Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rover en Saab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Rover en Saab

    In de voorbije 10 jaar verdwenen er eigenlijk 2 markante autobouwers. In de verhalen zit een gelijkenis. Beide merken bouwden vaak wagens die net iets anders waren van stijl,werden overgenomen door een grote groep maar vonden hun weg niet en waren te klein om op eigen benen te staan.

    Ik verwacht dat deze wagens over 10 jaar een zekere klassieker status gaan hebben.
    En jullie?
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

  • #2
    Bij Rover hebben ze de fout gemaakt een volledig nieuw platform te ontwikkelen voor de 75 terwijl ze dat van de 3 konden gebruiken. Er was echter de vrees dat het rijgedrag op dat van de dreier zou lijken en hierdoor zijn verkoop zou kannibaliseren.

    Trouwens noem mij één niet-Duits premiummerk dat na z'n overname winst heeft gedraaid.

    RR : nope
    Jaguar : nope
    Bentley : nope
    .....
    .....
    enz.....

    Jammer, zeker voor Rover want de 75 was echt een schitterende wagen qua design en interieursfeer.

    Comment


    • #3
      Zonde, kan weinig anders zeggen ...

      Saab zal zeker een klassiekerauto worden, is het nu al voor de oudere modellen.

      Van Rover heb ik daar eerder mijn twijfels bij... er is ook minder een liefhebberscultuur rondom Rover in vergelijking met Saab. Er zijn niet zoveel Rover adepten zoals jij dat bent he MRJ :-)

      Als de productie voorbij is, er geen doorstart komt... dan zal de laatste generatie 9-5 de grootste kans maken om klassieker van de toekomst te worden... een massaproduct welke slechts in beperkte mate geproduceerd is!

      Comment


      • #4
        Saab heeft inderdaad veel meer de speciale sfeer als Rover dat is zo. Maar technish bekeken vind Rover wel specialer,hoewel ze ook techniek van buitenshuis gebruikte was het altijd dat anders terwijl Saab de laatste jaren echte GM kopijs waren....
        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          Bij Rover hebben ze de fout gemaakt een volledig nieuw platform te ontwikkelen voor de 75 terwijl ze dat van de 3 konden gebruiken. Er was echter de vrees dat het rijgedrag op dat van de dreier zou lijken en hierdoor zijn verkoop zou kannibaliseren.
          Is zeker en vast zo,heeft heel veel geld gekost. Nu maakt dat van de Rover 75 wel een eigen identiteit.
          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

          Comment


          • #6
            ik vind ze allebei een groot gemis voor het automobiellandschap

            en voor hetzelfde geld hoort Lancia binnenkort ook nog in dat rijtje
            sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
              ik vind ze allebei een groot gemis voor het automobiellandschap

              en voor hetzelfde geld hoort Lancia binnenkort ook nog in dat rijtje

              Nu Lancia een badge geworden is die op Chryslers geplaatst wordt, is de kans dat de naam overleeft wel veel groter geworden, zeker nu Chrysler het opnieuw stukken beter doet op zijn thuismarkt.

              Maar als merk met een eigen ziel is Lancia al een tijd dood. Echt fanatieke Lancisti zullen wellicht stellen dat het overlijden heeft plaatsgevonden in 1969, bij de overname door Fiat (of misschien zelfs in 1956, toen de familie Lancia zich uit het kapitaal heeft teruggetrokken), maar volgens mij heeft Fiat zijn dochterbedrijf de nek omgewrongen in 1986. Toen heeft de Fiat-directie besloten om mee te spelen in een vuil politiek spel rond de overheidsholding IRI, die op het punt stond om Alfa Romeo te verkopen aan Ford. Dat is toen op het laatste moment verhinderd en in de plaats van Ford kocht Fiat de Alfa-aandelen. De rest is geschiedenis, zoals ze zeggen: Fiat heeft nooit genoeg geld gehad om twee (near-)premiummerken van voldoende ontwikkelingsfondsen te voorzien.

