Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterslaap oldtimers: tips & trics?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik heb vandaag 1 dettje op winterslaap gezet, volgende week volgt de andere.

    Wat heb ik gedaan:

    Auto is superproper (altijd wel) Zowel kas als bodem en interieur.

    Voor het wegzetten:

    -Banden 0,5bar bijgepompt
    -Heeft recent nog een onderhoud gehad (Het is mss niet goed, het is nu zo...)
    -Alle rubbers van ramen, deuren, koffer, spatlappen etc ingevet met zuurvrije vaseline
    -Alle plekken die graag roesten ingevet met WD40 of gewoon zuurvrij smeervet. Ook de wielranden e.d. goed ingespoten, ook al heeft hij een prima antiroestbehandeling gehad.
    -Tank is bomvol, met een drup loodvervanger en een busje carbureiniger erin.
    -Lak ingespoten met een soort quick wax
    -Stand van de antivries in het koelwater nagekeken
    -Batterijpolen met vaseline ingevet
    -Sloten ingevet
    -Chroom nog eens flink opgepoetst


    Dan wegzetten:

    -Batterij aan de druppellader.
    -Deuren en motorkap in 1ste klik (koffer gaat bij mij niet)
    -Venster een halve cm open
    -2 vochtvreters rond de wagen
    -Ademende autohoes erover (hangt er altijd over)
    -Handem af en ik zet hem zelfs niet in versnelling...


    Moet wel zeggen dat ik mss wat maniakaal ben, maar ik doe dit echt wel eens graag
    www.opelklassiek.be

    Comment


    • #22
      mooi opelfreak!

      Is dat makkelijk te vinden zo zuurvrije vaseline?
      En wat is die quick wax juist? Spuitbus?

      Wat moet je dan juist doen als je hem terug uithaalt? Of waar moet je dan juist op letten? Ivm die wax en vaseline vooral?
      1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
      2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
      2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
      -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

      www.carfac.be "Driving on experience"

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
        Ik heb vandaag 1 dettje op winterslaap gezet, volgende week volgt de andere.

        Wat heb ik gedaan:

        Auto is superproper (altijd wel) Zowel kas als bodem en interieur.

        Voor het wegzetten:

        -Banden 0,5bar bijgepompt
        -Heeft recent nog een onderhoud gehad (Het is mss niet goed, het is nu zo...)
        -Alle rubbers van ramen, deuren, koffer, spatlappen etc ingevet met zuurvrije vaseline
        -Alle plekken die graag roesten ingevet met WD40 of gewoon zuurvrij smeervet. Ook de wielranden e.d. goed ingespoten, ook al heeft hij een prima antiroestbehandeling gehad.
        -Tank is bomvol, met een drup loodvervanger en een busje carbureiniger erin.
        -Lak ingespoten met een soort quick wax
        -Stand van de antivries in het koelwater nagekeken
        -Batterijpolen met vaseline ingevet
        -Sloten ingevet
        -Chroom nog eens flink opgepoetst


        Dan wegzetten:

        -Batterij aan de druppellader.
        -Deuren en motorkap in 1ste klik (koffer gaat bij mij niet)
        -Venster een halve cm open
        -2 vochtvreters rond de wagen
        -Ademende autohoes erover (hangt er altijd over)
        -Handem af en ik zet hem zelfs niet in versnelling...


        Moet wel zeggen dat ik mss wat maniakaal ben, maar ik doe dit echt wel eens graag
        heel mooi, alleen die toevoegmiddellen aan benzine, zakken die niet naar de bodem ?

        Comment


        • #24
          In de tijd met mijn vec had ik heel de onderkant met bitumen (http://www.motip.nl/?page=23&id=1074) uit blik,uiteraard niet over roest.
          Evt roest eerst weg gewerkt,en er over kan je dan nog zinkspray doen
          Wielranden,kasten en steunbalken vooraan de motor,triangels,naven achterkant,holle gaten portieren heb ik dan in de bitumen coating gedaan

          Qua carroserie zou ik hem voor de winterslaap erg goed wassen,en drogen natuurlijk,en dan een langdurige bescherming geven.
          Zoals een syntetishe wax (sealant) of nog beter iig een nano coating http://www.carclean.nl/product/C_Pro...Z30PACK_101918

          Comment


          • #25
            zuurvrije vaseline hebben ze in de brico en doe-het-zelf zaken bij automateriaal.

