Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterslaap oldtimers: tips & trics?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Winterslaap oldtimers: tips & trics?

    Even een topicje apart aanmaken hiervoor:

    Ik zit al een tijdje mij af te vragen wat het allerbeste is om een zo zorgeloos mogelijk start te hebben na een langdurige winterslaap.

    Enkele puntjes:
    - regelmatig motor eens (stationair) laten draaien, ja of nee?
    - banden harder oppompen (hoeveel meer?) of nog beter op stands zetten?
    - benzinetank zo vol mogelijk of zo leeg mogelijk?
    - druppellader of accu afkoppelen?
    - zeil erover of niet?
    - vochtvreter plaatsen in interieur?
    - onderhoud geven net voor winterslaap is een plus?
    - ....


    De antwoorden: (onder voorbehoud)

    - Accu loskoppelen (al dan niet verbonden met druppellader)
    - Benzinetank vol tanken indien voor 1 winterperiode of korter, volle benzinetank gaat corrosie van de tank tegen. Bij veel langere periode, tank leeg laten want benzine wordt slecht
    - Geen onderhoud geven voor winterslaap, nieuwe olie werkt agressiever in op materialen dan oude olie.
    - Ramen op een kier zetten, en afdekken met een ademend zeil/doek
    - Auto omhoog zetten op blokken of assteunen, zodat de banden niet ovaal worden. Eventueel regelmatig een halve of kwartomtrek van de banden de wagen verplaatsen kan ook ovale banden tegengaan.
    - Handrem niet optrekken
    Last edited by BlueSkyraider; 21/10/2012, 16:24.
    1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
    2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
    2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
    -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

    www.carfac.be "Driving on experience"

  • #2
    Interessante vragen allemaal, ben ik ook wel benieuwd naar.

    Comment


    • #3
      Super goed topic dit.
      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
      Current:
      1987 Mercedes-Benz W124 200D
      1979 Mercedes-Benz W123 280E
      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
      Ex:
      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
      1976 Mercedes-Benz W123 250
      1987 Mercedes-Benz W124 230E

      1979 Mercedes-Benz W123 300d
      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
      1980 Mercedes-Benz W123 280
      1989 Mercedes-Benz W124 230E

      Comment


      • #4
        onderhoud zou ik hem pas na de stilstand geven. Door de stilstand en de koude zal er zich condens vormen en mee in de olie draaien.
        DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

        Comment


        • #5
          Jaren aan een stuk zou ik hem niet laten stilstaan . Ik zou er toch minstens om de 6maanden ééns een rit van +50km mee maken.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
            Enkele puntjes:
            - regelmatig motor eens (stationair) laten draaien, ja of nee?
            - banden harder oppompen (hoeveel meer?) of nog beter op stands zetten?
            - benzinetank zo vol mogelijk of zo leeg mogelijk?
            - druppellader of accu afkoppelen?
            - zeil erover of niet?
            - vochtvreter plaatsen in interieur?
            - onderhoud geven net voor winterslaap is een plus?
            - ....

            motor doe ik niet draaien in de winter, maar zou geen kwaad kunnen. elke 2maand ofzo eens warm laten draaien. op die manier kan er geen roest vormen en is het vocht er eens uit (vooral uit de uitlaat). beter zou zijn eens een ritje te maken, want de remmen komen ook vast te zitten.

            banden harder zetten zou ik niet doen. probleem is dat de hogere druk gaat zorgen dat er meer scheurtjes komen in het rubber. op assteunen zetten is veel beter (krijg je geen vlak stuk op de band) of gewoon de velgen eraf halen en op een 'boom' zetten. zoek ergens 4 staalvelgen met versleten banden op om die op te stallen.

            benzinetank leeg, na de winter opvullen met verse benzine, goed voor de benzine, slecht voor roest in de tank.
            je kan ook de tank vol laten, maar zowieso gaat de benzine achteruit, tank roest niet..
            halve tank laten is het ergste, de brandstof gaat slecht, en bovenste van de tank roest

            druppellader erop en accu afkoppelen. eventueel afkoppelen en elke 2maand eens aan de lader hangen

            zeil erover hmm: ik doe eerst een deken en dan een zeil. het zeil alleen zorgt voor condensatie tussen zeil en lak. je krijgt er dus vocht onder.

            onderhoud na de winter. door het lange stilstaan verzuurd de olie toch.

