Is er hier al iemand in geslaagd om wettelijk een motor te vervangen door een die niet overeenstemt met het gelijkvormigheids-attest? Op bfov.be vond ik de volgende regeling:
Ik vraag mij af wat de realistische slaagkansen hiervan zijn? In principe kan de administratie en/of de invoerder nog systematisch neen zeggen, maar er bestaat tenminste een procedure, die blijkbaar zelfs probleemloos jaarlijks keuren toelaat.
De wagen waar het bij mij over gaat is een 911SC uit '83, met een 964 3.6. Jammer dat dit in alle landen rondom ons geen enkel probleem zou geven, als het correct gebeurt (remmen, ophanging upgraden).
B. Het voertuig werd voor de eerste maal in gebruik genomen na 14 juni 1968
Indien het voertuig voor de eerste maal ingeschreven werd na 14 juni 1968 dan zal de wijziging enkel mogen plaats vinden nadat u het akkoord van de mandataris van de constructeur van het merk bekomen hebt, die op zijn beurt eerst een aanvraag zal indienen bij de administratie van de FOD Mobiliteit en Vervoer, City Atrium, Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel. Dit dient te gebeuren van zodra de gewijzigde motor niet overeenstemt met het referentienummer (nieuwe benaming voor PVG nummer) van het voertuig. De invoerder of de constructeur die zijn akkoord uiteindelijk geeft inzake de verandering zal aan de eigenaar van het voertuig een goedkeuringsattest afleveren. Dit attest dient bij de aanvraag tot inschrijving gevoegd te worden indien u een nummerplaat moet aanvragen of gewoon naar de D.I.V. sturen indien het voertuig reeds ingeschreven is. Indien de FOD Mobiliteit en Vervoer de wijziging van de motor aanvaardt, zal ze een attest afleveren met een goedkeuringstempel aan de eigenaar van het voertuig. De verandering van de motor mag slechts plaats vinden na ontvangst van bovengenoemd attest van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit attest moet vastgehecht worden aan het gelijkvormigheidsattest en wordt op die manier een verplicht boorddocument. Indien de invoerder of de officiële mandataris niet meer zou bestaan, dan kan het Ministerie de wijziging aanvaarden nadat het voertuig aan de technische keuring werd onderworpen.
Indien het voertuig voor de eerste maal ingeschreven werd na 14 juni 1968 dan zal de wijziging enkel mogen plaats vinden nadat u het akkoord van de mandataris van de constructeur van het merk bekomen hebt, die op zijn beurt eerst een aanvraag zal indienen bij de administratie van de FOD Mobiliteit en Vervoer, City Atrium, Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel. Dit dient te gebeuren van zodra de gewijzigde motor niet overeenstemt met het referentienummer (nieuwe benaming voor PVG nummer) van het voertuig. De invoerder of de constructeur die zijn akkoord uiteindelijk geeft inzake de verandering zal aan de eigenaar van het voertuig een goedkeuringsattest afleveren. Dit attest dient bij de aanvraag tot inschrijving gevoegd te worden indien u een nummerplaat moet aanvragen of gewoon naar de D.I.V. sturen indien het voertuig reeds ingeschreven is. Indien de FOD Mobiliteit en Vervoer de wijziging van de motor aanvaardt, zal ze een attest afleveren met een goedkeuringstempel aan de eigenaar van het voertuig. De verandering van de motor mag slechts plaats vinden na ontvangst van bovengenoemd attest van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit attest moet vastgehecht worden aan het gelijkvormigheidsattest en wordt op die manier een verplicht boorddocument. Indien de invoerder of de officiële mandataris niet meer zou bestaan, dan kan het Ministerie de wijziging aanvaarden nadat het voertuig aan de technische keuring werd onderworpen.
De wagen waar het bij mij over gaat is een 911SC uit '83, met een 964 3.6. Jammer dat dit in alle landen rondom ons geen enkel probleem zou geven, als het correct gebeurt (remmen, ophanging upgraden).
Comment