een tijdje terug zag ik op de VRT een programma waar ze een porsche 911 omgebouwd hadden naar electrisch (zal het filmpje eens posten). dit vond ik de max en wou ik ook eens doen. allereerst had ik beslist één van mijn fiestas mk1 electrisch te maken. dit is niet zo eenvoudig aangezien je de versnellingsbak daar moet behouden en dit wou ik niet (heb je ook niet nodig met een electromotor). toen had ik een escort mk2 bijgekocht hiervoor, maar die is ondertussen ook alweer vertrokken, dus die wordt het ook niet. nu heb ik deze huidige escort 1.3GT nog staan. origineel de fabriek verlaten als een 1.3 automaat met de volle 55pk (40kW) en door mij omgebouwd naar manueel. met de huidige oldtimerkeuring die eraan komt, zou dit wel eens een probleem kunnen zijn. eigenlijk ging de 2.0pinto motor van mijn blauwe capri hierin komen. dit is dus ook geannulleerd. blijkbaar rijden die omgebouwde electrische oldtimers gewoon met dagelijkse platen rond, dus de ombouw zou legaal kunnen gebeuren. dit zie ik wel zitten dan. poging zou zijn om de eletromotor rechtstreeks aan de achteras te hangen en de motor in de oude tunnel te steken van de cardan. zodoende heb ik de hele motorruimte vrij om accu's te steken en blijft mijn kofferruimte achteraal zelf leeg (krijg extra ruimte door benzinetank die weggaat). als er mensen al ervaring hebben, of ideeen hoe dit legaal op de baan te krijgen, mag je dit altijd posten hier. IPV een nieuwe wagen (al dan niet electrisch) aan te kopen ter vervanging van mijn golf, zou ik het in stijl met een escort mk2 doen . ik neem toch de trein, dus heb enkel een wagen nodig voor kleine ritjes naar de winkel of station fimpje van vier heb die firma nsolar.be ook al gemaild voor hulp hierin (oa keuze van controller en electromotor) |
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
oldtimer ombouwen naar electrisch, MET geldige keuring in belgie
Collapse
X
-
oldtimer ombouwen naar electrisch, MET geldige keuring in belgie
Labels: Geen
-
Dan zijt ge nimmer bezig met oldtimer rijden. De geur, het geluid, het schakelen, het echt met een auto rijden, het weg gedrag, ........ allemaal weg. Kunt ge even goe mee da geld ne nieuwe elektrische otto kopen.DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Goossens Bjorn Bekijk BerichtenDan zijt ge nimmer bezig met oldtimer rijden. De geur, het geluid, het schakelen, het echt met een auto rijden, het weg gedrag, ........ allemaal weg. Kunt ge even goe mee da geld ne nieuwe elektrische otto kopen.
Comment
-
awel ja, nen oldtimer is juist leuk omdat ge nog zelf aan de motor kunt werken....DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E
Comment
-
ja, maar zo een oud icoon, basic interieur, starre achteras, bladveren, chroom bumpers...
en dan electromotor met immens veel koppel en toch lekker kunnen cruizen. geen servo, geen rembekrachtiging, geen electrische ramen...
dus weggedrag is weg.. i don't think so.
als die electro motoren echt het koppel leveren zoals ze beweren, dan gaat men RWD autooke nog plezanter worden .
daar doe ik het voor. ik rij nu met een golf 2 1.6diesel. ik heb GEEN pk's, GEEN koppel, GEEN geluid (want op 4000Rpm houd die ermee op) en het stinkt verschrikkelijk naar de diesel.
ik zou veel liever met een escort mk2 rijden met achterwielaandrijving en toch dagelijks ermee rondcruizen zonder paniekerig naar de bankrekening te kijken of het milieu te vervuilen.
en dan heb ik geen hedendaags electro plastiek ding waar alle snufjes inzitten voor een iphone dewelke ik niet eens heb.
een oldtimer is net eenvoudig om te bouwen omdat die al die luxe rommel niet heeft zitten (en wat er niet inzit, kan niet kapot gaan).
de fabrieksmotor 1.3 met automaat bak is niet leuk om mee te rijden. gaat voor geen meter voorruit (de bak slikt al dik 5-10pk aan vermogen), de motor zelf heeft iets van 55pk, optrekken en schakelen kan ik er ook niet mee,...
en als je heel, en dan echt HEEL zuinig rijd, kan zo een automaatje net toekomen met 15L/100km. men capri met 2.0scorpio motor, 5bak van sierra, dikke V6achteras voor het vermogen en dik 200kg zwaarder dan de escort, die haalt 8L/100km en dan rijd ik vlotjes 140 en meer.
de escort komt niet boven de 120 uit met die automaatbak.
probleem is nu dat ik amper met die escort rijd, net voor die reden.
geef toe, aan de stoplichten vertrekken als een 'powerdrill on steriods' en ondertussen die 135'er bandjes laten roken achteraan. geweldig toch
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendaar doe ik het voor. ik rij nu met een golf 2 1.6diesel. ik heb GEEN pk's, GEEN koppel, GEEN geluid (want op 4000Rpm houd die ermee op) en het stinkt verschrikkelijk naar de diesel.
