Even een topicje apart aanmaken hiervoor:
Ik zit al een tijdje mij af te vragen wat het allerbeste is om een zo zorgeloos mogelijk start te hebben na een langdurige winterslaap.
Enkele puntjes:
- regelmatig motor eens (stationair) laten draaien, ja of nee?
- banden harder oppompen (hoeveel meer?) of nog beter op stands zetten?
- benzinetank zo vol mogelijk of zo leeg mogelijk?
- druppellader of accu afkoppelen?
- zeil erover of niet?
- vochtvreter plaatsen in interieur?
- onderhoud geven net voor winterslaap is een plus?
- ....
De antwoorden: (onder voorbehoud)
- Accu loskoppelen (al dan niet verbonden met druppellader)
- Benzinetank vol tanken indien voor 1 winterperiode of korter, volle benzinetank gaat corrosie van de tank tegen. Bij veel langere periode, tank leeg laten want benzine wordt slecht
- Geen onderhoud geven voor winterslaap, nieuwe olie werkt agressiever in op materialen dan oude olie.
- Ramen op een kier zetten, en afdekken met een ademend zeil/doek
- Auto omhoog zetten op blokken of assteunen, zodat de banden niet ovaal worden. Eventueel regelmatig een halve of kwartomtrek van de banden de wagen verplaatsen kan ook ovale banden tegengaan.
- Handrem niet optrekken
Ik zit al een tijdje mij af te vragen wat het allerbeste is om een zo zorgeloos mogelijk start te hebben na een langdurige winterslaap.
Enkele puntjes:
- regelmatig motor eens (stationair) laten draaien, ja of nee?
- banden harder oppompen (hoeveel meer?) of nog beter op stands zetten?
- benzinetank zo vol mogelijk of zo leeg mogelijk?
- druppellader of accu afkoppelen?
- zeil erover of niet?
- vochtvreter plaatsen in interieur?
- onderhoud geven net voor winterslaap is een plus?
- ....
De antwoorden: (onder voorbehoud)
- Accu loskoppelen (al dan niet verbonden met druppellader)
- Benzinetank vol tanken indien voor 1 winterperiode of korter, volle benzinetank gaat corrosie van de tank tegen. Bij veel langere periode, tank leeg laten want benzine wordt slecht
- Geen onderhoud geven voor winterslaap, nieuwe olie werkt agressiever in op materialen dan oude olie.
- Ramen op een kier zetten, en afdekken met een ademend zeil/doek
- Auto omhoog zetten op blokken of assteunen, zodat de banden niet ovaal worden. Eventueel regelmatig een halve of kwartomtrek van de banden de wagen verplaatsen kan ook ovale banden tegengaan.
- Handrem niet optrekken
Comment