Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke jonge oldtimer met dikkere motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Je ziet toch nog relatief veel oude jags, zo slecht zullen ze wel niet zijn? Dat ze tweedehands goedkoop zijn is ook een voordeel, wil zeggen dat je goedkoop aan wisselstukken kunt geraken.

    En als je dan toch een dikke motor neemt kan je toch beter een 5 liter nemen, belasting etc. is toch hetzelfde. LPG inleggen en genieten van de soundtrack ;-)

    een W140 is een stukje trager denk ik dan die jag?

    Comment


    • #22
      Qua betrouwbaarheid heb ik er even enkele oude AutoBild TüV rapporten bijgenomen en AutoGids 2dehands koopwijzer.
      Die gaan natuurlijk maar tot 12 jaar oude auto's, geen 20 jaar.

      Maar de E34 525 vanaf 1991 komt in beide boeken als beste keus voor de BMW 5-serie naar voren.
      In de W140 lijkt volgens velen de 320 toch wat te zwak (toch 230pk), zodat de V8 eigenlijk niet veel meer verbruikt in de praktijk.

      LPG: gaat dat nog in een auto met meer dan 200.000km op de teller?
      Is ook weer extra kost en weer iets extra dat kapot kan gaan.

      Aan de andere kant: ik verbaas me er altijd over voor hoe weinig een Honda Accord Coupé of een Prelude weggaat.
      Nog geen oldtimer natuurlijker, maar 4-5.000€ voor een 10 jaar oude auto in goede staat is toch niet zoveel geld.
      En zowel volgens AutoGids en TüV zijn het de meest betrouwbare auto's!

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
        Je ziet toch nog relatief veel oude jags, zo slecht zullen ze wel niet zijn? Dat ze tweedehands goedkoop zijn is ook een voordeel, wil zeggen dat je goedkoop aan wisselstukken kunt geraken.

        En als je dan toch een dikke motor neemt kan je toch beter een 5 liter nemen, belasting etc. is toch hetzelfde. LPG inleggen en genieten van de soundtrack ;-)

        een W140 is een stukje trager denk ik dan die jag?
        De mensen die met een Jaguar willen rijden, kopen dat liever nieuw dan tweedehands. En daardoor is er meer aanbod dan vraag en zakt de prijs op de tweedehandsmarkt. Vanaf het ogenblik dat Jaguar einde 1990 eigendom werd van Ford, is de betrouwbaarheid enorm toegenomen. De nieuwe Jaguars scoren trouwens in de VS enorm hoog in de betrouwbaarheidsindexen. Beter dan Mercedes en BMW...

        Comment


        • #24
          zware autos blijven nu eenmaam goedkoop. destijds kon ik een bmw 735i van 13jaar oud kopen voor 1250€ terwijl een 520i van hetzelfde jaar dik 3x zo duur stond. niemand wil zo een zware motor aangezien die te duur zijn bij inschrijving en belasting.
          zomaar een auto kopen om te stockeren tot die oldtimer is wordt ook heel weinig gedaan. als er geen vraag is naar een auto, dan moet de prijs omlaag, ook al is het een jag.

          LPG in een auto leggen is leuk, maar wel een serieuze investering. voor een LPG installatie voor een V8-V10-V12 ga je diep in de beugel mogen tasten. de meeste LPG installaties met electronica zou gebouwd voor 4Cyl. bij V8 worden dan 2 zulke controllers ingebouwd, bij V10 en V12 nog meer. dit was altijd een probleem om destijds een dodge ram met dat viper blok in op gas te leggen (V10).
          een oude installatie wordt niet meer toegelaten nu. dus reken toch vlot op 2-3000€ voor een nieuwe installatie.

          erbij komt dan nog dat je elk jaar LPG belasting moet betalen en zowieso ook elk jaar naar de keuring moet. zelfs als oldtimer op O plaat.
          het slijtage aan de koppel mag je ook niet vergeten. het verbruik en het tanken is wel leuk, maar de overheid is toch ook de prijs van LPG omhoog aan het trekken. LPG is dit jaar toch ook al naar 0.8€/liter geweest (helft van de benzineprijs) terwijl LPG vroeger een fractie was van de benzineprijs.

          mijn dodge heeft al ongeveer 320 000km (204 000mijl of zoiets) en daarvan zullen er vele op LPG zijn gedaan. benzinetank, benzineleidingen en pomp heb ik niet meer zitten, enkel de LPG nog. heb 2tanken die los bestuurd worden en ze worden weergegeven op analoge benzinemeters (geen 3ledjes). val nooit zonder gas, auto blijft zuinig, heb geen extra motorproblemen door op gas te starten en rijden (zelf putje winter met -12° buiten start de auto vlot).

          ook moet je LPG om de X aantal jaar vernieuwd worden (oude installatie elke 6jaar, nieuwe LPI installaties elke 15jaar). bij mij houd dit in: keuren tanken, nieuwe vulslangen en wat kleinigheden. heb die vorige maand laten doen, 1052€ (goed voor 6jaar weer). t blijft een dure aangelegenheid en zeker als je het doet op een auto die weinig rijd
          Last edited by ; 08/08/2012, 13:12.