            mijn blauwe capri doet al jaren 1 rit per jaar. in augustus met de caravan naar zonhoven. t is de enige oldtimer met gekeurde trekhaak bij mij. das al jaren dat ik die 1 week ervoor aan de lader hang, auto start (heeeeel moeilijk). kleine rit hier in dorp en dan alles checken (water, olie, bandendruk...)
            week erna rit van 300km en dan staat die weer 11maand en 3weken stil. nooit problemen mee. nu na 4jaar zo heeft de accu er de brui aan gegeven. was al een okkasie accu van de sloop en heeft 8jaar dienst gedaan (accu wel afgekoppeld).
            die dingen zijn al zo oud geworden, ff paar maand rusten is zo erg nog niet. maar houd er rekening mee dat je misschien remklauwen mag gaan reviseren, starter erdoor rookt, koppeling plakt, handrem vastzit, banden schudden totdat ze warm zijn,.....
            ook de 'vergane' benzine zijn bij die autos allemaal geen probleem. een oude carb motor loopt op zowat alles
            Last edited by ; 20/10/2012, 17:39.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
              Even een topicje apart aanmaken hiervoor:

              Ik zit al een tijdje mij af te vragen wat het allerbeste is om een zo zorgeloos mogelijk start te hebben na een langdurige winterslaap.

              Enkele puntjes:
              - regelmatig motor eens (stationair) laten draaien, ja of nee?
              - banden harder oppompen (hoeveel meer?) of nog beter op stands zetten?
              - benzinetank zo vol mogelijk of zo leeg mogelijk?
              - druppellader of accu afkoppelen?
              - zeil erover of niet?
              - vochtvreter plaatsen in interieur?
              - onderhoud geven net voor winterslaap is een plus?
              - ....
              - neen
              - as-steunen gebruiken
              - vol
              - druppellader is goed
              - geen pastiek, deken vind ik beter
              - doe ik niet, ramen paar cm open
              - ja


              succes

              Comment


              • #8
                Al mijn 8 auto's worden zeer weinig gebruikt hé...Ik probeer dat optelossen van laat ons zeggen elke maand als het een keertje droogweer is ze eens goed warm te rijden dan hoef je geen extra voorzorgen te nemen. Stationair laten draaien en dan weer stilleggen is zeer nadelig. Uiteraard na een lange periode stilstaan wel enkele minutjes stationair laten draaien maar dan gelijk aanrijden
                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                Comment


                • #9
                  Ik laat de motor regelmatig eens draaien . Als het een droge zonnige dag is ( bij vriesweer ) eens een uurtje buitenzetten in de zon met de vensters open , vrieslucht is droog . Benzine tank leeg . Batterij gewoon afkoppelen . Gewoon oude dekens erover , vensters op een kiertje . Onderhoud na de winter want verse olie die nog niet warm gedraaid heeft is ook niet goed ( agressief ) . Dat doe ik al ruim 25 jaar zo en nog nooit problemen gehad .

                  Comment


                  • #10
                    Ik probeer ze toch één keer per maand te laten rijden bij mooi droog weer en op niet gestrooide wegen. Dat lijkt mij gewoon de beste manier. Ik heb hier nog nooit iets de hele winter binnengehouden. Voor de rest staan ze kraaknet in de garage, bandjes wat harder, tank vol, batterij koppel ik nooit af (ze eten amper)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                      Ik probeer ze toch één keer per maand te laten rijden bij mooi droog weer en op niet gestrooide wegen. Dat lijkt mij gewoon de beste manier. Ik heb hier nog nooit iets de hele winter binnengehouden. Voor de rest staan ze kraaknet in de garage, bandjes wat harder, tank vol, batterij koppel ik nooit af (ze eten amper)
                      Same here!

                      Comment


                      • #12
                        Blijkbaar diverse meningen en gewoontes. Ik zou het hier wel vooral willen hebben over 1 winterslaap van een oldtimer. Dus gedurende ca 4 tot 6 maanden stilstaan.


                        Wat met vochtvreter plaatsen in je interieur? Kan dat kwaad? Die dingen bestaan uit zoutkristallen, geeft dat dan geen slechte invloed op je leder interieur? (bij stof heeft dat niet zo een invloed denk ik)
                        Zeker als je wel eens last hebt van waterinsijpeling hier of daar en je dus wat extra vocht binnen hebt lijkt me dat toch geen slechte zaak?

                        Edit: heb begintopic wat bijgewerkt met de antwoorden. kZou dan graag uiteindelijk tot een éénduidige lijst met aandachtspuntjes komen.
                        1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                        2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                        2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                        -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                        www.carfac.be "Driving on experience"

                        Comment


                        • #13
                          Indien je oldtimer in een schuur of grote plaats staat waat muizen en ander klein ongedierte zitten : een propje staalwol in het einde van je uitlaat steken (laat lucht door, maar laat muizen niet de kans om nesten te maken)

                          Comment


                          • #14
                            Die fikken wel op als ge eens goed doortrekt
                            Nog nooit van gehoord eigenlijk, muizen in een uitlaat :/

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                              Ik probeer ze toch één keer per maand te laten rijden bij mooi droog weer en op niet gestrooide wegen. Dat lijkt mij gewoon de beste manier. Ik heb hier nog nooit iets de hele winter binnengehouden. Voor de rest staan ze kraaknet in de garage, bandjes wat harder, tank vol, batterij koppel ik nooit af (ze eten amper)

                              rijden is natuurlijk beste !

