Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke jonge oldtimer met dikkere motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke jonge oldtimer met dikkere motor?

    Hey,

    ik dacht altijd dat je enkel het goedkope belastingstarief voor oldtimers kon hebben met een O-plaat. Maar het is dus voor iedere wagen vanaf 25j!
    Dat opent mogelijkheden

    Nu ben ik dus aan bekijken welke 'oudere' auto's er zo allemaal zijn die die als oldtimer gereden kunnen worden, maar toch ook bijna dagelijks gebruikt kunnen worden.
    Voorwaarden: mooi interieur met leder en grote motor, met degelijke techniek!
    Dus geen turbo's of andere hoogtechnologische snufjes. Gewoon een dikke motor die geen problemen met 300.000km heeft.

    Auto's die ik al in gedachte heb:
    - BMW 3 serie: E30 of E36, 323, 325 of 328 lijken me wel leuk. E30 ziet er nog wel 'licht' uit, maar lijkt me wel klein.
    - BMW 5 serie: E34. Wederom een 2,5 of 3 liter, misschien zelfs een 3,5 of zelfs een V8.
    - BMW 7 serie: E23 (bijna niet te vinden) of E32: ook weer diezelfde aggresieve neus als de E34. Bedenking: prijzen van de onderdelen?
    - Mercedes E: E124, de enige 'moderne' Mercedes die ik ben leren te apprecieren. Vermits een Benz in mijn ogen ook meer een cruiser is, zou ik hier zelfs voor de 3.0 diesel durven opteren.
    - Mercedes S: W126: de laatste mooie S-klasse, of W140: zo lelijk en over the top dat hij eigenlijk toch weer iets heeft Bedenking bij deze wagens is wel dat de kosten snel de pan uit kunnen swingen, vrees ik.

    Puur praktisch bekeken, qua plaats en prijs, lijken dan de BMW E34 en de Benz E124 het beste compromis.
    Als ik Autoscout24.be of 2dehands.be afga, dan lijkt het aanbod benzines me niet zo geweldig groot. In Duitsland lijkt er dan veel meer aanbod te zijn.
    Wegens de praktische kant hebben de break versies nog iets hogere voorkeur, maar ja, die zijn nog zeldzamer.

    Iemand ervaring met zulke wagens?
    Zijn er van andere merken zo nog youngtimers die een mooie oldtimer kunnen worden?

  • #2
    E36 is nog lang geen oldtimer (eerste modellen vanaf 91-92)

    Alternatief voor al dat BMW en Mercedes geweld -> http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/...r-56978933.htm

    2500 naft, oldtimer, RWD, zeldzaam en in top-staat zo te zien.

    Nadeel wel: staat al heeeeeeel lang op kapaza.

    Comment


    • #3
      trans am 85-87 met tpi motor 5.0 of 5.7 met 215 of 235 pk. en zeker met ws6 pakket een bommetje, ook in de bochten.
      hoe later de jaren hoe beter de auto is natuurlijk. ( hoewel de oudere natuurlijk beter kunnen gemaakt worden. )




      of deze


      350 paardjes kan al wel tellen

      Comment


      • #4
        Is die Senator al van '88?
        Als je dat dan vergelijkt met zo'n E-klasse, ziet die er toch 10 jaar jonger uit.
        Mijn vader had zo'n vorige Senator, spreekt me eigenlijk nog meer aan.
        Pertotale gereden door mijn broer: nat weer, kasseien en 2,5l 6cylinder combineert niet goed.

        Die US bakken: dat gaat me dan weer net iets te ver.
        Zijn wagens die er mooi uitzien op foto's, maar in het echt verbaas ik me altijd hoeveel lengte amerikanen nodig hebben qua binnenruimte.
        Maar ik zoek eigenlijk vooral een sedan of break en in dat opzicht waren de jaren 80 geen hoogtepunt in de US.