          Comment


          • #25
            de accijnzen op lpg zijn (nog) niet verhoogd, de overheid zit er voor nix tussen
            (al krijgen ze bij hogere prijzen natuurlijk weel meer inkomsten binnen)

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Aan de andere kant: ik verbaas me er altijd over voor hoe weinig een Honda Accord Coupé of een Prelude weggaat.
              Nog geen oldtimer natuurlijker, maar 4-5.000€ voor een 10 jaar oude auto in goede staat is toch niet zoveel geld.
              En zowel volgens AutoGids en TüV zijn het de meest betrouwbare auto's!
              Prelude kopen?

              Onvoorstelbaar betrouwbaar, fun, en aanvaardbaar aan de pomp. Is de 4th gen, uitgeroepen door Jeremy Clarkson als een van de mooiste wagens van de 20ste eeuw!

              (stond op de 5e plaats in zijn top 100)

              Comment


              • #27
                wel raar dat de LPG jarenlang heel goedkoop staan, dan komt er een periode dat enorm veel mensen LPG leggen in de auto. de installateurs kunnen niet volgen met de tanken. en dan plots verdubbeld de gasprijs bijna.

                ff wat research gedaan:
                ..................dec 08......april 2010....maart 2012.....aug 2012
                Super 95.....1,156 €/l.....€1,5070.......1,74...........1,741€/L
                Super 98+...1,178 €/l.....€1,5310.......1,76...........1,784€/L
                Diesel.........0,967 €/l.....€1,2050.......1,55...........1,533€/L
                LPG............0,415 €/l.....€0,5840.......0,804..........0,679€/L
                toen dat er zo immens veel gasinstallaties bijkwamen begin dit jaar (ik weet het nog want moest men gas installatie herkeuren en kreeg schrik dat ze mijn auto nooit gingen kunnen doen), vlog lpg ineens naar een record van boven de 80ct per liter. nu vandaag de dag staat benzine en diesel zowat dezelfde prijs, nogthans staat lpg bijna 20% goedkoper dan toen
                als je dan kijkt, tussen 2008 en 2010 komt er 35ct bij met benzine, 25ct voor de diesel, en LPG 17ct
                tussen 2010 en maart 2012 komt er bij benzine 24ct bij, bij diesel 35ct en bij LPG 22ct


                straffe toeren terwijl een vat ruwe olie op de markt geen onderscheid maakt tussen benzine, diesel of LPG. en toevallig dit jaar waren er geruchten dat ze de accijnzen op LPG gelijk wouden zetten met de accijnzen op benzine...
                Last edited by ; 08/08/2012, 19:07.

                Comment


                • #28
                  ik vrees dat die LPG-prijzen ook een stuk vraag en aanbod kennen. Plots veel mensen die tanken en jij als naftepomphouder die LPG aanbied, wil een graantje meepikken natuurlijk. Ik zou niet op de overheid schieten voor een keer

                  Comment


                  • #29
                    Nog een auto die nu bijna classic is en binnen vijf jaar bijna oldtimer... als je het durft te kopen ten minste: Lancia Kappa berlina of coupé. Verkrijgbaar met dikke 3-liter.



                    Comment


                    • #30
                      Mijn vader heeft een Dedra gehad, prachtige wagen (dat alcantara!), maar na een tijd begonnen de problemen...
                      Heb zelf een Alfa 147 gehad (vandaar de nick), maar ik durf inderdaad geen Italiaanse auto's van 20 jaar oud aan.
                      Kappa is ook voorwielaangedreven. Tot 2 liter (<200pk) vind ik dat geen probleem, maar met een 3 liter lijkt achterwielaandrijving me toch beter.
                      En de Kappa specifiek vind ik nu ook geen echt mooie auto.
                      Een Thesis zou ik later nog wel over durven nadenken, die heeft iets.

                      Comment


                      • #31
                        @ lpg lovers

                        gas volgt de dagelijkse marktprijs, en olie is dubbel zo duur ondertussen want euro wint ook geen terrein

                        Comment


                        • #32
                          Geen heel dikke motor, maar wel een lekker vlotte motor: Saab 9000 Turbo.
                          Daar rijd je dat Duits geweld zo mee verloren (tot de eerste bocht ).
                          Life's too short. Not to. Live it.
                          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                          Comment


                          • #33
                            Ik wil dat het betrouwbaar blijft (ook +25 jaar!) en dan lijkt een dikke motor me beter dan eentje met een turbo.

                            Kijk ik ben nu aan het kijken naar auto's rond de 3.000€.
                            Misschien dat ik een Saab 9000 Turbo ook voor die prijs kan vinden, maar als ik dan de turbo eens moet laten vervangen?
                            Is mijn auto waarschijnlijk al half zoveel duurder geworden.