            Comment


            • #26
              Persoonlijk doe ik niets speciaals aan de Fiat.
              Als het droog weer is en de banen liggen er zoutvrij bij, dan komt die ook buiten.
              Enige wat ik veel controleer is de bandenspanning.

              Rijden maar!

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk Berichten
                mooi opelfreak!

                Is dat makkelijk te vinden zo zuurvrije vaseline?
                En wat is die quick wax juist? Spuitbus?

                Wat moet je dan juist doen als je hem terug uithaalt? Of waar moet je dan juist op letten? Ivm die wax en vaseline vooral?

                Zuurvrije vaseline, of gewoon smeervet vind je idd in elke doe-het-zelf zaak of automaterialenhandel
                Die wax is gewoon een product zoals Quick Detailer van Meguiars, maar ik gebruik showroom shine van Kenotek.


                En bij het uithalen zet ik gewoon mijn banden weer op de normale druk. Alle vaseline e.d. laat ik hangen. Biedt toch een extra bescherming en ik rijdt toch nooit in het vuil...
                www.opelklassiek.be

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                  heel mooi, alleen die toevoegmiddellen aan benzine, zakken die niet naar de bodem ?
                  Aangezien hij nog 1 km gereden heeft na de tankbeurt en die middelen bekend staan om de tank te beschermen tegen corrosie, vermoed ik niet dat het kwaad kan...
                  www.opelklassiek.be

                  Comment


                  • #29
                    Enkele puntjes:
                    - regelmatig motor eens (stationair) laten draaien, ja of nee? -> bij een mooie dag haal ik de auto eens buiten en anders draait deze niet in de winter
                    - banden harder oppompen (hoeveel meer?) of nog beter op stands zetten? -> banden worden niet harder gepompt en hij staat niet op stands
                    - benzinetank zo vol mogelijk of zo leeg mogelijk? -> benzinetank is altijd vol
                    - druppellader of accu afkoppelen? -> Alles blijft gewoon aangekoppeld
                    - zeil erover of niet? -> geen zeil erover. Auto staat in de garage
                    - vochtvreter plaatsen in interieur? -> opendakje in kantelstand open zetten
                    - onderhoud geven net voor winterslaap is een plus? geen onderhoud
                    The shark is BACK! BMW 635csi

                    BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017


                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                    Comment


                    • #30
                      - Jaguar staat nu een 2 maanden stil en de batterij was al helemaal plat. Nuja, de XJ40's zijn erom gekend om wel wat sluipverbruik te hebben. Accu uit de auto gehaald en aan druppellader gehangen.
                      - Vochtvreter moet ik nog plaatsen. Vanaf ik m'n auto op slot draai gaan m'n ruiten toe en een open dak heb ik niet. Dusja, blijft niet veel optie meer over.
                      - Als het nog es droog is ga ik hem nog eens buitenhalen om goed te wassen en alle vuil ervan te wassen incl wielkasten e.d. Rondrijden zonder platen is natuurlijk moeilijk.
                      1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                      2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                      2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                      -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                      www.carfac.be "Driving on experience"

                      Comment


                      • #31
                        Quick wax is iig een product om de huidige waxlaag wat te boosten tussen de wasbeurten door.
                        Als we gaan voor een langdurige bescherming zou ik zoals ik eerder al zei voor een syntetishe wax (lees : sealant ) gaan of een nanocoating.
                        Waarna je nog altijd je quick wax kan gebruiken als aanvulling,showroomshine draagt niet echt bij voor een effectieve bescherming.
                        Maar is wel goed om oppervlakkig vuil te verwijderen of voor een meeting weer eens de lak te boosten naar een mooiere glans (zoals megs quick detailers heeft)
                        Voor de rubbers gebruikte ik toen vaseline gewoon (enkel in de winter wel) tegen het vastkleven,silicone spray wil ook wel eens helpen hier
                        Mijn rubbers worden beschermd door de carpro perl enorm goed productje hier voor
                        (kan je voor meerdere doeleinden gebruiken,maar voor rubbers werkt ie bij mij het best)

                        Comment

                        Working...
                        X