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                                Blijkbaar diverse meningen en gewoontes. Ik zou het hier wel vooral willen hebben over 1 winterslaap van een oldtimer. Dus gedurende ca 4 tot 6 maanden stilstaan.
                                Als ze gedurende de zomer dan wel frequent rijden zie ik geen probleem. Ik heb auto's die altijd zolang stilstaan, 4 à 6 maanden tussen een rit.
                                Ik heb problemen met vochtig interieur (schimmel) en vastzittende remmen maar als ik er tijdens de zomer bv (zoals jij) wél mee zou rijden dan zou er geen enkel probleem zijn, pas na twee jaar zo weinig rijden zijn de problemen begonnen.
                                Met accu alleen probleem als ik om de zoveel maand alleen maar één korte rit maak.
                                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                Comment


                                • #17
                                  Goed wassen die auto, zeker de wielkasten en alle kleine hoekjes en kantjes (achter sierlijsten, bumpers, ...). Vooral voor diegene die veel op boerenbanen rijden : grote kans dat er naast aarde ook stront in die hoekjes zit en stront tast je lak en je staal aan. Goed wassen en beschermen, maar zeker de auto droog wegzetten!

                                  Ik zou die banden zeker op 3 bar zetten. Een platte kant ga je toch krijgen (dus fcapri geeft een goede tip : versleten banden). Na de winterperiode, bij het eerste ritje die banden een eindje op die te hoge druk houden en normaal inrijden. Zo kan de band zich terug goed zetten. Niet vergeten om dan de druk af te laten (pakt na 50kms en de banden laten afkoelen).

                                  Tank is al vermeld geweest : volle tank om condensvorming tegen te gaan. Ook voor de auto's met een kunststoffen tank! Water dat condenseert tegen de tankwanden, zal naar beneden lopen. Aangezien water een hoger soortelijk gewicht heeft dan benzine (of diesel), zal dit naar onder lopen, dit zal dan ook in je brandstofleidingen zakken en zo kan je startproblemen krijgen na de winter. Wel de bemerking erbij zetten : als je twijfelt over de toestand van je leidingen : zet je auto leeg weg. Plas benzine dat ligt uit de dampen en dan licht aansteken : dit kan nogal nefast worden voor je auto.
                                  Ikzelf zal de mijne ook leeg wegzetten, aangezien ik mijn brandstofilter en leidingen wil vervangen.

                                  Let erop dat er anti-vries middel in je ruitewissertankje zit, idem voor je koelvloeistof : beter voorkomen dan genezen, ook al zou het nooit vriezen in je garage.

                                  Vochtvreter in je interieur : hangt er vanaf. Het lijkt mij beter om de ramen open te laten, maar als er muizen of andere rondlopen, zou ik dat niet doen. Ook als je de auto stalt in een vochtigere omgeving, zou ik dat niet doen. In die laatste gevallen, kan een vochtvreter een oplossing bieden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    bij mij staan de 2 ramen vooraan half open en ligt er een doek + zeil over de auto.

                                    antivries was ik idd vergeten. heb ik eenmaal voorgehad. de dagelijkse wagen was aan het vervriezen, dus ik snel naar de oldtimer gaan kijken (gelukkig staat die binnen) en daar begonnen ijsvlokjes in het water te komen. snel auto gestart zodat het allemaal smelt en dan anti vries bijgegoten terwijl ik de radiator liep overlopen dan.

                                    als je dit vergeet is zowieso je ruitensproeier pompje kapot (t is al niet de eerste die ik gebarsten en zonder water terugvind in de zomer)

                                    mijn autos staan in een vochtige hangaar, en van schimmel enzo heb ik eigenlijk geen last (zoals hierboven beschreven met ramen open en doek erover)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                      bij mij staan de 2 ramen vooraan half open en ligt er een doek + zeil over de auto.

                                      antivries was ik idd vergeten. heb ik eenmaal voorgehad. de dagelijkse wagen was aan het vervriezen, dus ik snel naar de oldtimer gaan kijken (gelukkig staat die binnen) en daar begonnen ijsvlokjes in het water te komen. snel auto gestart zodat het allemaal smelt en dan anti vries bijgegoten terwijl ik de radiator liep overlopen dan.

                                      als je dit vergeet is zowieso je ruitensproeier pompje kapot (t is al niet de eerste die ik gebarsten en zonder water terugvind in de zomer)

                                      mijn autos staan in een vochtige hangaar, en van schimmel enzo heb ik eigenlijk geen last (zoals hierboven beschreven met ramen open en doek erover)
                                      vraag mij ook niet hoe ik dat weet van die anti-vries in de ruitensproeiers

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik ben zo eens in allerijl naar mijn garage gereden om het gedemineraliseerd water uit de motor te laten:p en te vervangen door koelvloestof:p

                                        Comment

                                        Working...
                                        X