigenlijk makkelijk zien wat er in je systeem zit ? Ik heb zo'n vermoeden dat mijn M6 nog op R12 draait (en nog altijd koud is) aangezien hij uit Frankrijk zelf komt.
                                    1984 BMW M635CSi F u n
                                    1990 Mercedes-Benz 260E Sportline D a i l y

                                    Comment


                                    • R12 is verboden geworden. Mag enkel nog gebruikt worden in bestaande industriële installaties.
                                      De controles hierop zijn redelijk streng. Maar in de praktijk valt de 500gr die in je auto zit in het niet in de kilo's die in die frigo's zitten.
                                      Ik weet wel niet of de productie van het gas al verboden is of nog niet. Maar tegen 2020 is dat allesinds zeker afgelopen. Aangezien het gas sinds 1995 (of '94) al verboden is in nieuwe installaties, is die installatie ook al een kleine 25jaar.

                                      R134a is een vervanggas (dacht ik, de cijfers kunnen ook omgedraaid zijn). Maar er is wel een retrofit nodig : olie is anders (olie om de compressor te smeren wordt meegevoerd met het gas) en de molecule-stuctuur is anders, waardoor het sneller weglekt door de rubberenafdichtingen (heeft niets met benz of franse rommel te maken).

                                      Dus eigenlijk een kleine retrofit doen is de beste optie. Maar hou zeker de compressor goed in de gaten (oliepeil!) want die kan snel kapotdraaien.

                                      Om het verhaal leuker te maken, er is sprake om R134a ook te gaan bannen, in de koelindustrie zitten ze nu al met een ander vervanggas (in nieuwe installaties), maar dat is nog een gerucht vermoed ik. Het nieuwe gas is wel beter (en anders).

                                      Bij ons op de boten zit er bij sommige nog R12 en bij andere een vervanggas. Onze koeltechnieker kan er dus nog aankomen, maar ik heb het hem nog niet kunnen vragen.
                                      Kleine tip : kijk voor koeltechniekers die of lange tijd bezig zijn of die oudere installaties onderhouden. Bij werken op boten : grote kans dat ze R12 gebruiken.

                                      Comment


                                      • Als het spul er in zit, moet het er niet uit, he?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                                          Ik zou in België nooit zo rondrijden, maar vind het ook nog vet. Dikke velg (die geen overdreven tjoening uitstraling heeft), geen domme tjoening spoilers etc, en laag bij de grond (al staat deze wel heel laag). Mooie stance.
                                          Echt een zalige slee! 2 cm hoger zou hem goed doen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X