                            En eerlijk gezegd: Mercedes S320 (W140) vs Saab 9000 Turbo, beide voor 3000€.
                            Dan weet ik het toch wel.
                            Zo'n topklasse mobiel is meestal ook wel beter verzorgd geweest.

                            Ik ben normaal ook zo geen grote fan van Duitse wagens.
                            Maar met grotere motor en wat betrouwbaarheid zit je al snel bij BMW en Mercedes.
                            Er is natuurlijk altijd: Renault 25/Safrane, Citroën XM, Peugeot 605, Opel Senator/Omega, Ford Scorpio, Alfa 164, ... maar allemaal voorwielaangedreven en toch mindere kwaliteit.
                            Toyota Crown of zo is ook leuk, maar niet te vinden in Europa.

                            Ik denk dat ik dus mijn idee al wel gevormd heb.
                            Last edited by Chris_147; 09/08/2012, 11:33.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                              Ik wil dat het betrouwbaar blijft (ook +25 jaar!) en dan lijkt een dikke motor me beter dan eentje met een turbo.

                              Kijk ik ben nu aan het kijken naar auto's rond de 3.000€.
                              Misschien dat ik een Saab 9000 Turbo ook voor die prijs kan vinden, maar als ik dan de turbo eens moet laten vervangen?
                              Is mijn auto waarschijnlijk al half zoveel duurder geworden.

                              En eerlijk gezegd: Mercedes S320 (W140) vs Saab 9000 Turbo, beide voor 3000€.
                              Dan weet ik het toch wel.
                              Zo'n topklasse mobiel is meestal ook wel beter verzorgd geweest.

                              Ik ben normaal ook zo geen grote fan van Duitse wagens.
                              Maar met grotere motor en wat betrouwbaarheid zit je al snel bij BMW en Mercedes.
                              Er is natuurlijk altijd: Renault 25/Safrane, Citroën XM, Peugeot 605, Opel Senator/Omega, Ford Scorpio, Alfa 164, ... maar allemaal voorwielaangedreven en toch mindere kwaliteit.
                              Toyota Crown of zo is ook leuk, maar niet te vinden in Europa.

                              Ik denk dat ik dus mijn idee al wel gevormd heb.
                              Senator/Omega is RWD hoor
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #35
                                Scorpio ook.
                                Life's too short. Not to. Live it.
                                1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                Comment


                                • #36
                                  Da's waar.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Negen kansen op tien dat de leeftijd van oldi's binnen de 2 jaar van 25 naar 30 opgetrokken wordt. Dus een classic nemen die binnenkort oldi wordt is zeker niet zonder risico.

                                    Hou ook rekening met hoge runningkost en de mogelijkheid dat onderdelen doodleuk niet meer beschikbaar zijn. Een fabrikant is immers maar iets van een 10 jaar (na einde productie) verplicht om onderdelen in stock te houden. Daarna heeft die geen verantwoordelijkheid meer. Wij hebben daar zelf al met een zeer frequente Renault Traffic problemen mee gehad. Laat staan wat dat dan geeft bij een Scorpio, senator, Delta,...
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                    Motoren & Tjeurisme

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                      Ik wil dat het betrouwbaar blijft (ook +25 jaar!) en dan lijkt een dikke motor me beter dan eentje met een turbo.

                                      Toyota Crown of zo is ook leuk, maar niet te vinden in Europa.

                                      Ik denk dat ik dus mijn idee al wel gevormd heb.
                                      Als je echt een hele dikke en nog relatief betrouwbare wilt, waarom geen Toyota Supra?

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                        Dat is een ander verhaal al wordt het aanbod in deze wagens niet groter naargelang ze jonger worden

                                        Audi 80, coupé of cabrio met 2.6 is mss nog een model dat in aanmerking kan komen?

                                        Volvo 780? (vind ik leuk)
                                        dan zou ik voor de S2 gaan.
                                        meer gewild en knappe looks met zijn strijkplank achteraan
                                        wimoptiek.be op

                                        Comment


                                        • #40
                                          voor onderdelen van oude wagens gaat het nog wel hoor. voor de meeste autos is alles nog verkrijgbaar, maar dan wel via andere kanalen dan de dealer (dealers zijn trouwens veel te duur daarvoor).

                                          bv voor ford, hier is zowat ALLES verkrijgbaar voor een oude ford (ook scorpio):


                                          en zo zijn er van alle merken wel wat te vinden (die ken ik niet vanbuiten).
                                          dat ze de oldtimers van 25 naar 30 willen optrekken zeggen ze al jaren en is nog niks concreets over. ook dat er al jaren oldtimerkeuring ingevoerd wordt spreken ze allang over. dit laatste zou er nu wel doorkomen, maar van de leeftijd moet je je geen zorgen maken. dit gaat ingevoerd worden vanaf een bepaald jaar en met een lange overgangsperiode (bv alles autos na 1990 zouden pas oldtimer zijn vanaf 2020, zoals ze in NL gedaan hebben met 1987, alles na die leeftijd wordt geen oldtimer meer)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X