Comment
-
k wil men escort electrisch als daily hebben.
k rijd elke dag naar station. heen en terug 10km (kan perfect met electrieke auto), naar carrefour is 16km heen en terug, colruyt 10km heen en terug, mijn vrouw haar werk 22km heen en terug, mijn vrouw haar avondschool 8km heen en terug...
tot zelf men familie bezoeken is maar 110km heen en terug en daar kan ik ook opladen.
aan het winkelpand in waregem, kan je electrisch ook opladen.
voor echt de fun van oldtimer rijden, heb ik mijn capri 3.0V6 wel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Taunus 12M Bekijk Berichtenkunt ge ook anders bekijken, voor mij is de hobby ook het restaureren van de oldtimer, het sleutelen eraan dus, en dit zou een serieus sleutel projectje kunnen worden!
En uiteraard is de charme van de echte oldtimer eraf, maar dat is ook het doel er niet van. En zeker ook niet van de TS aangezien het voor dagelijks gebruik moet dienen.1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenvoor echt de fun van oldtimer rijden, heb ik mijn capri 3.0V6 wel
Comment
-
de moeite om te lezen
het zou dus mogelijk zijn om zelf een electrisch voertuig te bouwen van een oldtimer, en dan nog eens zuiniger te zijn dan de nieuwe electrische wagens.
beetje zoals mijn golf 2 die ook onder de 4L/100km verbruikt en dat voor een 24jaar oud mormel
Comment
-
Titleist:
in het eerste filmpje dat ik vond, koste de ombouw van die porsche een kleine 10 000€.
in dit nieuwe filmpje waar ik de link bovenaan voor poste, spraken ze over 12 000€. dit is dan wel volledig door een bedrijf gedaan.
het las en aanpaswerk zou ik volledig zelf doen. hoef ik enkel de electromotor en controller te kopen. in éérste instantie zou ik de accu's beperkt houden als test. gewoon genoeg om 50km ofzo ver te geraken. later zou er dan voor een li-ion of lipo pack worden gekeken.
ik heb berekent dat een volume van 5 grote diesel accu's genoeg zou zijn voor 50km. afhankelijk van het aantal verbruikers in de auto natuurlijk (lichten, verwarming, ruitenwissers ...).
1 accu is dus genoeg voor 10km dan (leuk als test).
als ik dit in praktijk al kan testen, krijg ik ook een idee hoeveel accus ik nodig heb voor pakweg 200km en kan ik ook de prijs eens bekijken. de accus zijn de grootste kost.
om een beetje idioot te doen, zou ik 1 accu in de motorruimte kunnen plaatsen en een electro groepje op benzine ernaast om die accu op te laden al rijdend. je hebt dan een brandstofmotor die de hele tijd op zijn ideale toerental draait met het beste rendement, terwijl een electromotor enkel verbruikt als je rijd.
op deze methode zou het verbruik zowieso al dalen, al is het wel dom om een brandstofmotor te vervangen door ... een brandstofmotor met een accu eraan.
ik gebruik mijn golf diesel nu, om elke dag naar het station te rijden om daar de trein te nemen (5km).
mijn vrouw zou een 2de auto willen kopen. ik zou naar een electrische wagen willen gaan omdat deze voor korte afstanden al genoeg bereik hebben met hun accu's. 150km met 1 lading is al meer dan genoeg voor mij.
t probleem is dat een electrische wagen vlot 20 000€ kost en dat heb ik er echt niet voor over (smart electrisch; 19 000€, smart diesel 15 000€)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Titleist Bekijk BerichtenMaar heb je grofweg een idee van het kostenplaatje?
Zal wel goedkoper kunnen als je het zelf doet, maar toch.
1 batterij kostte evenveel als 1 jaar benzine rijden, hoeveel batterijen je dan nodig hebt?
Op http://www.e-volks.com heeft men enkele kits beschikbaar (zonder batterijen) gaande van 2200$ tot 5600$.
Kit 3 kost 4645$ en heeft 90pk (veel koppel natuurlijk!) en zou 10 12V autobatterijen nodig hebben.
Dus reken toch al maar gauw op 7000€ om dit te bouwen.
En hoe krijg je dit op de weg?
In dat filmpje waren dit allemaal wagens met oldtimer platen. Kan je dit als dagdagelijkse wagen keuren en inschrijven?