        Andere merken waar ik even aan gedacht heb:
        - Lexus: maar dan zit je bij een LS. Toch wel zeer grote motor en ik denk ook grote prijzen voor onderdelen.
        - Jaguar: zeer mooi, maar te veel problemen vrees ik
        - Rover: spreekt me niet zo aan, eerder dan een SD1, maar dat is echt oldtimer.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
          E36 is nog lang geen oldtimer (eerste modellen vanaf 91-92)
          Het is ook nog niet voor direct.
          En als het oldtimer is en in goede staat, dan gaat de prijs weer omhoog.
          Dus het plan is om te kopen, goed weg te zetten en dan als hij 25j is terug in te schrijven.

          Dit is natuurlijk een prachtige Jag: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=218613028
          Maar waar kan je je aan verwachten op termijn, zelfs met eentje in perfecte staat?
          Moet nog wel 7 jaar weggezet worden...
          Last edited by Chris_147; 03/08/2012, 17:26.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
            Is die Senator al van '88?
            Als je dat dan vergelijkt met zo'n E-klasse, ziet die er toch 10 jaar jonger uit.
            Mijn vader had zo'n vorige Senator, spreekt me eigenlijk nog meer aan.
            Pertotale gereden door mijn broer: nat weer, kasseien en 2,5l 6cylinder combineert niet goed.
            Ja, Senator B was er van 87 tot 91.

            Misschien is een Monza dan iets "beter" geschikt? Op basis van Senator A en nog verrassend "veel" aanbod op kapaza (tov Senator B)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Het is ook nog niet voor direct.
              En als het oldtimer is en in goede staat, dan gaat de prijs weer omhoog.
              Dus het plan is om te kopen, goed weg te zetten en dan als hij 25j is terug in te schrijven.
              Dat is een ander verhaal al wordt het aanbod in deze wagens niet groter naargelang ze jonger worden

              Audi 80, coupé of cabrio met 2.6 is mss nog een model dat in aanmerking kan komen?

              Volvo 780? (vind ik leuk)

              Comment


              • #8
                Je hebt precies ervaring met de Senators en Monza's.
                Ja, vind ik ook wel interessant.
                Is die ook wat ruim vanachter?


                Mercedes W140: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=207285928
                Toch heeft het wel iets!

                Comment


                • #9
                  Nee hoor, heb geen ervaring met dergelijke modellen, maar ik ben nu eenmaal gek van wagens van die periode ja

                  Senator is een luxe voiture achteraan, is nog de periode dat Opel de strijd volop durfde aangaan met BMW en Audi.

                  Monza zal achteraan wel wat minder zijn (instap). Bjorn Goossens (of is het Goossens Bjorn ) hier op het forum heeft er eentje.

                  Comment


                  • #10
                    Zoiets dus: BMW E32: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=191287013
                    Spijtig dat mijn garage nog niet af is. (en het geld ook op is)

                    Comment


                    • #11
                      Deze is ook leuk toch, V8, exclusief, en zal zijn waarde wel houden:
                      http://www.2dehands.be/autos/autos/m...Fmercedes-benz

                      Comment


                      • #12
                        Ik vrees dat die zijn waarde al te goed behouden heeft, dus dat is pas een optie als de kinderen de deur uit zijn.

                        Comment


                        • #13
                          als je tijd en ruimte hebt, moet je kijken naar autos die net GEEN oldtimer zijn. bv een jaar of 20-22. die dan schoon in orde zetten en pas inschrijven als ze oldtimer worden.

