Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer O nummerplaat aanvragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wanneer O nummerplaat aanvragen

    Hallo,

    De auto is momenteel gekeurd voor gewoon dagelijks gebruik.
    In November 2011 is de wagen 25 jaar oud geworden.
    De keuring voor dagelijks gebruikt loopt nog tot 15 februari dus binnen kort zal de wagen weer naar de autokeuring moet gaan.Nu wil ik deze wagen als old timer laten keuren.
    Mijn vraag is moet ik op voorhand een O nummerplaat aanvragen voordat ik naar de keuring ga in februari of moet ik me gewoon naar de keuring gaan en daar te plaatse zeggen dat het voor een oldtimer keuring is en krijg ik daarna de formulieren om O nummerplaat aan te vragen ?

    Alvast bedankt voor u tijd.

  • #2
    De wagen aanbieden met huidige nummerplaten en aan de keurders melden dat je een oldtimer keuring wilt uitvoeren.

    Die keuren dan chassisnummer, remmen, lichten, stuurinrichting.
    Wat je moet meekrijgen:
    Inschrijvingsformulier
    groen keuringsbewijs met 'staat van het voertuig'
    blad met verklaring dat je moet invullen: daarop staat dat je de auto gebruikt als oldtimer, voor proefritten...

    Oldtimerkeuring kost 14.50euro

    Comment


    • #3
      Wat is de reden om O-platen te willen?

      Wagen niet meer geschikt voor het gebruik op de openbare weg?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door SR Man Bekijk Berichten
        De wagen aanbieden met huidige nummerplaten en aan de keurders melden dat je een oldtimer keuring wilt uitvoeren.

        Die keuren dan chassisnummer, remmen, lichten, stuurinrichting.
        Wat je moet meekrijgen:
        Inschrijvingsformulier
        groen keuringsbewijs met 'staat van het voertuig'
        blad met verklaring dat je moet invullen: daarop staat dat je de auto gebruikt als oldtimer, voor proefritten...

        Oldtimerkeuring kost 14.50euro
        bedankt voor de info.

        Wanneer je wagen jaarlijks laat keuren zodat je geen beperkingen hebt in verband
        met het gebruik, maar je wil wel aanspraak maken op de autotaks vermindering
        moet men dan ook aan de keuring melden dat het om oldtimerkeuring gaat ?

        Hoeveel de autotaks dan bedraagt per jaar heb ik niet juist kunnen achterhalen.
        Heb bedragen gelezen van 30, 45, 60 euro maar hoeveel het juist is ?
        Alvast bedankt voor u tijd.

        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
        Wat is de reden om O-platen te willen?

        Wagen niet meer geschikt voor het gebruik op de openbare weg?
        Wagen niet meer geschikt voor het gebruik op de openbare weg?[/quote]
        dit was om twee redenen ;
        1ste dat ik gelezen had dat oldtimer een O-plaats moest hebben vanaf november 2011.
        2de de achternaloop van ieder jaar naar de keuring te moeten gaan.De wagen heeft nu maar 1800km gereden op 1 jaar.
        3de de autotaks vermindering.
        Persoonlijk vind ik wanneer een oldtimer minder dan 3000km per jaar rijdt en niet elke dag wordt gebruik dat deze wagens keuringvrij zouden moeten zijn.

        Misschien is O-plaat niet de beste keuze in verband met de beperkingen.
        Bijvoorbeeld wanneer mooie weer is of als je gewoon zin in heb om ritje te maken is dit niet meer mogelijk .

        Wanneer je wagen jaarlijks laat keuren zodat je geen beperkingen hebt in verband
        met het gebruik, maar je wil wel aanspraak maken op de autotaks vermindering
        moet men dan ook aan de keuring melden dat het om oldtimerkeuring gaat ?

        Hoeveel de autotaks dan bedraagt per jaar heb ik niet juist kunnen achterhalen .
        Heb bedragen gelezen van 30, 45, 60 euro maar hoeveel het juist is ?
        Alvast bedankt voor u tijd.

        Comment


        • #5
          Jaarlijkse taks is altijd het laagste tarief, namelijk 32 euro of zoiets, of die nu gewoon gekeurd is of als oldtimer maakt niets uit. +25j = laagste tarief.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door tim-008 Bekijk Berichten
            dit was om twee redenen ;
            1ste dat ik gelezen had dat oldtimer een O-plaats moest hebben vanaf november 2011.
            2de de achternaloop van ieder jaar naar de keuring te moeten gaan.De wagen heeft nu maar 1800km gereden op 1 jaar.
            3de de autotaks vermindering.
            Er zijn 3 soorten mensen: zij die kunnen tellen en zij die niet kunnen tellen.

            En nu serieus.
            Mijn auto is ondertussen 35 jaar en rijdt rond op de normale, dagelijkse, keuringmethode en dus ook op een gewone plaat. Het is niet verplicht om een O-plaat te gebruiken, het is een mogelijkheid waardoor je minder verzekering moet betalen.
            Van zodra je auto 25 jaar is, moet je, net zoals Tigra al zei, slechts een 32 euro tax per jaar betalen.

