Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Eerste Wagen: Fiat 500R '74
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk BerichtenIk was bij een kennis ( iemand die veel sleutelt ) en die vertelde me dat hij dacht dat het de vitessenbak was, deze moest best hersteld worden, anders rijd je alles kapot zei hij.
Maar volgens jou kan ik dus gewoon verder blijven rijden ?
Hoe ververs ik de vitessebakolie aub?
Als er een probleem is met je vitessebak zal je enkel maar je vitessenbak kapot rijden.
Als de versnellingsbak op die van mijn fiat gelijkt(kans is heel groot) is het als volgt:
Als je onder de wagen ligt, zie je normaal gezien 2 grote bouten zitten op de zijkant van de bak. 1onderaan en 1 in het midden.
Diegene onderaan dient om de olie te laten weglopen, als je dat gedaan hebt draai je die weer in. Dan draai je die bout open in het midden en vul je de bak met
de juiste olie (sae75W90) tot het overloopt. Dit gaat het gemakkelijkst met een olie pomp. Te koop in elke stock.
Bekijk de olie die uit je V-bak komt goed, als er metaalresten inzitten wijst dit idd op schade. Is dit in hoge mate dan zou ik idd ook de versnellingsbak bekijken.
Is dit niet zo, dan zou ik de olie verversen en voorzichtig mee rijden en afwachten of het probleem er nog is. Dan kan je nog altijd overgaan tot revisie.
Comment
-
Hey Bairy,
Bedankt voor je antwoord ( en ook alle anderen natuurlijk )
Misschien is het toch aan te raden om de wagen naar een garagist te rijden en deze volledig na te laten kijken? Ik weet niet of de kosten hiervan groot zijn?
Dan kunnen ze ineens kijken naar de roest en andere dingen die nagekeken moeten worden, zodat de wagen echt goed in orde is?
Vind je die sae75W90 olie gemakkelijk in een winkel?
De Fiat 500 zal ALLEEN bij goed weer gebruikt worden, is de kans dan nog groot dat deze verder roest? Overigens zal deze altijd in de garage staan.
Comment
-
Heel leuk karretje! Zeker als eerste auto.
Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk BerichtenMisschien is het toch aan te raden om de wagen naar een garagist te rijden en deze volledig na te laten kijken? Ik weet niet of de kosten hiervan groot zijn?
Dan kunnen ze ineens kijken naar de roest en andere dingen die nagekeken moeten worden, zodat de wagen echt goed in orde is?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk BerichtenDie SAE75W90 olie vind je ook in alle autobenodigdheden-zaken,...
Indien je alleen met je 500 bij goed weer rijdt, zou ik hem eerst mechanisch in orde brengen en dan pas later kijken naar carosserie.
Zo doe ik het toch met de mijne:p
Voor de rest zal het misschien nogal moeilijk zijn voor me, aangezien ik geen ervaring heb
Misschien heeft er iemand zin hier om deze met mij wat op te knappen? ( tegen betaling uiteraard :p )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenAls ze niet té gaar is kan je daar dan nog wel effe mee blijven doorrijden
Voor de rest dit in het oog houden vanonderhoud?:
- Olie verversen motor + vitessenbak ( wanneer moet de olie van de vitessenbak eigenlijk worden vervangen? )
- Luchtfilter iedere 10.000 km vervangen
- Remvloeistof bijvullen
- Bougies iedere 10.000 km nakijken, indien nodig vervangen.
Zijn er nog dingen die ik vergeten ben?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk BerichtenOk dan word het dus doorrijden, maar best niet in 4de vitesse zetten, of kan dit geen kwaad?
Voor de rest dit in het oog houden vanonderhoud?:
- Olie verversen motor + vitessenbak ( wanneer moet de olie van de vitessenbak eigenlijk worden vervangen? )
- Luchtfilter iedere 10.000 km vervangen
- Remvloeistof bijvullen
- Bougies iedere 10.000 km nakijken, indien nodig vervangen.
Zijn er nog dingen die ik vergeten ben?
Die is om olie af te laten, ik ben aan het zoeken of ik nog ergens een foto heb van de andere.
Edit:
Last edited by PieterV; 01/06/2012, 00:05.Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGij doet mij echt altijd peizen aan Sheldon van The Big Bang Theory hé
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dries_R Bekijk BerichtenOk dan word het dus doorrijden, maar best niet in 4de vitesse zetten, of kan dit geen kwaad?
Voor de rest dit in het oog houden vanonderhoud?:
- Olie verversen motor + vitessenbak ( wanneer moet de olie van de vitessenbak eigenlijk worden vervangen? )
- Luchtfilter iedere 10.000 km vervangen
- Remvloeistof bijvullen
- Bougies iedere 10.000 km nakijken, indien nodig vervangen.
Zijn er nog dingen die ik vergeten ben?
