Speciaal voor WV. het grote C15D topic ![Icon Mrgreen](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_mrgreen.gif)
![Icon Mrgreen](https://www.autoforum.be/core/images/smilies/old/icon_mrgreen.gif)
![](http://www.productioncars.com/send_file.php/citorne_c15_red_2004.jpg)
De Citroën C15Voor het modeljaar 1985 bracht Citroën een bestelwagen op basis van de Visa op de markt: de C15. Uitgerust met een viercilinder 1.1 benzinemotor (vanaf 1987 in sommige landen ook als ook 0.95) of de 1.8 diesel werd het bestellertje snel een groot succes. Citroën vervaardigde de C15 in een aantal verschillende uitvoeringen, en op basis van het chassis vervaardigden carrosseriebouwers een enorm aantal aanvullende varianten voor allerlei doeleinden. |
||||
|
![]() |
C15's met het nieuwe front. Zoals de auto's rechts en hieronder links tonen, is de C15 een uitermate geschikt vervoermiddel voor creatievelingen... De auto rechtsonder is een uit België geïmporteerde C15 D uit 2003, voorzien van de motor van de Berlingo. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Naast de genoemde serie-uitvoeringen bracht Citroën de C15 in een groot aantal actie-uitvoeringen op de markt. Zo bestonden er gedurende korte tijd uitvoeringen als de C15 Illico (1995) en de Hit (1996). Een van de afwijkende carrosserievarianten van de C15 was de verlengde bestelwagen (Grand Volume), die in 1994 in het standaard leveringsprogramma werd opgenomen. |
Links: een C15 D Familiar in San Sebastian, Spaans Baskenland, in het voorjaar van 2002. Linksonder: C15 Grand Volume. Rechtsonder: een C15 Grand Volume in personenuitvoering met zijdeur (foto © Jérome Warin). |
![]() |
![]() |
Doordat Citroën de C15 ook als chassis met cabine leverde, konden carrosseriebouwers zich naar hartelust uitleven op carrosserievarianten. Met name in Frankrijk ontstonden er talrijke. Carrosseriefabrikanten als CN, Lamberet, ECP, Durisotti, Gruau, Enac en Teilhol leverden héle programma's op basis van de C15. In Nederland zagen we van deze bijzondere versies helaas slechts een fractie. |
Linksboven: het chassis zoals dat aan carrosseriefabrikanten kan worden geleverd. Rechts, uiterst rechts en linksonder: koelwagens van verschillend fabrikaat. Rechtsonder: een personenuitvoering met zijdeur van Durisotti. |
![]() |
![]() |
![]() |
Nog meer bijzondere C15's: een vuilniswagen (links, foto © Martijn van Well), een Durisotti in taxi-uitvoering voor invalidenvervoer (rechts) en een Teilhol pick up (onder). |
Een van de bekendste speciale uitvoeringen van de is de Britse Romahome camper, leverbaar als de hoge Hytop en de lagere Hylo. | ![]() |
Boven midden en rechts: C15 Romahome Hytop. Hiernaast: een Romahome Hylo. |
![]() |
Uiterst links: C15 Six, gebouwd door Chausson. Links: Op het zeswieler-chassis ontstaan soms ook weer bijzondere uitvoeringen, zoals deze koelwagen. |
Heel bijzonder zijn de door Chausson geproduceerde versies met zes wielen (C15 6 roues), die sinds 1989 werd verkocht. Ook werd door de firma Dangel een vierwielaangedreven versie van de C15 op de markt gebracht. |
![]() |
Hoewel ook C15's in ons land schaarser worden, kom je er internationaal gezien nog veel tegen. In een aantal landen is de auto immers nog steeds nieuw te koop. Links: Nederlandse C15 tijdens clubmeeting. Rechts: een rijtje C15's in Noord-Spanje. | ![]() |
Haalde de Visa nét niet de jaren negentig, de C15 werd tot 2006 geproduceerd. In een periode van ruim twintig jaar werden meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Voor een bedrijfswagen is dat een uitzonderlijk hoog aantal. |
![]() |
Rechts: C15 op de stand van Citroën tijdens de Salon de l'Automobile in Parijs in september 2002 (foto © Thijs van der Zanden). Rechts: een vroege en een late C15 tijdens een clubrit, broederlijk naast elkaar | ![]() |
Met veel C15's is het al zo afgelopen als met het exemplaar hiernaast: roemloos ten onder op de sloop. In Nederland begint de onderdelenvoorziening op sommige punten al problematisch te worden. C15's van wie de eigenaar lid is van onze vereniging hebben in dat opzicht een streepje voor. De mascotte op de motorkap is overigens niet standaard. |
![]() |
foto's © Okke Groot, behalve waar anders aangegeven BRON |
Comment