              Eerste slachtoffer werd Lancia, dat tot dan toe nog de ruimte had gekregen om een stuk eigenheid te leggen in zijn auto's: de Beta gebruikte Fiat-motoren, maar was voor de rest een eigen voorwielaangedreven platform, terwijl de Mirafiori en de 132 nog achterwielaandrijvers waren; de Gamma was compleet origineel (maar een rampzalige flop), de Delta was weliswaar gebaseerd op de Ritmo, maar de uitwerking verschilde toch behoorlijk veel van de Ritmo en later was ook de Thema nog een stuk beter uitgewerkt dan de Croma, ook al deelde hij er zelfs de deuren mee. Sinds 1986 zijn er alleen maar koetswerkvarianten van Fiats uitgebracht, met steeds meer vertraging en met steeds minder inspiratie. Ook de Kappa zou oorspronkelijk een Fiat-zusje gekregen hebben, maar in de financiële crisis van 1991-92 in Italië is dat project gesneuveld en is de Kappa uiteindelijk halfafgewerkt op de markt gebracht.

              En nu is ook Alfa Romeo comateus: er is simpelweg geen gamma meer, alleen een Grande Punto met een attitude en de Giulietta. Da's een verdienstelijke auto, maar in haar eentje gaat Julieke het niet kunnen trekken.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                Saab heeft inderdaad veel meer de speciale sfeer als Rover dat is zo. Maar technish bekeken vind Rover wel specialer,hoewel ze ook techniek van buitenshuis gebruikte was het altijd dat anders terwijl Saab de laatste jaren echte GM kopijs waren....
                Ik heb zelf nog enkele jaren gereden met een Rover 3500 SD2. Graag mee gereden, fijne motor, zeer betrouwbare auto, mooie kleurencombinatie: metallic grijs buiten en een soort gebleekt bordeaux binnen.

                Maar achteraf gezien was Rover toen eigenlijk al dood.

                Voor mij staat Rover voor deze modellen:
                de P4 http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P4
                de P5 http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P5 wat een auto en de eerste met de geweldige 3.5 V8
                en vooral de P6 http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P6 met als ultimum de 3.5V8 versie
                In mijn jeugd bij het beste wat er te koop was, en ik vind het nog altijd één van de knapste auto's ooit gemaakt.

                Rover richtte zich op hetzelfde segment als eerst Mercedes, later BMW en nog later Audi: de betere verdiener een betere auto aanbieden. Maar Rover heeft het niet gehaald.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
                  Ik heb zelf nog enkele jaren gereden met een Rover 3500 SD2. Graag mee gereden, fijne motor, zeer betrouwbare auto, mooie kleurencombinatie: metallic grijs buiten en een soort gebleekt bordeaux binnen.

                  Maar achteraf gezien was Rover toen eigenlijk al dood.

                  Voor mij staat Rover voor deze modellen:
                  de P4 http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P4
                  de P5 http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P5 wat een auto en de eerste met de geweldige 3.5 V8
                  en vooral de P6 http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P6 met als ultimum de 3.5V8 versie
                  In mijn jeugd bij het beste wat er te koop was, en ik vind het nog altijd één van de knapste auto's ooit gemaakt.

                  Rover richtte zich op hetzelfde segment als eerst Mercedes, later BMW en nog later Audi: de betere verdiener een betere auto aanbieden. Maar Rover heeft het niet gehaald.
                  P6, die van mij komt ooit nog wel eens terug op de baan
                  1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                  2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                  2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                  -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                  www.carfac.be "Driving on experience"

                  Comment


                  • #10
                    rover 800 coupé

                    (honda legend)
                    Last edited by ; 05/03/2012, 14:21.

                    Comment


                    • #11
                      En ik wil die Rover 100 wel die ik nog weet rondbollen

                      (rood, redelijk mint, van oude man)

                      Comment


                      • #12
                        Eén van mijn favorieten

                        The shark is BACK! BMW 635csi

                        BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017


                        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                        Comment


                        • #13
                          zo een beetje ne ferrari daytona

                          Comment

                          Working...
                          X