            Het enige voordeel als je hem als odtimer inschrijft is, op de prijs van de verzekering na, je niet jaarlijks naar de keuring moet. Maar elke oldtimer moet in mijn ogen toch nog ietwat deftig zijn en de keuring dus ook kunnen doorlopen. Het feit dat je jaarlijks moet gaan is ook niet zo'n ramp als je de voordelen bekijkt. Met een 'normale' nummerplaat mag je immers een uitje maken wanneer je wilt en waarheen je wilt.

            Als de wagen in kwestie nog in goede staat is en zonder al te veel problemen door de keuring geraakt, dan zou ik hem dus niet als oldtimer inschrijven.
            De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

            1976 Volkswagen Kever 1200L
            1990 Volvo 344
            1991 Mercedes W124 230CE
            2016 Skoda Octavia van 't werk

            Verkocht
            1980 Volkswagen Derby CLS
            1990 Mercedes W124 230CE
            2008 Renault Espace 2.0 dci 130

            Comment


            • #7
              O platen

              Denk dat iedereen hier wel gelijk heeft.

              Maar, een O plaat heeft natuurlijk ook voordelen. Zo kan je veranderen aan de auto
              wat en hoe je wil. (mits enkele beperkingen natuurlijk)

              Als je werkelijk zo weinig rijdt, denk ik dat O platen een nice optie zijn.

              Wat ook belangrijk kan zijn (heb ik toch uit ervaring al bevonden) is WAAR je woont.

              Zo is in een "drukke" stad de controle misschien wat harder dan mocht je ergens
              "op den buiten wonen"....

              Neem dan ook het feit dat je feitelijk "vrij" kan rondrijden met je oldtimer, mits je
              voor test/demonstratie doeleinden rondrijdt. (vul zelf maar in)

              Ik denk dat je aan het eind van rit best kijkt naar hoeveel kilometers je maakt per jaar.

              GL.

              B

              Comment


              • #8
                Een oldtimer kan je inderdaad veranderen zoals je wilt, net omdat je er niet mee naar de keuring moet.
                Als de nieuwe oldtimerwetgeving erdoor gaat komen en je moet om de x-aantal jaar naar de keuring ermee, dan gaan er veel oldtimers terug 'normaal' komen te staan denk ik.
                De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                1976 Volkswagen Kever 1200L
                1990 Volvo 344
                1991 Mercedes W124 230CE
                2016 Skoda Octavia van 't werk

                Verkocht
                1980 Volkswagen Derby CLS
                1990 Mercedes W124 230CE
                2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                Comment


                • #9
                  Over welke auto gaat het eigenlijk?

                  E30SHOP.be
                  - Alles voor uw BMW E30.
                  Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                  En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                    Als de nieuwe oldtimerwetgeving erdoor gaat komen....
                    Ik las afgelopen week in't boekske van de BFOV dat er inderdaad een aantal veranderingen op til zijn. Weet iemand hoe ver ze daar mee staan ? M.a.w. zijn de nieuwe bepalingen een voorontwerp , of een ingediend voorstel , wachten op goedkeuring etc ???

                    Comment


                    • #11
                      Je mag toch rondrijden in een straal van 25km van je woonplaats? Dit zijn dan de zogenaamde testritten. En dan is het nog maar de vraag of je ooit gaat tegengehouden worden... Stel je gaat op een zondag gewoon wat cruisen dan gaat er echt geen flik u aan de kant zetten om te controleren of je werkelijk wel naar een meeting gaat.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                        Ik las afgelopen week in't boekske van de BFOV dat er inderdaad een aantal veranderingen op til zijn. Weet iemand hoe ver ze daar mee staan ? M.a.w. zijn de nieuwe bepalingen een voorontwerp , of een ingediend voorstel , wachten op goedkeuring etc ???
                        Ik weet dat er sprake was van 2 regelingen: een voor auto's van voor '68 en een voor auto's vanaf '68 (of tot '68 en na '68 ) en 3-jaarlijkse keuring ofzo.
                        Beperkingen zouden ook wat veranderen maar hoe of wat weet ik niet meer vanbuiten.
                        Van verdere ontwikkelingen heb ik geen weet.
                        De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                        1976 Volkswagen Kever 1200L
                        1990 Volvo 344
                        1991 Mercedes W124 230CE
                        2016 Skoda Octavia van 't werk

                        Verkocht
                        1980 Volkswagen Derby CLS
                        1990 Mercedes W124 230CE
                        2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                        Comment


                        • #13
                          Wanneer je wagen jaarlijks laat keuren zodat je geen beperkingen hebt in verband
                          met het gebruik, maar je wil wel aanspraak maken op de autotaks vermindering
                          moet men dan ook aan de keuring melden dat het om oldtimerkeuring gaat ?
                          Nee, je moet zoals nu gewoon naar de volgende keuring, uw nummerplaat blijft behouden en je mag zoveel rijden als je wil, alleen daalt je rijtaks automatisch.