10 000 km lijkt mij ook nogal een groot interval, ik zou eerder aan het begin van elk jaar, na de winter, is een check-up doen en vervangen wat nodig is.
En voor de rest rijden en pas iets maken als het kapot is, anders ga je er heel veel geld in pompen denk ik'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenEn voor de rest rijden en pas iets maken als het kapot is, anders ga je er heel veel geld in pompen denk ik
om u een idee te geven. ik heb zo eens zeer lang gewacht met het vervangen van mijn tie-rods. een stuk van nog geen 20 euro.
hierdoor was er speling op mijn stuurinrichting met als gevolg hoge slijtage van de banden.
eindconclusie op het einde van het jaar kon ik nieuwe banden steken en de tie rods vervangen. kost was dus nu 300 + uitlijning ipv 20 + uitlijning.
beter 1x degelijk herstellen dan 20 lapmiddeltjes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtendit laatste is niet zoon goede tip vind ik persoonlijk.
om u een idee te geven. ik heb zo eens zeer lang gewacht met het vervangen van mijn tie-rods. een stuk van nog geen 20 euro.
hierdoor was er speling op mijn stuurinrichting met als gevolg hoge slijtage van de banden.
eindconclusie op het einde van het jaar kon ik nieuwe banden steken en de tie rods vervangen. kost was dus nu 300 + uitlijning ipv 20 + uitlijning.
beter 1x degelijk herstellen dan 20 lapmiddeltjes.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenIk had het meer over de vraag van de wagen eens ergens binnen te steken en volledig laten in orde te zetten. Ik zou zeker alles vervangen waarvan je weet dat het stuk is, maar als leek een dergelijke wagen bij een garage binnensteken om volledig in orde te laten zetten zou wel is een heel dure grap kunnen worden en uiteindelijk weet je pas met een dergelijke aankoop als leek wat vlees je in de kuip hebt als je er een tijdje mee bolt
De Fiat zal waarschijnlijk wekelijks gebruikt worden, tot 2/3x per week toe voor korte afstanden ( 5-10km per keer ).
By the way:
Kan het zijn dat mijn Fiatje niet start als ik hem via de choke wil starten, omdat de motor al warm staat?
Comment
-
Dat kan ja, als uw mengsel te rijk is om nog te ontsteken. Choke dient dan ook alleen bij koudstart. Die chokeklep blokkeert de luchttoevoer waardoor er een grotere onderdruk getrokken wordt in de venturi en er dus meer naft aangezogen wordt. Bij koud start condenseert een groot deel van de naft weer in het inlaatspruitstuk maar er blijft wel een onsteekbaar mengsel over dat de cilinder in gaat. Zonder choke zou uw mengsel bij een koudstart veel te arm zijn om te ontsteken.
anyway, veel succes met je autotje!
Comment
-
Proficiat!
Ik zou ook zeker alle 3000km de olie verversen van de motor. En roest zou ik voorlopig behandelen met een goede roestomvormer of een neutraliseerder. Zo laten is géén optie, das nooit goed...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk BerichtenProficiat!
Ik zou ook zeker alle 3000km de olie verversen van de motor. En roest zou ik voorlopig behandelen met een goede roestomvormer of een neutraliseerder. Zo laten is géén optie, das nooit goed...
Alle mechanische delen dus eigenlijk? Hoe gaat dit in zijn werk, moet ik alles afschuren? Op veel plaatsen lijk ik moeilijk aan te kunnen dan denk ik zo.
Is roestomvormer hetzelfde als menie?
Comment
-
Eigenlijk vind ik het wel meevallen qua roest op de foto's. Ik zou de auto stiekem wel eens in het echt willen zien
Mijn auto heeft in ieder geval meer roest denk ik En daar heeft nog niemand hier kritiek op gegeven ;-)Last edited by PieterV; 05/06/2012, 23:05.Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGij doet mij echt altijd peizen aan Sheldon van The Big Bang Theory hé
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk BerichtenProficiat!
Ik zou ook zeker alle 3000km de olie verversen van de motor. En roest zou ik voorlopig behandelen met een goede roestomvormer of een neutraliseerder. Zo laten is géén optie, das nooit goed...Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGij doet mij echt altijd peizen aan Sheldon van The Big Bang Theory hé
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PieterV Bekijk BerichtenIs 3000 niet wat overdreven?
Spook krijgt ook om de +/- 3000 km nieuwe olie (laatste keer was het zelfs maar 2500) omdat die zo weinig rijdt
Comment
-
Ik probeer mezelf steeds voor te houden om het om de 7500 te doen, wat inhoudt dat ik het nu eigenlijk moet doen :p
Mjah, in wat voor staat is de olie die je dan uit het Spook haalt?Oorspronkelijk geplaatst door BimmerGij doet mij echt altijd peizen aan Sheldon van The Big Bang Theory hé
Comment
Comment