                          waarom dan precies oldtimer? vanaf 15jaar is de inschrijving hetzelfde bedrag, namelijk 62€. eender welke KW's of PK's.
                          en dan de belasting. een 1600-2000cc (10-11fiscale pk) van tussen de 80-100pk kost je al snel 300-400€ wegenbelasting.
                          een dikke auto 2500-3000cc (13-15fiscale pk) met een 150-200pk kost je tussen de 560 en 740€ wegenbelasting. dat is dus 440€ meer dan een 1600'tje op jaarbasis. komt op een 35€/maand uit. zo een dikke bak is niet veel duurder dan een kleinere motor. je hebt dan nog veel kans dat die kleinere motor nog meer gaat verbruiken dan die dikkere (mijn escort 1300 van 1977 drinkt 15liter terwijl men capri 2.0 van 1978 tussen de 8-10liter zit)

                          stel dat je een dikke bak met 3.0motor vind van 25jaar en die kost je 5000€, of je vind er ene die 22jaar is voor 3000€.
                          met die 2000€ verschil kan je al 3jaar verkeersbelasting betalen.
                          en die prijzen zijn reeel hoor. een auto van 20kost je niks, maar eens die 25jaar worden zijn ze precies goud waard. vooral nu dat ze in NL ook de belastingsvrije wagens vast gezet hebben tot 1987. al die 1986 autootjes (met kleine motoren) kosten ineens 4keer meer dan dezelfde auto van 1988.

                          als je natuurlijk naar V8 gaat kijken, dan kan je die 22jaar oude wagen beter in een garage stallen voor 3jaar dan :-), want die kost je wel vlotjes 2500-3000€ wegenbelasting, tenzij je voor lichte vracht gaat (max 148€/jaar).
                          daarom zie je ook van die dikke amerikaanse pickups rondrijden in belgie. kost niks aan belasting, LPG tax is vrijgesteld voor lichte vracht, en verzekering is ook zo duur niet

                          Comment


                          • #14
                            Dat gaat de bedoeling zijn ja: kopen als hij een jaar of 22 oud is, even wegzetten en dan inschrijven.
                            Maar de vraag is nu welke auto?
                            Een BMW E34 spreekt me het meeste aan. E32 gaat in het onderhoud toch weer wat duurder zijn vrees ik.
                            Benz E124 lijkt me ook wel cool, maar lijkt me minder een rijdersauto.
                            De W140 heeft ook wel iets.
                            Probleem is dat ik pas over 2 jaar mijn garage ga zetten, dus het is ten vroegste over 3-4 jaar.
                            Maar dat is niet zo erg, dan kan ik de gefacelifte versies nemen.

                            Weet echter iemand hoe je deze wagens qua betrouwbaarheid, prijzen van onderdelen etc kan vergelijken?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                              Dat gaat de bedoeling zijn ja: kopen als hij een jaar of 22 oud is, even wegzetten en dan inschrijven.
                              Maar de vraag is nu welke auto?
                              Een BMW E34 spreekt me het meeste aan. E32 gaat in het onderhoud toch weer wat duurder zijn vrees ik.
                              Benz E124 lijkt me ook wel cool, maar lijkt me minder een rijdersauto.
                              De W140 heeft ook wel iets.
                              Probleem is dat ik pas over 2 jaar mijn garage ga zetten, dus het is ten vroegste over 3-4 jaar.
                              Maar dat is niet zo erg, dan kan ik de gefacelifte versies nemen.

                              Weet echter iemand hoe je deze wagens qua betrouwbaarheid, prijzen van onderdelen etc kan vergelijken?
                              Dan zou ik je eens de tip geven om op 15/8 naar de Benzmeet te komen, en om eens (mee) te rijden met een W124. Verschillende motorisaties zullen aanwezig zijn, dus dan heb je enig idee.
                              Een rijderswagen is zo een W124 zeker. Vraag maar aan WV. en andere.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                als je tijd en ruimte hebt, moet je kijken naar autos die net GEEN oldtimer zijn. bv een jaar of 20-22. die dan schoon in orde zetten en pas inschrijven als ze oldtimer worden.