Comment
-
in zijn eerste filmpje met die porsche stond die op dagelijkse platen
in al die kits spreken ze ook over een adapterplaat om die electromotor op de huidige versnellingsbak te schroeven.
ik ga de motor in de tunnel steken, en moet enkel mijn cardan laten aanpassen (100€).
Comment
-
sowieso is een nieuwe elektrische wagen kopen het slechtste dat je kan doen. Vergelijk het met een eerste GSM. Die dingen waren pokke duur en er viel eigenlijk niet veel mee aan te vangen. Binnen de kortste keren veranderde de technologie, werden de batterijen beter, werd er op een ander wattage gewerkt en meer van dat. De eerste GSM's waren na een jaar of 3 compleet verouderd, konden vaak niet meer gebruikt worden en waren vooral niets meer waard.
Dito met de eerste elektrische wagens, binnen dit en een paar jaar zijn die echt niets meer waard. Wanneer je na +/-4 jaar een set nieuwe accu's mag steken (+7000 euro) zal je al blij mogen zijn dat die nog beschikbaar zijn. Binnen tien jaar zal dat zeker niet meer zo zijn (verplichte duur om onderdelen op stock te houden). Er zullen er ook teweinig van verkocht zijn voor de interesse te trekken van een after market leverancier en de ombouw naar de nieuwe techniek zal ook nog eens een serieus zak geld kosten. En dat allemaal voor een auto die niemand meer zal willen.
Je bent dus idd beter af met zelf een ombouw te doen. Onthou daarbij ook dat de batterij en aandrijf technieken nog in hun groei fase zitten. Investeer dus niet te veel en hou ruimte voor aanpassingen, zodat je de wagen steeds up to date kan houden, zonder dat het handen vol geld kost.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
we zijn een beetje aan het rekenen gegaan:
nu heb ik op internet zowat rond gekeken naar het verbruik van electrische wagens. de fabriek test dit namelijk binnen op een loopband en heeft dus geen invloed van slecht wegdek of tegenwind.
paar voorbeelden:
nissan leaf: 150Wh/km, 150km bereik, 80kW vermogen, top 144km/h
citroen zero: 123Wh/km, 130km bereik, 47kW vermogen, top 130km/H
Bolloré: 112Wh/km, 250km bereik, 30kW vermogen, top 125km/h
Smart fortwo: 120Wh/km, 115km bereik, 30kW vermogen, top 112km/H
MDI minicat: 98Wh/km, 150km bereik, 18,6kW vermogen, top 110km/h
tara tiny: 100Wh/km, 120km/H bereik, 3kW vermogen, top 70km/H
VW golf ECE: 105Wh/km, 350km bereik, 75kW vermogen, top 145km/H
Tesla coupé: 110Wh/km, 400km bereik, 185kW vermogen, top 200km/h
hieruit kan je dus besluiten dat het verbruik zo een 100-120Wh/km is.
als ik dat omzet naar bv een 12V accu, komt dit op een 8-10Ah/km
een actieradius van 50km zou dus op 400-500Ah. dit is de grootte van 5 dikke diesel start LOODaccu's !!!! met 5accus zou ik dus mijn doel al bereiken (das leuk )
als ik het omzet naar een accupack van pakweg 36V, heb ik slechts 3Ah/km nodig. (zijn die nieuwe fiets accu's geen 36V 10Ah versies??? zo een accu zou me al bijna 3km ver brengen)
nu bekijk ik hier mijn dell laptop accu en die is 14,4V en 4460mAh. met die accus zou ik dus 7 a 8Ah/km moeten hebben. of een 80 tot 90 accus voor 50km. 80 van die laptop accus is eigenlijk zoveel nog niet hoor. (20 naast elkaar, 4 hoog, dat is de grootte van een auto start accu).
de grootste kostprijs is de accu's. ik kan nu beperkt beginnen met een paar oude accus. dan eens op zoek gaan naar wat tractieaccus van een elektrische afgedankte heftruck ofzo.
als je deze zijn ombouw zit als die van lood accus naar li-ion gaat, van 1180kg naar 860kg en meer vermogen uit die accus:
The Pacific Northwest may not have much NASCAR, but it's the home of NEDRA: The National Electric Drag Racing Association. Come out to the drag strip at the ...
later dan de motorkap vervangen door een poly versie en daar 2 zonnepanelen in verwerken. kan ik in de zon de accus weer opladen.
de auto zou de hele dag aan het station staan, als die panelen daar 70% van hun capaciteit halen gedurende 10uur is de rit naar station alweer bijgeladen. er komen ook overal oplaadstations bij, dus hoef geen overdreven grote accus meer te hebben
Comment
Comment