                          1ste dat ik gelezen had dat oldtimer een O-plaats moest hebben vanaf november 2011.
                          Vroeger, voordat de O-plaat werd ingevoerd, kregen oldtimers ook een gewone nummerplaat, waardoor controleren op het correct gebruik moeilijk was. Sinds november is de regel: ofwel O-plaat en gebruiksbeperkingen, ofwel gewone plaat en elk jaar naar de keuring, en dus geen beperkingen.
                          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                            Vroeger, voordat de O-plaat werd ingevoerd, kregen oldtimers ook een gewone nummerplaat, waardoor controleren op het correct gebruik moeilijk was. Sinds november is de regel: ofwel O-plaat en gebruiksbeperkingen, ofwel gewone plaat en elk jaar naar de keuring, en dus geen beperkingen.
                            Weet je hoe dat zit met persoplaten?
                            Ik 'ken' zo een kever die sinds jaar en dag met een persoplaat beginnende met een 'G' rondrijdt maar wel ingeschreven als oldtimer. Kan deze behouden blijven?
                            De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                            1976 Volkswagen Kever 1200L
                            1990 Volvo 344
                            1991 Mercedes W124 230CE
                            2016 Skoda Octavia van 't werk

                            Verkocht
                            1980 Volkswagen Derby CLS
                            1990 Mercedes W124 230CE
                            2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                            Comment


                            • #15
                              Volgens deze link niet: http://www.mobilit.fgov.be/data/div/ekpiepresn.pdf
                              en volgens deze wel: http://www.vroom.be/nl/autonieuws/83...iculation.html
                              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                                Ik las afgelopen week in't boekske van de BFOV dat er inderdaad een aantal veranderingen op til zijn. Weet iemand hoe ver ze daar mee staan ? M.a.w. zijn de nieuwe bepalingen een voorontwerp , of een ingediend voorstel , wachten op goedkeuring etc ???
                                De BFOV... Dat zijn toch die pipo's die dat belachelijke voorstel gedaan hebben van de oldtimerleeftijd te verhogen naar 30 jaar?


                                Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                België

                                E30SHOP.be
                                - Alles voor uw BMW E30.
                                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
                                  Weet je hoe dat zit met persoplaten?
                                  Ik 'ken' zo een kever die sinds jaar en dag met een persoplaat beginnende met een 'G' rondrijdt maar wel ingeschreven als oldtimer. Kan deze behouden blijven?
                                  Dan komt er wel op z'n minst zo'n 9 ervoor erbij (denk ik)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ook op een oldtimer met oldtimer keuring kun je een persoonlijke nummerplaat aanvragen : die krijgt dan een 9 vooraan, met daarna een persoonlijk kenteken dat - in dit geval - moet beginnen met een O.

                                    Voor een oldtimer die een gewone keuring ondergaat kun je uiteraard ook een persoonljik kenteken aanvragen : die krijgt dan vooraan een 9, gevolgd door het persoonljik kenteken, dat in dit geval dus NIET mag beginnen met een O.

                                    "De BFOV... Dat zijn toch die pipo's die dat belachelijke voorstel gedaan hebben van de oldtimerleeftijd te verhogen naar 30 jaar? "

                                    Het initiele wetsvoorstel voorzag om de leeftijd van 25 naar 30 te verhogen. Dankzij de BFOV zal dit wellicht niet het geval worden. Dit is de organisatie die de belangen van de oldtimerliefhebbers verdedigt, en dus de wetsvoorstellen tracht aan te passen in het belang van. Eerst informeren, dan afschieten ....

                                    Comment


                                    • #19
                                      als de wagen nog goed is, zou ik toch dagelijkse keuring blijven behouden..

                                      mijne kever wordt dit jaar 59 jaar en is dagelijks gekeurd..kost 25euro verzekering meer per jaar dan op o-platen maar ik kan nu rijden wanneer ik wil zonder beperkingen..

                                      gewoon elk jaar voor de keuring een half dagje sleutelen om hem terug hoger te zetten, lichten en co regelen en dan een groene kaart gaan halen!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                        Je mag toch rondrijden in een straal van 25km van je woonplaats? Dit zijn dan de zogenaamde testritten. En dan is het nog maar de vraag of je ooit gaat tegengehouden worden... Stel je gaat op een zondag gewoon wat cruisen dan gaat er echt geen flik u aan de kant zetten om te controleren of je werkelijk wel naar een meeting gaat.
                                        Behalve als je stopt aan de bakker en even binnen loopt.
                                        Dat is dan geen proefrit meer, maar dan ben je de wagen gewoon aan het gebruiken.

                                        Ik spreek uit de ervaring van een kennis van me.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X