Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vervanging van motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vervanging van motor

    Is er hier al iemand in geslaagd om wettelijk een motor te vervangen door een die niet overeenstemt met het gelijkvormigheids-attest? Op bfov.be vond ik de volgende regeling:

    B. Het voertuig werd voor de eerste maal in gebruik genomen na 14 juni 1968
    Indien het voertuig voor de eerste maal ingeschreven werd na 14 juni 1968 dan zal de wijziging enkel mogen plaats vinden nadat u het akkoord van de mandataris van de constructeur van het merk bekomen hebt, die op zijn beurt eerst een aanvraag zal indienen bij de administratie van de FOD Mobiliteit en Vervoer, City Atrium, Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel. Dit dient te gebeuren van zodra de gewijzigde motor niet overeenstemt met het referentienummer (nieuwe benaming voor PVG nummer) van het voertuig. De invoerder of de constructeur die zijn akkoord uiteindelijk geeft inzake de verandering zal aan de eigenaar van het voertuig een goedkeuringsattest afleveren. Dit attest dient bij de aanvraag tot inschrijving gevoegd te worden indien u een nummerplaat moet aanvragen of gewoon naar de D.I.V. sturen indien het voertuig reeds ingeschreven is. Indien de FOD Mobiliteit en Vervoer de wijziging van de motor aanvaardt, zal ze een attest afleveren met een goedkeuringstempel aan de eigenaar van het voertuig. De verandering van de motor mag slechts plaats vinden na ontvangst van bovengenoemd attest van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit attest moet vastgehecht worden aan het gelijkvormigheidsattest en wordt op die manier een verplicht boorddocument. Indien de invoerder of de officiële mandataris niet meer zou bestaan, dan kan het Ministerie de wijziging aanvaarden nadat het voertuig aan de technische keuring werd onderworpen.
    Ik vraag mij af wat de realistische slaagkansen hiervan zijn? In principe kan de administratie en/of de invoerder nog systematisch neen zeggen, maar er bestaat tenminste een procedure, die blijkbaar zelfs probleemloos jaarlijks keuren toelaat.

    De wagen waar het bij mij over gaat is een 911SC uit '83, met een 964 3.6. Jammer dat dit in alle landen rondom ons geen enkel probleem zou geven, als het correct gebeurt (remmen, ophanging upgraden).

  • #2
    ik ken er ene die het al een paar keer heeft gedaan. die bouwt een capri 1.6 4cyl om naar 2.3V6 zonder problemen.

    die vraagt eerst bij de constructeur toestemming voor de ombouw (ford dus). gewoon via de lokale ford dealer kan je dit aanvragen. als die motor ook daadwerkelijk heeft bestaan, krijg je een toestemming. (bv capri 3 bestond in 1.3-1.6-2.0-2.0V6-2.3V6-2.8V6 en 3.0V6). aanvraag voor een scorpio 2.9V6 motor krijg je dus nooit goed.

    nadat je deze toestemming hebt en de papierhandel is gedaan, mag er aan de ombouw begonnen worden. let wel op dat je ALLE ombouw moet doen.
    bv: de 1.6 auto is geleverd met een 4bak, enkele remschijven vooraan en 45mm brede remtrommels achteraan. de 2.8V6 is geleverd met 5bak, geventileerde remschijven vooraan en 63mm brede trommels. bij je ombouw moet je dus al die andere zaken ook meenemen. je auto zal dus moeten voldoen aan het gelijkvoirmigheidsattest van de auto waar die origineel werd ingeleverd (let wel, moet voldoen aan het GVA van een 2.8 CAPRI. als je motor uit een 2.8 sierra komt, moet je nog altijd voldoen aan alle remmerij en ophanging van de capri 2.8 en niet de sierra).

    ik weet niet of die kerel hier ook op dit forum zit, maar hij zit wel op www.fordworld.nl (onder de naam TK)

    als dus die 911SC uit 83 van fabriek ook werd geleverd met die 3.6motor, zou je de aanvraag bij porsche kunnen doen. als die al weigeren, mag je het vergeten (niet alle fabrikanten zijn zo happig om toestemming voor ombouw te geven)

    Comment


    • #3
      is er uiterlijk veel verschil tussen beide motoren?
      Anders geen kat die dat ziet hoor.

      C_X is met een omgebouwde M103 motor met dubbele turbo naar de keuring geweest. Waar een intercooler op ligt waar u grootmoeder haar wafelijzer jaloers op zou worden. En niemand die dat heeft gezien.

      Ik heb zelf een keurmeester in mijn kennissenkring en die zegt ook "we zien zoveel motoren dat wij al die verschillen nooit kennen, het enigste wat wij zoeken is het chassisnummer"

      Zolang je zelf weet waar je mee bezig bent en geen 200pk wilt laten afstoppen door 4 trommelremmen uit de jaren stilletjes is dat allemaal dik ok.
      1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
      2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
      2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
      -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

      www.carfac.be "Driving on experience"

      Comment


      • #4
        Het probleem zag ik eerder bij de eerste keuring na invoer en de keuring voor gelijkvormigheidsattest bij D'Ieteren (denk ik?). Als ik een gelijkvormigheidsattest nodig heb tenminste? Kwa look gaat iemand al moeten weten dat ze in 1990 naar twin spark zijn gegaan, voor de rest is dat gewoon een luchtgekoelde metzger-6. En de remmen zouden ruim moeten voldoen. Chassis is van '83. Staat er ook geen vin op de motor dat gemakkelijk te vergelijken is?

        Oja, edit: de auto is nog in de VS (waar ik momenteel woon) en wou ik invoeren. Swap ligt er al in, ik wou de auto kopen maar zou hem dan wel mee willen nemen.

        Comment


        • #5
          Zou je dat niet kunnen legaliseren door een keuring voor alleenstaand geval ofzoiets aan te vragen ? Als ze dat tenminste willen doen en je geen 3 jaar 127 verschillende procedures moet doorlopen.

          Comment

          Working...
          X