                                waarom dan precies oldtimer? vanaf 15jaar is de inschrijving hetzelfde bedrag, namelijk 62€. eender welke KW's of PK's.
                                en dan de belasting. een 1600-2000cc (10-11fiscale pk) van tussen de 80-100pk kost je al snel 300-400€ wegenbelasting.
                                een dikke auto 2500-3000cc (13-15fiscale pk) met een 150-200pk kost je tussen de 560 en 740€ wegenbelasting. dat is dus 440€ meer dan een 1600'tje op jaarbasis. komt op een 35€/maand uit. zo een dikke bak is niet veel duurder dan een kleinere motor. je hebt dan nog veel kans dat die kleinere motor nog meer gaat verbruiken dan die dikkere (mijn escort 1300 van 1977 drinkt 15liter terwijl men capri 2.0 van 1978 tussen de 8-10liter zit)

                                stel dat je een dikke bak met 3.0motor vind van 25jaar en die kost je 5000€, of je vind er ene die 22jaar is voor 3000€.
                                met die 2000€ verschil kan je al 3jaar verkeersbelasting betalen.
                                en die prijzen zijn reeel hoor. een auto van 20kost je niks, maar eens die 25jaar worden zijn ze precies goud waard. vooral nu dat ze in NL ook de belastingsvrije wagens vast gezet hebben tot 1987. al die 1986 autootjes (met kleine motoren) kosten ineens 4keer meer dan dezelfde auto van 1988.

                                als je natuurlijk naar V8 gaat kijken, dan kan je die 22jaar oude wagen beter in een garage stallen voor 3jaar dan :-), want die kost je wel vlotjes 2500-3000€ wegenbelasting, tenzij je voor lichte vracht gaat (max 148€/jaar).
                                daarom zie je ook van die dikke amerikaanse pickups rondrijden in belgie. kost niks aan belasting, LPG tax is vrijgesteld voor lichte vracht, en verzekering is ook zo duur niet
                                dat is sinds februari veranderd.
                                vanaf nu gaat die tot 25jaar via Co.
                                iemand die mijn bird van 92 zou kopen zou op dit moment 400 euro mogen ophoesten aan biv.
                                de camaro heeft LPG en is van 91 en daarvoor moet je 250 ophoesten aan biv.

                                Comment


                                • #17
                                  Weet niet of het technisch ('schijnt' nogal duur te zijn in onderhoud) wel verstandig is een Jaguar te kopen maar dit lijkt mij een hele leuke, 295 PK en van '83, minder dan 120.000 km gekeurd voor verkoop

                                  Shop voor lokale deals op tweedehands auto's. Ontdek lage prijzen op de grootste marktplaats van Belgià«. Shop stressvrij op 2dehands


                                  slechts 2000 Euro, dat is minder dan een halve euro per CC motorinhoud

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zo'n Volvo 960 zoals Mavke heeft?
                                    De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                                    1976 Volkswagen Kever 1200L
                                    1990 Volvo 344
                                    1991 Mercedes W124 230CE
                                    2016 Skoda Octavia van 't werk

                                    Verkocht
                                    1980 Volkswagen Derby CLS
                                    1990 Mercedes W124 230CE
                                    2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                                    Comment


                                    • #19
                                      Het viel me inderdaad op hoeveel jaguars er aan een lage prijs te koop zijn.
                                      Maar een V12 lijkt me te.
                                      Hierboven heb ik zelf een link gepost naar een 3.2 van 1995.
                                      Lijkt perfecte staat en slechts 2500€.
                                      Er zal wel een reden zijn dat die Jags zo goedkoop zijn zeker?

                                      Volvo vind ik een beetje saai, en de meeste die ik vind lijken al vrij afgeleefd te zijn.

                                      Ik begin meer en meer te focussen op BMW E34, Mercedes E124 of zelfs W140.
                                      BMW voor de fun en uitrusting, Mercedes voor de degelijkheid.
                                      Voor de rest zie ik niet veel alternatieven met voldoende aanbod.
                                      Last edited by Chris_147; 07/08/2012, 22:18.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jags : dit zal wel te maken hebben met vraag en hun betrouwbaarheid (de al dan niet vermeende problemen ermee, vraag bluesky om meer uitleg over jags)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X